Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 21 lip 2018, 2:25
www.wyprawa4x4.pl


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
Post: 24 lis 2017, 19:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05 maja 2015, 21:19
Posty: 15
Auto: KDJ120
Witam,
Problem noclegu na moich wypadach zarówno po górach jak i nad morzem rozwiązywał śpiwór wraz z karimatą. Trzeba pamiętać ,że w wędrówkach pieszych liczy się każdy kilogram. Z czasem do tego zestawu doszło ponczo - peleryna z której można było zrobić zadaszenie. Nie dawała ona jednak w pełni komfortu cieplnego w przypadku wiatru i problemem był brak drzew na których można ją umocować (np: w górach skalistych -np. Tatrach Wysokich). Kolejnym rozwiązaniem był „bivy bag” inaczej mówiąc worek do spania. Miałem w nim na stałe włożoną karimatę i tak całość zwinięta i przytroczona została do plecaka. Plusem tego rozwiązania była jego masa która nieznacznie wzrosła. Jako bivy bag używałem worka-pokrowca na śpiwór legii cudzoziemskiej sprawdził mi się super!! Zapewnia on ochronę od deszczu, wilgoci i wiatru. Został on wykonany z materiału podobnego do gore-tex (tylko znacznie bardziej odporny na przetarcia i uszkodzenia)odprowadzający parę wodna na zewnątrz.

Obrazek

Gdy do moich wypraw dołączyła moja żona dalej opieraliśmy nasze noclegi na jak najmniejszym i najlżejszym sprzęcie. Były to praktycznie wędrówki piesze.

Gdy do naszych wypraw dołączyła córka zamieniliśmy kijki trekkingowe na rowery – doszliśmy do wniosku ,że czas pomyśleć o namiocie. Ze względu na jakość materiałów i system składania oraz cenę zdecydowaliśmy się na namiot „2seconds easy 2” z Decatlonu. Muszę przyznać szczerze ,że na początku byłem dość sceptycznie nastawiony do tego namiotu (miałem okazję testować kilka innych namiotów). Namiot sprawdzał się rewelacyjnie - dla nas i do naszego biwakowania był idealny.

Obrazek

Pojawienie się drugiej córki spowodowało pojawienie się też samochodu – Toyki :D Nie mieściliśmy się już w starym namiocie więc kupiliśmy namiot z Decathlonu – „Quechua 2 seconds easy 3” – jest to jeden z lepszych namiotów jakie miałem. Szybkość rozkładania to jakieś 5 minut i składania to max. 10 minut wraz z napompowaniem materaca i rozłożeniem śpiworów. Jest to jego największa zaleta, chociaż warto też zwrócić tutaj uwagę na jakość użytych materiałów oraz małe wymiary po złożeniu. Dla naszej wygody do środka wkładałem pompowany materac o wymiarach 200 x 140 cm. Świetnie nam się sprawdził podczas podróży po Polsce jak i w wyprawie na Bałkany. O czym możecie poczytać na mojej stronie:
http://wyprawaoffroad.pl/2016/11/10/europa/

Obrazek

Obrazek

Docelowo miałem zamiar zbudować platformę – bagażnik dachowy w formie skrzyni w której znajdował by się wspomniany wyżej namiot wraz z materacem, śpiworami. Na czas spania skrzynia rozkładała by się w bok pojazdu tworząc platformę o wymiarach 2 x 2 m gdzie podparciem bocznym jest drabinka stanowiącą wejście na dach podobnie jak w typowych namiotach dachowych. Wydawało mi się to rozwiązanie idealne:
- wszystkie rzeczy do spania w jednym miejscu
- dodatkowe miejsce w bagażniku (miejsce po namiocie,materacu itd)
- wysokość pojazdu zapewnia: bezpieczeństwo przed drobnym robactwem z gleby, stanowi izolacie cieplną od ziemi oraz w
ciepłych krajach zapewnia lepszą wentylacje namiotu

W czasie podróży po Bałkanach okazało się ,że znalezienie dobrego miejsce na biwakowanie jest problematyczne np. blisko dużych miast, w rejonach chętnie odwiedzanych przez turystów (na wszystkich naszych wyprawach śpimy "na dziko"). Kolejnym z faktów który dał mi do myślenia jest perspektywa dalszych wypraw - nie zawsze do ciepłych krajów. Przydatne okazały się też relacje moich kolegów z podróży po Skandynawii , gdzie w okresie letnim potrafi padać kilka razy dziennie i nie przerwanie przez wiele dni.

Zanim podjąłem decyzję o budowie kabiny, spisałem sobie wszystkie zalety i wady takiego rozwiązania. Porównałem je z zaletami namiotu dachowego.

Zalety kabiny sypialnej:
– możliwość spania w każdym dostępnym miejscu (parkingi stacji benzynowych, postoje na autostradach, w centrach miast, na plażach, lesie, górach , na lodzie, śniegu itp.)

