Czyszczenie laserem

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8424
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Czyszczenie laserem

Post autor: Rokfor32 »

Zdajesz sobie sprawę, ile jest odmian szkła? Pisałem wyraźnie - szkło sodowe ma z natury właściwość pochłaniania zakresu UV na poziomie ponad 95%.

Szkło ołowiowe ma z natury właściwośc pochłaniania jeszcze krótszych długości fal, i temu stosuje się je przy zastosowaniach z promieniowaniem rentgenowskim.

Może cię zadziwię - ale praktycznie DOWOLNA bariera nietransparentna (z dowolnego materiału ma niemal stuprocentową zdolność pochłaniania zakresu IR. Nawet zwykła ... tkanina. :wink:

W przypadku szkła transparentnego z natury ono sobie słabo radzi z zakresem IR (praktycznie wszystkie odmiany szkła) - temu w przypadku konieczności takiej ochrony stosuje sie dodatkowe powłoki - to są powłoki metaliczne. Nie działa to idealnie, bo im lepszy filtr IR tym słabsza transparentność. Tyle, że w przypadku tarcz spawalniczych załatwia to ciemny filtr. Jak pisałem, w zwykłych tarczach się tego nie stosuje (powłoki IR) - stosuje się w modułach samościemniających. Po zaciemnieniu filtr po prostu gwałtownie pochłania zakres IR, i sie zaczyna nagrzewać. w praktyce, jak osiągnie nieco ponad 50 st - to zaczyna mieć problemy z działaniem. Po to stosuje sie pierwszą warstwę z powłoką IR, żeby filtr właściwy się zbyt mocno nie nagrzewał. Ale jak byś zobaczył z bliska to szkło (z powłoką) - to ono już jest bardzo dalekie od przezroczystości. Bo dopiero tak gruba warstwa metalizowana działa odpowiednio wydajnie.

W przypadku tworzyw sztucznych zabawa z metalizowaniem jest trudna, bo po prostu temperatura nanoszenia takich powłok przekracza odporność termiczną tworzyw (to się nanosi metodą plazmową). Poza tym, mam wrażenie, że pomyliłeś tutaj stosowanie modyfikatorów UV w tworzywach (co jest powszechne) - z ich zdolnością filtracji tego zakresu promieniowania. Modyfikatory przeciwdziałają starzeniu się polimeru skutkiem UV - a nie działają jak filtr.

Tak jako anegdota. Miałeś może kiedyś do czynienia z okularami (takimi korekcyjnymi), które się same ściemniają jak jest jasno? Tzw. fotochromy. reagują właśnie na UV. Działa to nawet całkiem sprawnie - w słońcu jak spacerujesz. Ale już kompletnie nie działa w samochodzie - nawet jak będziesz jechał gapiąc się w tarczę Słońca. Bo, to właśnie "zwykłe" szkło, jakie się stosuje do budowy szyb samochodowych pochłania na tyle wydajnie UV - że do zadziałania fotochromu w okularach już nic nie zostaje :wink:

ODPOWIEDZ