Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 18 lis 2018, 10:20
www.mtmprofi.pl.pl


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 26 paź 2017, 10:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 lis 2015, 16:24
Posty: 1152
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
Auto: KDJ120, 120KW
Czy felgi z otworem centralnym 110 zamiast 108 mogą uszkodzić szpilki?
Wiadomo otwór przydaje się żeby wycentrować koło na piaście. Czy w czasie jazdy przenosi jakieś siły? W Peugeocie 407 nie ma tego otworu wcale, więc zastanawia mnie jakie są jego zadanie poza centrowaniem felgi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 11:08 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15222
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Możliwość włożenia felgi na piastę. Bez tego otworu może być słabo.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 11:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lis 2009, 19:23
Posty: 968
Lokalizacja: Warszawa
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
kylon pisze:
Możliwość włożenia felgi na piastę. Bez tego otworu może być słabo.

Bardziej chodzi o to czy otwór musi byc dopasowany do piasty czyli czy możemy jezdzić na feldze która ma otwór 110 w samochodzie w którym oryginalnie felga ma otwór 108. Przykrecic koło się da.

Moja hipoteza jest taka że nie ma to znaczenia, felga jest centrowana na stożkowych nakrętkach i to one zapewniaja docisk felgi do piasty która trzyma sie dzieki sile tarcia.

W mojej starej Bj73 felga była przykrecana bezpośrednio do bebna i trzymała sie wyłącznie na szpilach, nie było tam żadnego kołnierza centrującego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 12:58 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15222
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
To jest bardzo dobra hipoteza. To samochody osobowe mają dodatkowo pierścienie z tworzywa do ustalenia felgi. W zależności od koloru pierścienia miał on różną średnicę. Szpilki są tam cienkie i jest ich mniej. W terenówce jest dokładnie tak jak piszesz. Moja wiedza jest wyniesiona z pierwszego w Polsce dużego sklepu z felgami aluminiowymi między innymi do tuningu gdzie kilka lat pracowałem. Teraz pewnie się wiele rzeczy w świecie tuningu w osobówkach pozmieniało ale felgi mają wciąż te same rozstawy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 13:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 290
Nie moge sie z tym zgodzic. To jest koncepcja z czasow kół 29” i predkosci 60/h. Wystarczy zgiac szpilke zeby bez otw centrujacego na ciezszym kole miec straszne bicie. Moze na 6 szpilkach przy 30/h wibracje sa mniejsze niz na 5, moze na 30-31” tego nie czuc ale to nie jest metoda. Na szpilce zawsze jest wiekszy luz niz na spasowanym otworze centrujacym. Pomijam auta ze srubami a nie ze szpilkami, bo to w ogole proszenie sie o problem.
Na felge dziala tez sila odsrodkowa w plaszczyznie czolowej, 35” przy 140/h chcecie przekazac wylacznie na 6 szpilek i tarcie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 13:30 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 lis 2015, 16:24
Posty: 1152
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
Auto: KDJ120, 120KW
Dohap - tylko taki Peugeot 407 V6 240KM raczej jeździ szybciej niż 60/h (maks 243km/h wg producenta), mocowana jest na 5 śrub nie szpilek i nie ma otworu centującego. Tak zrobiła fabryka. Oczywiście koła są tam małe jak to w osobówce.
Z mojego doświadczenia mam felgi z otworem110 mm na piastach 108, koło mniej więcej 32". Jechałem tym samochodem 140km/h (opony MT) i nie zauważyłem żeby było bicie. Są dostępne pierścienie centrujące, nawet miałem kupić, ale ponieważ nie ma bicia to odpuściłem.

