Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 17 paź 2018, 22:04
www.tlc-camp.pl/sklep/


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
Post: 27 wrz 2018, 23:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 lis 2017, 20:46
Posty: 286
Stachu sorry, nie chciałem Cię denerwować, masz rację, rozpędziłem się ze skrótami i można było mnie źle zrozumieć. Nie pisałem "oj niedobrze" do Twojego komentarza, tylko do pomysłu kolegi, który pytał czy dobrze będzie dać zasilenie na 2 i na 3 :)

Nie obruszaj się, nikt nic nie tworzy :)

To co Ty piszesz, oczywiście jest w porządku, nie mam uwag. Może trochę inaczej ubieramy w słowa, ale piszemy to samo.

Nie odnosiłem się w ogóle do Twojego posta :)

Chciałem wytłumaczyć prostym językiem koledze, tak, jak mi ktoś kiedyś tłumaczył, że warto samemu robić drobne roboty elektryczne bo to proste :) byle z głową i bez kombinacji, jeśli się człowiek za mocno nie zna.

Dwie uwagi do tego co już napisałem, żeby było jasne:

1. Ja nie zakładam z góry, że np kolega ma całą instalację w aucie na jednym aku i na jednym alternatorze. Ja mam w jednym aucie na 2 i coraz więcej ludzi tak ma :) Jeśli widzę, że ktoś próbuje łączyć coś trochę bez sensu, to staram się najprostszą argumentacją wybić mu to z głowy oraz zniechęcić do wszelkich kombinacji. Jeśli wyjdzie, jakimś cudem, nie równoległe a szeregowe połączenie to jednak coś może nie wytrzymać. Można by zacząć od początku tłumaczenie, ale po co? Czasem lepiej krótko, miejsca na tłumaczenie w jednym poście mało, trzeba wybić z głowy pewne pomysły, żeby człowiek jednak sam robił, nie robił cudów, nie popełnił błędu i się nie zniechęcił a łatwo i przyjemnie zrobił sobie dobrze sam :)

2. Drugi temat, na który trzeba zwrócić większą uwagę niż w moim poście - bezpieczniki i bezpieczeństwo to podstawa.

Każda instalacja bezpośrednio z aku musi być z bezpiecznikiem.
Zakończenia kabli i łączenia powinno się lutować i zarabiać odpowiednimi końcówkami oraz izolować.

Trzeba dbać o dobre styki oraz dbać o minusa/masę tak samo, jak o plusa.

Większe odbiorniki prądu (powyżej 25A)powinny mieć masę podłączoną tak samo grubym przewodem, jak zasilenie/plus i też bezpośrednio z akumulatora, a nie z dowolnego miejsca ramy/karoserii, jak mniejsze urządzenia. Zasilenie takich odbiorników powyżej 25A powinno być załączane przez przekaźnik. Nie musi, ale zmniejsza to ryzyko wypalenia styków w przełączniku oraz pożaru. Przy przełączniku do takich urządzeń, warto dać diody zabezpieczające i tak właśnie daje ARB, o którego schematach instalacji piszesz Stachu, więc nawiążę na koniec do instalacji kompresora.

ARB daje instalację do kompresora w formie gotowej wiązki. Wyjątkowo brzydkiej i sklejonej taśmą czarną, na cienkich przewodach. Byłem w szoku, że taka marka, sprzedająca urządzenia 3 x drożej niż bezmarkowe odpowiedniki też produkowane w Chinach, daje tak słabą wiązkę elektryczną. Wywaliłem część ich wiązki i zrobiłem od nowa, na grubszych kablach, z lepszą izolacją, a całość w ładnym i odpornym na mechaniczne uszkodzenia, oplocie z nylonu a nie z samej taśmy.

W wiązce od ARB jest jeden przewód czerwony, gruby, bezpośrednio z akumulatora, plusowy, z dużym bezpiecznikiem na dużym gnieździe, więc tu pełen szacun, drugi gruby i też bezpośrednio do akumulatora masowy, czarny oraz dodatkowy cienki. Jest też obwód z przekaźnikiem przy kompresorze, z kablami do przełącznika.

ARB daje też swoje przełączniki, ładne, niebieskie.
Ja je zamieniłem na czerwone, bo wieczorem, czerwone światło nie męczy oczu, tak, jak niebieskie.
Swoje przełączniki mam w miejscu zegara przechyłów, czyli przed twarzą :) ważne było, żeby nie waliło po oczach :) miałem pod ręką też inne wzory przełączników z czerwonym światłem, pasujące mi do innych obwodów i wszystko mam w jednym stylu, włącznie z gniazdem z wyświetlaczem oraz 2 wejściami USB, na którym mam pokazane ładowanie aku lub ładowanie usb (też wyświetla czerwone cyfry).

Bałem się też na wierzchu pokazywać taki charakterystyczny przełącznik ARB, żeby ktoś mi się nie włamał do auta w poszukiwaniu kompresora :) a zdarzało się, że auto zostało na noc na bagnie :) więc czuję się spokojniejszy, jeśli na widoku nie ma żadnych "kuszących" elementów :)
Obrazek

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 wrz 2018, 11:04 
Offline

Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Posty: 82
Auto: KDJ120 ATM
Ale ja nie interpretowałem tego jako odniesienie do mojego postu tylko odniosłem się do informacji niezgodnych z moim rozumieniem fizyki.
Zgadzam się, że połączenie dwóch +12V na (2) i (3) nie ma sensu ale sugerowanie, że to spali bezpieczniki nie jest prawdą przynajmniej w instalacji normalnie pracującej.
Oczywiście łącznie obwodów zasilanych z różnych akumulatorów nie powinno mieć miejsca poza specjalnymi dedykowanymi przypadkami (np. separatory akumulatorów mają funkcję wymuszonego łącznia aby wspomagać rozruch z drugiego akumulatora).

Znalazłem jeszcze jeden błąd
Przełącznik nie łączy nigdy (2) i (6), jest albo rozłączony (nic nie łączy) albo łączy (2)->(3)
Styki (6 - zasilanie) i (7- masa) są niezależne od pozostałych i zasilają tylko podświetlenie klawisza.
Gdyby było połączenie (2)->(6) to po podpięciu (2)-stały plus, (6)-po stacyjce, wyłączony wyłącznik mostkowałby stacyjkę czyli włączy wszystko bez kluczyka jak wyłączysz urządzenie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group