Strona 3 z 4

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 09 mar 2024, 09:45
autor: Rokfor32
60 - 80 Nm.

Ja się z tym tematem (dokręcania niższym momentem niż zakłada serwisówka) styknąłem w Isla. I nie jakieś opowieści (acz te też), tylko toyota zapodawała naklejki na słupek, w sprzedawanych tam autach. Nie wiem czy jeszcze nadal tak robią, bo to było ponad 15 lat wstecz. W każdym razie, stosując takie wartości (w moich wozach) sie jeszcze mi nie zdarzyło, żeby się coś odkręciło.

Instrukcja zapodaje moment dla felg oryginalnych. Przy aftermarkecie, trzeba do tego podejść po prostu z głową. Gruba piasta (na feldze) wymaga zmniejszenia momentu, bo duża ilość alu po prostu rozciąga się odpowiednio więcej, niż przy (zwykle) dosyć filigranowych felach fabrycznych. Ale równie ważne jest dobranie odpowiednich śrub/nakrętek - wiele razy już spotkałem przypadki, gdzie felga siedzi na trzech, czterech zwojach gwintu.

Poza tym - większość kierowców temat kół ogarnia w warsztatach oponiarskich. A tam, użycie klucza dynamometrycznego to czynność spotykana równie często, jak jednorożce.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 09 mar 2024, 09:55
autor: Rokfor32
pinc6x6 pisze:
09 mar 2024, 00:25
Rokfor32 pisze:
08 mar 2024, 22:17
Weź i zwykłym kluczem (czyli około 30 cm ramienia) wygeneruj 300 Nm. No chyba że Cię mocno w tej kwestii nie doceniam. :wink:

jak ktoś radzi "dokręć ile wlezie " to używam takiego klucza: (choć obecnie używam raczej do odkręcania a co do rady to udaję, że nie słyszałem)
Obrazek
W tematach, gdzie trzeba przyłożyć 250 - 300 Nm używam tego typu klucza ale z metrową przedłużką. Bez przedłużki jestem w stanie zapodać około 120, max 150Nm (bo sprawdzałem). No chyba że mowa o śrubach kół - i skakaniu po kluczu ... :wink:

Natomiast kluczami ze standardowych zestawów jest ciężko przekroczyć 100Nm.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 09 mar 2024, 11:55
autor: pinc6x6
Klucz dynamometryczny który mam jest podobnych wymiarów i ze spokojem osiągam 250 niuta.
Ja jednak będę się upierał ,że najlepiej się dowiedzieć o moment dokręcania zalecane przez producenta danego elementu! W obecnych czasach jest to banalnie proste więc po co sobie komplikować życie!

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 09 mar 2024, 13:10
autor: Rokfor32
Generalnie i co do zasady jak najbardziej. Niemniej, bywają odstępstwa od tej reguły, kilka przykładów opisałem wyżej.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 22 kwie 2024, 21:10
autor: Jake
Jaki jest oficjalny patent Toyoty na trzymanie walu/kola zamachowego w jednej pozycji zeby moc dokrecic kolo pasowe odpowiednim porzadanym momentem? Czy jeden SST pasuje tylko do jednego typu silnika czy jest taki sam do wielu? Moze mozna sobie taki zaprojektowac i zrobic DIY?

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 23 kwie 2024, 08:09
autor: Rokfor32
Oficjalnie jest SST łapiący za przednie koło pasowe wału. Akurat to narzędzie jest uniwersalne.

Możesz tez sobie zrobić przyrząd, w postaci płaskownika z dwoma otworkami 8mm, przykręcany do koła zamachowego, w otwory docisku sprzęgła. masz wówczas oba narzędzia (klucz do śrub wału i blokadę) w mniej więcej tej samej płaszczyźnie roboczej.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 23 kwie 2024, 16:38
autor: Jake
Taka blokada wydaje sie fajna.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 23 kwie 2024, 17:01
autor: pinc6x6
Lepsza byłaby blokada z przodu .

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 23 kwie 2024, 17:06
autor: Jake
Zalezy do czego, do kola pasowego tak, do zamachu - z tylu.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 23 kwie 2024, 18:04
autor: Rokfor32
Ten temat robi sie na tyle rzadko, że blokada dedykowana do konkretnego silnika jest raczej bez sensu. Użyje się jej bowiem raptem ... kilka razy w życiu.

Jako uniwersalną blokadę można wykorzystać zwykły płaskownik. Do koła zamachowego wkręcić dwie śruby M8 w miejscach montażu docisku - ale nie dokręcać ich do końca tylko zostawić luz na grubość płaskownika. Oprzeć płaskownik o te dwie śruby, i zwyczajnie dokręcić śruby do wału.

Prostszego SST się już chyba nie da wymyślić .... :wink:

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 23 kwie 2024, 19:12
autor: Jake
To akurat prawda.
Chociaz ja w sumie mam w ogole tylko jeden silnik na stanie wlasnosci :p

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 24 kwie 2024, 12:58
autor: pinc6x6
Rokfor32 pisze:
23 kwie 2024, 18:04
Ten temat robi sie na tyle rzadko, że blokada dedykowana do konkretnego silnika jest raczej bez sensu. Użyje się jej bowiem raptem ... kilka razy w życiu.

Jako uniwersalną blokadę można wykorzystać zwykły płaskownik. Do koła zamachowego wkręcić dwie śruby M8 w miejscach montażu docisku - ale nie dokręcać ich do końca tylko zostawić luz na grubość płaskownika. Oprzeć płaskownik o te dwie śruby, i zwyczajnie dokręcić śruby do wału.

Prostszego SST się już chyba nie da wymyślić .... :wink:
Bardziej chodzi o blokadę koła pasowego bo tego się używa częściej! Ja po prostu dokręcam kluczem udarowym i na razie nie odpadły ale wolałbym właściwym momentem.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 24 kwie 2024, 14:53
autor: plum76
Ostatnio jakaś moda na pisanie bzdetów w cudzych wątkach.
Wynocha z mojego podwórka. Silnika nie remontuje jeszcze.

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 24 kwie 2024, 14:54
autor: pinc6x6
plum76 pisze:
24 kwie 2024, 14:53
Ostatnio jakaś moda na pisanie bzdetów w cudzych wątkach.
Wynocha z mojego podwórka. Silnika nie remontuje jeszcze.
Ale jak będziesz to zobacz ile pożytecznych informacji już masz :mrgreen:

Re: UZJ 40 by Rokfor

: 24 kwie 2024, 15:21
autor: Jake
plum76 pisze:
24 kwie 2024, 14:53
Ostatnio jakaś moda na pisanie bzdetów w cudzych wątkach.
Wynocha z mojego podwórka. Silnika nie remontuje jeszcze.
Jak to na serio to moge wydzielic wszystkie off-topowe posty do osobnego tematu. Chcesz?