Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8372
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: Rokfor32 »

Chyba się mi pokręciło z nazwami tych czujników - chodzi o zwykły elektromagnetyczny, i jak się nie mylę są one aktywne - znaczy się zasilane napięciem, a komputer wykrywa albo pulsację tego napięcia, albo pulsację prądu. Się nie zagłębiałem w temacie - chodziło mi o to, że większość czujników na aucie (o ile nie wszystkie, włącznie z zapłonowymi w aparacie zapłonowym, acz te akurat mogą być typowymi czujnikami halla) jest właśnie tego typu.

Tak czy siak - serwisówki podają przebiegi sygnałów do procedur testowych - se możesz porównać jakie poziomy sygnałów dają poszczególne czujniki.

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

Rokfor, dzięki :)

LEX, nie zgubię, przesyłaj czym predzej, mam trochę weny twórczej i myślę żeby istniejący moduł rozbudować dodatową płytką z przekaźnikiem i wyjściami, dołożyć wejście na obroty i wysłać ci wraz z programatorem na testy :mrgreen:

Awatar użytkownika
Krzysztof
Posty: 329
Rejestracja: 12 wrz 2008, 20:06
Auto: były HDJ80,HDJ100, Previa4x4, teraz Tundra 5.7v8
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: Krzysztof »

No i jak tam testy :?: Zmotaliście coś :?:

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

Czekam na czujnik

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: MłodyWilk »

Super sprawa, ogromne zaangazowanie kolegów!!! Brawo chłopaki!!!

Ale ode mnie tak pytanie od strony mechanicznej skrzyni:

- czy takie przełączanie biegów samemu kiedy się chce jest zdrowe dla takich skrzyń
- i czy blokowanie konwertera jest bezpieczne dla automata? CO jak co, ale na automatach to ja się nie znam :) Ale czy jeżdząc np poniżej 2000 tyś obr z zablokowanym konwerterem nie będziemy znacznie przeciążać podzespołów w skrzyni?
Bo może zaoszczędzimy na paliwku, ale skrzynka długo nie pociągnie bo nie jest przystosowana do wiekszych przeciazeń poniżej przykłądowych 2 tyś obr. Tak to zawsze się poślizgała na konwerterze i i dopiero na wyższych obrotach go wyłączała a teraz będzie znosić przeciązenia do samego dołu...

Jak projekt się uda to ja oczywiście się piszę na taki sterowniczek!!!!

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

Przełączanie kiedy chcesz nie przeszkadza skrzyni.

Duża moc natomiast na zapiętej blokadzie moim zdaniem jest niezdrowa, seryjnie blokada zdaje się rozpina się przy mocniejszym wciśnięciu gazu. Zapewne producent zostawił sobie spore zapasy bezpieczeństwa, przy odrobinie rozwagi nie powinno być problemu - jak ktoś natomiast zacznie skrzynię katować to jak wiadomo - nic nie jest wieczne. :mrgreen:

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: MłodyWilk »

Pytam, bo wiem, jak szybko padają dwumasy od deptania w podłogę przy 1500obr/min.
Co się okazuje... Że dwumas wytrzymuje długo przy zwykłej dynamicznej jeździe. Natomiast dziadki i inni lubiący PSJ co wyprzedzają tira z 6-stki bez redukcji i mając przysłowiowe 1500 obr wciskają gaz do podłogi gdzie aż buda się trzęsie... zajeżdżają dwumasę w około 100kkm. I później w serwisie mówią... ,,panie ja nawet 2 tyś obr nigdy nie przekraczałem, tak go szanowałem a tutaj taki numer". Ja np miałem auto po chipie i zrobiłem już na wysłużonej dwumasie 50kkm i autko sprzedałem z do końca sprawnym sprzęgłem. Autem śmigałem dynamicznie i wkorzystywałem potencjał silniczka, ale wiedziałem kiedy można wcisnąć gaz do podłogi...

Układ korbowy, sprzęgło i skrzynka generalnie nie lubią przeciążeń na zasadzie ,,duszenia na niskich obrotach" dlatego piszę o dwumasie która jest na to cholernie wrażliwa i szybko po niej widać kto umie jeździć autem a komu tylko się wydaje, że umie i oszczędza auto i 2 tyś obr nie przekracza...

