Sztywny most przedni do J9

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Projekt zaczęty już jakiś czas temu - w końcu się mi zebrało żeby napisać conieco :wink:

No więc - powstał takowy temat. J9 nie słynie z wytrzymałego przedniego napędu - więc urodził się pomysł, żeby zeswapować jakiś sztywny przedni most. Niestety - oryginalnie w stajni toyoty nie występuje żadna taka opcja z przekładnią po lewej stronie - zatem takowy most trzeba zbudować właściwie od podstaw. Dawca - J8, wersja z blokadą.
P1020123.JPG
Most został pocięty na kawałki, bo jak się okazuje zrobienie lustrzanego odbicia nie jest takie proste, a utrudniaczem jest nieokrągły przekrój pochwy mostu . Dlatego most J8 został pocięty na kawałki podstawowe.
P1020124.JPG
Następnie obudowa przekładni została dospawana do ramion, już we właściwym ustawieniu. Kolejny krok - to odcięcie kul. Są one skręcone względem pochwy, więc po zamianie stronani ramion trzeba ustawić na nowo kąt ich skręcenia. żeby wyszedł prawidłowy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
P1020125.JPG

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Kolejne kroki
P1020126.JPG
P1020127.JPG
Jak widać - kula i końcówka pochwy są obrobione, co ułatwia ustawianie elementów względem siebie (chodzi o zachowanie jednakowych kątów pochylenia koła na obu stronach)

Zmiana kąta - nacięcia ustawiają kule wstępnie, i do nabicia na pochwę (tam jest ciasne pasowanie), później całość została jeszcze sprawdzona i ustawiona dokładnie na specjalnie skonstruowanym przyrządzie.
P1020130.JPG

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Następnie - reszta elementów dospawana, i całość do malowania. Przy okazji poznęcałem się nieco nad powierzchnią kul - dawca wiekowy już był, i kule dopadła korozja.
P1020136.JPG
Następnie nowe łożyska - i składanie tematu dalej. Na tym etapie niewiele twórczego.
P1020148.JPG
Na razie tyle - w następnej kolejności będą piasty - J8 w oryginale jest za szeroki dla J9 (Whell Base wynosi 162cm). Dlatego będą zapodane piasty z J7 - pasują jak trzeba, ale przesuwają płaszczyznę mocowania koła do wewnątrz. Po ich zastosowaniu WB wyjdzie 157cm - ciągle trochę więcej niż ma oryginalnie J9 (154cm) - no ale z tym już wiele się zrobić nie da - musiały by iść customowe (krótsze) półosie, a taki manewr nie wchodzi w grę ze względu na ewentualne późniejsze serwisowanie auta.

Awatar użytkownika
Mesel
Klubowicz
Posty: 511
Rejestracja: 05 paź 2009, 14:38
Auto: V8/KDJ90
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Mesel »

z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy prac :)

Tuco
Komisja Rewizyjna
Posty: 2165
Rejestracja: 18 gru 2008, 22:22
Auto: kdj95
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Tuco »

Rokforze w jaki sposób zachowujesz liniowość mostu przy spawaniu go na nowo?
Jakiś uchwyt dorobiłeś?

Awatar użytkownika
francek
Klubowicz
Posty: 1240
Rejestracja: 10 mar 2009, 13:51
Auto: Hilary - SpecHilux 2.4td, Gienryk - Nissan Patrol Y60 TD42, Pingwin- Nissan Patrol Y61 ZD30, Teściu- Nissan Terrano 2.7td
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: francek »

Rzeźba straszliwa i to na priekrasnym moście z 80-tki :D Dużo będzie poprawek wieku dziecięcego - zobaczysz. Koyota uwidzę na wyprawie albo na rajdzie pewno za rok dopiero. Nie prościej było zaadaptować mosty od K-160 albo Parcha ? Tak jak to zrobił Daras do Przemkowej (obecnie Kazikowej) 80-tki ?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Nie prościej - bo gruchę mają po niewłaściwej stronie, i taki swap wymaga innego reduktora (w praktyce zrezygnowania z napędu full time), trzeba też mocno zmodyfikować wydech, bo sie nijak nie mieści obok napędu.

Franc - to jest praktycznie seria J8 - tyle że odwrócony. Półosie, przeguby, łożyska - wszystko jest z J8. Modyfikacja zwężająca rozstaw kół (czyli piasty J7) - pasuje bolt on, wliczając zacisk hamulcowy (zacisk z J9 - pasi bolt on na zwrotnice J8). Most J8 ma złą sławę (u Ciebie :mrgreen: ) - ale to nie będzie J8, ino auto o tone lżejsze i z mniej bezwładnym silnikiem. Temu taka właśnie koncepcja - czyli 8" przekładnia, i duże przeguby, coby bez stresu blokadę to znosiło. Do tego idzie przekładnia kiery J7, z oryginalną podstawą panharda, plus drążki kolumny z kompensacją długości. Wahacze też z J8, jedynie ich mocowanie do ramy będzie customowe, dopasowane do kształtu ramy J9. Ogólnie - poza odwróceniem będzie to niemal kompletny układ z J8 - z wyjątkiem przekładni, która jest z J7 po prostu tańsza, i ogólnie dostępna, a układ pps (progresywne wspomaganie) z J8 i tak nie ma czym tu wysterować.

