Prostowanie ramy

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

p_dziedzic
Posty: 4
Rejestracja: 15 sie 2015, 10:54

Prostowanie ramy

Post autor: p_dziedzic »

Witam
Kupilem niedawno Toyote Land Cruiser KZJ 90 krotka
ale po jakims czasie uzytkowania zaczynaja wychodzic kwiatki, jedne wieksze drugie mniejsze ale z jednym mam problem.
Rama jest lekko wybrzuszona w ololicy mocowania tylniego wachacza i jak sie dokladnie przyjrzec to hak holowniczy tez jest lekko wsuniety z 0.5 cm a to znaczy ze popdluznica dostala i jest lekko skrzywiona
czy da sie to jakos wyciagnac i naprostowac czy zapomniec i jezdzic czy tez rozgladac sie za nowa rama
Wiecie moze gdzi to mozna zrobic i jakie to sa ewentualne koszty prostowania albo przekladki jestem z Wawy
pozdrawiam
Piotr LC 90

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2512
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: kpeugeot »

robiłeś geometrię podwozia?

od tego zacznij - bo jeśli koła i mosty sa ok to bym nie ruszał - chyba ze wymiana na nową

p_dziedzic
Posty: 4
Rejestracja: 15 sie 2015, 10:54

Re: Prostowanie ramy

Post autor: p_dziedzic »

Nie robilem auto ladnie jezdzi nie znosi nie zarzuca sztywne nie rozbite nie pordzewiale
moze rzeczywiscie zaczac od sprawdzenia geometrii
klika ram namierzylem ale nie wiem jakie sa koszty przekladki i jak z numerami?
myslalem ze przywiaza rame do maszyny pociagna troche i wyprostuja skoro w ciezarowkach sie prostuje to dlaczego nie tutaj?

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Prostowanie ramy

Post autor: zombi »

Pooglądaj dokładnie ramę czy ruda tam nie szleje (do oglądania dobry jest młotek). Jak rama kwalifikuje się do rewitalizacji, to kupiłbym ramę z papierami i na spokojnie, solidnie bym zrobił ramę na lata. A przy okazji (przekładka tania nie jest) wymienił bym pordzewiałą ramę na tą wcześniej przygotowaną.

Sam się zastanawiam czy nie kupić ramy i niech sobie leży zrobiona. Jeszcze kilka latek i dobrych ram już nie będzie.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2512
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: kpeugeot »

kupienie ramy to inaczej zakup i rejestracja drugiego auta

czyli oprócz kosztów wymiany ramy dochodzą ci koszty przerejestrowania "ramy" na siebie i utylizacji dotychczasowego auta - "ramy"- wg polsich przepisów rama nie jest częścią zamienną.

jedyna opcja wymiany ramy bez kupna/sprzedaży auta to kupienie nowej u producenta a to chyba nie jest tanie :)

Awatar użytkownika
kmiecio
Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 04 gru 2010, 16:30
Auto: TOYTOYOWE szale?stwo :)
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: kmiecio »

koszt nowej ramy np do jimmiaka to około 12000pln.
W pierwszej kolejności nie rób zbieżności, jak Konrad radzi, bo nawet na krzywej ramie może być ustawiona na zero. Masz dwa sposoby zrobienia pomiarów:
1) niskobudżetowy i dający ogólny zarys zniekształceń, możliwy duży błąd pomiaru zależny od Twojej dokładności. Kupujesz miarkę i mierzysz przekątne biorąc za punkty bazowe symetryczne otwory technologiczne. Jeśli jest wszystko w porządku to przekątne są takie same. Jak są różne długości to analizujesz i wiesz.
2) tu już wydasz 200-300PLN (bądź więcej jeśli będą chcieli Ci porozbierać pojazd od spodu, ale to spowodowane jest chęcią zrobienia dokładniejszego pomiaru)ale pomiar masz bardzo dokładny i zniekształcenie ramy mierzone jest w paru płaszczyznach,
robisz w porządnej blacharni (tam gdzie robią powypadkowe furaksy) Pomiar punktów bazowych

