Energia ze słońca

Wszystko o sprzęcie na wyprawy off-roadowe

Moderator: luk4s7

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4424
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: Gałka »

Kwieczor pisze:a skoro to tyle problemów - to może darować sobie to słońce i mała Honda dwutakcik dająca 300W mocy ciągłej załatwia sprawę.
jak śpię to ma być CISZA :!: Agregat + paliwo ( chodzi pewnie na benzynie a ja mam ropniaka )= 1/2 bagażnika.
Temu pomysłowi mówię stanowczo NIE ! :D

selim
Posty: 111
Rejestracja: 11 lis 2010, 19:13
Auto: prawie toyota blizzard.
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: selim »

z tymi regulatorami odcinającymi prąd byłbym ostrożny
- w bułgarii grzesiowi volty się zgadzały
ale, auto nie odpaliło - prąd rozruchowego brakło

Zbyszek
Posty: 557
Rejestracja: 29 maja 2007, 12:45
Auto: Hil,Grizzly, Rubicon, texas 490,GLA4 matic
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: Zbyszek »

Janku, tego pomysłu z agregatem bym nie przekreślał służy on tylko do doładowania akumulatorów jak Ci się niechce przez 3dni ruszyć dupy na przejażdżkę. Po za tym teraz są dokupienia agregaty w kształcie pudełeczka do zamontowania pod podwoziem zasilane ON. A jeśli chodzi o Solary to pamiętaj że zaproponowałem Ci firmę która sprzeda zestaw za podobną cenę jak to co zaproponował Paweł tyle że w złotówkach a nie w dolarach a jak się zdecydujesz to da się załatwić trochę upustu

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: Kwieczor »

Gałka pisze:
Kwieczor pisze:a skoro to tyle problemów - to może darować sobie to słońce i mała Honda dwutakcik dająca 300W mocy ciągłej załatwia sprawę.
jak śpię to ma być CISZA :!: Agregat + paliwo ( chodzi pewnie na benzynie a ja mam ropniaka )= 1/2 bagażnika.
Temu pomysłowi mówię stanowczo NIE ! :D
proszę Cię...
agregacik 300 - 400 war jest wielkości aktówki
i jak pisali następcy - są też wersje na ON do montażu pod autem
a doładujesz accu bez względu na obecność i natężenie oświetlenia lub brak
ale jak tam stryjenka uważa...

;)

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4424
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: Gałka »

[quote=
agregacik 300 - 400 war jest wielkości aktówki
i jak pisali następcy - są też wersje na ON do montażu pod autem

;)[/quote]

może i macie rację; nie ogarniam wszystkich tych nowości :oops:

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: Kwieczor »

np 500 watowy chinol:
Super quiet -- 58(7m)dB(A)
Dimension L× W× H 350*220*330mm
Gross/ Net weight 9/12kg
Unit(20FT) 1065


albo inne chinole, tylko z ładniejszą nalepką:
http://allegro.pl/agregat-o-mocy-1200w- ... 38618.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://allegro.pl/agregat-pradotworczy- ... 60229.html" onclick="window.open(this.href);return false;

no i mercedesy - ale cena kosmos:
ten pierwszy to najmniejsza Hondzia EX7 700 w.
Model: EX7 0,7kW 12kg 83dB(A)
Moc max.: 0,7 kW
Moc nom.: 0,6 kW
Gniazda AC: 1 x 230 V
Gniazda DC: 12V - 6A
LWA /Stopień ochrony: 83dB(A)
Rodzaj silnika: GXH50
Moc max. (norma SAE J1349): 2,1 KM
Rozruch-ręczny/elektryczny: ręczny
Długość (złożone rączki): 450 mm
Szerokość: 240 mm
Wysokość (z kółkami): 380 mm
Masa sucha: 12 kg
Zbiornik paliwa: 2,1 l
Czas pracy: do 4,2 h
Wyposażenie standardowe: Zabezpieczenia olejowe silnika (oil-alert), zabezpieczenie magneto-termiczne prądnicy, wyjście prądu stałego, kontrolki: pracy, przeciążenia
Dodatkowe opcje: Licznik motogodzin, woltomierz, przewody do łączenia dwóch agregatów tej samej mocy


http://www.sprzet-poz.pl/index.php?acti ... brany=1456" onclick="window.open(this.href);return false;
http://allegro.pl/eu20i-inverter-agrega ... 72688.html" onclick="window.open(this.href);return false;

lub w podobnej klasie:
http://www.1001narzedzi.pl/p1446,e10u-a ... tachi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Silnik Mitsubishi/moc (KW/KM) 1,8/2,5
Waga bez paliwa (kg) 20
Wymiary DxWxS (mm) 400x330x390



no - to tyle tego OT - bo miało być o energii ze słońca a ja o energii z kopalin

darkman
Posty: 46
Rejestracja: 11 lip 2011, 20:37
Auto: Hilux 2.5 SR5`08
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: darkman »

