Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Moderator: luk4s7
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Chyba ze 2 albo 3 opcje były centralnego w Foresterze, z czego 1 właśnie inteligentny nieco, ale niezupełnie mądry, bo da się z niego podobno łatwo zrobić blokadę podając po mu 12V, ja się w tym nie nie do końca orientuję, mam po prostu kolegę, który od zawsze i na zawsze jeździ Subaru i dużo opowiada i że lepsze niż LC też mówi
Na pewno nie ma żadnych wiskotycznych pomocników skrętu, przedni i tylny dyferencjał, jest podobnie jak w 80, otwarty lub z tył LSD.
Centralny inny nieco, ale to wiąż stały napęd na 4
Pisząc o blokadach chodziło mi o setup podobny do tego https://www.youtube.com/watch?v=hKA5mfBYMnE
Zdarzyło mi się pojeździć Foresterem z liftem 3" i trzema blokadami i przykro przyznać, ale był lepszy w terenie niż moja 80 z jedną, jedyny jego problem to rozmiar.
Chyba to, co tam ten subaru ma i tak nie ma znaczenia, bo pytający już raczej uzyskał odpowiedź i wie, że w teren i do kochania 4R, a na asfalt Forester
Na pewno nie ma żadnych wiskotycznych pomocników skrętu, przedni i tylny dyferencjał, jest podobnie jak w 80, otwarty lub z tył LSD.
Centralny inny nieco, ale to wiąż stały napęd na 4
Pisząc o blokadach chodziło mi o setup podobny do tego https://www.youtube.com/watch?v=hKA5mfBYMnE
Zdarzyło mi się pojeździć Foresterem z liftem 3" i trzema blokadami i przykro przyznać, ale był lepszy w terenie niż moja 80 z jedną, jedyny jego problem to rozmiar.
Chyba to, co tam ten subaru ma i tak nie ma znaczenia, bo pytający już raczej uzyskał odpowiedź i wie, że w teren i do kochania 4R, a na asfalt Forester
- Jake
- Moderator
- Posty: 2354
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Ja strasznie lubie subaru (och te boksery), ale jak tak sobie obserwuje rynek od kilku lat to jest makabrycznie ciezko kupic Foresteta, Legacy ablo Outbacka ze starszych rocznikow ktory nie jest doszczetnie przezarty rdza.
Mi to sie szczegolnie marzyl stary Outback z H6 pod maska.
Mi to sie szczegolnie marzyl stary Outback z H6 pod maska.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
To chyba konstruktorzy TLC 120 SOL NAVI D4D Automat tego nie czytali bo fabrycznie jest tylko blokada centralnego mechanizmu różnicowego.
Były wersje z blokada tylnego dyfa ewentualnie ludzie instalują tył albo tył i przód szukając oryginałów albo używając ARB.
W cywilnych samochodach robi się blokadę centralnego mechanizmu różnicowego!!!
Te które maja part-time 4WD przy przełączeniu z 2H na 4H (także 4L) pracują bez mechanizmu różnicowego więc zachowują się jak z blokadą - sztywne połączenie przedniego i tylnego mostu.
Bez dodatkowych wspomagaczy (wiskoza, czy elektronika hamująca koła) jak masz wszystkie dyfy otwarte to trzy koła na twardym a jedno wisi albo w błocie i stoisz.
Wiskoza ogranicza różnice prędkości na dyfie - przekazuje część napędu na wolniejszą os (czy półoś zależy który dyf rozpatrujemy) gdy ta druga kręci się szybciej - im większa różnica prędkości tym większy moment przekazywany.
Elektronika będzie próbowała przyhamować uciekające koło - co co kręci się znacznie szybciej niż pozostałe przez co otwarte dydfy przykrzą większy moment na pozostałe koła.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2354
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
tadeo nie chodzilo o terenowki tylko o "cywilne" = plaskie/osobowe/miejskie/niskozawieszone samochody. quattro od Audi, syncro od VW, x-drive od BMW czy AWD od Subaru - tam nigdzie nie ma BLOKADY bo to sa "cywilne" samochody nie projektowane do jazdy poza drogami. W TLC czy innej terenowca to oczywista oczywistosc ze jesli jest dyfer miedzyosiowy to musi byc blokowany, bo inaczej auto mialoby naped na jedno kolo w terenie.stachu_l pisze: ↑20 lut 2024, 10:34To chyba konstruktorzy TLC 120 SOL NAVI D4D Automat tego nie czytali bo fabrycznie jest tylko blokada centralnego mechanizmu różnicowego.
Były wersje z blokada tylnego dyfa ewentualnie ludzie instalują tył albo tył i przód szukając oryginałów albo używając ARB.
W cywilnych samochodach robi się blokadę centralnego mechanizmu różnicowego!!!
Te które maja part-time 4WD przy przełączeniu z 2H na 4H (także 4L) pracują bez mechanizmu różnicowego więc zachowują się jak z blokadą - sztywne połączenie przedniego i tylnego mostu.
Bez dodatkowych wspomagaczy (wiskoza, czy elektronika hamująca koła) jak masz wszystkie dyfy otwarte to trzy koła na twardym a jedno wisi albo w błocie i stoisz.
