Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: waldek_BB »

na następnym campie robimy rampę i testujemy furmanki :) wezmę ze sobą seryjne sprężyny żeby była choć jedna J95 w ori wersji
i jeszcze wyjdzie że seria jest najlepsza a każda zmiana w zawieszeniu to już kompromis ;)

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: kylon »

I ustalcie jeszcze kryteria czy J9 to samochód do rock crawlingu czy turystyki.

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: waldek_BB »

Myślałem głupio że to najprostszy mierzalny sposób sprawdzenia sztywności zawieszenia które niema ze skałami nic wspólnego

No nic ... Tak to jest jak próbujesz coś "mądrego" zaproponować :)
Wracam do czytania a nie głupot pisania :)

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Zibi »

w biedronce promocja na żubrówkę. 37 za litr. jak weźmiesz dwie to po 34 złote.

Pobieżnie przeczytałem od 3 strony ten wątek. I chyba jednak muszę kupić dwie aby to przeczytać w całosci :)

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: kylon »

Ja się wspomagam nalewką.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Rokfor32 »

Im sztywniejsze sprężyny - tym słabiej z krzyżowaniem. To taka raczej ogólna zasada. Wyłamują się z tego rozwiązania progresywne, ale niezbyt często się to spotyka w realu.

J9 sie bardzo ładnie krzyżuje w serii, i pod tym kątem chyba nie ma zawieszeń które by dawały podobne wyniki do serii. Coś za coś - podliftowane zawieszenie ma inne zadania do zrobienia, a nie żółwią jazdę w terenie chcącym połamać nadwozie od naprężeń ... :wink:

Kiedyś zrobiłem taki test, przy okazji zawiasu w J8. Plus ileś tam - generalnie zawias godny auta o łącznej masie powyżej kategorii B :wink:

Wynik wykrzyżu był ... po prostu żenujący. Około 10cm. Mniejszy robiła chyba tylko krótka J4, z zespawanymi rdzą resorami ... :wink: . Co nijak nie przeszkadzało, żeby auto w zakrętach halsowało jak żaglówka ... :wink: Bo sztywność zawiasu to jeden parametr - ale lift spowodował też mocne podwyższenie środka masy. I stabilizatory se przestawały radzić.

Nie powiem - bo jadąc na wprost po dziurawej szutrówce można było zapindalać z prędkością autostradową, i właściwie komfortowo. Ale - tylko na wprost ... :wink:

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: hetman »

Wracając do tematu zakupu zawiasu przez zwykłego śmiertelnika. Nawet jeśli producent podałby sztywność sprężyny w stosunku do oryginału, który zmierzył.. to i tak niewiele to da w połączeniu z amorkami, które nie wiadomo jakie mają tłumienie w stosunku do oryginału. Podając to co podaje teraz to też jest loteria. U mnie zawias na szutrach i szosie pracuje zbyt sztywno, ale w terenie na większych wybojach dobija. No ale zawias za 3-4 tys nie bedzie robił w każdym terenie. U mnie pewnie progresywna sprężyna by poprawiła zachowanie. Pomijam fakt sztywnego mostu z przodu..

To co pisze Rokfor to żadne orbitowanie, może dać szerszy pogląd na zjawisko zawieszenia. Ale kupując zawias bez regulacji, bez doświadczenia innych, nie masz pojęcia czego się spodziewać. Będzie pan zadowolony. Producent mógłby chociaż opisać charakterystykę słownie w stosunku do serii. +ileś tam kg, coś mowi, ale to tylko sprężyny, czy też amor ma dostosowane tłumienie? Czy z +100 kg będę miał żądany lift i jaką pracę zawieszenia, sztywniej czy bardziej miękko, a może będzie lepiej w terenie ale mniej komfortowo na asfalcie?

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: luk4s7 »

Jak już tak daleko zabrnęliśmy w kwestii sprężyn to proponuje rozszerzyć ich zastosowanie. Ruskie muwio że ten pomys robi robote Obrazek

https://youtu.be/xG2mbL4QyZQ

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Rokfor32 »

W temacie amorów jest kicha po całości. Jedyne dostępne informacje to ich wymiary - a i to nie zawsze.

Sprężynę można sobie przeliczyć - nie jest to takie trudne. Lub zmierzyć - małą prasę hydrauliczną (mała w sensie siły) można łatwo zaadoptować do takiego pomiaru (czyli pomierzyć siłe w funkcji ugięcia). Pomijam tu kwestie sensu - po prostu jeżeli ktoś chce takie dane - to dosyć łatwo je uzyska.

