Strona 1 z 3

Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 17 maja 2019, 13:27
autor: darn123
Mam prośbę do posiadaczy autka z tym motorem o kilka w miarę dokładnych zdjęć spod maski.Chodzi mi o przewody podciśnień jak mają być prawidłowo pospinane.Manuala technicznego mam, ale dobrze mieć gdzie podglądnąć "na żywo". Tu lub na mail dn.dariusz@interia.pl

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 17 maja 2019, 13:58
autor: kpeugeot
zerknij czy nie masz naklejki na masce od spodu

też kiedyś z tym walczyłem i właśnie ją znalazłem

jakie masz objawy coś się dzieje?

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 17 maja 2019, 14:11
autor: darn123
Ja zakładam ten silnik do lj-ki, po prostu kupiłem,przeszedł remont i wszystko trzeba pospinać.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 17 maja 2019, 21:10
autor: Rokfor32
Lub powywalać. :wink:

Główne zadanie tej rurkologii to sterowanie EGR i PVC. Oba układy są praktycznie zbędne, jeżeli chodzi o pracę silnika. Chyba że bardzo Ci zależy na jakości spalin - to co inne :wink:

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 18 maja 2019, 07:19
autor: darn123
Jednak wolę zostawić ,żeby było bardziej profesjonalnie :D

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 19 maja 2019, 16:41
autor: Jake
Rokfor32 pisze:Główne zadanie tej rurkologii to sterowanie EGR i PVC
Co to jest PVC?
darn123 pisze:Jednak wolę zostawić ,żeby było bardziej profesjonalnie :D
Nie jestem przekonany co jest profesjonalnego w EGR oprócz gorszych osiagów i zamulenia kolektora dolotowego osadami z wydechu.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 19 maja 2019, 17:22
autor: Rokfor32
PAIR - sorki za pomyłkę - PCV to przewietrzanie komory korbowej silnika - nie ma sterowania podciśnieniem.

To reduce HC and CO emissions, this system draws in–air into exhaust ports to accelerate oxidation,
using vacuum generated by the exhaust pulsation in the exhaust manifold.
PULSED SECONDARY AIR INJECTION (PAIR) SYSTEM

Tak obrazowo - na wolnych obrotach łączy wydech (przed katalizatorem) z filtrem powietrza.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 19 maja 2019, 18:00
autor: darn123
Jake pisze:
Rokfor32 pisze:Główne zadanie tej rurkologii to sterowanie EGR i PVC
Co to jest PVC?
darn123 pisze:Jednak wolę zostawić ,żeby było bardziej profesjonalnie :D
Nie jestem przekonany co jest profesjonalnego w EGR oprócz gorszych osiagów i zamulenia kolektora dolotowego osadami z wydechu.
Przecież nie napisałem że EGR jest "profesjonalny",tylko o ogólnym podejściu do sprawy.Tj bardziej profesjonalnie będzie jak zostawię tak jak fabryka wypuściła.Ale jak twierdzicie że są tam zbędne rzeczy to wyjaśnijcie bez czego się obejdzie.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 19 maja 2019, 18:20
autor: Rokfor32
Bez obu wymienionych systemów. Co redukuje plątaninę tych podciśnień niemal do zera - niemal, bo zostaje jedynie podciśnienie do sterowania regulatorem ciśnienia paliwa.

Jeżeli masz ori wiązke z 4R - to masz też elektrozawory do sterowania układem ADD (dopinanie półośki przedniego dyfra), i (opcjonalnie) układ do podnoszenia obrotów wraz z zapięciem kompresora klimy. Jeżeli nie masz już tych systemów - to cała ta wysepka z elektrozaworami może zostać wypięta.

Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 19 maja 2019, 18:31
autor: luk4s7
Jake pisze: Nie jestem przekonany co jest profesjonalnego w EGR oprócz gorszych osiagów i zamulenia kolektora dolotowego osadami z wydechu.
EGR ma za zadanie skierować cześć spalin ponownie do cylindrów aby obniżyć temperaturę spalania poprzez dostarczenie powietrza bez zawartości tlenu. Chodzi o to żeby sterować zawartością tlenu w taki sposób aby uzyskać jak najniższą produkcję szkodliwych substancji przy zachowaniu jak najlepszej sprawności silnika (i wykorzystaniu energii z paliwa). Ponieważ nie jest to proces zerojedynkowy ani nie przebiega liniowo to ten zawór płynnie zmienia położenie w zakresie od pełnego otwarcia do pełnego zamknięcia w zależności od potrzeb.

