Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Moderator: luk4s7
Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Sprawa, póki co, dotyczy skrzyń A442 i A343. Występują one w J8, J10, 4Runnerach i pewnie paru innych modelach. Rozpracowuję sterowanie skrzyni i zamierzam zlecić firmie elektronicznej przygotowanie odpowiedniego układu. Dzięki niemu będzie można za pomocą przycisku przełączyć się w tryb M (od manual) i za pomocą przycisków plus i minus (na przykład łopatek przy kierownicy) sterować biegami. Taki jakby tiptronic. Dodatkowo sterownik będzie automatycznie zapinał blokadę konwertera, czyli takie bezstratne przeniesienie napędu, jak w manualu. Oczywiście będzie można sterować też wszystkim samemu i być może nawet ustawiać pewne parametry pod swoje upodobania.
Opcja taka przydatna jest w terenie, gdy ktoś lubi jeździć na poszczególnych biegach, jak również w trasie, aby zaoszczędzić paliwo: wrzucasz czwórkę, zapinasz blokadę konwertera i jedziesz.
Koszt rzucam zupełnie przypadkowo, ale szacuję, że będzie to nie więcej niż 350zł
Opcja taka przydatna jest w terenie, gdy ktoś lubi jeździć na poszczególnych biegach, jak również w trasie, aby zaoszczędzić paliwo: wrzucasz czwórkę, zapinasz blokadę konwertera i jedziesz.
Koszt rzucam zupełnie przypadkowo, ale szacuję, że będzie to nie więcej niż 350zł
-
- Klubowicz
- Posty: 1889
- Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
- Auto: 4Runner
- Kontakt:
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
A jak to będzie działać z tempomatem , tzn ta opcja blokady konwertera w połączeniu z chęcią utrzymania zadanej prędkości ?
PozdrawiaM
PozdrawiaM
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Problemów raczej nie powinno być. Po pierwsze, gdy włącza się tempomat to i tak się jedzie powyżej 70-80km/h, więc blokada konwertera się włącza sama standardowo. Po drugie znam ludzie, którzy jeżdżą z takim urządzeniem od lat i mówią, że skrzynia nawet zmienia biegi z zablokowanym konwerterem, lecz wtedy robi to lekko mocniej.
A więc tempomat nie będzie stanowił problemu.
A więc tempomat nie będzie stanowił problemu.
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Lex, czy taki sterownik może w pełni zastąpić oryginalny sterownik skrzyni gdy go nie posiadam
Mam tu na myśli np: 3UZ-FE V8+A442F/A343F+ Lex sterownik+zmiana biegów łopatkami na kierownicy =
Mam tu na myśli np: 3UZ-FE V8+A442F/A343F+ Lex sterownik+zmiana biegów łopatkami na kierownicy =
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8346
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
ECU lexusa steruje jednocześnie pracą skrzyni. Nie ma osobnego modułu.
To co Lex proponuje to chyba jako nakładka (układ bocznikujący) oryginalny sterownik?
Coś takiego (reczne wysterowanie skrzynki) jest naprawdę łatwe do zmajstrowania. W zasadzie największy kłopot to ori wtyczni, jeżeli ma być p&p.
No chyba że jakaś bardziej rozbudowana wersja - bo owszem, zablokować konwerter łatwo, sprzęgła od biegów też. Ale co zrobić z prędkościami poniżej wolnych obrotów na jedynce? przy zablokowanym konwerterze będzie dusiło silnik (a sprzęgła w automacie niet, żeby rozpiąć napęd), w takim przypadku konwerter powinien być jednak uwalniany.
To co Lex proponuje to chyba jako nakładka (układ bocznikujący) oryginalny sterownik?
Coś takiego (reczne wysterowanie skrzynki) jest naprawdę łatwe do zmajstrowania. W zasadzie największy kłopot to ori wtyczni, jeżeli ma być p&p.
No chyba że jakaś bardziej rozbudowana wersja - bo owszem, zablokować konwerter łatwo, sprzęgła od biegów też. Ale co zrobić z prędkościami poniżej wolnych obrotów na jedynce? przy zablokowanym konwerterze będzie dusiło silnik (a sprzęgła w automacie niet, żeby rozpiąć napęd), w takim przypadku konwerter powinien być jednak uwalniany.