Tuco - tak, był dorobiony uchwyt łapiący wymiary jeszcze na niepociętym moście, potem tym uchwytem był robiony pomiar w trakcie spawania. Niestey nie mam fot - bo to akutat było na bazie dużego dwuteownika, który aktualnie przerabia się na prasę hydrauliczną 30T ... :wink:

Ta część projektu generalnie nie robiła większych trudności - przewiduje dopiero schodki przy wpasowaniu tego do auta. Z ramy J9 wylecą dwie belki poprzeczne - i trzeba będzie tam coś wymyślić, żeby sie rama w przedniej części nie zrobiła zbyt wiotka, bo zaczną pękać blachy nadwozia. Wyleci też ori miska olejowa - ale sądzę że ta z J12 rozwiąże problem.

Awatar użytkownika
francek
Klubowicz
Posty: 1240
Rejestracja: 10 mar 2009, 13:51
Auto: Hilary - SpecHilux 2.4td, Gienryk - Nissan Patrol Y60 TD42, Pingwin- Nissan Patrol Y61 ZD30, Teściu- Nissan Terrano 2.7td
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: francek »

Mam niejasne przeświadczenie, że gdyby konstruktor japoński przewidział sztywny most do tego modelu to on by tam był. Życie mnie tego nauczyło. Ale gonienie króliczka to w sumie rzecz najważniejsza :mrgreen: Powodzenia w motaniu !

Tuco
Komisja Rewizyjna
Posty: 2165
Rejestracja: 18 gru 2008, 22:22
Auto: kdj95
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Tuco »

Franc 90 jest lżejszym samochodem i nie powinno być problemów z trwałością :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Producent nie przewidywał dublowania modeli - nie zapominaj, że mimo że J7 zniknęło z rynku EU w momencie pojawienia się J9 - to na resztę świata model "do terenu" był nadal produkowany - i nie było sensu robić dwóch niemal identycznych funkcyjnie aut. W J9 zmieniono koncepcję - bo zmienił się też typowy user. Dlatego poszło zawieszenie przednie jak z osobówki - bo auto miało się wzorowo po czarnym prowadzić. Ale - paru rzeczy tam jednak niedoszacowano - bo userzy jednak zabrali ten model w teren :wink: . W związku z czym w następcy (czyli J12) to i owo z napędzie i zawiasie poprawiono.

Teraz minęło parę latek, i mamy taka sytuację, że przyzwoite terenowo J7 się kończą, bo ruda nie śpi, a J12 są ciągle za drogie. J9 z kolei zaczynają mieć przyzwoitą cenę - na tyle, żeby taki swap (nie tani przecie) robił się sensowny - czyli żeby uzyskać w miare młode auto (jak na terenówkę), nierzadko z polskiego salonu (co w przypadku J7 było niemożliwe), w miarę jeszcze nie zgnite - i przerobione pod teren. Ekonomicznie to zaczyna wychodzić taniej - niż porządne odbudowanie starych J7.

Dodatkowo - z racji popularności modelu jest znacznie większy rynek części w używce, i mechanicznych, i blacharskich - co w przypadku terenówki używanej zgodnie z przeznaczeniem też nie jest bez znaczenia :wink:

Awatar użytkownika
Mesel
Klubowicz
Posty: 511
Rejestracja: 05 paź 2009, 14:38
Auto: V8/KDJ90
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Mesel »

A jak sprawa przełożeń skrzyni biegów np w przypadku automatu?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Tak przy okazji - ten projekt przymusza mnie do zrobienia wreszcie alternatywnego sterowania blokadą - bo aktualnie mam cztery takie tematy - i ... jeden sprawny silniczek :wink: Zatem - relacja wkrótce ... :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8355
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Rokfor32 »

Mesel pisze:A jak sprawa przełożeń skrzyni biegów np w przypadku automatu?
?? Nie rozumiem - pytasz o przełożenia w skrzyni - czy o przekładanie skrzyni z innego modelu?

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3394
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: luk4s7 »

Rokfor32 pisze:ten projekt przymusza mnie do zrobienia wreszcie alternatywnego sterowania blokadą
Mam wrażenie że można się na tym dorobić!
Byle byś tylko był szybszy niż ruda rąbiąca J9 :mrgreen:

Awatar użytkownika
Mesel
Klubowicz
Posty: 511
Rejestracja: 05 paź 2009, 14:38
Auto: V8/KDJ90
Kontakt:

Re: Sztywny most przedni do J9

Post autor: Mesel »

Przepraszam, ciągle w biegu i nie wiem co pisze. Chodzi mi czy zmiana mostu wymusi ingerencje w skrzynię biegów. Czy może jednak uda się tak zrobić aby auto zachowało aktualne osiągi.

ODPOWIEDZ