benzyny E5 już nie będzie.

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2134
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: plum76 »

hej

Znalazłem info że ekolodzy zamieniają nam PB95 e5 w e10. Jak dobrze czytam to będzie więcej eko dla środowiska.

A jak to wpłynie na nasze auta? Jest się czego bać?

paweł

https://businessinsider.com.pl/poradnik ... my/2s326d7

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: PblO »

Od 2019 jeżdżę na 95 E10 gdyż mieszkam w kraju gdzie inna nie jest dostępna, nie zaobserwowałem żadnej różnicy.
Dla bojących wciąż pozostaje 98 E5 ;)

pinc6x6
Posty: 492
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: pinc6x6 »

plum76 pisze:
27 lis 2023, 15:37
hej

Znalazłem info że ekolodzy zamieniają nam PB95 e5 w e10. Jak dobrze czytam to będzie więcej eko dla środowiska.

A jak to wpłynie na nasze auta? Jest się czego bać?

paweł


https://businessinsider.com.pl/poradnik ... my/2s326d7
Przy Twoim silniku to nie masz się zupełnie czego obawiać :mrgreen: 🤘

PJX
Posty: 54
Rejestracja: 24 cze 2020, 23:32

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: PJX »

Ważny temat dla tych z nas posiadających auta kwalifikujące się do żółtych tablic lub zamierzających coś odrestaurować.
Te z przełomu wieku XX/XXI chyba trzeba jednak po VIN sprawdzić dany silnik - czy wytrzymają e10.
Faktycznie niewiadoma ozostają gaźnikowe klasyki w polowy ubiegłego stulecia czy też lat 60/70, które jeździły na niebieskiej 78 oct - tu jest pytanie czy można będzie do nich wlewać 98?
Prośba do naszych doświadczonych Expertów z forum o głos w dyskusji :)
Piotr

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2203
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: Jake »

To nie do konca tak dziala.
Etanol ma dobre wlasciwosci jako paliwo i ogolnie jego udzial nie szkodzi, problem pojawia sie gdzie indziej:
1)Lotnosc par - to ma znaczenie zwlaszcza w instalacjach gdzie jest pompa ssaca (nie tloczaca) czyli np. wszystkie gazinkowce. Jesli mamy upalny dzien i probujemy zaciagac paliwo od strony silnika az z baku, to czesto jest opcja ze nam etanol odparuje i zrobi sie babelek w przewodzie = korek gazowy. I paliwo nie doplynie. To jest gigantyczny problem w malych samolotach ktore lataja na samochodowym paliwie (w lotniczej beznynie dodatki etanolu sa niedopuszczalne)
2)Inna stechiometria. Wiekszosc silnikow spalinowych jest w stanie poprawnie i chetnie pracowac na czymkolwiek od E0 do E85, tylko... one musza to tym wiedziec. To znaczy ze na taka sama ilosc powietrza przypada inna ilosc benzyny a inna ilosc etanolu. I te roznice trzeba skompensowac. Jesli to jest roznica 5 punktow procentowych - mozna przymknac oko, lambda te dysproporcje wykryje i ECU wprowadzi korekte zeby bylo stechiometrycznie. Prz wiekszych odchylach pojawi sie problem z niewlasciwym skladem mieszanki - dlatego auta dostosowane fabrycznie do E85 czyli tzw. 'flexi fuel" wymagaja na linii paliwowej czujnika zawartosci etanolu - na podstawie ktorego zmienia sie wydatek wtrysku.

pinc6x6
Posty: 492
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: pinc6x6 »

Przerobić dla LPG i po problemie😁

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8401
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: Rokfor32 »

Tak akademicko - to "benzyna", ta co na stacjach - to mieszanina węglowodorów, a nie konkretny związek chemiczny. I również wersja całkowicie bez biododatków zawiera kilka frakcji silnie lotnych - o niskiej prężności par. Inaczej żaden gaźnikowiec by w zimie nie odpalił.

Generalnie dodatek bio do benzyny ma problem gdzie indziej. Etanol ma niższą wartość opałową - i to sporo, bo mniej więcej o połowę z tego co "klasyczna" benzyna. Zatem dodając ten komponent zmniejszamy kaloryczność tak zmieszanego paliwa. kilka procent wydaje sie niewiele - ale jednak.

W zamian za to zastosowanie etanolu jako dodatku winduje liczbę oktanową (przeciwdziała spalaniu stukowemu). Działa też wiążąco na ewentualne skropliny wody - ta miesza się z etanolem dając jednorodną mieszaninę.

Sumując - nie ma się czego obawiać. Stare gaźnikowe jednostki nawet lepiej na tym wyjdą. Nowsze - elektronika skompensuje stechiometrię, a ewentualny ubytek wartości opałowej poskutkuje po prostu nieco większym apetytem na paliwo.

Co innego natomiast biododatki do diesla. Bo to są głównie bioestry - generalnie składnik organiczny, który zwyczajnie po czasie się ... rozkłada. Kiedyś taką warsztatową praktyka było zalewanie pomp wtryskowych po prostu paliwem do pełna. Gdy sie teraz by tak zrobiło, używając współczesnego paliwa - to tak po pół roku w pompie jest taki syf - że jest do rozebrania na atomy ponownie.

Tak na marginesie - istniały w przyrodzie pomysły jazdy całkowicie na etanolu. Pomysł poległ z kilku powodów - ale jednym z nich była właśnie (niska) wartość opałowa. To sie przekładało na konieczność stosowania dosyć dużych silników w małych autach (żeby jakieś sensowne parametry uzyskać) - oraz sporych zbiorników paliwa, żeby jakiś zasięg tez wyszedł. Do tego doszły koszty (alkohol wcale nie jest taki tani, a jego masowa produkcja pochłania spore procenty powierzchni uprawnej). Generalnie - pomysł sie nie przyjął. Ale te kilka procent (czy 10, jak ma być teraz) - to może być sensowne rozwiązanie, gdy się weźmie całokształt (czyli również gospodarkę rolną w UE, oraz problemy logistyczne z pozyskiwaniem węglowodorów z zewnątrz).