Potrzebuję konsultacji w kwestii ładowania solarami, może ktoś pomoże?
Zadanie: wiercenie otworów kotwiących w warunkach jaskiniowych (temp +3st, wilgotność znaczna, czasem zraszanie wodą);
Otwory pod kotwy M875 HSA - głębokość wiercenia (80% wierceń) 50-60mm, ilość otworów ok. 150, wydajność (praktyczna-sprawdzona) ok. 20-25 otworów w zal. od głębokości wiercenia
Problem:
Ladowanie via energia słoneczna akumultorów wiertarek w warunkach górskich / baza 2100 - brak mozliwości dojazdu, zejście 1100 m różnicy wzniesień, ok 5-7 godzin podejścia - czyli nie ma możliwości zejścia do konwencjonalnego źródła energii)

Sprzęt (posiadany)
wietarki:
Bosch 36V-Li -Ion- aku 1.3 Ah, 2szt., moc 93,6W, 750g, ładowarka na 220V
DeWalt DC213KL 24V - aku 2.6Ah, 2szt., ładowarka na 220V
akumulator żelowy 17Ah - 1 szt
solary:
flexcell sunpack 10W, 12-14V - 1szt /wtyk zapalniczki
fs 15W - 1szt
fs 20W z akumulatorem żelowym 18Ah -1szt
przetwornica 12/220V, szt. 2, moc 500W i 800W
przetwornica 24/12V 1szt.

Maxsymalny możliwy czas ładowania pomiędzy wierceniami: 1 dzień - 1,5 dnia (max 2 dni ale niechętnie)


-pytania: co dokupić ?
-który wariant połączenia / ładowania bedzie najbardziej sprawny?
-może nie warto się napianać i ekonomiczniej będzie dokupić jeszcze po dwa akumulatory dedykowane wiertarkom ?

Warianty ładowania:
A. bezpośrednie ładowanie z solarów - tylko FS20W z żelką i wtykiem pod zapalniczkę
B. połączenie szeregowe aku (dokupić 1 szt. - jaka pojemność ?) = 24V i ładowanie za pośrednictwem przetwornicy (dokupić)
24/220V
C. połączenie szregowe dla 36V i punkt B(?).. bez sensu !?
D. ??

Jaki system zastosować i czy to ma w ogóle sens sprawnościowy ?

Uwagi:
-transport akumulatorów ołowiowych nie jest możliwy
-mamy mały generator ale o mocy 0.350kW i w dodatku zepsuty + brak dyszy do pracy na wysokości - sprawdzone - generator się dusi i ciągle gaśnie - też niestety jest cięzki i jego transport od aut nie będzie raczej możliwy + ciężar paliwa!!.
-środki skromne, ale można coś dokupić, jesli by to miało zalątwić ładowanie na kilka wypraw


z góry dzięki za uwagi i pomoc,
pozdrawiam,

darkman
Posty: 46
Rejestracja: 11 lip 2011, 20:37
Auto: Hilux 2.5 SR5`08
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: darkman »

edit do uwag:
-brak regulatora napięcia - czy będzie potrzebny ? dokupić ? jaki ekonomicznie ?
-FS 20W z żelką ma jakiś układ regulatora, ale nie wiem w tej chwili jaki.

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: fobos »

Tak na szybko, to:
Ładowanie bez regulatora napięcia to trochę porażka. W zależności od nasłonecznienia napięcie wytwarzane przez fotoogniwo może dochodzić nawet do 20 V. Po ciemku, panel słoneczny pobiera prąd z akumulatora ( tzw. "ciemny prąd" ). Regulator zabezpiecza również przed tym zjawiskiem. Generalnie regulator to konieczność. Wystarczy najtańszy, najprostszy na 5-10 A.
Podstawowa sprawa, to zrezygnować z przetwornicy. Znaleźć do wiertarek ładowarki na 12 V z gniazda zapalniczki.
Ogniwo słoneczne o mocy 20W daje w pełnym słońcu prąd o wartości trochę ponad 1 A. Wynika z tego, że pierwszą wiertarkę naładujesz w 1,5 godziny, a drugą w 3 godziny.
Oczywiście bateria słoneczna będzie ładować również akumulator, z którego będziesz mógł nawet po ciemku ładować akumulatory do wiertarek.

darkman
Posty: 46
Rejestracja: 11 lip 2011, 20:37
Auto: Hilux 2.5 SR5`08
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: darkman »

