ABS switch off

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
taran
Posty: 69
Rejestracja: 18 sie 2010, 13:10
Auto: TOYOTA FJ CRUISER MT
Kontakt:

ABS switch off

Post autor: taran »

cześć,
dla mnie ABS zimą to trochę porażka. ostatnio, gdy musiałem ostro hamować na drodze 5 kategorii odśnieżania (z góry i ostry zakręt)- podniosło mi się ciśnienie i gdyby nie otwarta brama gospodarstwa rolnego- leżałbym w rowie...

naszła mnie chęć wyłączenia ABS. a raczej zainstalowanie ON/OFF, tak abym mógł sam decydować kiedy chcę mieć włączony ABS. nie znam się na mechanicznej stronie problemu. pogrzebałem trochę w amerykańskim forum. zdania są różne a i też siedzi tam trochę oszołomów ;).

chciałbym poddać ten temat Waszej dyskusji. za i przeciw. co o tym sądzicie?

miłego dnia

Awatar użytkownika
jjb
Posty: 258
Rejestracja: 08 sty 2009, 10:29
Auto: LC120
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: jjb »

Uważasz, że bez ABS-u zahamowałbyś w tych samych warunkach na krótszym odcinku. Jak?

pzdr

jjb

Awatar użytkownika
taran
Posty: 69
Rejestracja: 18 sie 2010, 13:10
Auto: TOYOTA FJ CRUISER MT
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: taran »

tak nie uważam :) ale miałbym zdecydowanie krótszą drogę hamowania. tutaj dochodzi opóźnienie wynikające z procesu działania ABS. tak to widzę. depczę hamulec ile wlezie a samochód i tak robi swoje z ABS. na czarnym to co innego.

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: Kwieczor »

w manualu do HIla (i do paru innych aut, i życie to potwierdza) jest napisane, że system ABS może nie skracać drogi hamowania na nierównych lub śliskich powierzchniach, więc teoretycznie masz rację, że może być lepiej...

ale w praktyce - po wyłączeniu ABS masz blokadę kół, poślizg i utratę sterowności, a z działającym ABS jest szansa na złapanie jeszcze jakiej-takiej kontroli nad autem i śladowe manewry.

Może gdybyś miał wyłączone ABS - nie trafiłbyś w tą otwartą bramę i Twój nick by się urzeczywistnił?
(czego Ci oczywiście nie życzę)

Awatar użytkownika
taran
Posty: 69
Rejestracja: 18 sie 2010, 13:10
Auto: TOYOTA FJ CRUISER MT
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: taran »

z tym nickiem to trafiłeś w 10 :lol:

nie można wykluczyć opcji nie trafienia w bramę bez ABS. interesuje mnie jakie macie doświadczenia z zimą i ABS.
dodam, że jakoś od tego czasu po tym zdarzeniu- czuję się trochę niepewnie w zimowej Warszawie...

czy może ktoś na forum wyłączał ABS? ktoś jeździ bez ABS zimą?

JT

Awatar użytkownika
qberus
Posty: 876
Rejestracja: 04 wrz 2010, 13:30
Auto: Hilux

Re: ABS switch off

Post autor: qberus »

Ostatnio miałem "przyjemność" śmigać Hilem bez ABS bo jeden z czujników wyzionął ducha więc cały system się wyłączył :roll:. Rozumiem Twój tok myślenia bo ABS wariuje kompletnie np. na szybkich, krótkich nierównościach co poddaje sens jego posiadania w wątpliwość ale zapewniam Cię, na bazie własnych, nabytych ostatnio doświadczeń, że nie chcesz wyłączać ABS-u :wink:. Z racji zmiany opon na MT bardzo bacznie się przyglądam zachowaniu auta i różnica w jakości hamowania i manewrowania podczas hamowania jest kolosalna, na niekorzyść jazdy bez ABS.

Sytuacja, którą opisujesz jest skrajnie niebezpieczna nawet przy średnich warunkach a brak ABS z pewnością wyszedłby tylko na gorsze :roll:. Na zblokowanych czterech kołach auto zamienia się w sanki co wyklucza jakiekolwiek manewry :|. Osobiście odradzam.