Wiskoza ogranicza różnice prędkości na dyfie - przekazuje część napędu na wolniejszą os (czy półoś zależy który dyf rozpatrujemy) gdy ta druga kręci się szybciej - im większa różnica prędkości tym większy moment przekazywany.
Elektronika będzie próbowała przyhamować uciekające koło - co co kręci się znacznie szybciej niż pozostałe przez co otwarte dydfy przykrzą większy moment na pozostałe koła.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Mieszasz kolego:)stachu_l pisze: ↑20 lut 2024, 10:34To chyba konstruktorzy TLC 120 SOL NAVI D4D Automat tego nie czytali bo fabrycznie jest tylko blokada centralnego mechanizmu różnicowego.
Były wersje z blokada tylnego dyfa ewentualnie ludzie instalują tył albo tył i przód szukając oryginałów albo używając ARB.
W cywilnych samochodach robi się blokadę centralnego mechanizmu różnicowego!!!
Tak, w cywilach jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego, ale elektroniczna dla sprzęgła, która jest gówno warta w terenie i służy w komplecie z elektroniką za ratunek auta z mokrej kałuży. Generalnie pracuje w pozycji open i "trudnych" momentach cos tam pomoże.
Daleko jej i to absolutnie nie to samo co masz w 120, czyli mechaniczną blokadę centralnego mechanizmu różnicowego na zębach, która ma za zadanie spiąć na sztywno napęd na tył i przód.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Proszę więc o stosowanie jasnej nomenklatury albo definicji używanych słów bo dla mnie TLC 120 to auto cywilne. Inaczej wprowadzacie zamęt informacyjny.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Z instrukcji
Ostrzeżenia - podrubioną czcionką
Ostrzeżenia - podrubioną czcionką
- Załączniki
-
- 1.jpg (37,1 KiB) Przejrzano 1132 razy
-
- 2.jpg (42,11 KiB) Przejrzano 1132 razy
-
- 3.jpg (43,87 KiB) Przejrzano 1132 razy
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
cd
- Załączniki
-
- 5.jpg (44,3 KiB) Przejrzano 1106 razy
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
"nigdy nie poruszaj dźwignią przedniego napędu, jeśli koła się ślizgają. Przed zmianą biegu zatrzymaj ślizganie się lub obracanie
Nigdy nie jedź z załączoną tylko jedną piastą". Ale włączać przedni napęd podczas jazdy wychodzi, że można i nic się nie stanie... Reduktor też?
Nigdy nie jedź z załączoną tylko jedną piastą". Ale włączać przedni napęd podczas jazdy wychodzi, że można i nic się nie stanie... Reduktor też?
- Jake
- Moderator
- Posty: 2354
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Obrazki i opis sa z klasycznego auta typu 1 czy 2 generacja 4R albo J7, 5 generacja 4r nie ma sprzegielek
Ale tak, w starych autach majac zapiete sprzegielka mozna dowolnie odlaczac lub zalaczac przedni naped na reduktorze.
Ale tak, w starych autach majac zapiete sprzegielka mozna dowolnie odlaczac lub zalaczac przedni naped na reduktorze.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
To rozumiem, że w V generacji tym bardziej można kręcić w czasie jazdy pokrętłem lub w wersji TRD przełączać drążkiem….
Ostatnio zmieniony 22 lut 2024, 08:12 przez Franzka, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Nawiązuje do tego, że w Subaru mam cały czas 4x4. I niczym się nie przejmuje czy lód, deszcz lub za szybki zakręt, bo w razie czego AWD mnie naprostuje… W przypadku jazdy 4Runnerem technika jazdy musiałaby być inna. Napędzany jest bowiem tył. Ale zaczyna padać deszcz, chwyta przymrozek i jadąc możemy od razu dołączyć stały napęd 4x4… Bez zatrzymywania. Tak wiem, że Subaru i 4 Runner są do czegoś innego, ale na wyprawę 4Runnerem też trzeba czasami asfaltami dojechać…
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Tu jest świetny artykuł o różnicach pomiędzy AWD i 4WD: https://www.trustauto.com/blog/awd-vs-4 ... mate-guide
- Jake
- Moderator
- Posty: 2354
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Jesli terenowka jest wyposazona w 4wd z centralnym dyfrem to mozna tak jezdzic caly czas i tak samo nie przejmowac sie niczym jak w Subaru.Franzka pisze: ↑22 lut 2024, 08:11Nawiązuje do tego, że w Subaru mam cały czas 4x4. I niczym się nie przejmuje czy lód, deszcz lub za szybki zakręt, bo w razie czego AWD mnie naprostuje… W przypadku jazdy 4Runnerem technika jazdy musiałaby być inna. Napędzany jest bowiem tył. Ale zaczyna padać deszcz, chwyta przymrozek i jadąc możemy od razu dołączyć stały napęd 4x4… Bez zatrzymywania. Tak wiem, że Subaru i 4 Runner są do czegoś innego, ale na wyprawę 4Runnerem też trzeba czasami asfaltami dojechać…
To albo moze byc full time albo part time ale dyfrem (np Mitsubishi Pajero lub L200 ze skrzynia superaelect).
W autach z 4wd part time i bez centralnego dyfra mozemy dopiac przod dopiero jak zrobi sie slisko (bloto, szuter, trawa LUB na szosie - snieg, lod albo ulewny deszcz i stojaca woda).