odpowietrzanie hamulców

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

odpowietrzanie hamulców

Post autor: kpeugeot »

hello

mógłby ktos opisac jak profesjonalnie odpowietrzyć hamulce

zawsze mam z tym kłopot - a hamulce rzecz wazna

wiem ze się zaczyna od najdalszego koła,

jak pompować żeby było dobrze i skutecznie oraz ile razy na koło
a może nie pompować tylko zalać płynem - i lekko poluzować zawór żeby wypłyneło?

Awatar użytkownika
Pyrka
Posty: 3742
Rejestracja: 15 mar 2009, 12:59
Kontakt:

Re: odpowietrzanie hamulców

Post autor: Pyrka »

Przygotować pojazd do odpowietrzania układu, tzn.: uzupełnić płyn w zbiorniku do wymaganego poziomu; wykręcić śrubę odpowietrznika na rozpieraczu hydraulicznym koła położonego najdalej od pompy hamulcowej i wkręcić na jej miejsce specjalną końcówkę z założoną na nią rurką gumową; przygoto­wać czyste naczynie szklane i napełnić je takim samym płynem hamulcowym, jaki znajduje się w układzie; w płynie tym zanu­rzyć drugi koniec rurki gumowej, po czym ustawić naczynie tak, aby koniec rurki zanurzonej w naczyniu znajdował się wyżej niż odpowietrznik.

Odpowietrzanie muszą wykonywać dwie osoby, z których jedna wykonuje czynności przy odpowietrzniku, a druga na jej znak naciska na pedał hamulca. Odpowietrzanie układu rozpocząć od koła położonego najda­lej od pompy hamulcowej, a skończyć na kole jej najbliższym, wykonując następujące czynności: - nacisnąć szybko i energicznie na pedał hamulca aż do oporu 1 odkręcić odpowietrznik o 3/4 obrotu; płyn popłynie rurką z układu do naczynia; zakręcić odpowietrznik i powoli, płynnie zwolnić nacisk na pedał; czynności te powtarzać dotąd, aż z rurki przestaną uchodzić pęcherzyki powietrza; co 5 do 6 naciśnięć pedału hamulca uzupełnić płyn w zbiorniku pompy; uzupełniać świeżym pły­nem, gdyż płyn wypompowany z układu zawiera niewidoczne pęcherzyki powietrza i będzie się nadawał do użytku dopiero po odstaniu przez kilka dni; po tym odpowietrzeniu zakręcić odpowietrznik przy naciśnię­tym pedale, wykręcić końcówkę z rurką gumową, wkręcić śrubę w odpowietrznik i płynnie zwolnić nacisk na pedał.

Przemywanie hydraulicznego układu uruchamiającego hamulec wykonywać w przypadku wymiany płynu w układzie na płyn o innym składzie (nie wolno mieszać różnych płynów) oraz w przypadku zanieczyszczenia układu. Przemywać w następują­cy sposób: odkręcić odpowietrzniki wszystkich rozpieraczy i naciskając raz za razem na pedał hamulca wypompować z układu cały Płyn; wlewając stopniowo do zbiornika pompy alkohol skażony (tzw. spirytus denaturowany) przepompować go do czasu, aż 2 odpowietrzników zacznie wypływać czysty spirytus, po czym przerwać dolewanie i wypompować cały spirytus z układu; Przemyć spirytusem lub płynem hamulcowym cylinderki i tło­czki rozpieraczy, po czym nasmarować je olejem rycynowym ub Płynem hamulcowym i złożyć rozpieracze; nie wolno do smarowania używać innego oleju, gdyż wszystkie produkty naftowe działają niszcząco na części gumowe; - napełnić układ płynem hamulcowym, wlewając go stopniowo do zbiornika naciskając raz za razem na pedał hamulca; gdy przez odpowietrzniki zacznie płyn wypływać, zakręcić odpo­wietrzniki, dolać płynu do wymaganego poziomu i odpowie­trzyć układ.

Pompę hamulcową czyścić co 10... 12 tys. km przebiegu pojaz­du. Do czyszczenia zdjąć pompę z samochodu, rozebrać i wymyć w spirytusie denaturowanym lub płynie hamulcowym. Zanie­czyszczone powierzchnie robocze oczyścić drewnianym patycz­kiem. Przed założeniem wytrzeć do sucha i nasmarować olejem rycynowym lub płynem hamulcowym. Jałowy skok pedału hamulca sprawdza się w taki sam sposób, jak jałowy skok pedału sprzęgła. Wielkość jałowego skoku peda­łu hamulca określają instrukcje obsługi, gdyż zależy on od konstrukcji układu uruchamiającego. W mechanicznym układzie uruchamiającym hamulce jałowy skok pedału reguluje się przez zmianę długości cięgła łączącego pedał z dźwignią na wałku poprzecznym. W hydraulicznym układzie uruchamiającym hamulce - przez zmianę długości popychacza tłoka pompy hamulcowej bądź to za pomocą pokręcania go po uprzednim odkręceniu przeciwnakręt-ki , bądź to przez obrót sworznia mimośrodowego łączącego popychacz z pedałem W pneumatycznym układzie uruchamiającym hamulce - przez zmianę długości cięgła łączącego pedał z dźwignią zaworu.


Odpowietrzanie układów z ABS: http://www.motofocus.pl/technika,4511,j ... z-abs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: odpowietrzanie hamulców

Post autor: Rokfor32 »

Starawy ten tekst nieco ... :mrgreen:

Nie uwzględnia dwóch rzeczy - korektora tylnych hamulców i układu ABS. Ten pierwszy odpowietrza się w pierwszej kolejności, ten drugi - w zależności od konstrukcji, toyotowskie akurat odpowietrzania nie wymagają.

A, i od czasów artykułu pojawiły się już specjalne smary do elementów układu hamulcowego, jak cylinderki hamulcowe ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: odpowietrzanie hamulców

Post autor: LEX »

No i to czyszczenie pompy co 12tys. Kaman... Może co 312tys. to rozumiem, no ale nie co 12 :-)

Awatar użytkownika
slawek
Posty: 359
Rejestracja: 07 lip 2008, 23:03
Auto: HDJ80, Gaz 67B Czapajew
Kontakt:

Re: odpowietrzanie hamulców

Post autor: slawek »

Strzelam, że opis pochodzi z 60-70-tych lat ;-)

A ten fragment: :D

... wlewając stopniowo do zbiornika pompy alkohol skażony (tzw. spirytus denaturowany) przepompować go do czasu, aż 2 odpowietrzników zacznie wypływać czysty spirytus ...

Zamiana ołowiu w złoto to pikuś przy tym ;)

ODPOWIEDZ