Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Moderator: luk4s7

4runner
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2012, 01:20
Auto: Toyota 4runner N130
Kontakt:

Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: 4runner »

Witam, mam problem z moim 4runnerem. Poszła uszczelka pod głowicą. Zostało to zrobione. Jak odebrałem od mechanika, to naprawdę silnik pracował rewelacyjnie. Jednak po ok 60-80km zaczął szarpać, dusić się, jedzie jakby był "zatkany". Dodam, że przed uszczelka miał takie akcję raz na jakiś czas . Dzieje sie to na benzynie, bo podtlenek LPG na chwilę jest zdemontowany i nie jestem w stanie stwierdzić, czy na gazie też tak będzie. Wcześniej na LPG było ok. Wymieniłem przepływkę i odrobinkę jakby lepiej, ale jak trzymam go na ok 1500-1800 obrotów to zaczyna falować i do 2000 obrotów nie da sie nim jechać. Moja Toyota to 4runner 3.0 V6 3VZ-E z 93r. Pomóżcie, bo już zgłupiałem:( Dodam, że robiłem obie głowice, wymieniłem wszystkie uszczelki od głowic po sama górę. Podcisnienia podpięte wg schematu, czyli powinny być prawidłowo. Mam nowe świece, kable, kopułkę i palec.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: kpeugeot »

a skąd masz schemat podłączania podciśnień ?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: Rokfor32 »

Można z manuala, ale 4R miały po prostu naklejkę na klapie silnika od spodniej strony z tym schematem ... :wink:

Co do falowania - za mało danych. Jakie jest tempo tego falowania?

Przyczyn może być kilka - od szczeźniętej pompy paliwa, zaworu nadmiarowego, po rozregulowany czujnik TPS , uwalona sondę lambda lub zwarcie/przerwę w kabelkach.

4runner
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2012, 01:20
Auto: Toyota 4runner N130
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: 4runner »

Witam, kable sa nowe więc nie sądzę, żeby one byly przyczyną:), falowanie około co 1s. Zastanawia mnie równiez pompa paliwa. A powiedz mi kolego, gdzie znajdę zawór nadmiarowy i czujnik TPS? Z góry wielkie dzięki za zainteresowanie tematem. A czy filtr paliwa ma cos do tego? Moim zdaniem nie, ale wolę zapytać, bo ktoś miał może z tym jakies doświadczenie, a dokładnie podobne objawy.

4runner
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2012, 01:20
Auto: Toyota 4runner N130
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: 4runner »

dodam, że jest strasznie zamulony, jakby mu ktoś kawał szmaty włożył. poprostu nie idzie.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: Rokfor32 »

TPS - torottle position sensor. Czujnik położenia przepustnicy inaczej - jest oczywiście przy przepustnicy :wink:

Regulator ciśnienia wtrysku (zawór nadmiarowy) - na lewej listwie wtryskowej, w pobliżu aparatu zapłonowego.

Zamulenie może być spowodowane słabym ciśnieniem paliwa - ale też może być np. zasyfiały dolot od układu EGR.

Ogólnie - sugerowałbym podjechanie do kumatego mechanika, bo sam będziesz dłubał przy tym długo - i niekoniecznie z efektem. Do mnie niestety masz nieco daleko, ale może w okolicach wrocka znajdziesz kogoś ogarniającego starsze systemy wtryskowe (nie wystarczy niestety wpiąć kompa żeby pokazał awarię ... :wink: )

ps. A zapłon masz poprawnie ustawiony? Ten model wymaga stroboskopu do ustawienia, na znaki się nie da.

4runner
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2012, 01:20
Auto: Toyota 4runner N130
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: 4runner »

serdeczne dzięki za podpowiedzi. Czujnik przy przepustnicy podmieniłem na inny, bez zmian. Teraz zajmę się resztą, ale nie powiem, najbardziej teraz stawiam na pompę paliwa. Autko ma LPG więc pompa jest niewiele używaną od kilku lat, może coś jej już powoli dolega. Co do EGR-a, to jeszcze nie sprawdzałem. Szczerze mówiąc nie brałem go pod uwagę. Sprawdzę jeszcze listwy i czujni. Co do zapłonu był ustawiany na znaki, ale widzę, że to wielki błąd stąd może problem. No nic, pozostaje mi jutro sprawdzić resztę. Dziękuje za podpowiedź.

P.S. co do wpiecia kompa, to jest problem, bo nikt nie ma programu do 4runnera oraz gniazda. Sprawdzałem błędy wg autodaty, czyli zworka na piny, włączamy zapłon i sprawdzamy co nam pokaże chack. Wyskoczył bląd 24 - błąd czujnika powietrza czy coś w ten deseń. Załozylem drugą przepływke i bez zmian. Na pewno to jakaś pierdoła, ale szukanie chyba troche mi zajmie, a szkoda, bo juz bym polatał nią.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: Rokfor32 »

Częstotliwość pulsacji na poziomie sekundy może też oznaczać błąd sondy lambda - odczyty (i reakcje ECU) idą mniej więcej z taką częstotliwością.

Zapłon - nie wiem na jakie znaki ustawiałeś - bo na aparacie zapłonowym nie ma żadnych ... :wink:

Jak chcesz się bawić w to sam - to zacznij od ściągnięcia se manuala fabrycznego - i wtedy diagnoza kok po kroku, wg instrukcji.

