Po pobieżnej lekturze ostatnich WYPRAW4x4 zaciekawiły mnie dwie rzeczy.
Po pierwsze, gdzieś na ostatnich stronach jest relacja z Rally of Asia (czy jakoś tak) w każdym razie z tego co widać na zdjęciach większość aut tam startujących - LC HDJ czy HZJ Isuzu D-MAX,Mits L200 i inne - jadą na oponach w rozmiarze fabrycznym lub niewiele większym, nie wiem czy wynika to ze specyfiki tej imprezy, klimatu czy czegoś innego. Na krajowym podwórku zauważa się jednak tendencję do zakładania kół największych jakie wejdą, a na pewno większych niż dedykowane przez producenta. Duże koła na pewno podnoszą możliwości terenowe, ale bez zmiany przełożeń w mostach obniżają dynamikę i moc samochodu. W przypadku samochodu przygotowanego do sportu wymiana przełożeń i kół na większe nie jest chyba problemem - dlaczego więc "tam" tego nie robią??
Druga kwestia dotyczy również opon w artykule o wyścigu pustynnym z vegas (chyba) do ... nie wiem dokąd. W każdym razie startujące tam "pojazdy" jadą na oponach znacznie szerszych niż felgi - chodzi mi o to że ścianki boczne opony nie są pionowe tylko mocno zawinięte do wewnątrz. Czy to są jakieś specjalne opony przewidziane do takiej jazdy, czy każda opona coś takiego zniesie ?, wydaje mi się jednak, że jeżeli na standardowe felgi w moim hilu założyłbym opony 285/70 R16 do bieżnik nie byłby płaski tylko wybrzuszony jak banan.
Co Wy o tym sądzicie?
Rozmiar opon a rozmiar felg
Moderator: luk4s7
Re: Rozmiar opon a rozmiar felg
prawdopodobnie chodzi o to ,by opona miała mniejszą zdolnosc do spadadania z felgi na niskim cisnieniu .na felge 7x15 mozna załozyc 35x15,5r15 ale bieznik jest wywiniety i przy stosowanym cisnieniu ok 2 atm ma małą pow. styku z naw.