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2134
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: plum76 »

Przerobić dla LPG i po problemie
od stycznia embargo na ruskie LPG wiec przez kilka miesięcy cena będzie wyższa pewnie.
To wpłynie na ROI.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2203
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: Jake »

Rokfor32 pisze:
27 lis 2023, 18:52
Tak akademicko - to "benzyna", ta co na stacjach - to mieszanina węglowodorów, a nie konkretny związek chemiczny. I również wersja całkowicie bez biododatków zawiera kilka frakcji silnie lotnych - o niskiej prężności par. Inaczej żaden gaźnikowiec by w zimie nie odpalił.

Generalnie dodatek bio do benzyny ma problem gdzie indziej. Etanol ma niższą wartość opałową - i to sporo, bo mniej więcej o połowę z tego co "klasyczna" benzyna. Zatem dodając ten komponent zmniejszamy kaloryczność tak zmieszanego paliwa. kilka procent wydaje sie niewiele - ale jednak.

W zamian za to zastosowanie etanolu jako dodatku winduje liczbę oktanową (przeciwdziała spalaniu stukowemu). Działa też wiążąco na ewentualne skropliny wody - ta miesza się z etanolem dając jednorodną mieszaninę.

Sumując - nie ma się czego obawiać. Stare gaźnikowe jednostki nawet lepiej na tym wyjdą. Nowsze - elektronika skompensuje stechiometrię, a ewentualny ubytek wartości opałowej poskutkuje po prostu nieco większym apetytem na paliwo.

Co innego natomiast biododatki do diesla. Bo to są głównie bioestry - generalnie składnik organiczny, który zwyczajnie po czasie się ... rozkłada. Kiedyś taką warsztatową praktyka było zalewanie pomp wtryskowych po prostu paliwem do pełna. Gdy sie teraz by tak zrobiło, używając współczesnego paliwa - to tak po pół roku w pompie jest taki syf - że jest do rozebrania na atomy ponownie.

Tak na marginesie - istniały w przyrodzie pomysły jazdy całkowicie na etanolu. Pomysł poległ z kilku powodów - ale jednym z nich była właśnie (niska) wartość opałowa. To sie przekładało na konieczność stosowania dosyć dużych silników w małych autach (żeby jakieś sensowne parametry uzyskać) - oraz sporych zbiorników paliwa, żeby jakiś zasięg tez wyszedł. Do tego doszły koszty (alkohol wcale nie jest taki tani, a jego masowa produkcja pochłania spore procenty powierzchni uprawnej). Generalnie - pomysł sie nie przyjął. Ale te kilka procent (czy 10, jak ma być teraz) - to może być sensowne rozwiązanie, gdy się weźmie całokształt (czyli również gospodarkę rolną w UE, oraz problemy logistyczne z pozyskiwaniem węglowodorów z zewnątrz).
Dokladnie tak jak mowisz, pod wszyskim sie podpisuje. Jedynie co bym dodal to ze elektornika skompensuje stechiometrie ale do pewnego zakresu. Zalanie E85 do auta bez czujnika % etanolu nie da za dobrego efektu ;)

A bioestry w dieslu to jest koszmar... Naogladalem i nawyciagalem sie juz niezliczona ilosc brazowych glutow z ukladu paliwowego i zbiornikow... Koszmar.

marlu
Posty: 132
Rejestracja: 05 cze 2016, 09:26
Auto: VZJ95
UZJ100
Fzj 80
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: marlu »

PblO pisze:
27 lis 2023, 15:52
Od 2019 jeżdżę na 95 E10 gdyż mieszkam w kraju gdzie inna nie jest dostępna, nie zaobserwowałem żadnej różnicy.
Dla bojących wciąż pozostaje 98 E5 ;)
Niestety w moim przypadku a właściwie w przypadku lexusa mojej żony z 3.5 V6 2GR odkąd uraczyli nas powszechnie 95E10 notorycznie wyskakuję check engin ( niewłaściwy skład mieszanki ) . Musiała się przestawić na 98 .

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2134
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: plum76 »

ciąg dalszy historii https://www.bankier.pl/wiadomosc/Masz-s ... 53953.html

Piszą że auta starsze niż 13 lat to przeżyją, inne na złom.
Rządowa strona z modelami aut jeszcze nie działa.

pinc6x6
Posty: 492
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: pinc6x6 »

Robią wszystko żeby obrzydzić UE.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: PblO »

U mnie wyszukiwarka działa i twierdzi, że do wszystkich toyotowych silników od 1998 można tankować,
z wyłączeniem:
4GR-FSE 08.2005 - 09.2007
3GR-FSE 01.2005 - 09.2007
1UR-FSE 08.2006 - 09 2007
1AZ-FSE 07.2000 - 10.2008
2AZ-FSE 07.2003 - 10.2008
Jeśli chodzi o starsze niż 1998 nie ma żadnej informacji, jednak mam takie 3 i nic złego się nie dziej, a może po prostu nie wiem, że się dzieje.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2203
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: benzyny E5 już nie będzie.

Post autor: Jake »

Ja zamierzam lac cokolwiek w zakresie E0 do E100 do mojego 5VZ ;) Czujnik flex (% etanolu) na pokladzie. I po krzyku.

ODPOWIEDZ