4runner
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2012, 01:20
Auto: Toyota 4runner N130
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: 4runner »

Witam, trochę mnie nie było, ale Toyota już naprawiona i mówię co było:) Szukania było sporo, ale metodą eliminacji dotarliśmy do sedna, a właściwie mój mechanik. Okazało się, że jak była kiedyś zakładana instalacja gazowa, to pseudo fachowiec wpinając sie do instalacji elektrycznej poniszczył okablowanie , co spowodowało bicie na moduł zapłonowy, a dokładnie zamiast 4kv walił po 16kV. Komputer durniał, auto traciło obroty, szarpało, pływało. Generalnie przewód naprawiony, instalacja poprawiona. Wszystko śmiga jak w nowym. Jedyne co mi pozostało, to ją odpowietrzyć, bo coś sama się nie chce, a powinna. Pozdrawiam i dzięki za wszelka pomoc i podpowiedzi.

Awatar użytkownika
doyar
Posty: 24
Rejestracja: 15 lip 2013, 23:52
Auto: 4runner II gen. V6 Benz.+LPG
Wcze?niej: Cabriovitara -> Xtrail -> Duster (?ony)
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: doyar »

Wygląda mi na to, że staję się specjalistą od odgrzewania starych kotletów. Ten wątek wisiał od 12.2012!
Ale lepiej tak, niż tworzyć nowe. Ad rem:
Wg. mojego Mecha mam "nieco padnięty" TPS (w zakresie 1500 - 2500 obrotów, które na jałowym falują i niesposób 'gazem' ustawić np. 2 tyś, a powyżej tych zakresów jest już OK). Za czujnik położenia przepustnicy w ASO wołają 680 peelenów. Używki na Allegro bywają po ok. stówkie, ale bez gwarancji - czyli loteryjka. W katalogu iParts.pl znalazłem za 1110 :shock: , w intercarsie nie mają, niby jest na amazonie za ~350 ale nie wysyłają tego do PL :evil: , na eBayu są po ~800 i to Australii...
Czy ktoś może wie czy są inne bliższe źródła (albo może sensowne zamienniki)? Z przekopywania netu wychodzi mi, że to Denso 89452-12040 (198500-0330). A tu: https://www.youtube.com/watch?v=AtRkBC4C8e8 jest filmik o wymianie tego dżinksa.
Z góry dzięki za podpowiedzi.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: Rokfor32 »

TPS może i masz padnięty - ale nie daje to efektu falowania obrotów. A na pewno nie na wolnych.

Masz najprawdopodobniej nieszczelność w układzie dolotowym, i silnik gdzieś zasysa lewe powietrze, mijając przepływomierz.

Ale - jeżeli falowanie odbywa się w wyższym zakresie - Czyli dochodzi do 2 tysi rpm i spada) - to TAK MA BYĆ :wink:

Jest to efekt działania systemu "fuel cut off", czyli oszczędzajki paliwowej. Jeżeli ECU wyczuwa że TPS jest domknięty, a obroty urosna ponad 2 tysie - to paliwo jest odcinane. Np. przy hamowaniu silnikiem w czasie jazdy.

Wolne obroty w tym silniku to 860 rpm. Jeżeli sa wyższe - to oznacza że albo idzie lewe powietrze, albo nie działa system ISC (kolbtrola wolnych obrotów). W tym aucie jest to sterowane bimetalem, i reaguje na temperaturę chłodzia. Jeżeli nie działa dopływ chłodziwa do przepustnicy - ISC pozostaje otwarty, jak przy rozruchu na zimno.

Awatar użytkownika
doyar
Posty: 24
Rejestracja: 15 lip 2013, 23:52
Auto: 4runner II gen. V6 Benz.+LPG
Wcze?niej: Cabriovitara -> Xtrail -> Duster (?ony)
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: doyar »

Sorry, źle się wyraziłem. Obroty nie falują na jałowym na wolnych obrotach, tylko na jałowym jak się delikatnie gazuje w górę skali. Dokładnie tak, jak Rokfor napisałeś: dochodzi do 2 tysi i spada. I to nazwałem falowaniem, innego falowania u mnie nie ma. No, ale skoro tak właśnie ma być, to to jest właśnie ta cenna fachowa wiedza, bo ja automatycznie uznałem, że to objaw zużycia TPS. Znów pozostaje mi skromne: DZIĘĘĘĘĘKI!

Awatar użytkownika
doyar
Posty: 24
Rejestracja: 15 lip 2013, 23:52
Auto: 4runner II gen. V6 Benz.+LPG
Wcze?niej: Cabriovitara -> Xtrail -> Duster (?ony)
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: doyar »

Zgłaszam rzecz następującą: po wymianie TPS na używkę objaw falowania obrotów w czasie wędrówki wskazówki przez skalę obrotomierza zanikł. Jest jak w każdym innym aucie: im więcej na pedał, tym obroty wyższe, bez lokalnego opadania w okolicach 2 tysi, które opisałem jako falowanie.
Dobrze to czy niebazio?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Falują obroty między 1500 a 2000/min 4runner 3.0 V6

Post autor: Rokfor32 »

Skoro jest poprawa - nie psuj :wink:

Dla elektroniki auta najbardziej niekorzystna opcja to czujnik uwalony częściowo. Czyli niby sprawny (komp nie wykrywa ani zwarcia, ani otwarcia obwodu) - a sygnał idzie z dupy. W przypadku wykrycia awarii czujnika komp go zignoruje, i przejdzie w tryb awaryjny. W przypadku ujowego sygnału natomiast próbuje się do niego dopasować - co daje głupawe reakcje.

ODPOWIEDZ