Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: LEX »

W zeszłym roku miałem na samochodzie ramę stalową z wkręconą sklejką w roli platformy. Nad szyberdachem wycięty był otwór a na wszystko narzucało się namiot Quechua. Dzięki temu można było bezpiecznie wchodzić sobie przez szyber do namiotu, co było dobre zwłaszcza dla dzieci, bo ni nie ganiali po drabinie.
ABC_6609.jpg
Takie rozwiązanie ma wiele zalet, ale też kilka wad...
1. Platforma ze stali i sklejki jest ciężka (jakieś chyba 40-50kg)
2. Trzeba rozkładać namiot i potem go składać i przechowywać w samochodzie
3. Przestrzeń pomiędzy platformą a dachem samochodu nie jest zamknięta, więc musiałem przykrywać dziurę w nocy, żeby w środku wiatr nie hulał.

No a zalety to cena w granicach paru stówek za wszystko.


Obecnie jestem na początkowym (prawie w połowie) etapie robienia namiotu dachowego w wersji 2.0. Będzie tak samo wejście przez szyber ale....

1. Połączenie namiot-samochód będzie w pełni szczelne
2. Namiot będzie miał wymiary 150-250cm, czyli wielkość niespotykaną u producentów, ale za to przestrzeń jak jakiś penthouse
3. Struktura wykonana jest z aluminium (szkielet) a podłoga z płyty sandwich zrobionej z włókna węglowego i kevlaru
4. Nie będzie Quechuy ale będzie unoszona skorupa, jak przystało na prawdziwy namiot dachowy.


Namioty np. Autohome Air Top kosztują powyżej 10tysi i ważą około 60kg przy wymiarach 145x200. Ja, póki co, przy wymiarach 150x250 osiągnąłem wagę dolnej połowy (szkielet alu + sandwich) na poziomie 16kg. Górna skorupa będzie tylko z włókna węglowego więc spodziewam się wagi poniżej 10kg. Do tego dojdą siłowniki, ramiona, materac i materiał, ale nie sądzę, aby to ważyło aż tak dużo. Myślę, że zmieszczę się w 40-45kg za całość i to przy tak dużych wymiarach.
ABC_8768.jpg
Pierwsza przymiarka. Oczywiście będzie więcej łap idących do rynienek, chociaż sama konstrukcja jest sztywna.
ABC_8769.jpg
Takie tam spawanko.

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: LEX »

Kolejne fotki
Załączniki
Kątowniki licują z poprzeczkami, aby płyty leżały na równej powierzchni
Kątowniki licują z poprzeczkami, aby płyty leżały na równej powierzchni
Od wewnętrznej strony jest kątownik, który będzie podtrzymywał płytę sandwich. Wspawany punktowo, bo to lepsze od wkrętów.
Od wewnętrznej strony jest kątownik, który będzie podtrzymywał płytę sandwich. Wspawany punktowo, bo to lepsze od wkrętów.
Widok bardziej z góry. Z prawej strony widać ramkę, która będzie nad szyberdachem
Widok bardziej z góry. Z prawej strony widać ramkę, która będzie nad szyberdachem

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: LEX »

No i kolejna porcja
Załączniki
Widok na rozciętą płytę. W środku struktura plastra miodu zrobiona z kewlaru a po wierzchu wszystko chwycone warstwą włókna węglowego.
Widok na rozciętą płytę. W środku struktura plastra miodu zrobiona z kewlaru a po wierzchu wszystko chwycone warstwą włókna węglowego.
Płyta sandwich. Mega sztywna i bardzo lekka.
Płyta sandwich. Mega sztywna i bardzo lekka.

Awatar użytkownika
Beduin
Klubowicz
Posty: 358
Rejestracja: 12 cze 2014, 14:39
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Beduin »

Ja jestem podjarany. Podoba mi się Twój sposób kombinowania i czekam na efekt końcowy.
Super LEX!

P.S.
Jak projekt wypali i będzie git, to będzie można zamawiać? ;)

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Addams »

Jak zwykle u Lexa fajna kombinacja :D
Jak cenowo i wytrzymałościowo wychodzi taki sandłicz w porównaniu do poliwęglanu komorowego?

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: LEX »

Beduin, czy można zamawiać to nie wiem... Sporo przy tym pracy, więc jakoś super tanio nie będzie, no i materiał na zabudowę trzeba będzie jakiś inny wykombinować, ale o tym poczytasz w akapicie poniżej...

Addams, wytrzymałościowo opada szczęka. Taka płyta z carbonu ma grubość 12mm i jak sobie ją rozstawisz pomiędzy dwiema belkami (bez żadnej podpory w środku) to ugina się na jakieś 2cm na środku i dalej nic... Ktoś kto waży niecałe 80kg (czyli ja) sobie spokojnie po tym chodzi. Gdybyś rozłożył poliwęglan komorowy na szerokość 1.5m i zaczął po nim chodzić, to wszystko by się na środku załamało (bezpowrotnie). Reasumując, płyta ta jest mega sztywna i mega lekka. Odcinek 1mx1,5m waży 3kg.

