Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 17 paź 2018, 23:31
www.mtmprofi.pl.pl


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 26 paź 2017, 22:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2012, 20:48
Posty: 106
Lokalizacja: lubuskie/Belgia
Auto: LJ70,KZJ90
Otwór centrujący jest do centrowania koła podczas montażu i bez tego dokładne wyważanie kół nie ma sensu.Nie wspomnę co się stanie po wjechaniu w sporą dziurę lub krawężnik,przesunięcie koła na milimetr od osi jest już odczuwalne na masie wirującej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 22:40 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 290
Zasadnicze pytanie brzmialo, czy mozna zastosowac felge o wiekszym otworze. Jesli mozna bez zadnych konsekwencji to w jakim celu producent podaje srednice otworu centrujacego? I dlaczego ori felgi pasują idealnie a nie sa robione z otworem dowolnie wiekszym? Teoria o umozliwieniu zakladania koła np w G nie jest prawdziwa, serwis uzywa wkrecanych szpilek do pozycjonowania felgi.
Kolejne pytanie- co z pierscieniami centrujacymi? Dlaczego w plaskaczach dopasowanie otworu ma mieć znaczenie a w terenowkach nie?
Majac w piascie szpilki sprawa wydaje sie prostsza i byc moze trudniej jest popelnic blad i nierownomiernie dociagnac nakretki. Przy srubach to nie jest takie jednoznaczne. Stozki srub pelnią swoją role o ile stozki w felgach nie są zniszczone albo zapaćkane, zardzewiałe.
Jesli przekonacie mnie ze nie ma to znaczenia to tym lepiej. Bede mial wiekszy wybor felg :-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 22:51 
Offline

Rejestracja: 15 maja 2017, 14:19
Posty: 79
Lokalizacja: szczecin
Auto: LEXUS LX450 vel( Toyota FZJ80)
Nie byłbym tego pewien na 100% :idea: Dałem felgi z lexa do regeneracji a że zalegały u mine koła od patrola- więc sobie założyłem :mrgreen: i po paru kilometrach mi się odechciało :evil: lex jechał jak na jajowatych kołach :mrgreen: większy otwór centrujący w kołach parcha :evil:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 5:59 
Offline

Rejestracja: 05 lut 2009, 21:58
Posty: 1177
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: HDJ 80
Kiedyś obiło mnie się o uszy , przy rozmowie z właścicielem kilku wulkanizacji u nas ( notabene fan 4x4) że felgi toyoty wyważa się na specjalnie założonym stożku mocowanym na maszynie wyważającej. Wynika z tego że felgi owe wyważa się nie na śrubach a właśnie na otworze centrującym. Ale to było wieeele lat temu i zapewne przyszło już nowe.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 7:17 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Przy śrubach stożkowych w terenówkach w większości przypadków nie centruje się koła na otworze centralnym - a na śrubach. Przy śrubach z płaskim czołem i podkładką - otwór centralny (dopasowany do piasty) jest już mocno istotny.

Starsze wozy miały niemal wszystkie (terenówki) rozwiązanie pierwsze. W młodszych z niego zrezygnowano - w toyotach od modelu J9 piasta i koło są już spasowane na otworze centralnym.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 7:35 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15125
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Polemizował bym z tym twiedzeniem.
Proszę odpowiedzieć mi na następujące pytanie. Dlaczego przy renowacji pojazdu po pomalowaniu podkładem piasty a następnie grubo lakierem felga wchodzi bez zarysowańnowej piasty. Dodam że felgi są również polakierowane np proszkowo co daje grubszą warstwę lakieru.
Felgi z nakrętką z podkładką mają stożek na końcu i tulejkę prowadzącą.
Średnia średnica piasty we wspólczesnych Toyotach to 106-108 a otwór w feldze 110.
Starsze Toyoty z hamulcami bębnowymi z obciążoną półosią nie mają żanego pierścienia wystalącego poza powierzchnię pracy felgi i bębna. Bęben hamulcowe jest całkowicie płaski i jedynymi elementami wystającymi są szpilki. W Mitsubishi Pajero chyba przednie tarcze mają podobnie. Dekielek od póosi jest mniejszy niż otwór w tarczy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 7:38 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15125
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
O a felgi mają otwór centralny 110
http://www.leisurewheels.co.za/blogs/mi ... -di-d-gls/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 7:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lis 2009, 19:23
Posty: 932
Lokalizacja: Warszawa
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Dobra dyskusja sie rozwinęła :) ale widze że niektórzy dalej brną w to że koło trzyma sie na kołnierzu grubości 2 mm a śruby są tam tylko dla ozdoby


