Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 21 lis 2018, 22:05
www.tlc-camp.pl/sklep/


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 143 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna
Autor Wiadomość
Post: 17 lip 2011, 0:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Posty: 3154
Lokalizacja: Karsznice
Auto: VZJ 90
Pomysł który obecnie realizuję ( nie związany z off-road, czy wyprawami ) spowodował,iż zainteresowałem się kwestią pozyskiwania energii elektrycznej ze słońca. Ponieważ mam dociekliwą naturę, postanowiłem w miarę dogłębnie zapoznać się z tematem.
Ale co to za zgłębianie tematu, bez własnych doświadczeń. W tym celu, po określeniu zapotrzebowania na energię i przeszukaniu internetu pod kątem dostępności urządzeń, nabyłem zestaw testowy.
Składa się on z :
dwóch baterii słonecznych 12V 30 W
regulatora napięcia i ładowania Phocom CXN 10
akumulatora samochodowego 70 Ah
Znalazłem też bardzo fajne żarówki na 12 V działające w oparciu o technologię stosowaną w podświetlaniu ekranów LCD. Mają one wyższą sprawność niż oświetlenie oparte na diadach LED.
Oczywiście zestaw ten traktuję doświadczalnie, ale również jak najbardziej użytkowo.
Właśnie z uwagi na chęć zgłębiania tematu, zdecydowałem się na zakup regulatora CXN10. Posiada on wbudowany rejestrator, który monitoruje i rejestruje ( pamięć obejmuje rok ) wszystkie parametry systemu. Dzięki specjalnemu interfejsowi, mogę podłączyć regulator do komputera i odczytać takie parametry jak:
napięcie akumulatora,
stopień jego naładowania w %
prąd generowany w danej chwili przez fotoogniwo,
prąd pobierany w danej chwili przez odbiorniki.
Oczywiście dzięki rejestracji danych dostępne są wszelki zestawienia statystyczne dla jednego dnia, tygodnia, miesiąca i roku. Dzięki temu wiadomo ile w zadanym okresie:
prądu wytworzyło fotoogniwo w Ah,
prądu pobrały odbiorniki w Ah,
jaka jest ewentualna nadwyżka wytwarzanej energii,
jaki największy chwilowy prąd dało fotoogniwo,
jakie największe chwilowe było zużycie energii,
jakie napięcie było na akumulatorze rano, a jakie wieczorem,

Ponieważ docelowe miejsce montażu mojej elektrowni :wink: nie jest jeszcze gotowe, na razie do regulatora podłączyłem jedno fotoogniwo, które wystawiłem na zewnątrz i nowy akumulator o pojemności 70 Ah. Napięcie na akumulatorze wynosiło 12,5 V.
Po całym dniu pracy jednego fotoogniwa ( co jakiś czas słońce przesłaniały chmury i nie jest ono ustawione w dobrym miejscu ( trochę zacieniają drzewa ) ) mogę się pochwalić następującą produkcją energii:
ogniwo wytworzyło 6 Ah prądu
napięcie na akumulatorze wzrosło maksymalnie do 13,5 V, by po zmroku spaść do 12,9 V i ten stan się utrzymuje.
podłączona żarówka zużyła 1 Ah prądu
maksymalny prąd chwilowy wytwarzany przez ogniwo to 1,7 A
Jak na 30-to watowe ogniwo stojące w nienajlepszym miejscu, to jestem zadowolony.
Z rzeczy które mnie zaskoczyły. Nawet jeśli słońce jest za chmurą, fotoogniwo generuje prąd. Co prawda mały, 0,1 - 0,2 A, ale to zawsze coś. Obawiałem się, że spadek napięcia będzie na tyle duży, że doładowywanie akumulatora będzie niemożliwe.
Za jakiś czas, jak podłączę drugie fotoogniwo i zbiorę trochę danych, będę mógł obliczyć , jaka moc ogniw jest niezbędna, by zasilić na stałe gadżety, które wozimy w samochodach na wyprawy. 8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 7:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 mar 2009, 13:59
Posty: 3742
Lokalizacja: K-PAX
Zaimponowałeś mi :shock: Jakbyś chciał podnieść sprawność układu to tutaj masz optymalne kąty nachylenia dla panelu w poszczególnych miesiącach dla okolicy, w której mieszkasz - ściągawka na dole. Jak Cię znam, możesz podłączyć jakieś chytre urządzonko, które nawet pilotem będzie Ci przestawiać ten panel na odpowiedni kąt, albo będzie to robić z automatu :wink: Tutaj jest pomocnik http://solarelectricityhandbook.com/solar-angle-calculator.html , a tu wynik dla Łodzi.