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Skrzynia automatyczna potrzebuje wiele bodźców do automatycznej pracy: prędkość samochodu, obroty silnika, temperatura silnika, temperatura skrzyni, położenie przepustnicy itd... Dopiero na podstawie tych danych następuje zmiana biegów. A więc taki sterownik nie zastąpi oryginalnego sterownika, bo po prostu nie opłaca się go robić: za dużo danych do ogarnięcia, takie wyważanie otwartych drzwi. Jednak nie będzie problemów z pracą takiej skrzyni i dorobionym sterownikiem w trybie manualnym.
Rokfor, ja właśnie planuję coś bardziej rozbudowanego. Czyli zmiana biegów wraz z automatycznym zapinaniem i rozpinaniem blokady konwertera, zabezpieczenie przed zgaśnięciem silnika, czyli wypinanie konwertera poniżej pewnych obrotów itd. Planuję dodatkowo, aby wszystko można było sobie dowolnie ustawić (szybkość rozpinania konwertera, prędkość obrotowa jego zblokowania itd.).
Faktycznie, ręczne sterowanie to dość łatwa sprawa, bo to tylko 3 kabelki, ale wtedy trzeba pamiętać jeszcze o zapinaniu i rozpinaniu konwertera i jest to dość upierdliwe gdy robi się ręcznie. To tak jakby sterować jeszcze drugą skrzynią podczas jazdy.
Rokfor, ja właśnie planuję coś bardziej rozbudowanego. Czyli zmiana biegów wraz z automatycznym zapinaniem i rozpinaniem blokady konwertera, zabezpieczenie przed zgaśnięciem silnika, czyli wypinanie konwertera poniżej pewnych obrotów itd. Planuję dodatkowo, aby wszystko można było sobie dowolnie ustawić (szybkość rozpinania konwertera, prędkość obrotowa jego zblokowania itd.).
Faktycznie, ręczne sterowanie to dość łatwa sprawa, bo to tylko 3 kabelki, ale wtedy trzeba pamiętać jeszcze o zapinaniu i rozpinaniu konwertera i jest to dość upierdliwe gdy robi się ręcznie. To tak jakby sterować jeszcze drugą skrzynią podczas jazdy.
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
nie wiem czy taki sterownik
ale chlopcy z extrem 4x4 zrobili kiedys patrola dla Jurka , ktory mial wlozony silnik 4,2 td ( hdj) z automatem- tam wlasnie byl taki "tiptronik"
moze nie trzeba otwierac otwartych drzwi ?
ale chlopcy z extrem 4x4 zrobili kiedys patrola dla Jurka , ktory mial wlozony silnik 4,2 td ( hdj) z automatem- tam wlasnie byl taki "tiptronik"
moze nie trzeba otwierac otwartych drzwi ?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8346
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Lex - pomysł się wydaje fajny. Weź se jedynie poprawkę na różnicę między dieslami i benzynami (coby nakładka była uniwersalna) - chodzi o sygnał prędkości obrotowej silnika (a przy założeniach jak podałeś będzie trzeba z niego skorzystać). Benzyna bierze z układu zapłonowego, w dieslach jest czujnik halla. W starszych się znaczy, przy CR pojęcia nie mam.
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Mam schematy elektryczne, więc zobaczę skąd idzie sygnał. Na szczęście silniki te niewiele się różnią pod względem osiągów, gdyż benzyna łapie maksymalny moment obrotowy dość szybko, prawie jak diesel i z tego co pamiętam to ma tych Nm trochę więcej niż 1HD-T i trochę mniej lubo podobnie jak 1HD-FT. Przy czym w dieslach maksymalny moment następuje trochę za 'nisko' jak na skrzynię automatyczną (1400-2000RPM) a w benzynie gdzieś w okolicach 2500-3200RPM. Więc docelowo, na kołach wychodzi podobna ilość uciągu czyli sterownik będzie pasował i pod benzynę i pod diesla.
Poszukam co extrem4x4 zrobił, ale podejrzewam, że to będzie w pełni manualne sterowanie pod terenową zmotę, czyli osobno biegi i osobno blokada konwertera. Ja planuję coś bardziej pod kątem wypraw i długich dystansów.