– czas potrzebny do przygotowania kabiny do snu ogranicza się jedynie do czasu położenia się do niej – odpada tutaj rozkładanie jakichkolwiek części namiotu , pompowania materaca , rozwijania śpiworów itp. jest to szczególnie przydatne gdy zmorzy nas sen ,a nie możemy znaleźć odpowiedniego miejsca na obozowisko.

– niewrażliwość na pogodę – tworzywo sztuczne jest całkowicie odporne na warunki atmosferyczne. Nie posiada żadnych ruchomych komponentów mechanicznych które mogły by się popsuć chociażby w wyniku silnego wiatru lub zamarznięcia, ani elementów metalowych które mogły by ulec korozji. Także zastosowanie tkanin wodoodpornych w namiotach nie jest do końca dobrym rozwiązaniem – potrzebują one bowiem odpowiedniego czasu schnięcia i suszenia by nie zgniły.

– nie ma potrzeby garażowania pojazdu z taką kabiną ani demontażu jej na zimę.

- dzięki kabinie możemy zaoszczędzić miejsce w bagażniku – wszystkie rzeczy do spania są już na miejscu.

- kwestia bezpieczeństwa w przypadku spania w rejonie występowania dzikich zwierząt i to zarówno małych (skorpiony, węże) jak i dużych (tygrysy, niedźwiedzie, wilki). Nie ma możliwości wtargnięcia tych zwierząt do wnętrza, tak samo jak nie ma zagrożenia ze strony przypadkowych osób.

– komfort snu – bez wychodzenia z pojazdu możemy przygotować się do spania niezależnie od warunków atmosferycznych.W wnętrzu kabiny możemy ustawić wybraną temperaturę (niezależne ogrzewanie postojowe suche np."webasto") ,a latem schłodzić dzięki dobrze dobranej wentylacji. Śpimy na materacu typowo sypialnym dzięki czemu komfort snu jest dużo wyższy niż np. w namiocie.

– koszt budowy kabiny jest niższy od ceny zakupu średniej klasy namiotu dachowego znanych firm.

Wady kabiny sypialnej:

– opracowanie i budowa kabiny od podstaw ze względu na brak na rynku tego typu konstrukcji

– zwiększenie wysokości pojazdu

– wzrost zużycia paliwa – średnio o 1L/100km

Zalety namiotu dachowego:

– łatwość zakupu i montażu

– różnorodność oferty dostępnej w Polsce

– możliwość wykorzystania zwykłych namiotów –pod warunkiem przygotowania odpowiedniego bagażnika dachowego- platformy

Wady namiotu dachowego:

-nie umożliwia spania w przygodnych miejscach parkingi w miastach, autostradach, stacjach benzynowych, na poboczu, będziemy zwracać na siebie uwagę

– wrażliwość na warunki atmosferyczne – silny wiatr, intensywne opady deszczu , śnieg, mróz

– zapewnia komfort cieplny w czasie dodatnich temperatur

– konieczność wyjścia z wnętrza pojazdu w celu jego rozłożenia i dostania się do niego

– wymaga czasu na rozłożenie i złożenie

– nie zapewnia bezpieczeństwa przed dużymi dzikimi zwierzętami jak i przypadkowymi osobami

– konieczność okresowego suszenia i wietrzenia

– konieczność ściągania na zimę – zalecane w przypadku pojazdów nie garażowanych

– zajmujemy miejsce w bagażniku – wszystkie rzeczy do spania musimy gdzieś przechowywać

– podnosi wysokość pojazdu

– zwiększa zużycie paliwa

– cena

Ostatecznie postanowiłem zbudować kabinę sypialną zwana też hochdach lub kurnikiem. W połowie października 2016 roku powstały pierwsze plany stworzenia kabiny , najpierw odręczne, nie zwymiarowane . Później powstały plany w skali 1:100 oraz miniaturowy model kabiny. Przy jej projektowaniu musiałem uwzględnić to że, jest nas czwórka – wpłynęło to na kształt i wymiary przez to też kabina wystaje poza obrys dachu. Elementem kończącym prace nad nią było pomalowanie całego samochodu. Więcej o samej budowie kabiny na stronie
http://wyprawaoffroad.pl/2017/08/09/budowa-kabiny-sypialnej/

Kabina sypialna swój ostateczny test przeszła w czasie naszej wyprawy do Włoch w czasie której pokonaliśmy 10127 km w 37 dni. Sprawdziła się ona idealnie zapewniała nam możliwość biwakowania zarówno na dzikich plażach Sardynii jak i na parking u stóp Etny ( na 1910 m n.p.m temperatura o godz.22 wynosiła jedynie 10’C a o godzenie 5-6 rano spadła do 2’C ). Cała relacja z wyprawy do Włoch na stronie.
http://wyprawaoffroad.pl/2017/08/30/wyprawa-do-wloch/

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
www.tlc-camp.pl


Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group