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 9:03 
Offline
Sąd Koleżeński
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Posty: 4380
Lokalizacja: Warszawa
Auto: HZJ73 3w1
Widzę Fobos , że poważnie podszedłeś do naszej rozmowy na T.D. i słowa przekułeś w czyny. :D
Cały czas myślę o zrobieniu, w przystępnej cenie, zasilania głównie do lodówki ( 48W przy 24V ).
Wstępnie wyliczyliśmy, że potrzebny będzie akumulator min. 50W. Zobaczymy, czy Twoje BADANIA potwierdzą ten wynik.
Kabel zasilający akumulator od Panela powinien być maksymalnie gruby ( nawet jak od wyciągarki ).
Nasi znajomi podróżnicy z Niemiec mieli panel podłączony na kilkumetrowym grubym kablu; samochód stawiają w cieniu pod drzewem a panel w pełnym słońcu. To im się sprawdzało.
Kombinuj Fobos , kombinuj a będziemy mieli terenówki hybrydy lub nawet elektryczne... :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 10:01 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Posty: 1859
Lokalizacja: Rataje Słupskie
Auto: 4Runner
Gałka pisze:
Widzę Fobos , że poważnie podszedłeś do naszej rozmowy na T.D. i słowa przekułeś w czyny. :D
Cały czas myślę o zrobieniu, w przystępnej cenie, zasilania głównie do lodówki ( 48W przy 24V ).
Wstępnie wyliczyliśmy, że potrzebny będzie akumulator min. 50W. Zobaczymy, czy Twoje BADANIA potwierdzą ten wynik.
Kabel zasilający akumulator od Panela powinien być maksymalnie gruby ( nawet jak od wyciągarki ).
Nasi znajomi podróżnicy z Niemiec mieli panel podłączony na kilkumetrowym grubym kablu; samochód stawiają w cieniu pod drzewem a panel w pełnym słońcu. To im się sprawdzało.
Kombinuj Fobos , kombinuj a będziemy mieli terenówki hybrydy lub nawet elektryczne... :D

Rozumiem że ta opcja jest na czas dłuższego postoju? W warunkach jazdy ten akumulator jest zasilany z alternatora?
PozdrawiaM
kombinujący z podstawową opcją zasilania lodówki czyli akumulator i jakiś sposób jedo ładowania, na potrzeby naszej lodówki myslę że wystarczy 40 Amph


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 10:27 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 cze 2009, 6:52
Posty: 1883
Lokalizacja: lublin/Wrocław
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
fobos podaj wstępny koszt takiego zestawu


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 10:57 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2009, 12:05
Posty: 365
Auto: LC120,2xHDJ100,Partol:)
Ja na razie kupiłem, jeszcze nie montowałem taki zestaw:
http://allegro.pl/regulator-solarny-10a ... 65257.html
http://allegro.pl/bateria-sloneczna-40w ... 93364.html
z dwoma bateriami, chcę je podłączyć równolegle, żeby dawały 80W. W rzeczywistości w naszej szerokości geograficznej. przy słonecznej pogodzie, w lecie dają max 20W / dzień na sztukę.
Planuje je założyć do zasilania lodówki i lampek na dłuższym postoju.
Zastanawiam się jak to liczycie, że do lodówki wystarczy 50Ah akumulator, nie wiem jakie lodówki macie na myśli.
U mnie jest tak: mam lodówkę waeco 35, zabiera moc 45W, to jest 45/12V=3,75A, zatem w ciągu 24h weźmie 90Ah prądu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 11:04 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2009, 12:05
Posty: 365
Auto: LC120,2xHDJ100,Partol:)
Oczywiście 20A a nie Watt :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 12:28 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Posty: 1859
Lokalizacja: Rataje Słupskie
Auto: 4Runner
U mnie jest CDF 18 i ta lodówka nie jej spręzarka nie działa non stop , w czasie jazdy ustawiona na minimum potrafi dobrze schłodzić to co w środku. Być może w tym tkwi bład w obliczeniach zakładając pracę non stop , bo te 45 W jest chyba pod obciążeniem.
PozdrawiaM