Konwerter bez blokady 'przepuszcza' trochę mocy na to swoje mielenie i stosunek tego wynosi najczęściej 1.5:1 (max 1.8:1). Wadą jest właśnie strata na obrotach i paliwie, ale zaletą jest zwiększenie mocy (podobnie jakbyśmy jechali na pół-sprzęgle). A więc w terenie skrzynia auto daje więcej mocy niż manual i w dodatku przenosi moc płynnie, więc mało jest automatów z uszkodzonymi dyframi. Jednak podczas jazdy po płaskim nie potrzeba tyle mocy i blokada konwertera zwiększy nam prędkość obrotową skrzyni prawie o 1.8X, więc jeśli poprzednio jechaliśmy 50km/h przy 1500RPM, to z blokadą będzie to możliwe na 1000RPM. Daje to więc trochę zysku podczas długich dystansów pokonywanych z mniejszą prędkością (powyżej chyba 80km/h blokada i tak się włącza)
Poszukam co extrem4x4 zrobił, ale podejrzewam, że to będzie w pełni manualne sterowanie pod terenową zmotę, czyli osobno biegi i osobno blokada konwertera. Ja planuję coś bardziej pod kątem wypraw i długich dystansów.
Konwerter bez blokady 'przepuszcza' trochę mocy na to swoje mielenie i stosunek tego wynosi najczęściej 1.5:1 (max 1.8:1). Wadą jest właśnie strata na obrotach i paliwie, ale zaletą jest zwiększenie mocy (podobnie jakbyśmy jechali na pół-sprzęgle). A więc w terenie skrzynia auto daje więcej mocy niż manual i w dodatku przenosi moc płynnie, więc mało jest automatów z uszkodzonymi dyframi. Jednak podczas jazdy po płaskim nie potrzeba tyle mocy i blokada konwertera zwiększy nam prędkość obrotową skrzyni prawie o 1.8X, więc jeśli poprzednio jechaliśmy 50km/h przy 1500RPM, to z blokadą będzie to możliwe na 1000RPM. Daje to więc trochę zysku podczas długich dystansów pokonywanych z mniejszą prędkością (powyżej chyba 80km/h blokada i tak się włącza)
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
A LEX widział moje wypociny?
http://offpoje.net/modul-aw4matic/
Może moduł po niewielkich zmianach nada (soft) się?
http://offpoje.net/modul-aw4matic/
Może moduł po niewielkich zmianach nada (soft) się?
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Jeśli bawisz się w elektronikę, to czytaj poniżej
Do automatów w LC idzie wiele kabli, ale najistotniejsze są 3 kable: dwa od sterowania biegami i jeden od blokady konwertera. Nazwijmy je A i B (biegi) oraz C (konwerter)
Sterowanie biegami-Oto schemat na które kable idzie 12V.
1 bieg- A
2 bieg- AB
3 bieg- B
4 bieg- zero prądu
Teraz dołóżmy blokadę konwertera, którą będzie można włączać w dwóch trybach.
1. Tryb półautomatyczny
Konwerter włącza się po wrzuceniu biegu. Na przykład jeśli samochód przekroczy 1000RPM oraz określoną prędkość (powiedzmy 30km/h) na danym biegu to konwerter się włącza. Po naciśnięciu przycisku zmiany biegu (w górę lub w dół) najpierw wyłącza się konwerter a jakiś czas potem (np. 0.2s) wysyłany jest sygnał do zmiany biegów. Dzięki temu zmiana jest delikatna. Jeśli na następnym biegu spełnione zostaną dwa podstawowe warunki (RPM i prędkość) to po jakimś czasie (np. 1-2s) włącza się konwerter. Dobrze by było, aby w układzie elektronicznym dało się regulować wszelkie parametry (RPM, prędkość, włączanie konwertera) za pomocą takich małych potencjometrów regulowanych śrubokrętem.
2. Tryb manualny
Tu sytuacja jest prosta, gdyż nie ma żadnych wytycznych dla konwertera. Biegi ustawia się łopatkami/przyciskami a konwerter nic nie robi dopóki kierowca nie zechce sam innym przyciskiem go włączać i wyłączać. Układ nie bierze pod uwagę żadnych parametrów silnika i prędkości.
Z układu powinny wychodzić połączenia do następujących przycisków:
1. Włączanie/wyłączanie układu. Włączenie układu powoduje też podanie prądu do przekaźników, które rozłączą oryginalny ECU od skrzyni.
