Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

buła lx450
Posty: 104
Rejestracja: 15 maja 2017, 14:19
Auto: LEXUS LX450 vel( Toyota FZJ80)
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: buła lx450 »

Ja jak kupowałem przyczepkę do busa (bus dmc 3000kg) lekką boro 750dmc i producent na moje życzenie zmienił mi dmc przyczepy do 500kg coby viatol nie łapał, warunek jest taki że musi być nowa i przed rejestracją :idea: więc ty zrób to samo i problem z głowy :idea: A chciałem dodać że przyczepa jest odchylana do tyłu jak wywrotka i wszystkie burty zdejmowane łącznie z przednią, więc robi się mała lawetka po zdjęciu burt :mrgreen: mam dokładnie taką. https://www.otomoto.pl/oferta/boro-2-65 ... xtor=SEC-8

Darek...
Posty: 105
Rejestracja: 15 sie 2013, 10:58
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Darek... »

stachu_l pisze:Nie wiem jak w KZJ95 ale w KDJ120 przyczepa lekka "max" to Viatoll - trzeba by lekka 650kg (DMC 2850) żeby się zmieścić w 3.5t.
.
dobrze,że doczytałem do końca bo to najlepsza porada ... dlatego ten sam . bo w "sklepowe" w małych dmc są mało popularne i niestety słabe jak na np300kg ładowności :wink:

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: gwt »

stachu_l pisze:Nie wiem jak w KZJ95 ale w KDJ120 przyczepa lekka "max" to Viatoll - trzeba by lekka 650kg (DMC 2850) żeby się zmieścić w 3.5t.
Druga oś w przyczepie lekkiej to jednak dodatkowe 50 może100 kg konstrukcji czyli masy własnej (sama oś, piasty, koła).
Kurs i egzamin na E robiłem na dwuosiowej ale jakoś nie widziałem specjalnej zalety (była jednak pusta).
Pusta przyczepa zawsze będzie skakać bo układ zawieszenia pracuje poza właściwym zakresem. Zobaczcie jak to jest w autach: 2t MW + 600kg ładunku, a w przyczpach stosunek mas jest dokładnie odwrotny czyli MW do 200kg a ładunek 500kg. To nie ma prawa pracować dobrze na pusto. Chyba, że ktoś zaprojektuje zaawansowany układ amortyzacji za zylion $.
Przyczepa dwuosiowa ma tę zaletę, że można ją mocno przeciążyć. I nie chodzi o przeciążanie w ruchu drogowym tylko na działce i w polu. DMC jak stryjenka sobie życzy, większość producentów oferuje ten sam produkt w różnymi DMC i to nawet nie trzeba nic ustalać ani się prosić. Kupujesz z katalogu z wybraną DMC. Jedyne ograniczenie wówczas to w ruchu drogowym a w szczególności jak ktoś ma przyjemność załapać się na ważenie.

I tak macie dobrze mając Prado, do setki to mogę sobie podpiąć przyczepę o DMC 240 kg. Jak by ktoś taką widział to proszę o info:)

EDIT: dobrze celować w przyczepę o wewnętrznych wymiarach min. 250 x 125 cm. Sczególnie myśląc o jakiejś budowie, wówczas wejdzie płyta OSB, GK czy sklejka.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: luk4s7 »

Dwuosiowa odpada. Jak wiozłem sejf co ważył z 600kg to faktycznie miało to uzasadnienie bo nie cisnął na hak, a po odpięciu przyczepa sama stała. Kiedyś z Castoramy na szybko pożyczyłem lekką dwuosiową. Manewrowanie przy użyciu 1KM na ciasnym podwórku było mocno utrudnione. Szczególnie jak wrzuciłem na nią parę gratów (niezbyt ciężkich).

Viatoll też mnie nie dotyczy. Tam gdzie będę jeździł nie ma. A jak będę musiał raz od wielkiego dzwonu pojechać dalej to objadę. Tak właśnie zrobiłem ciągnąc sejf przez pół Polski.

A co do zawieszenia - oś skrętna czy resor i amortyzatory? Wiem teoretycznie jaka różnica ale w praktyce ma to znaczenie dla ładunku? Nie będę poginał ostro po dziurach. Wszystkie które ciągałem miały osie skrętne.