Pytałem o otwór centrujący bo nie wiem czy to ma znaczenie inne niż to o czym wspomniał Kylon. Nie chciałbym np. urwać szpilek, tyle że mam wrażenie że po dokręceniu główną rolę gra tarcie między felgą i tarczą, a nie opieranie się o śruby/szpilki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 13:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 290
Moim zdaniem kwestia wagi koła. Fizyki nie oszukasz. Nie miales bicia bo szpilki jeszcze sa proste. Skrzywisz ktoras i sie zacznie. Pomysl o sytuacji niedokrecenia ktorejs nakretki i rozwazeniu ciezkiego kola np po uderzeniu. Bedziesz jechal na jaju, ktore zacznie krzywic jedną ze szpilek. Cala waga i cala sila odsrodkowa jest przekazywana poprzez szpilki/ sruby i tarcie. Przy uderzeniach koła (np przy lądowaniach, wpadnieciu w dziure, walnieciu w duzy kamien, kraweznik) też. Przy szpilkach masz wiekszy margines bezpieczenstwa w przypadku poluzowania koła niz przy srubach ale sila nadal idzie przez gwint. Wszystko gra dopoki jest idealnie spasowane. Przeciez to nie problem wyliczyc roznice w dzialajacej sile odsrodkowej na koło 17kg i 65kg.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 14:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 lis 2015, 16:24
Posty: 1152
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
Auto: KDJ120, 120KW
Siła odśrodkowa wg mnie nie gra tu żadnej roli, koło jest w osi z piastą więc na otwór centrujący dokręconej felgi nie powinna działać żadna siła. Jedyna sytuacja gdzie wydaje się że otwór centralny mógłby pomóc to mocne uderzenie. Tyle tylko czy wtedy prędzej nie podda się felga niż przesunie. Fabryczne felgi też nie są spasowane ciasno z otworem centralny i jest tam mały luz.
Tak jak pisał Sebastian, w BJ73 czy samuraju nie ma kołnierza centrującego i szpilki się nie urywają i to mnie przekonuje że nic się nie stanie ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 14:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 290
Sila nie gra zadnej roli przy spasowaniu idealnym i w osi obrotu. W osi obrotu jest srodek felgi czyli otwór. Szpilki nie sa w osi obrotu (co nader łatwo empirycznie stwierdzic) a sila odsrodkowa rownowazona jest przez tarcie. Ale to nie ta sila jest problemem tylko wszystkie sily przenoszone prostopadle do bieżnika. Połączenia cierne pozostaja stabilne do pewnej wartosci siły na nie dzialającej. I dopoki nie zadziala sila wieksza felga bedzie utrzymywana silą dociskającą i to wystarczy zeby nie zgiac szpilek i nie przesunac felgi w osi. Wystarczy spokojnie do jazdy przewidzianej przez producenta na rozmiarze kol przewidzianym przez producenta.. Ani bj ani samuraj to nie powinien byc punkt odniesienia- z powodu wagi koła i predkosci, a takze archaicznosci konstrukcji i przewidywanych zupelnie innych warunkow uzytkowania. W bj nie ma tez zagłówków i ludziom głowy nie urywa codziennie. Ale po puknieciu w tira juz tak. Z jakiegos powodu wiekszosc producentow (poza np Dacią) decyduje sie na kołnierz. Mozna tez dokrecic tylko 3 nakretki zamiast 6, przeciez przy idealnym spasowaniu i wystarczajacym tarciu nie ma to znaczenia.
Reasumujac- przy kolach wieksxych niz zaleca producent nie polegalbym tylko na szpilkach. W autach z okreslonym dla felgi otworem centrujacym kupowalbym felgi z takim konkretnie otworem. Bo ktos w jakims celu to zrobil. I nie tylko zeby bylo latwo w fabryce felgi maszynowo zakladac.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 17:02 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 cze 2009, 6:52
Posty: 1876
Lokalizacja: lublin/Wrocław
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
po co te dywagacje - i tak nie zakłada się na ścisk otworem centrującym bo zawsze jest lekki luz

różnica 2 mm w średnicy to żadna różnica - jeździć i się nie przejmować


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 17:31 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15222
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Dokładnie jak pisze Kpeugeocik. Zaczynamy teoretyzować z wzorami w ręku a to nie tędy droga. Szpilki mają być proste a jak są krzywe to się je wymienia. Krzywych szpilek ze świecą szukać. Jak jest bąbel na oponie to też są bicia i co dodajemy ciężarków czy wymieniamy oponę? Felgi w samochodach terenowych nie mają pierścienia centrującego fabrycznie! Amen!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 17:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 290
Nie mają? Mają, a luz praktycznie nie istnieje. Koniec dywagacji ;-).


Załączniki:
BBB870C4-DFAD-43B5-AA52-0FA870A27048.jpeg [159.37 KiB]
Pobrany 34 razy
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 18:19 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15222
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Jeśli jest luz (nie mówimy o luzach spasowania zgodnych z normą) to znaczy że nie jest to otwór ustalacjący! Bez luzu po jakimś czasie nie da się takiej felgi zdjąć. Dochodzi też kwestia rozszerzalności materiałów. Trochę kół dziennie zakładamy i zdejmujemy ;-). Osiowość felgi ustalają stożki na nakrętkach lub jak w tym przypadku ze zdjęcia śruby ze stożkiem przed łbem.
Mercedes to taki pojazd w którym bez tego kołnierza byś się zesrał a nie założył koła. Bo co miało by go utrzymać aby trafić śrubą w otwór?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 18:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 290
Wlasne stopy. Tak sie czasem zdarza jak ktos dotoczy dystanse bez kolnierza ;-). Albo dorobione wkrecane szpilki.

Tu osiowosc trzyma tez kolnierz, nie ma luzu i trzyma felge. W stopniu umozliwiajacym obracanie sie kola bez srub. Do pierwszego skretu oczywiscie. Sprawdzone.

Nie wiem czy zalozeniem producenta jest szybkie montowanie kol czy jednak centrowanie felgi. Ale sprawdze. Bo spasowanie elementow jest zbyt duze.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 paź 2017, 21:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 lis 2015, 22:05
Posty: 244
Lokalizacja: Warszawa
Auto: LJ78 - Żuczek
Otwór centrujacy nie powinien przenosić obciążeń. Cale obciążenie przenosi połączenie śrubowe po przez tarcie. Jeśli szpilki czy śruby puszczałyby pozwalając przenosić obciążenie przez środek felgi to było by nieciekawie i pewnie by popękały dosc szybko. Żeby otwór przenosił obciążenie jakoś sensownie to felgi musiałaby siedzieć na wcisku. Inna sprawa że może pomagać poprawnie i rownomiernie odciągnąć sruby/szpilki redukując gięcie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group