FZJ80 Turbo vs UZJ80

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kawapower
Klubowicz
Posty: 272
Rejestracja: 28 sie 2013, 13:13
Auto: UZJ80 :-D 1993
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: kawapower »

Cześć. W kwestii 2uz w 80 poczułem się wywołany do odpowiedzi.
Swapa robiliśmy z Farmerem jakieś 4-5 lat temu w mojej 80tce.

Pierwotnie był w niej 3FE, więc żeliwne kowadło które było nieco leniwe w tym modelu mimo wtrysku.

Po przetarciu szlaku przez Farmera, który swapował swoją 80tke na 1uz (wczesna wersja) udało się nabyć z UK całe podwozie z 100 z 2000roku, co ułatwiło prace.

Ciekawostka to różnica w wadze miedzy 3fe wraz ze skrzynią A440 i 2uz/A340, było to ok 100kg na korzyść tego drugiego. Dodatkowo 2uz jest bliżej kabiny, więc obciążenie jest pomiędzy osiami, a nie na przedniej osi jak w silnikach 6cyl.

2uz jest jakby stworzony pod ten model. Auto jeździ jak nowożytny kompakt z 2l silnikiem. Nie jest już ociężałe, wyprzedzanie ciężarówek powyżej 80-100kmh nie powoduje palpitacji serca. Lekko się prowadzi.

Jeśli chodzi o zmierzone osiągi to przy aucie bez szpeju, 3 cale liftu i kołach 33/12,5 rozpędza się do 100tki w okolicy 8-9 sekund, prędkość max. to ok 170kmh na mostach 4.1, spalanie w trasie - ok 20l jeśli jedziesz do 100kmh, powyżej przez aerodynamikę przystanku rośnie do ok. 25l.
Max przy ciągłym butowaniu to 30l zimą na lpg w mieście.
W 3f-e w trasie miałem min.25l na 100 a zimą 45l/100

Przy swapie jest parę kwestii do ogarnięcia ale nie są to jakieś kosmiczne kwestie. Elektronicznie to też jest silnik nie bardziej oczujnikowany niż 1fz. Jedynie alternator jest dość nisko ale jeszcze je udało mi się go wykończyć mimo kilkukrotnego brodzenia.

Mam wrażenie że najwięcej swapowanych do 80tek silników to wszelkiej maści amerykańskie konstrukcje GM na bazie LS-X. Najpewniej jest to spowodowane dostępnością tych silników na danym rynku gdzie 80tek było najwięcej sprzedawanych - czyli USA. Tam egzotyką jest SWAP na Diesla, a 1HDFTE to już ich i ach na maxa

2uz jest naprawdę fajnym silnikiem i udaną konstrukcją. Główne problemy dotyczą niedostatecznego serwisowania przez użytkowników. Każdy myśli że to "milion mile engine" I nic się nie stanie jak zmienię olej raz na 20k km. W fabrycznej konfiguracji, myślę że nie ma lepszej i łatwiejszej opcji na swap. Praktycznie wszystko ze sobą "klika".

Wysłane z mojego 2211133G przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
kawapower
Klubowicz
Posty: 272
Rejestracja: 28 sie 2013, 13:13
Auto: UZJ80 :-D 1993
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: kawapower »

Dorzucę jeszcze swoje 3 grosze do serii uz w podnoszeniu mocy. Oczywiście wiele mi brakuje do wiedzy Rokfora czy Jake'a, ale na przestrzeni kilku lat mam pewne obserwacje w tej kwestii.
Aluminium w 1uz nie wyklucza dużych mocy.
Jest w Polsce kika projektów 1kw z tego silnika, ale nie w jego fabrycznej formie. Mimo owianej legendą pancerności wczesnego 1uz na grubej korbie, taki projekt wymaga kucizny. W powyższym przypadku tłoki i korby. Konieczne też oszpilkowanie głowic i naturalnie biturbo. Polecam wyszukanie sobie gościa Alek Projekt, który zrobił SWAP 1uz do E36 na potrzeby driftu.
Mniej osobiście chodzi po głowie dodanie kompresora do drugiego silnika 2uz który chcę przygotować dla fanu do mojej 80tki. Dla spokoju ducha również będzie kucizna (korby, tłoki) i oczywiście IC WtA wbudowany w kolektor dolotowy. Czas pokaże jak to będzie jeździło

