Przetwornica

Wszystko o sprzęcie na wyprawy off-roadowe

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: fobos »

Jeszcze tylko dodam, że na 1 mm kw przewodu miedzianego przyjmuje się bezpieczny przepływ prądu o wartości 10 A.
Czyli jeśli przewód ma 16 mm kw, możne nim bezpiecznie płynąć prąd 160 A, czyli do przetwornicy można podłączyć urządzenie o mocy 1920 W.

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: LEX »

Tak się Wam trochę wtrącę w temat przetwornic, choć sam nie posiadam w samochodzie, ale...

... ale przez długi czas podłączałem sobie zwykłego UPSa pod akumulator samochodowy i wszystko sprawnie działało. Sama płytka znajdująca się w takim UPSie (czyli w sumie zwykła przetwornica) jest mała, więc ktoś może sobie tylko przenieść to do nowej obudowy i ma przetwornicę tanim kosztem. Co prawda jedynie do delikatnych zastosowań (250-500W, czyli komp, laptop czy grzałka do herbaty), ale za to bardzo tanio. A teraz do rzeczy... Otóż leżą u mnie w domu chyba 3 UPSy (czwarty dla mnie) i jeśli ktoś zechce to oddam za darmo. Akumulatory są padnięte, dlatego nada się to tylko do samochodu, chociaż u siebie w domu mam taki UPS podłączony pod duży akumulator samochodowy, więc też tak można. Tylko odbiór osobisty ze względu na gabaryty i wagę.

Awatar użytkownika
ktomek
Posty: 366
Rejestracja: 16 wrz 2009, 11:55
Auto: XK, Wrangler, Hilux
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: ktomek »

Boryś pisze:Co prawda mam oryginalne kable ale zamontowałem ją dość "daleko" od akumulatora :( co jak rozumiem znacznie ją osłabia :(
Ci powiem, że dałem kable 10mm2 i w jakiś cudowny sposób wyszło mi długości od akumulatora do przetwornicy jakieś 7mb
Próbowałem tę swoją szlifierkę boscha uruchomić - chodzi jak złoto .......
Więc chyba to jednak kwestia przetwornicy :|

Awatar użytkownika
Boryś
Posty: 1268
Rejestracja: 31 maja 2007, 22:33
Auto: HZJ 80
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: Boryś »

no toś mnie teraz zmartwił kolego :(

a co może być nie tak z przetwornicą? w sensie co można poprawić żeby działa jak należy?

Awatar użytkownika
milczacy
Posty: 2216
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:01
Auto: Hilux 2008 wycieczkow?z
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: milczacy »

Boryś - przetwornicę najlepiej przed zakupem przetestować (wiem że to często teoria). Czytałem już o Profitexach - 2 niby identycznych modelach z których jeden spokojnie zasilał szlifierę, a drugi niby taki sam już nie. Więc tak naprawde w chwili obecnej to o ile kable masz w porządku pozostaje wymiana samej przetwornicy :|

Awatar użytkownika
MariuszS
Klubowicz
Posty: 1494
Rejestracja: 27 lip 2007, 10:56
Auto: LJ-79 na do?ywocie
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: MariuszS »

@ Boryś - przetestowałeś już swoją przetwornicę na krótszych i grubszych kablach?

Przeczytałem uważnie cały wątek, i nadal nie wiem, jak dobrać optymalnie przetwornicę. :oops:
Chciałbym, aby w razie potrzeby, była zdolna zasilić szlifierkę kątową/wiertarkę o mocy 800W/900W
- oczywiście, nie do pracy ciągłej, ani jednoczesnej, ale dla mnie ten aspekt jest dosyć ważny.
Pozostałe wymagania (ładowarki, laptop itp.) są na pewno mniejsze pod względem mocy nominalnej, ale co z "jakością prądu"? Czy wystarczy założyć współczynnik 0,8 mocy max, i sprawność 92% (takie parametry przewijają się najczęściej w opisach), czy trzeba jeszcze zrobić doktorat z kształtów sinusoidy i innych aspektów indukcji, impedancji i innych takich...no...tego... impertynencji... :oops: :wink:

Mówiąc prościej, czy wystarczy takie AZO?
np.:
AZO IPS-2000 12V
moc ciągła: 1100W
moc chwilowa (10 min): 1300W
moc szczytowa: 2000W
charakterystyka fali prądu zmiennego: sinusoida modyfikowana

czy trzeba wziąć coś większego?
np.:
White Energy 1500W
moc znamionowa: 1500W
moc maksymalna: 3000W (5 min)
charakterystyka fali prądu zmiennego: sinusoida modyfikowana

Czy, np., lodówka sprężarkowa, o mocy ~80W, może wymagać np. pełnego sinusa?
(Co kazało by wziąć pod uwagę najdroższe rozwiązanie)
np.:
IPS-2000Sinus
# Moc maksymalna(1min): 2000W
# Moc przy ciągłym obciążeniu:1000W
# Sprawność:>75%
# Czysty SINUS

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: MaxLux »

Nasi podwykonawcy instaluja profitex'a 2000 czy 2200 w autach - sprawdza sie naprawde do szlifierek wiertarek itp
Podjedz sobie do nich maja biuro w Blaicach -Aleksandrowicach na przeciw Instytutu Zootechniki - zadzwon do mnie to moze cos ci zalatwie ;)

polmilano
Posty: 39
Rejestracja: 26 maja 2009, 21:36
Auto: KDJ95
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: polmilano »

Jestem na etapie montażu przetwornicy (1000w)i zastanawiam się gdzie jej będzie najlepiej w mojej j95. Myślałem o bagażniku (pod jednym z bocznych plastyków) ale po przeczytaniu tematu zastanawiam się czy to nie za daleko od akumulatora. Druga sprawa, to pod którym z akumulatorów ją najlepiej podłączać oraz gdzie umieścić bezpiecznik . Może ktoś już przerabiał to w swojej 90-ce.