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 9:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 lis 2015, 16:24
Posty: 1123
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
Auto: KDJ120, 120KW
W wulkanizacji obok mnie można wyważać na szpilkach tylko robią to niechętnie (dużo czasu zajmuje im ustawienie maszyny), kosztuje dodatkowe 100zł i w przypadku dużych kół nie ma sensu. Natomiast mam w rodzinie osobę która ma nieprzelotowe felgi i niestety musi płacić za tą ekstra usługę.
Podobno jest to z jakichś powodów lepsze, że niby lepiej się wyważa, ale myślę że różnica taka jak przy kołach z powietrzem i z azotem. Po co przepłacać jak nie widać różnicy.

Dodam że po powrocie z Ukrainy/Rumunii (tam jazda w terenie) koła nie biją i nie widzę żeby coś się przesunęło.

Co do śrub, w alu są z podkładkami i z tulejkami, w stalówkach oryginalnych Toyoty są śruby stożkowe. W stalówkach Toyoty otwór centralny jest kołem z wypustkami/zembami (patrz załączony obrazek).
Nie jest to też jakoś ciasno spasowane.



Tu pokazują jak wyważa się "na śrubach"
https://www.youtube.com/watch?v=8BLXbtT3E5Y

Biorąc pod uwagę wszystkie komentarze, nie będę się przejmować i będę jeździł normalnie, przy przekładaniu kół będę oglądał szpilki.


Załączniki:
toyota_otwor_centrujacy.png
toyota_otwor_centrujacy.png [ 213.42 KiB | Przeglądany 1434 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 10:03 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Kylon - zmierz sobie średnice centrujące - a nie patrz na aftermarketowe katalogi :wink:

Dla felg alu i płaskich śrub mocujących felgi toyoty mają 108mm osadzenie - i jest ono na tyle pasowne - -że czasem jest problem felgi zdjąć, mimo że rant osadzenia to jakieś 8 mm ledwie. W nissanach jest 110 - i jest ten sam problem ze zdejmowaniem jak się wda korozja.

Co inne felgi stalowe - do nich sa śruby stożkowe, i bez problemu się te felgi centrują na śrubach - mają tez powiększone osadzenie ze względu na kołpaki (takie małe, kryjące tylko piastę).

Przy felgach alu i płaskich śrubach otwór centrujący jest niezbędny - bo otwory śrub sa sporo większe niż średnica śrub. Dla felg toyoty jest to około milimetr luzu, dla nissana około półtora. Śruby mają 18 mm, otwory od 18,5 do 20, zależnie od modelu).

Ja będę zakładał teraz do jednego mojego projektu felgi patrola (alu) na piasty toyoty - i dosyć dokładnie się temu przyglądałem. Nawet sie zastanawiałem nad dorobieniem wkładek stalowych do felg, coby śruby stożkowe zapodać - ale dałem sobie spokój. Przednie piasty i tak do tego projektu będę dorabiał - to zrobię je na 110 do centrowania, a na tył zapodam tulejkę redukcyjną.