Z tym DMC to faktycznie dobry numer - można by powiedzieć że jest do negocjacji ;)

Jak zacząłem się przyglądać to mi coś mówi że te za 1200zł to badziew. Żeby coś porządnego kupić trzeba wydać min. 2000zł a właściwie bliżej 3000zł. To chyba zaczyna tracić sens ekonomiczny... Jeśli doliczę do tego rejestrację i OC to już lekko 3000zł. Zakładając że wypożyczenie to 25zł/dobę mam to na 120 dni czyli 4 miesiące non-stop. I nie ma stresu że wymiar nie taki bo łatwo wziąć większą oraz że trzeba to to gdzieś parkować i że moknie przez 3/4 roku. Jedyny minus wypożyczenia to dostępność... trzeba myśleć z wyprzedzeniem a czasem na spontanie coś trzeba załatwić. Ehh...

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: stachu_l »

A czy dwuosiowa lekka, tak naprawdę zaprojektowana na 1.5 może nawet 2.5t (aby mocno przeciążyć), załadowana zgodnie z papierami nap DMC 650kg nie będzie skakała jak pusty "dostawczak".
Jakoś nie przemawia do mnie przyczepa zaprojektowana na duże przeciążenia aby nią jeździć po polu/działce. Jak ma mieć dużą ładowność to tak ją zarejestrujmy i używajmy zgodnie z prawem. Jak ma być lekka to niech będzie lekka.

N250C ale niestety ma DMC 350kg a ładowność 250kg :)

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: gwt »

Nie o to chodzi aby rejestrować przyczepę konstrukcyjnie zaprojektowana na 2t na DMC 600kg. Mechanizm „elastycznego” DMC jest w zakresie małych kilkaset kg.
Dwuosiowy skacze zdecydowanie mniej. Bo przepływa nad nierównościami. Mechanizm opisałem.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: stachu_l »

Nie wiem ilu producentów robi własne zawieszenie - tu są chyba pewne problemy homologacyjne i łatwiej jest kupić gotową oś np AL-KO. Zresztą wielu producentów przyczep chwali się tym , że stosuje "sprawdzone elementy" znanej firmy.
Obecnie chyba jest silna tendencja na oś skrętną ale do niej także można dodać amortyzator (na pewno widziałem a może mój kemping tak ma ale musiałbym go oglądnąć).
Znam jednak przypadek, że oś skrętna się rozpadła/pękła i koło zaczęło opuszczać przyczepę. Właściciel potem zmieniał podwozie na wersję z resorami piórowymi. Było to jednak w N126 i to takim z przełomu lat 70-tych i 80-tych.

Co do przewymiarowania - zaglądając do katalogu AL-KO znalazłem najmniejsze osie skrętne na 750kg - Jak zaprojektować przyczepę lekka dwuosiową z takich osi aby nie była na 1.5t ?

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: gwt »

Ciekawy wątek podjął luk: oś skrętna vs. resor. Oś skrętna podobno bardziej komfortowa. Resor niezajebliwy i raczej się nie starzeje w czasie jak guma w osi skrętnej.
Jakieś doświadczenia?

Posiadanie przyczepki garażowanej pod chmurką ma sens tylko wówczas, gdy jest dość pancerna i odporna na środowisko. Przyczepki jakie widujemy w marketach budowlanych na takie nie wyglądają. Ja bym jednak szukał przyczepki SAM z bezterminowym przeglądem technicznym.
Nie wszystkie SAMy prezentują poziom epoki kamienia łupanego. Niektóre szczególnie budowane lata temu przez inżynierów lub techników z prawdziwego zdarzenia przetrwały próbę czasu i po wymianie amortyzatorów są znacznie lepsze niż nowe za 4 kpln.

Warto szukać, czas niestety płynie nieubłaganie i dzisiaj właściciel/rodzina często wyprzedaje coś bo już nie potrzebne/nie ma kto korzystać a przyczepek które były szczytem możliwości i finezcji technicznej 30 lat temu.