Jeśli chodzi o koszty, to ja dostałem płyty używane bo mam takie tam kontakty w branży lotniczej :mrgreen: , ale gdyby ktoś chciał kupić to w przypadku ceny też szczęka opada. Nie szukałem zbyt intensywnie, ale znalazłem następujące informacje:

https://www.acpsales.com/Carbon-Fiber-S ... anels.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja mam opcję "2 ply weave' czyli przędza karbonowa dwuwarstwowa i rozmiar 48x48 cali (lekko ponad 1,2m2) w rozmiarze pół cala (blisko 12mm) kosztuje...... 1243 dolary

Tu też jest jakiś cennik, ale nie mogę się w nim rozeznać, są jednak jakieś ceny...
http://www.cstsales.com/carbon_sandwich_panel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

No i jak ktoś jest zainteresowany tematem, to można sobie googolować 'carbo fiber sandwich panel', 'carbon fiber honeycomb', 'aramid honeycomb', 'nomex honeycomb' i tak dalej. Może ci z pierwszego linku przegięli z ceną i da się to dorwać za 1/3 ceny, co i tak jest absurdalnie drogo.

Jednak gdyby chcieć robić takie rzeczy z tańszych materiałów, to na serio bardzo lekki i wytrzymały jest laminat szklany z wypełnieniem XPS. Cięższy może o 40%, ale przy tak niskich wagach całości mówimy o stratach w postaci 5-10kg.

Jednak, aby wyprodukować coś na serio taniego, to faktycznie poliwęglan komorowy jest materiałem numer 1. Trzeba tylko zrobić ożebrowanie z aluminium co jakieś 40cm (nawet cienkie profile np 20x20mm i też będzie działać. Wagowo całość namiotu wyjdzie o te 10-15kg więcej i będzie git.

Mi w ogóle podpasował jakoś ten aluminiowy profil 20x50mm i jak się go dobrze wyspawa to ma się na serio fajny bagażnik i chyba będę sobie robił drugi do przewożenia różnych gratów. Niska waga, nie rdzewieje a na dach i tak nie wsadzi się więcej niż 150kg (równomiernie rozmieszczone), więc takie alu spokojnie wytrzyma. No a sami wiecie ile ważą bagażniki dachowe. Takiego o rozmiarach 150x200cm to się nawet z ziemi nie podniesie samemu. :-)

No i to tyle na dzisiaj. Idę do roboty...

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Addams »

Nie do końca Lex tak jest z tym poliwęglanem- mam z tego spanie na górze w paździerzu. Poliwęglan 20 mm, rozpięty na 150 cm, w trzech płytach po 70 cm. 200 kilo utrzymuje bez problemów, usztywniony nicnieważącymi profilami do jego wykańczania, lekko pracując, a cena faktycznie rozsądniejsza.
Ale z pewnością taki sandłicz jest lżejszy

Tuco
Komisja Rewizyjna
Posty: 2165
Rejestracja: 18 gru 2008, 22:22
Auto: kdj95
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Tuco »

Pytnie czy relacja cena/waga jest do zaakceptowania. Bardzo mi sie podoba konstrukcja Kevlar/CF.

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: LEX »

Wiadomo, że carbon odpada cenowo, bo waga nie jest taka ważna. Po prostu mam pod ręką, więc się bawię w tym materiale i próbuję obniżyć sobie wagę ot tak dla sportu i sprawdzenia ile się da w warunkach 'domowych'.

Jednak według mnie poliwęglan komorowy jest najlepszym rozwiązaniem, bo jest mega tani i wytrzymały. Parę poprzeczek z aluminium więcej i sprawa załatwiona.

finger
Posty: 916
Rejestracja: 03 maja 2011, 00:02
Auto: HZJ73
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: finger »

Beduin pisze:Ja jestem podjarany. Podoba mi się Twój sposób kombinowania i czekam na efekt końcowy.
Super LEX!

P.S.
Jak projekt wypali i będzie git, to będzie można zamawiać? ;)
Przecież nie masz szyberdachu ;p

Awatar użytkownika
Beduin
Klubowicz
Posty: 358
Rejestracja: 12 cze 2014, 14:39
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Beduin »

Pytałem pod Twoim kątem :P

Awatar użytkownika
Cooder
Klubowicz
Posty: 1572
Rejestracja: 08 gru 2008, 09:38
Auto: piechot?
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Cooder »

finger pisze:Przecież nie masz szyberdachu ;p
Myślę, że i z tym problemem Lexu by sobie poradził :mrgreen:

finger
Posty: 916
Rejestracja: 03 maja 2011, 00:02
Auto: HZJ73
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: finger »

Beduin pisze:Pytałem pod Twoim kątem :P
Dzięki man 8)

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: Gałka »

nie obijaj się tylko pracuj :mrgreen: :D ; jestem ciekaw efektu końcowego z namiotem. Skąd bierzesz skorupę na dach?
U mnie czeka jeszcze jedna nadstawka do zrobienia czegoś podobnego. :D

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Namiot dachowy z wejściem przez szyberdach.

Post autor: LEX »

Górna połowa będzie zrobiona z tego samego, czyli sandwich karbonowy. Może nie będzie śliczna jak bagażniki firmowe (bez przetłoczeń, żłobień, esów-floersów) ale 'niestety' tylko karbon mam pod ręką :mrgreen:

Wrzucę jakieś fotki, bo prace trochę poszły do przodu.

ODPOWIEDZ