Wysłane z mojego 2211133G przy użyciu Tapatalka


pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

w kwestii domowego podkręcania mocy 1UZ polecam:
https://youtu.be/c5gYWMtRBDE?si=XdKtSyz-e272UKpo

pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Z tego wynika, że różnica wagi między 1 a 2 to 90 kg.
https://swapblogpolska.wordpress.com/20 ... -i-tuning/

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2300
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 01:17
Z tego wynika, że różnica wagi między 1 a 2 to 90 kg.
https://swapblogpolska.wordpress.com/20 ... -i-tuning/
Ciezko znalezc klarowne zrodlo tych danych, nigdy tez nie wiadomo jak jest wazony silnik. Czy sam long-block czy z osprzetem, czy ze skrzynia czy bez etc.
Przekopalem jeszcze raz internet i w zaleznosci od zrodla roznica w wadze wynosi od 35 do 70kg. Spoooory rozrzut i nie wiadomo ktora wartosc jest najblizej, ale nigdzie nie znalazlem zeby bylo to az 90kg. Tak czy siak - kwestia gustu. Ja lubie zeliwny blok.
Z innej beczki tutaj porownanie korb. Wszystkie oprocz najstraszych z 1UZ sa "chude"
IMG_0070.JPG
IMG_0070.JPG (41,54 KiB) Przejrzano 139 razy
Pytanie czy to zle?

Mnie (i 99% pozostalych uzytkownikow terenowek) nie interesuje osiaganie 2000KM na drag race, tylko silnik ktory w 80tce bedzie przyjemny do codziennej jazdy a wyprzedzanie traktora na drodze nie bedzie wiazalo sie z emocjami rownymi skokowi na bungee. :lol:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8424
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Rokfor32 »

Grube korby w pierwszej wersji 1UZ nie wynikały wcale z jakiejś mega mocy po doładowaniu.

Ten silnik został zaprojektowany pod kątem zastosowania rajdowego - ale bez doładowania. Czyli tak, żeby kręcił sie i wysoko - i praktycznie stale. Czyli miał osiągać 8, może i 10 tysi obrotów, ale ponad 6 to typowo, często i długotrwale.

Stąd takie korby, żeby siły bezwładności ich nie rozrywały, i stąd cały z alu (w tamtych czasach), żeby odprowadzał ciepło szybko i skutecznie (silnik chłodzi sie nie tylko przez chłodnicę).

Ale - z rajdów nic nie wyszło, silnik został zapakowany do limuzyny, i zestrojony pod niskie obroty (typowy zakres pracy to okolice 2 - 3 tysie obrotów). Więc się okazało, że tak grube korby, wytrzymujące 8 tysi obrotów, potrzebne po prostu nie są.

pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Chyba Rokfor coś pokręciłeś! V8 do rajdów? Z tego co wiem Japończycy wszystko robili pod Lexusa. Podobno skonstruowali i przebadali 400 prototypów silników. Jako jeden z bardzo niewielu samochodowych silników był dopuszczony do lotnictwa.

pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
26 kwie 2024, 01:39
pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 01:17
Z tego wynika, że różnica wagi między 1 a 2 to 90 kg.
https://swapblogpolska.wordpress.com/20 ... -i-tuning/
ale nigdzie nie znalazlem zeby bylo to az 90kg.


przecież podałem źródło.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2300
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 11:40
Chyba Rokfor coś pokręciłeś! V8 do rajdów? Z tego co wiem Japończycy wszystko robili pod Lexusa. Podobno skonstruowali i przebadali 400 prototypów silników. Jako jeden z bardzo niewielu samochodowych silników był dopuszczony do lotnictwa.
Historii o rajdach nie znam, ale chociaz 1UZ dostal faktycznie certyfikacje lotnicza - nigdzi nie polecial. Jest bardzo malo samolotow ktore moglby uzyc takiego silnika. Raz ze ksztal - V sa rzadkie, dominuja plaskie silniki (jak bokser tylko ze pary cylindrow sa na jedym czopie wiec nie "boksuja"), najczesciej 4, czasami 6 cylindrowe. I w 90% chlodzone powietrzem. Woda to komplikacja i ciezar. Tego sie w lotnictwie unika.
pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 11:45
przecież podałem źródło.
Tak, a ja dementuje jego 100% wiarygodnosc, bo to polski artykul jakiegos goscia, ktory tez skad te dane wziali skopiowal. Dlatego sprawdzilem w kilku innych zrodlach. I tak jak pisalem - sa tam inne wartosci. I co wiecej - rozne od siebie.

pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
26 kwie 2024, 15:48
[

najczesciej 4, czasami cylindrowe. I w 90% chlodzone powietrzem. Woda to komplikacja i ciezar. Tego sie w lotnictwie unika.
pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 11:45
przecież podałem źródło.
Tak, a ja dementuje jego 100% wiarygodnosc, bo to polski artykul jakiegos goscia, ktory tez skad te dane wziali skopiowal. Dlatego sprawdzilem w kilku innych zrodlach. I tak jak pisalem - sa tam inne wartosci. I co wiecej - rozne od siebie.
No tu już odleciałeś nomen omen :mrgreen:
Jak możesz dementować źródło nie mają wiedzy!? do czego sam się przyznajesz ; tylko dlatego, że nie zgadza się z twoją teorią?
Jak wyciągnę to na pewno zważę👍🤘

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8424
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Rokfor32 »

Z genezą 1UZ to taki "urban legend". Ale słyszałem/czytałem o tym w kilku źródłach. Wg. tej "legendy" toyota końcem lat '80 zamiarowała wkręcić się w któreś torowe rajdy popularne wtedy w USA. Czyli taka jazda w kółko przez wiele godzin. I ponoć właśnie pod tym kątem został ten silnik opracowany - stąd jego przewymiarowanie mechaniczne.

Ale ponoć zanim sie temat na dobre zaczął - to zdechł (temat rajdów) - a silnik już był gotowy. Żeby więc nie marnować dobrego projektu - znaleziono dla niego inne zastosowanie - do napędu limuzyny, w czasie kiedy Toyota/Lex (wtedy jedna firma) dopiero zaczynało z rynkiem amerykańskim, i potrzebne było coś - czy można było przekonać klientów (od dawna przyzwyczajonych do amerykańskich V8).

Nie wiem czy ta legenda to prawda - ale trzyma sie to logicznie kupy.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2300
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 16:09
No tu już odleciałeś nomen omen :mrgreen:
Odlecialem bo nie wzialem na wiare jednego artykulu, skoro w interencie mozna znalezc z 8 roznych wartosci? Dlaczego ta jedna wartosc ma byc prawdziwsza od innych? To nie jest odlatywanie tylko krytyczne podejscie. I zawsze chcac miec pewnosc - trzeba sprawdzic rozne zrodla, lub szukac u podstaw.

pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Roktor to nie są rajdy tylko wyścigi :mrgreen: a w wyścigach to auto z tym silnikiem jeździło :D Sard MC8-R i Mooncraft Shiden MC/RT-16
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2024, 16:40 przez pinc6x6, łącznie zmieniany 1 raz.

pinc6x6
Posty: 522
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
26 kwie 2024, 16:24
pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 16:09
No tu już odleciałeś nomen omen :mrgreen:
Odlecialem bo nie wzialem na wiare jednego artykulu, skoro w interencie mozna znalezc z 8 roznych wartosci? Dlaczego ta jedna wartosc ma byc prawdziwsza od innych? To nie jest odlatywanie tylko krytyczne podejscie. I zawsze chcac miec pewnosc - trzeba sprawdzic rozne zrodla, lub szukac u podstaw.
O odlocie mówię w kontekście silników samolotowych.
Co do źródła to się wydaje bardziej kompetentne niż inne ale faktem jest, że ciężko znaleźć jednoznaczne dane co do wagi.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2300
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

Iloma samolotami z V8 latales? XD Bo ja zadnym. W GA 90% rynku ma Lycoming i Continental.

ODPOWIEDZ