Awatar użytkownika
jjb
Posty: 258
Rejestracja: 08 sty 2009, 10:29
Auto: LC120
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: jjb »

jjb pisze:Uważasz, że bez ABS-u zahamowałbyś w tych samych warunkach na krótszym odcinku....
taran pisze:tak nie uważam :) ale miałbym zdecydowanie krótszą drogę hamowania. ....
To ja już nic nie rozumiem:-)

Kiedy nie było ABS-u to każdy kto miał jakiekolwiek doświadczenie w jeździe po śliskim stosował tzw. hamowanie pulsacyjne. ABS w gruncie rzeczy jest rozwinięciem tej koncepcji. Wsiądź do auta bez ABS-u, wjedź na śliskie, wciśnij hamulec do oporu i zobaczysz co się będzie działo. Taran :D

pzdr

jjb

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: Kwieczor »

oprócz tego że "taran" to jeszcze wszystko to, czym jeździłem bez ABS (maluchy, corolle, pajero i coś tam jeszcze) zawsze miało tendencje do ustawiania się bokiem przy hamowaniu na śliskim i zablokowaniu kół

jak już miałbym w coś walnąć jadąc więcej jak 20 na godzinę, to chyba wolałbym przodem a nie bokiem

osobiście uważam ABS za ostatni naprawdę przydatny elektroniczny gadżet jaki wymyślono i jestem jego zwolennikiem

Awatar użytkownika
taran
Posty: 69
Rejestracja: 18 sie 2010, 13:10
Auto: TOYOTA FJ CRUISER MT
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: taran »

takie sankowe doświadczenia już też mam :)

w poprzedniej furmance jeździłem na AT i jakoś mam wrażenie, że było lepiej.

szukam rozwiązania. może to inny problem. może kiepski rajder ze mnie :oops:

Awatar użytkownika
qberus
Posty: 876
Rejestracja: 04 wrz 2010, 13:30
Auto: Hilux

Re: ABS switch off

Post autor: qberus »

jjb pisze:
jjb pisze:Uważasz, że bez ABS-u zahamowałbyś w tych samych warunkach na krótszym odcinku....
taran pisze:tak nie uważam :) ale miałbym zdecydowanie krótszą drogę hamowania. ....
Zdecydowanie miałbyś dłuższą drogę hamowania. Łopatologicznie - koła najlepiej hamują na granicy przyczepności czyli tuż przed jej utratą. Rolą ABS jest ciągłe doprowadzanie do hamowania na tej właśnie granicy. Korzyść wynikająca z operowania na tej granicy jest niewspółmierna do utraty hamowania przy jego przerwaniu na te ułamki sekund kiedy ABS „odpuszcza” hamulce. Dodatkowo dochodzi utrata sterowności przy zablokowanych kołach, która jest dużo, dużo mniejsza przy działającym ABS.

Dla przykładu sytuacja wymijania awaryjnego – jeśli nagle trzeba ominąć coś na poboczu to hamujemy tuż przed przeszkodą, odpuszczamy hamulec przy skręcie kierownicy i po wyprostowaniu toru jazdy znów hamujemy. Chodzi tu o to, że nie da się skręcać zablokowanymi kołami, muszą się one toczyć. ABS w tej sytuacji daje nam możliwość wykonania obydwu czynności „małymi kroczkami” choć nie eliminuje całkowicie konieczności pracowania hamulcem w zakrętach.
taran pisze:szukam rozwiązania. może to inny problem. może kiepski rajder ze mnie :oops:
Po prostu czasami trzeba lekko odpuścić a nie zawsze taranem :wink:.

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: consigliero »

Dokładnie pokrywa się to z moimi doświadczeniami sprzed 2 dni , gdy na zablokowanych (zahamowanych ) kołach auto staczało się bez kontroli w tył , podczas gdy po odpuszczeniu hamulca można było odzyskać konrolę i mniejs więcej jechać tyłem tam gdzie chciałem.
PozdrawiaM

Awatar użytkownika
taran
Posty: 69
Rejestracja: 18 sie 2010, 13:10
Auto: TOYOTA FJ CRUISER MT
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: taran »

qberus, dobrze to opisałeś. to dla mnie przydatne informacje.

taranem :) dla mnie straszna była wizja zbierania w zaspach wyfasowanych butelek wina, które wiozłem z daleka.

tak, czy inaczej widzę, że nie ma zwolenników jazdy bez ABS w zimie. chyba nie będę pierwszym :D nick aż na tyle nie zobowiązuje.

JT

Awatar użytkownika
jjb
Posty: 258
Rejestracja: 08 sty 2009, 10:29
Auto: LC120
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: jjb »

taran pisze:...tak, czy inaczej widzę, że nie ma zwolenników jazdy bez ABS w zimie...
Wiesz - największą przyjemność miałem w jeżdzeniu w zimie dużym autem z tylnym napędem bez żadnych "wynalazków" po kanadyjskich drogach gdzie ani soli ani piasku. Ale... to se ne vrati :cry:

pzdr

Awatar użytkownika
taran
Posty: 69
Rejestracja: 18 sie 2010, 13:10
Auto: TOYOTA FJ CRUISER MT
Kontakt:

Re: ABS switch off

Post autor: taran »

cieszę się z tego forum. nie ma to jak wymiana konstruktywnej myśli. skutecznie odradziliście mi zmiany :D
coś tam jeszcze się we łbie jawi ale to już inne sprawy. pozdrawiam Panowie

ODPOWIEDZ