Także, myślę że tak zmodyfikowaną skrzynią automatyczną będzie trzeba naprawdę rozsądnie jeździć i nie przeciążać układu przeniesienia napędu na niskich obrotach. Tzn pyrkać można sobie i nawet te 1500 obr, ale jeśli chcemy dynamicznie pyspieszyć to wtedy należy zrzucić bieg albo dwa :) Inaczej tak przeciążono skrzynka może szybko się poddać.

także jakbyście zostawiali żonie kluczyki do swojej toyki to obowiązkowo przełączyć na automat, bo zamęczy bidule szybciutko :)

A czy na najwyższym biegu(w moim przypadku na 4-tym) też będzie zbicie obrotów tzn przy np 120km/h będę miał trochę niższe obroty niż na normalnym automacie?

Na razie najważniejsze, żeby uruchomić taki sterownik z podstawowymi funkcjami. A jak wszystko będzie hulało zgodnie z założeniami to wtedy można robić małe modyfikację aż do pełnej doskonałości.

Ode mnie byłoby jedna sugestia - nie wiem jak to ugryźć i z jakiego parametru skrzynia korzysta. Ale chodzi mi o to żeby zabezpieczyć skrzynię przed zbytnim przeciążaniem na niskich obrotach o których pisałem wyżej. Tzn jeśli ktoś jeździ na półautomacie to żeby przy pełnym wciśnieciu gazu na niższych obrotach automat sam zrzucił bieg. Ale to temat przyszłościowy i pewnie wcale nie łatwy... Na razie czekamy na prosty sterownik który będzie działał :)
Nie mogę się doczekać :!:
Pozdrawiam i trzymam kciuki za projekt :!:

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

Dobry post :mrgreen: aczkolwiek, hmm, zacznę od końca, zrzucenie biegu przy dużej mocy to realizuje fabryczny sterownik, zapewne też zapina blokadę konwertera zmniejszając obroty i straty na hydrokinetyce.

Co do żywotności dwumasy, maksymalny moment obrotowy przy 1700obr, co jeszcze dużo mówić :mrgreen:

Podobnie przy blokadzie zmiennika, wzrosną wibracje, domniemam że nie jest przystosowany do ciągłego przeniesienia pełnego momentu obrotowego tak więc funkcja dla tego kto wie co robi, może być przydatna na stromych zjazdach do hamowania silnikiem i do jazdy ze stałą prędkością bez butowania. Przeczytaj moje posty, od początku polecam maksymalną ostrożność przy tej blokadzie.

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

W sumie, co tu dużo gadać, 1HD-*T mając około 400Nm przy 1300obr potrafi :mrgreen: W benzynie już jest lepiej.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: seburaj »

MłodyWilk pisze:Pytam, bo wiem, jak szybko padają dwumasy od deptania w podłogę przy 1500obr/min
jaka "dwumasa" ??! :shock:
przecież to wątek o sterowniku do AUTOMATYCZNEJ skrzyni... :roll:

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

Autorowi zapewne chodzi o porównanie obciążeń jakie przenosi się na połączeniu silnik/skrzynia.

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: MłodyWilk »

pki pisze:Autorowi zapewne chodzi o porównanie obciążeń jakie przenosi się na połączeniu silnik/skrzynia.
Tak to był tylko przykład :)

Skoro w manualu dwuamasa bierze takie przeciążenia na siebie i szybko pada od nieumiejętnej jazdy to i automat po takiej modyfikacji też będzie nieźle przeciążany przy kiepskim wachlowaniu biegami. A producent zakładał, że automat zawsze sobie zrzuci bieg i do takich przeciążeń nie dopuści, no i oprócz tego konwerter dodatkowo też łagodzi wszystkie przeciążenia więc skrzynia nie jest pod tym kątem projektowana. Dlatego obawiam się trochę że żywotność takiej skrzyni po takiej modyfikacji może się znacznie skrócić.

To są moje przemyślenia, aczkolwiek sam pomysł uważam za cholernie ciekawy.

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: LEX »

Dobre wieści... Po powrocie do Polski w końcu się przed chwilą zalogowałem na tlc i sterownik zaraz jedzie na pocztę. Mam nadzieję, że do piątku PKI go dostanie. Hurraaa

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: pki »

Prosty układ formujący sygnał na desce gotowy.

Prototyp układu:
Obrazek

Sygnał z czujnika na wejściu przy około 200km/h :mrgreen:
Obrazek

I na wyjściu z układu, przed wejściem do modułu.
Obrazek

Dla mniej wtajemniczonych elektronicznie, układy z mikroprocesorami żyją w świecie zero/jedynkowym i taki też sygnał muszą otrzymać (12V/0V = góra/dół = 1/0). Damy radę :mrgreen:

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?

Post autor: Addams »

Bardzo mnie się podoba "prototyp" :shock:
Imponujecie mi chłopaki :D

ODPOWIEDZ