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: fobos »

No jednak wsadzę kij w mrowisko :wink: :mrgreen: .
Tak czytam o tym montażu przetwornicy w samochodach terenowych i za cholerę nie mogę się połapać o co chodzi.
No bo tak:
Praktycznie do każdego laptopa, czy notebook'a można dostać zasilacz na 12V
Praktycznie do każdego telefonu komórkowego można dostać zasilacz na 12V
Praktycznie każdy sprzęt turystyczny można dostać w wersji na 12V
Są wkrętarki, wiertarki, szlifierki w wersji na 12V
No to po cholerę ta przetwornica w samochodzie ? :shock:
Jak dla mnie:
ryzyko pożaru samochodu z uwagi na duże prądy po stronie 12V,
ryzyko porażenia prądem ( tym większe jeśli przetwornica jest w samochodzie terenowym jeżdżącym w terenie ( woda, kurz, błoto, itd )),
czyli zbędny balast, :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
A jak ktoś chce na pustyni prądu, to lepiej zabrać ze sobą mały agregat prądotwórczy :mrgreen:

polmilano
Posty: 39
Rejestracja: 26 maja 2009, 21:36
Auto: KDJ95
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: polmilano »

fobos pisze: No to po cholerę ta przetwornica w samochodzie ?
No myślę ze sam dałeś odpowiedz.
Dla mnie po to żeby nie szukać, dopasowywać, kupować i targać ze sobą kolejnego zasilacza na 12v do laptopa, telefonu, czy sprzętu na 12v .
fobos pisze:czyli zbędny balast, :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Co do względów bezpieczeństwa to zdecydowanie zgadzam się i myślałem o tym, chociaż w sumie nie słyszałem o jakimś przypadku pożaru/ porażenia spowodowaną przetwornicą.

Awatar użytkownika
MariuszS
Klubowicz
Posty: 1494
Rejestracja: 27 lip 2007, 10:56
Auto: LJ-79 na do?ywocie
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: MariuszS »

jak dla mnie:
- do turystyki, można się obejść bez (skoro do tej pory się obchodziłem), ale nie zawsze przewidzisz, jakie wystąpią potrzeby, i który z dedykowanych zasilaczy 12V (do każdego urządzenia osobno :mrgreen: ) się akurat zepsuje.
Ja natomiast mam jeszcze inne potrzeby niż czysto turystyczne, i często potrzebuję odpalić na chwile różne nieprzewidywalne sprzęty i elektronarzędzia.
Dotychczas nie znalazłem przyzwoitej wkrętarki aku z ładowaniem z 12V :(
Agregat, oczywiście, chętnie też przyjmę :lol: , ale jest duży, niewygodny, głośny, śmierdzący i trzeba wozić do niego osobne paliwo i olej. A "przyzwoity" agregat - jest nieprzyzwoicie drogi, znacznie droższy od przetwornicy.

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: plum76 »

hej,
Mam Fj crusera który w bagażniku ma w standardzie gniazdko 115v więc nabyłem transformator zewnętrzny 115V na 220V (http://www.toroidy.pl/index.php?page=sh ... t&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Działa fajnie ale tylko jak jest przekręcony kluczyk, co trzeba zrobić aby prąd do gniazdka dochodził cały czas także wtedy gdy samochód jest wyłączony?
- czy jestem w stanie zrobić to sam czy to będzie większa robota elektryka?
- kto już coś takiego miał i zna w mazowieckim kogoś kto może mi pomóc.
- salon firmowy, czy to jedyne wyjście?
- czy jest jakieś zagrożenie dla samochodu (akumulator...) jeżeli w nocy chciałbym na biwaku ładować laptopa itp?

Uprzedzając potencjalne pytania chciałbym mieć możliwość ładowania/zasilania urządzeń (laptop, telefon. lodówka) też w nocy podczas wypraw.

paweł

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: fobos »

Włączona cały czas przetwornica, nawet jeśli nie jest do niej podłączony żaden odbiornik zużywa prąd. Jeśli nie założysz jakiegoś włącznika po stronie 12 V, będzie Ci rozładowywać akumulator na postojach i to wbrew pozorom dość szybko.

polmilano
Posty: 39
Rejestracja: 26 maja 2009, 21:36
Auto: KDJ95
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: polmilano »

fobos pisze:Włączona cały czas przetwornica, nawet jeśli nie jest do niej podłączony żaden odbiornik zużywa prąd. Jeśli nie założysz jakiegoś włącznika po stronie 12 V, będzie Ci rozładowywać akumulator na postojach i to wbrew pozorom dość szybko.
Czy zwykły włącznik hebelkowy 20-25A da radę? Rozumiem że ma być za bezpiecznikiem?

Awatar użytkownika
fobos
Posty: 3155
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:47
Auto: VZJ 90
Kontakt:

Re: Przetwornica

Post autor: fobos »

polmilano pisze: Czy zwykły włącznik hebelkowy 20-25A da radę? Rozumiem że ma być za bezpiecznikiem?
Po stronie 12V przed przetwornicą na pewno nie. Jeśli przetwornica ma 500 W, po stronie 12 V płynie prąd ponad 40 A.
Łatwo to sobie poprzeliczać. U*I=P czyli I=P/U, gdzie U - 12V, P - moc przetwornicy, I - prąd w instalacji 12V.
Oczywiście wszystko orientacyjnie i w pewnym przybliżeniu.
Jak łatwo obliczyć, włącznik 25A będzie dobry dla przetwornic do 300 W.

ODPOWIEDZ