2. Przycisk trybu półautomatycznego i manualnego.
3. Przycisk biegu w górę.
4. Przycisk biegu w dół.
5. Przycisk blokady konwertera w trybie manual.
Inne uwagi:
Wyjście na wyświetlacz z danym biegiem też się przyda. Układ powinien włączać się tylko, gdy skrzynia znajduje się na N lub P (żeby ktoś sobie jedynki nie wrzucił podczas jazdy na D z prędkością 90km/h, )
Jeśli zrobisz to za dobrą cenę i
Do automatów w LC idzie wiele kabli, ale najistotniejsze są 3 kable: dwa od sterowania biegami i jeden od blokady konwertera. Nazwijmy je A i B (biegi) oraz C (konwerter)
Sterowanie biegami-Oto schemat na które kable idzie 12V.
1 bieg- A
2 bieg- AB
3 bieg- B
4 bieg- zero prądu
Teraz dołóżmy blokadę konwertera, którą będzie można włączać w dwóch trybach.
1. Tryb półautomatyczny
Konwerter włącza się po wrzuceniu biegu. Na przykład jeśli samochód przekroczy 1000RPM oraz określoną prędkość (powiedzmy 30km/h) na danym biegu to konwerter się włącza. Po naciśnięciu przycisku zmiany biegu (w górę lub w dół) najpierw wyłącza się konwerter a jakiś czas potem (np. 0.2s) wysyłany jest sygnał do zmiany biegów. Dzięki temu zmiana jest delikatna. Jeśli na następnym biegu spełnione zostaną dwa podstawowe warunki (RPM i prędkość) to po jakimś czasie (np. 1-2s) włącza się konwerter. Dobrze by było, aby w układzie elektronicznym dało się regulować wszelkie parametry (RPM, prędkość, włączanie konwertera) za pomocą takich małych potencjometrów regulowanych śrubokrętem.
2. Tryb manualny
Tu sytuacja jest prosta, gdyż nie ma żadnych wytycznych dla konwertera. Biegi ustawia się łopatkami/przyciskami a konwerter nic nie robi dopóki kierowca nie zechce sam innym przyciskiem go włączać i wyłączać. Układ nie bierze pod uwagę żadnych parametrów silnika i prędkości.
Z układu powinny wychodzić połączenia do następujących przycisków:
1. Włączanie/wyłączanie układu. Włączenie układu powoduje też podanie prądu do przekaźników, które rozłączą oryginalny ECU od skrzyni.
2. Przycisk trybu półautomatycznego i manualnego.
3. Przycisk biegu w górę.
4. Przycisk biegu w dół.
5. Przycisk blokady konwertera w trybie manual.
Inne uwagi:
Wyjście na wyświetlacz z danym biegiem też się przyda. Układ powinien włączać się tylko, gdy skrzynia znajduje się na N lub P (żeby ktoś sobie jedynki nie wrzucił podczas jazdy na D z prędkością 90km/h, )
Jeśli zrobisz to za dobrą cenę i
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
aaaaaaa, jeszcze jedno. Układ musi też brać pod uwagę sygnał z pedału hamulca, aby rozpinać konwerter podczas naciśnięcia hamulca, żeby samochód nie zgasł.
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Kurcze, coś mi się nie wysłał cały post powyżej. Gdzie jest edycja postów? A więc zdanie miało brzmieć 'jak zrobisz to za dobrą cenę i ładnie, to będziemy zadowoleni'.
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
podczas każdego naciśnięcia ? raczej nie... powinien to chyba jeszcze krosować z prędkością ?LEX pisze:Układ musi też brać pod uwagę sygnał z pedału hamulca, aby rozpinać konwerter podczas naciśnięcia hamulca, żeby samochód nie zgasł.
-
- Klubowicz
- Posty: 1889
- Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
- Auto: 4Runner
- Kontakt:
Re: Sterownik automatycznej skrzyni ktoś chce?
Analizując całą zabawę ze sterownikiem , pytanie dodatkowe (jako laika) o jakim rzędzie oszczędności mówimy?
Analizując swój styl jazdy z tempomatu korzystam już od 50 km/h w obszarze zabudowanym poprzez jazdę na normalnych drogach w granicach 80 km/h na tempomacie. Jazda z prędkościami powyżej 100 km/h z tempomatem powoduje częste mieszanie biegami w warunkach np autostrady Brenner.
PozdrawiaM
Analizując swój styl jazdy z tempomatu korzystam już od 50 km/h w obszarze zabudowanym poprzez jazdę na normalnych drogach w granicach 80 km/h na tempomacie. Jazda z prędkościami powyżej 100 km/h z tempomatem powoduje częste mieszanie biegami w warunkach np autostrady Brenner.
PozdrawiaM