OK, to zamawiam regulator; I tak miałem to w planie do szerszych celów doświadczalnych (coś jak u ciebie), zdecydowanie taki z softem (jak opisany, bo też mnie to trochę kręci).
Czas, który podałeś jest zdumiewająco dobry - mogę nawet dysponować pełnym czasowo dniem słonecznym czyli jakieś 12 godzin w tamtejszych warunkach, a aku do ładowania są 4 lub wersja kompletna do jednej wiertarki czyli 2 sztuki i drugiego dnia 2 sztuki. najlepiej byłoby mieć ten sam zestaw wiertarek/akumulatorów, jednak sprzęt jest gromadzony indywidualnie na rózne okazeje i dość kosztowny = wyszło tak jak opisałem stan posiadania - trochę średnio szczęsliwie, ale cóż..
Przetwornic zatem nie będziemy targać z aut, bo i tak jadą do ładowania szpejów po drodze)
Największy problem to jednak ładowanie na 12V do Boscha=36V, niestety nie udało mi się wytropić takiej ładowarki czy też jakiegoś przejściowego komponentu -

Poradźcie coś chłopaki, pse ?? niestety nie znam się na niuansach typu :lampy prostownicze czy coś", ale może da się coś zbudować na 12V.

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: fobos »

Dziś udało mi się, mimo padającego cały dzień deszczu :evil: , zamontować i podłączyć obie baterie w docelowym miejscu ( połączyłem je równolegle, czyli w sumie dają moc 60 W ). Mam już powieszoną i skonfigurowaną rozdzielnię ( wbudowałem w nią gniazdo zapalniczki, dzięki czemu będę mógł podłączyć pod solary laptopa, czy lodówkę 8) ) oraz powieszone i podłączone lampki przed wejściem. Nie dotarły niestety żarówki jarzeniowe na 12 V ( za co mogę podziękować Poczcie Polskiej, wczoraj wysłana priorytetem przesyłka polecona ). Na razie na automacie zmierzchowym zapala się 5-cio watowa żarówka samochodowa.
Pozostało do zrobienia oświetlenie wewnętrzne. Już prawie wiem jakie będą oprawy, ale jeszcze muszę trochę pokombinować.
Przed podłączeniem baterii do rozdzielni zmierzyłem je miernikiem. Ok. godz. 17-tej mimo całkowitego zachmurzenia dawały prąd o natężeniu 0,12 A.

selim
Posty: 111
Rejestracja: 11 lis 2010, 19:13
Auto: prawie toyota blizzard.
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: selim »

Mile widziane fotki

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: fobos »

selim pisze:Mile widziane fotki
A proszę bardzo :D

Panele zamontowane
IMG_9129.jpg
Lampki podłączone i wiszą ( niestety bez żarówek na które czekam :evil: )
IMG_9130.jpg
Rozdzielnia podłączona ( tak wygląda w środku )
IMG_9126.jpg
i po zamknięciu
IMG_9148.jpg
A..... i najważniejsze w systemie. Oczywiście nie mogło zabraknąć toyotowego akcentu :wink: :mrgreen:
IMG_9138.jpg

Awatar użytkownika
Pyrka
Posty: 3742
Rejestracja: 15 mar 2009, 12:59
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: Pyrka »

No Fobos :shock: ! Szacunek. Przetestowałeś już, czy jest cug porządny?

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Energia ze słońca

Post autor: fobos »

Pyrka pisze:No Fobos :shock: ! Szacunek. Przetestowałeś już, czy jest cug porządny?
Ogniska jeszcze nie paliłem, nie chcę narobić bałaganu, który będę musiał sprzątać. Ale już niedługo, muszę jeszcze tylko ułożyć kostkę i wymurować palenisko. Na razie był test z grilem. Dym ładnie szedł do góry i w środku nie było go czuć. Co fajne, od grila w środku zrobiło się wyraźnie cieplej.

Dziś kilka razy na kilka sekund wyszło słońce i chwilowy pomiar pokazywał 3,5 A :D . Przez cały dzień napompowało 4 Ah. Co najważniejsze, nawet jak słońce jest za chmurami, generowany jest prąd od 0,2 - 0,5 A.
Na razie zużywam od 1 do 2 Ah. Od jutra zaczynam miarodajne pomiary. Zobaczymy ile przez cały słoneczny dzień ( jeśli taki się zdarzy ) baterie wytworzą prądu. Wtedy będzie można oszacować wydajność systemu.
Całość kalkulowałem tak, by wystarczyło na 2 lampki 5 W od zmierzchu do 24.00 i na oświetlenie wnętrza przez kilka godzin raz w tygodniu. Jak będzie zapas mocy to dodam lodówkę. Będzie na miejscu zimne piwko :D 8) .

ODPOWIEDZ