Ja sporo w śniegu jeździłem - i bez przesady specjalnej moge powiedzieć, ze conieco wiem w temacie. Franc miał okazje zobaczyć jak moje auta jada po miękkim - ale w śniegu - to były zabawki conajwyżej. Sie bym nimi na taką wyprawe nie wybrał.
Jest kilka spraw, które auto do warunków zimowych lepiej żeby miało.
Pierwsza i zadanicza - ogromne koła, i mała masa. Raz, że jest to jedyna opcja żeby sie nie zapadać, a dwa - jest to jedyna opcja, żeby spalanie utrzymać w sensownych wartościach. Ja na przykład nigdy się nie zdecydowałem na jazdę na przełaj przez lodowiec - głupie moze 70 km górą. Bo standardowo zabierane na pokład 4R 60L w zbiorniku plus 40 w kanistrach - mało było ...
Sama droga dojazdowa pod lodowiec (ze 30 km w ciężkich warunkach) potrafiła zjeść ze 40L.
Druga sprawa - temperatura. Nigdy nie jeździłem w temperaturach poniżej -25 - ale raz miałem okazje właśnie przy -25, i wiaterku na poziomie 120km/h. To już starczało, żeby mi auto .... zamarzło. W sensie takim, że ilość ciepła produkowana przez silnik nie starczała już na jego ogrzanie - wskazówka na desce w dół, z nawiewów lodowato, zamarzające wszystkie szyby. Zatem webasto to konieczność.
Takie warunki - to kolejne wyzwania. Widoczność - zero. takie absolutne zero - po otwarciu drzwi od progu gleby nie widać, nawet nie umiałem stwierdzic, czy jadę czy sie zagrzebuję
. Jazda więc jedynie na ekranik GPS (czyli dokładność taka se), i kompas. Jadąc w kilka aut musowa jest bardzo dobra łączność między wozami - przydaje się tez taki zwykły "kogut" błyskowy, coby w zadymie sie nie porozdzielać.
Miałem też "przyjemność" w takich warunkach naprawiać koła - spadło dwa razy. Kumplowi - ja mam przygotowane fele.
Ale - zawsze guma może spaść - trzeba się więc naumieć to zakładać - i radzę potrenować porządnie przed wyjazdem, a nie w trakcie.
Jest tez kilka patentów, które się wtedy stosuje, i nie mam na mysli "dezodorantu"
Przy wiaterku żadnego strzału przez odpalenie lotnego preparatu sie wykonać po prostu nie da - na top gearze to fajnie wyglądało, ale w praktyce - w warunkach ciężkich nie ma szans. Ale - są inne patenty.