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 13:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Posty: 3154
Lokalizacja: Karsznice
Auto: VZJ 90
Dzięki @Pyrka za tabelkę, bardzo przydatna. Ponieważ nie będę się bawił w obrotnicę, a system będzie stacjonarny, kąt ustawienia paneli zoptymalizuje na warunki zimowe. Latem i tak będę miał nadwyżkę w produkcji energii, a ważne by system działał sprawnie również zimą.

@Gałka - akumulator im większy tym lepiej. Nie co dzień świeci słońce, a wtedy sprawność paneli drastycznie spada. Jeśli lodówka ma 45 W, to znaczy, że przy 24 Voltach pobiera trochę ponad 2 A. Czyli by ją zasilić wystarczy panel o mocy ok. 60 W. Ale to zaspokoi tylko bieżące zapotrzebowanie, a trzeba jeszcze zmagazynować energię na noc i dni pochmurne. Myślę, że panele o mocy łącznej 200 W i akumulator o pojemności 200 Ah powinny dać radę.
Co do grubości kabli. To nie spawarka. Dla panelu o mocy 100 W wystarczy kabel o przekroju 1,5 mm ( oczywiście na wszelki wypadek lepiej dać 2,5 mm ). Panele podłączasz pod regulator napięcia, który w zależności od modelu ma różną wydajność prądową. Mój ma 10 A. Dlatego całą instalację robię na przewodach 1,5 mm. Pod regulator nie możesz podłączyć np. przetwornicy o mocy 1000 W, bo przy pełnym obciążeniu pobierze ona prąd ok. 90 A. Dlatego przetwornice podłączyć należy bezpośrednio pod akumulator i tu musi być gruby kabel, min. 16 mm.

@consigliero - można panele podłączyć przez regulator napięcia do akumulatora w samochodzie. Rozwiązanie takie ma jedną sporą wadę. Po włączeniu silnika, na akumulatorze pojawia się wyższe napięcie z uwagi na ładowanie go przez alternator. Wówczas energia wytworzona w panelach słonecznych praktycznie w ogóle nie jest wykorzystana. Oczywiście przy wyłączonym silniku, w słoneczny dzień, panel będzie ładował akumulator w samochodzie i zasilał wszystkie podłączone do niego urządzenia. Można trochę ominąć tę wadę podłączając np. lodówkę pod wyjście regulatora napięcia od paneli słonecznych. Wówczas podczas jazdy panele zasilą lodówkę, a na postoju zasilą lodówkę i doładują akumulator.

@kpeugeot - co do kosztów:
panele 30 W kupiłem po 246 zł/szt.
regulator napięcia ok. 220 zł
interfejs do komputera ok. 230 zł
Ja z uwagi na chęć zgłębienia tematu trochę zaszalałem z regulatorem. Proste regulatory na 10 A można kupić już od 70-ciu złotych.

@Adam myślę, że chodziło Ci o 20 Ah - amperogodzin. Panel 40 W daje max. prąd o natężeniu ok. 2,5 A.
Obawiam się, że 80 W na ciągłą pracę lodówki, to trochę mało :?

Wieczorem zamieszczę raport z dzisiejszej produkcji energii :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 14:07 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Posty: 1859
Lokalizacja: Rataje Słupskie
Auto: 4Runner
To już co nieco wyjaśnia, bo ja zastanawiam się głównie jak zasilić lodówkę bez konieczności wbudowania drugiego akumulatora , co samo w sobie komplikuje i utrudnia życie. Rozumiem też że te baterie słoneczne trzeba gdzieś zamontować na dachu samochodu, w naszym przypadku na dachu namiotu? Muszę zobaczyć jaki akumulator mam zamontowany , kupiony w serwisie do tego typu samochodu i zastanowić się czy w trakcie moich wycieczek jest możliwe aby wystarczył tylko ten podstawowy http://www.waeco.co.uk/page.aspx?page=powercon&s=4 . Ewentualnie można go zmienić na coś bardziej heavy-duty, a może mój jest już taki.
Dodatkowo posiadam przetwornicę Waeco , która w przypadku dostępu do energii zasili lodówkę oraz umożliwi podpięcie lodówki przy wyłączonym zapłonie w samochodzie (brak zasilania w gniazdach dodatkowych samochodu) priorytetem jest 220.
PozdrawiaM