Rokfor32 oczywiście zaraz napisze że to to zupełnie nie tak i że uprościłem i namieszałem okrutnie, ale oglądałem ostatnio mądry film w którym wypowiada się specjalista z firmy Mann Hummel (producent m.in. filtrów pod marką Mann) i tak zrozumiałem to co mówił w zagranicznym języku Obrazek

Film dotyczył catch-can’a ogólnie i łatwo sobie go można wyguglować.

Jaki będzie efekt wywalenia EGR? Mogę się tyko domyślać. Komputer będzie dalej próbował nim sterować. Może stwierdzić że nie ma z niego sygnału i waląc błąd przełączając sterowanie w tryb serwisowy? W autach bez komputera np. 1KZTE pewnie nic się nie będzie działo ale auto będzie generować więcej zanieczyszczeń. Czy podwyższenie temp spalania w skutek większej ilości tlenu może negatywnie wpłynąć na żywotność silnika? Nie wiem. Pewnie tak.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 19 maja 2019, 18:32
autor: darn123
Dzięki za podpowiedź.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 20 maja 2019, 08:00
autor: Rokfor32
Temat EGR to w zasadzie wyłącznie wolne obroty - układ się bardzo szybko wyłącza, wraz z otwieraniem przepustnicy. 3VZ-E nie ma żadnego sterowania elektronicznego w tym systemie, więc jego odłączenie nie ma żadnego wpływu na komputer, a więc i dozowanie paliwa.

Trzy - silnik benzynowy ZAWSZE (no - prawie zawsze) pracuje w proporcji stechiometrycznej mieszanki paliwo - powietrze. Wpływ EGR jest więc inny, niż w dieslach. Rzeczywiście idea polega na zmniejszeniu ilości tlenu w ładunku cylindra, dzięki czemu można zapodać mniej paliwa, utrzymując ciągle prawidłową proporcję paliwo/tlen. W wpływ na emisję tlenków azotu czy węglowodorów powątpiewam, bo te tematy w benzynowym silniku jest o wiele łatwiej kontrolować elektroniką - zarówno składem mieszanki (przejściem na stan ubogi lub bogaty), jak i kątem zapłonu.

Teoretycznie działający EGR powinien więc dawać oszczędności w zużyciu paliwa. W praktyce jednak, nawet jeżeli takowy wpływ jest - to jest w granicach błędu pomiarowego. Może w warunkach Kaliforni (tam ten system wprowadzono po raz pierwszy, trzy dekady temu), gdzie było sporo jazdy w korkach, a auta z silnikami niżej 6 litrów uznawano za kosiarki do trawy, to miało jakiś sens. Ale na teraz to dotyczy aut wycieczkowych/wyprawowych, gdzie w typowym użytkowaniu raczej się jedzie, niż stoi w korkach jadąc do pracy, silnik więc bardzo rzadko pozostaje z aktywnym tym systemem.

EGR powoduje za to zasyfianie kolektora dolotowego, ale może też powodować spadek mocy, w przypadku gdy po latach główny zawór dawkujący spaliny przestaje być szczelny (czyli spaliny są podawane stale). Temu sie je w praktyce odcina, nie tylko od strony sterowania - ale fizycznie zaślepia się kanał spalin, żeby nic tam nie leciało.

Jak kogoś ten temat interesuje bardziej niż teoretycznie - to mogę sie pobawić, i zrobić test, jak realnie wygląda sprawa emisji (i emisji czego), bo mam dostęp do sensownego analizatora spalin. Ino na teraz nie mam pod ręką auta z silnikiem 3VZ-E :wink:

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 20 maja 2019, 13:49
autor: namlooc
EGR i PAIR wywaliłem ze swojego. Polecam. Róźnicy żadnej w pracy silnika, a dostęp do świec lepszy.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 16 cze 2019, 12:09
autor: darn123
Mam pytanie jeszcze o immobiliser w tym silniku,czy mają , od którego roku jeśli tak. Mój jest z 1991r . Da się go ominąć gdy jest? Na kasecie silnika są nieczytelne numery i nie da się dojść w ten sposób.

Re: Zdjęcia silnika 3.0 VZE

: 16 cze 2019, 19:18
autor: Rokfor32
Nie ma i nigdy nie było dla tego silnika, w dowolnej jego konfiguracji.