Fazi
Posty: 474
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Fazi »

Ja sobie zrobiłem SAM-a na ramie (pancernej) i osi skrętnej z amorkiem --> wsio z lat 80-tych.
Woziłem 1,2 t i nie ma problemów.
Załączniki
prz.jpg
(113,32 KiB) Pobrany 24 razy

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: gwt »

to podwozie coś podobne do NRDowskiej przyczepki IFA

Fazi
Posty: 474
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Fazi »

Bystrzak :mrgreen:

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: vGreg »

luk4s7 pisze:Jak zacząłem się przyglądać to mi coś mówi że te za 1200zł to badziew. Żeby coś porządnego kupić trzeba wydać min. 2000zł a właściwie bliżej 3000zł. To chyba zaczyna tracić sens ekonomiczny... Jeśli doliczę do tego rejestrację i OC to już lekko 3000zł. Zakładając że wypożyczenie to 25zł/dobę mam to na 120 dni czyli 4 miesiące non-stop. I nie ma stresu że wymiar nie taki bo łatwo wziąć większą oraz że trzeba to to gdzieś parkować i że moknie przez 3/4 roku. Jedyny minus wypożyczenia to dostępność... trzeba myśleć z wyprzedzeniem a czasem na spontanie coś trzeba załatwić. Ehh...
No wiadomo że w cenie 1200 nie dostaniesz jakości za 3000 ale sam piszesz że przewóz towarów lekkich wiec wystarczy ta z marketu a do ciężkich wypożyczyć. Ja kupowałem pod kątem wymiarów płyt OSB co od razu zawężało zakres dostępności modeli. OC przyczepki to 40zł wiec bez emocji. Typem zawieszenia nie masz co się przejmować przy przewozie desek, drewna. 600k świeżego drewna to ładunek na pakę 2m x 1.5m, dla mniejszej paki masz jeszcze rezerwę ładowności.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: luk4s7 »

No w zasadzie masz rację choć mam obawę żeby nie uległa biodegradacji za 2 lata... Będę ja trzymał na zewnątrz choć przykrytą. Ale wilgoć itd. mogą spowodować że ocynk zamieni się w rdzę. Chyba muszę obejrzeć taką na własne oczy. Wszystko co jest dostępne w tej cenie to w internecie albo daleko ode mnie.

Wciąż bije się z myślami czy nie zrobię sobie więcej kłopotu niż radości.

No i jest takie powiedzenie że biednych nie stać na oszczędności. Plan miałem taki żeby sprzedać za 2 lata jak skończę inwestycje i odzyskać trochę grosza. Z badziewia mogę nie odzyskać prawie nic.
Dobra i droga traci sens ekonomiczny bo... mam sąsiada który ma tą samoróbkę i mogę pożyczyć. Muszę mu tylko elektrykę ogarnąć żeby choinki na desce mi nie robiła. No i żyć z nadzieją że się nie rozpadnie w trakcie mojego użytkowania. Choć w sumie jest stalowa to da się pospawać.

Awatar użytkownika
Mirekk
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Auto: KZJ95, A6 Allroad
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Mirekk »

luk4s7 pisze: Będę ja trzymał na zewnątrz choć przykrytą. Ale wilgoć itd. mogą spowodować że ocynk zamieni się w rdzę.
Od około 12 lat stoi u mnie w ogrodzie kontener z blach ocynkowanych. Bez przykrycia. Ptaki na to srają, liście lecą, wiatr piaskiem smaga. Jak się odpływy w "rynienkach" zatkają raz na 5 lat, to z bólem, niechęcią i narzekaniem na zły świat czyszczę to wodą pod ciśnieniem. Nie ma nigdzie grama rdzy. Także tego...

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: luk4s7 »

Mirekk - czytałem że ocynk ocynkowi nierówny. Mam wszelkie podejrzenia żeby w to wierzyć. Pewnie zależy to od przygotowania powierzchni oraz warstwy cynku. Obstawiam że w te tanie robione są najtańszym sposobem.
Czy ktoś może z forumowiczów ma taką najtańszą marketówkę? Bo na przykład Neptun to Neptun - poza słabszą konstrukcją i tańszymi podzespołami pewnie jedzie tą samą metodą cynkowania. Tak myślę.

ODPOWIEDZ