Na marginesie - starsze toyoty (j7 po '90) mają piasty 106mm dla tych aut również alu felgi (fabryczne) były przewidziane pod stożkowe śruby.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 18:41 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15125
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Drogi Rokforze. No mam Hila i oryginalne felgi ze śrubami z podkładkami. Jest luz.
A pisząc o odbudowie pojazdów to miałem na myśli J8. Alu felgi są na stożki i podkładkę. Jedne i drugie wchodzą swobodnie na piastę po pomalowaniu - i co teraz?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 19:22 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
No przecież napisałem - starsze modele, w tym J8, mają piastę 106, a nie 108mm. I te ori alufele do J8 sa centrowane na śrubach (stożkowych), nie na piaście. Centrowanie na piaście toyota zaczęła od J9 - dopiero wtedy pojawiły się dla LC felgi pod śruby płaskie. (równolegle też wtedy, czyli w okolicach rocznika '00 takie rozwiązanie zaczęto stosować dla płaskich toyot).

To jest taka ogólna zasada - felgi przystosowane pod śruby stożkowe można centrować na szpilkach - lub na piaście, jeżeli średnica jest taka jak trzeba (na śrubach, lub na śrubach i piaście jednocześnie, jeżeli średnica centrowania jest jak trzeba). Natomiast felgi przygotowane pod płaskie śruby - muszą być centrowane na piaście, inaczej nie da się ich założyć poprawnie.

Ja mam całkiem spora "kolekcję" felg alu, pod śruby stożkowe - wszystkie maja centrowanie na 110mm. Po prostu dlatego - że taka opcja łapie wszystkie terenówki (z kołami 6x139,7) na rynku, i aftermarket bardzo rzadko robił mniejsze centrowanie.

To przejście na "płaskie" śruby i centrowanie na piaście (w młodszych LC) mogło wynikać z praktyki oponiarskiej. Rzadko korzystam z usług kapciarni (mam własny sprzęt), ale niemal za każdym razem, jak mi tam zakręcali koła na stożkach - robili to źle. Czyli już pierwsza śruba dowalona udarem do oporu. Kolejne śruby w takim układzie niszczą gniazda, i tak potraktowanej felgi się już nie udaje poprawnie wycentrować (jak sa otwory poprzeciągane w "fasole"). Zastosowanie centrowania na piaście eliminuje ten problem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 19:47 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Ja znam tylko dwa rodzaje felg alu (ori) do J8 - i oba typy sa na stożkowe śruby. EPC też nie pokazuje nic więcej.

Natomiast młody hil. Cóż. Noe przyglądałem sie osobiście - to i nie mam sie jak wypowiedzieć ...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2017, 21:56 
Offline

Rejestracja: 15 maja 2017, 14:19
Posty: 79
Lokalizacja: szczecin
Auto: LEXUS LX450 vel( Toyota FZJ80)
kylon pisze:
Drogi Rokforze. No mam Hila i oryginalne felgi ze śrubami z podkładkami. Jest luz.
A pisząc o odbudowie pojazdów to miałem na myśli J8. Alu felgi są na stożki i podkładkę. Jedne i drugie wchodzą swobodnie na piastę po pomalowaniu - i co teraz?

u mnie w lexie =j8 po malowaniu felg był problem z włożeniem na piastę, trzeba było lekko papierkiem felgę potraktować,nakrętki z prowadzeniem i z podkładką ze stożkiem, w parchatym y61 jest to samo rozwiązanie tylko centralny jest większy i koła po zamianie do lexa= j8 biły mimo nakrętek z prowadzeniem :idea: sam byłem w szoku jak to wyszło podczas jazdy, myślałem że nakrętki z długim prowadzeniem będą centrowały :o a jednak nie :idea:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 paź 2017, 8:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lis 2009, 19:23
Posty: 932
Lokalizacja: Warszawa
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Czyli podsumowując- jeżeli mamy felgę przystosowana do nakretek z płaską podkładką wtedy otwór centralny powinien pasować do piasty. Najczesciej tak jest jak zakładamy po prostu oryginalne felgi od danego auta.
Jeżeli felgi są przystosowane do śrub stożkowych otwór centralny nie ma znaczenia bo i tak centrowanie jest na śrubach. To ma miejsce kiedy kupujemy aftermarkowe felgi niekoniecznie dedykowane do danego modelu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group