Natomiast w przypadku amortyzatorów w kwestii ich tłumienia jest totalna terra incognita. A wystrojenie np. bilsteinów czy koni - to zupełnie inne nastawy niż TT, czy ome. Teoretycznie można łatwo zbudować prosty przyrząd do pomiaru (wartości rozpraszanej energii) - problem w tym, że nie ma bazy porównawczej. Żeby więc mieć jakieś pojęcie - trzeba by pomierzyć na takim przyrządzie właściwie wszystko, co jest na rynku. Czyli fizycznie mieć każdy amor w łapce :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Rokfor32 »

Zasada zabawy z zawiasem jest teoretycznie całkiem prosta. I gdyby istniały w przyrodzie dane porównawcze (sprężyn i amorów) - to by sie można było fajnie pobawić, czyli nie w ciemno, metodą prób i błędów - a poprzez korygowanie parametrów zgodnie z jakąś tam filozofią.

Tak upraszczając - to zasada jest taka, że jak stosujemy sztywniejsza sprężynę - to amor powinien mieć zmniejszone tłumienie dobicia - i jednocześnie odpowiednio powiększone tłumienie odbicia. Tak to wygląda w przypadku zwykłych, liniowo tłumiących amorów.

Amory sportowe natomiast często mają system tłumienia skonstruowany tak - żeby działał nieliniowo, czyli zmieniał siłę tłumienia wraz ze wzrostem tempa przepływu oleju (czyli szybkością pracy tłoczyska). Bardziej skomplikowane - ale jednocześnie zwykle bardzo dokładnie opisane - w takich amorach są dostępne pełne charakterystyki stosowanych elementów. Trza jednak napisać doktorat, żeby to poprawnie ogarniać :wink:

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: kpeugeot »

moze czas w polsce zrobic warsztat który będzie sprzedawał tylko zawieszenia

tylko czy już jest na to rynek - żeby sie utrzymać

wtedy to co chce Wojtek ale też i pewnie inni da radę ogarnąć

nasz ulubieniec ASJ zachwalał coś takiego w Perth
a także Ronny Dahl też ma ze dwa materiały o tym

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Rokfor32 »

Zero szans. Sport jest już dobrze ustawiony pod tym kątem - a po drugiej stronie przeciętny upalacz patrola stwierdza - że 2 stówy za amor to już górna półka ... :wink:

Musiał byś zacząć swoją produkcję, i ją odpowiednio wypromować, żeby uzasadnić cenę ulokowaną gdzies pomiędzy tymi za 2 stówy - a profi sportem. A gołym okiem widać, jaka jest potrzebna skala przedsiewzięcia, żeby na tym rynku zaistnieć trwale.

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: aadamuss »

Ludzie zaczynają mieć więcej czasu i kasy na spędzanie wolnego czasu więc rynek powoli się zacznie robić.

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Rokfor32 »

A stan naszych dróg powoduje - że yarisem wszystko opycisz, bo reszta to szlaban i mandat ... :wink:

W tym temacie klientem nie jest i nie będzie niedzielny kierowca, co teściową chce zawieźć na piknik nad rzekę :wink: W tym segmencie to sie sprzedają ale passaty z pakietem asistance, a nie zawieszenia do paliwożernej i drogiej w utrzymaniu toyoty ... :mrgreen:

Witas
Posty: 12
Rejestracja: 07 cze 2018, 10:17

Re: Dobór odpowiedniego zawieszenia - zaawansowana dyskusja

Post autor: Witas »

Mam pytanie odnośnie zawieszenia, nie wiem czy kwalifikuje się, do zaawansowanej dyskusji, najwyżej niech moderator przeniesie do jakiegoś laickiego tematu ;)

Otóż w KDJ120 2006r. (długa) wyrzuciłem zawieszenie hydrauliczne i zamontowałem sprężyny i amory Dobinsons +2" standardowej sztywności. Aby to zrobić, konieczne było dospawanie gniazd sprężyn na moście oraz dokupienie standardowych odbojników.
Zauważyłem jednak, że gniazdo sprężyny jest bardzo wysokie w środku i odległość, pomiędzy odbojem a tym właśnie gniazdem wydaje się być sporo mniejsza niż w przypadku gniazda na seryjnym moście (takim bez zawieszenia hydraulicznego). Czy to nie ogranicza za bardzo skoku zawieszenia? Jaki w ogóle jest standardowy skok zawieszenia i czy w przypadku liftu 2" powinien skok być o 2" większy? Na te pytania nie udało mi się znaleźć nigdzie odpowiedzi...
Myślę że zdjęcie pozwoli wam się zorientować o co mi chodzi.
Załączniki
Zawieszenie.jpg
Zawieszenie Lift 2"
(205,88 KiB) Pobrany 18 razy

ODPOWIEDZ