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 16:19 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Posty: 2792
Lokalizacja: Warszawa
Auto: GRJ120
Na jachtach czesto montuje sie tez takie panele ~3m2 daja na 12V ok 6A ale... na karaibach czy wyspach zielonego przyladka gdzie slonce swieci pionowo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 16:34 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 gru 2007, 18:59
Posty: 1402
Lokalizacja: Kraków
Auto: Hilux - owocowóz
jachtowa technika i nie tylko www.intelle.pl

żeglarz 4x4 :)
wojciech endurance
www.polkasteam.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 16:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 mar 2009, 13:59
Posty: 3742
Lokalizacja: K-PAX
A'propos tematyki wątku polecam Wam Africa Overland from Cape Town in Solar Land Cruiser - 347 dni zeszłorocznej podróży 60-ką w ramach akcji SolarAid. Jak skończysz Fobosik z chęcią obejrzę w naturze, bo temat i dla mnie ciekawy w moich okolicznościach przyrody.

http://overlandinthesun.com/archives/category/landcruiser

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 19:27 
Offline
Sąd Koleżeński
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Posty: 4380
Lokalizacja: Warszawa
Auto: HZJ73 3w1
fobos pisze:

@Gałka - akumulator im większy tym lepiej. Jeśli lodówka ma 45 W, to znaczy, że przy 24 Voltach pobiera trochę ponad 2 A. Czyli by ją zasilić wystarczy panel o mocy ok. 60 W. Ale to zaspokoi tylko bieżące zapotrzebowanie, a trzeba jeszcze zmagazynować energię na noc i dni pochmurne. Myślę, że panele o mocy łącznej 200 W i akumulator o pojemności 200 Ah powinny dać radę. :D

Myślałem o dodatkowym akumulatorze, który by się schował w nadkolu. I tu może być problem; wymiar i pojemność. Czy są takie na 200Ah ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lip 2011, 22:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Posty: 3154
Lokalizacja: Karsznice
Auto: VZJ 90
Możesz podłączyć fotoogniwa przez regulator do akumulatorów które masz w samochodzie. Lodówkę podłączasz na wyjście regulatora. Fajną jego cechą jest to, że odłącza podłączone odbiorniki, jeśli napięcie na akumulatorach spadnie poniżej 11 V. Takie bardziej wypasione regulatory ( np. jak ten co kupiłem 8) ) pozwalając określić napięcie, przy jakim ma nastąpić odłączenie odbiorników. Zabezpiecza to akumulatory przed zupełnym rozładowaniem, dzięki czemu rano nie będzie problemu z rozruchem. A jeśli jednak rozrusznik nie będzie chciał kręcić, wystarczy postać kilka godzin w słoneczku i można jechać dalej :wink: :mrgreen: .

Zapadł zmrok, więc regulator włączył oświetlenie zmierzchowe i zrobił raport.
Akumulator rano 87 %, wieczorem 100 %
Prąd dostarczony przez ogniwo to 6 Ah, z czego 3 Ah doładowały akumulator, a pozostałe 3 Ah uleciały w kosmos :wink:
Liczyłem na większą produkcję prądu, bo cały dzień był bezchmurny. Może ogniwo produkuje mniej prądu, bo akumulator jest naładowany ( czyli wyższe napięcie w układzie ) a prądu praktycznie na razie nie zużywam ( 5 watowa żarówka świecąca od zmroku do 23.00 ). Zobaczymy jak to będzie wyglądać, jak podłączę więcej odbiorników.
Dziś ustawiłem ogniwo pod trochę większym kątem. Prąd maksymalny wyniósł 1,7 A, czyli niewielka zmian kąta nie ma zauważalnego wpływu na wydajność prądową. Jutro położę ogniwo płasko na tarasie ( symulacja paneli umieszczonych na dachu samochodu ). Zobaczymy jakie będą dane ( albo i nie zobaczymy, bo ma się załamać pogoda i niebo zasłonią chmury :( )


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 143 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group