Ramę możesz prostować ale nie powinno się tego robić, nie wiem jak w Warszawie ale u nas porządne prostowanie ramy to koszt 3000-4000PLN a uzyskujesz ramę prostą ale już z naprężeniami i naruszoną strukturą,
Lepszym rozwiązaniem jest złapanie drugiej ładnej ramy, od razu ją porządnie zabezpieczyć i z czasem wymienić, zaś jeśli zniekształcenie nie wpływa na miejsca mocowań zawieszenia i bezpieczeństwo jazdy nie zmieniło się względem oryginalnego pojazdu to nie wiem czy nie szkoda prądu.
musisz zadecydować sam.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8379
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: Rokfor32 »

Zostawienie zarejestrowanej ramy (a wg naszych przepisów się nie da inaczej) ot tak, niech se leży - to stały roczny koszt jej ubezpieczenia :wink:

Opcja nielegalna - to nabicie identycznych numerów jak na swojej. I nie polecam - dowolny rzeczoznawca wychwyci nabijane numery.

Opcja w miarę legalna - to zniszczenie pola numeracyjnego - i wystąpienie do urzędu o nadanie nowego numeru. Jest taka możliwość, jeżeli z jakichś przyczyn ori numer stał się nieczytelny.

Ale - dwie uwagi. Nie mogą istnieć dwie ramy z takimi samymi numerami ani rama z numerami skasowanymi przez urząd - więc utylizując starą trzeba również numer skutecznie zniszczyć - a po drugie (i chyba najważniejsze) - należy się upewnić że dawca nowej ramy jest legalny. Bo w razie gdyby jednak nie był - to taka operacja podpada pod paserstwo.

Napędzanie rynku części z kradzionych aut to też nie jest dobry pomysł.
Ostatnio zmieniony 18 sie 2015, 11:53 przez Rokfor32, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Prostowanie ramy

Post autor: zombi »

Rokfor32 pisze:Zostawienie zarejestrowanej ramy (a wg naszych przepisów się nie da inaczej) ot tak, niech se leży - to stały roczny koszt jej ubezpieczenia :wink:
:roll: no i cały misterny plan w piz..... :(

Awatar użytkownika
kmiecio
Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 04 gru 2010, 16:30
Auto: TOYTOYOWE szale?stwo :)
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: kmiecio »

zapomniałem rozpisać się o aspektach prawnych ale dobrze że Rokfor czuwa i uzupełnił, jest dokładnie tak jak on pisze...

p_dziedzic
Posty: 4
Rejestracja: 15 sie 2015, 10:54

Re: Prostowanie ramy

Post autor: p_dziedzic »

Prawo prawem a o prostowaniu dalej nic nie wiem, wiecie kto zajmuje sie prostowaniem ram w samochodach terenowych, czy dzwonic po firmach od ciezarowek. A tak przy okazji gdybym sie zdecydowal na przekladke to nie wiecie czy jest roznica w ramie miedzy automatem a manualna skrzynia bo belka jest przykrecana wiec na chlopski rozum nie powinno byc roznicy, ale...?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8379
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: Rokfor32 »

Jest różnica. Na ramie są przesunięte punkty mocowania belki - różnica jest około 10 cm.

Troxil
Posty: 165
Rejestracja: 08 lut 2014, 13:00
Auto: GRJ 120
Jeep Cherokee
Kontakt:

Re: Prostowanie ramy

Post autor: Troxil »

Jakby tego było mało, w 120 np jest też różnica pomiędzy ramą do benzyny i do diesla, wiem stąd, że osłona pod silnik i skrzynię nie pasowała, albo raczej przypasowała po przeróbce. Robiona była zaraz po 120 Ducha-on miał diesla,ja benzynę, oba automaty.

p_dziedzic
Posty: 4
Rejestracja: 15 sie 2015, 10:54

Re: Prostowanie ramy

Post autor: p_dziedzic »

A czy punkty mocowania silnika 1KDFTV i 1KZTE w ramach sa takie same czy tez sie roznia?

ODPOWIEDZ