Strona 1 z 3

Luz półosi w piaście

: 09 sty 2015, 18:57
autor: Marakesz
W prawym przednim kole coś zaczęło mi skrzypieć. Rozebrałem co trzeba i na 99% efektem skrzypienia jest suchość na styku półosi i piasty. Półoś przechodzi przez piastę poprzez mosiężne(?) tuleje. Wysypała się uszczelka, wypłukało smar i zaczęło jęczeć.
Teraz pytanie - jaki jest dopuszczalny luz półosi w piaście? Jak to zmierzyć kiedy półoś jest przy przegubie trochę grubsza?
Kiedy wszystko jest poskładane, łapiąc ręką za półoś daje się wyczuć niewielki luz półosi w piaście. Tak ma być, czy tak ma nie być?

Re: Luz półosi w piaście

: 09 sty 2015, 21:30
autor: kpeugeot
jak wyciągniesz półoś

nasuń miedziną tulejkę i sprawdź luz - ma być ledwo wyczuwalny jeśli większy lepiej wymienić a koszt nie duży bo tulejka coś koło 100 zł kosztuje - oczywiście wymień uszczelniacze i sprawdź stan łożysk szkoda robić dwa razy

Re: Luz półosi w piaście

: 09 sty 2015, 22:48
autor: Marakesz
Dzięki, tak też zrobię.

Re: Luz półosi w piaście

: 10 sty 2015, 08:25
autor: Rokfor32
Serwisówka podaje wartości tego luzu - ale praktycznie tulejkę się wymienia w ciemno w dwudziestoletnim aucie :wink:

Ale - zwróć uwage, że są dwa rodzaje. W starszych LC jest szersza tulejka, i żadnych uszczelniaczy. W młodszych - tulejka jest krutsza, a za nią (wewnątrz czopa piasty) siedzi uszczelniacz. Ta druga opcja jest 3x droższa :wink: Sa jeszcze wersje z łożyskiem igiełkowym zamiast brązowej tulejki - niektóre J8 tak miały na przykład.

Tulejka praktycznie jest do wymiany również wtedy - kiedy poleci uszczelniacz półosi (ten wewnątrz pochwy mostu). To znaczy - przyspieszone szczeźnięcie tego uszczelniacza na 99% wywołane jest właśnie nadmiernym luzem w tulejce.

Re: Luz półosi w piaście

: 10 sty 2015, 13:20
autor: Marakesz
Wszystko mi się zgadza niestety. Do wymiany obie strony - tulejki i uszczelniacze. Same uszczelniacze ponad 200 PLN za stronę.
Jakaś alternatywa dla ASO przy zakupach?

Re: Luz półosi w piaście

: 10 sty 2015, 19:01
autor: MaxLux
Wyprawa4x4 - najlepszy sklep dla nszych toyot

Re: Luz półosi w piaście

: 11 sty 2015, 12:34
autor: Rokfor32
Ja zwykle zakładam tulejki starego typu, również do młodszych modeli. Nie ma większego znaczenia, że się odrobina smaru przedostanie do wnętrza czopa piasty - a skoro w starszych modelach przez 30 lat tak działało - to w młodszych tez może :wink:

Taki zestaw - czyli tulejka plus uszczelniacz półosi kosztuje wtedy ok. 200 zeta na stronę (tulejka półtorej stówy, 50 uszczelniacz). Starcza to na kolejne 15- 20 lat, więc nie uważam, że to jakoś mega drogo :wink:

Re: Luz półosi w piaście

: 11 sty 2015, 13:08
autor: Marakesz
Rokfor32 pisze:Ja zwykle zakładam tulejki starego typu, również do młodszych modeli. Nie ma większego znaczenia, że się odrobina smaru przedostanie do wnętrza czopa piasty - a skoro w starszych modelach przez 30 lat tak działało - to w młodszych tez może :wink:

Taki zestaw - czyli tulejka plus uszczelniacz półosi kosztuje wtedy ok. 200 zeta na stronę (tulejka półtorej stówy, 50 uszczelniacz). Starcza to na kolejne 15- 20 lat, więc nie uważam, że to jakoś mega drogo :wink:
Na pewno będą pasować?
Jesteś w stanie podać numery części?
U mnie tulejki są dwie - zewnętrzna i wewnętrzna (bliżej uszczelniacza) i nie są sprzedawane jako komplet. Na zdjęciu opisane jako (4WD) *Bushing.

Obrazek

Zamówiłem tylko wewnętrzną zakładając mniejsze zużycie zewnętrznej. Zewnętrzna - 130 zeta (jedna strona oczywiście) :cry: .
200 zeta za stronę jawi się jako taniość nad taniościami...
MaxLux pisze: Wyprawa4x4 - najlepszy sklep dla nszych toyot
Sprawdzałem. Nie mają. Ale z tego co oglądałem to chyba mają to o czym pisze Rokfor32.

Re: Luz półosi w piaście

: 11 sty 2015, 15:42
autor: Rokfor32
A - IFS ... :wink: To deko inna sprawa, bo mi się jakoś zaklinowało we łbie, że mowa o sztywnym przednim moście :wink:

Przy ifs uszczelniacz prawdopodobnie dobierzesz aftermaketowy, zerknij w katalog CORTECO. Tulejki - serwis. Ale - przy IFS reżim luzu na tulejkach nie jest tak po prawdzie tak wysoki - jak przy sztywnym moscie. Nie ma tam oleju - to i nie ma co wycieknąć, a uszczelniacz chroni jedynie przed błotem te panewki :wink:

Re: Luz półosi w piaście

: 11 sty 2015, 16:46
autor: Marakesz
Rokfor32 pisze:A - IFS ... :wink: To deko inna sprawa, bo mi się jakoś zaklinowało we łbie, że mowa o sztywnym przednim moście :wink:
No tośmy się dogadaliśmy :)
Przy ifs uszczelniacz prawdopodobnie dobierzesz aftermaketowy, zerknij w katalog CORTECO.
Nima, nima, nigdzie nima... :cry: Poddaję się.
Tulejki - serwis. Ale - przy IFS reżim luzu na tulejkach nie jest tak po prawdzie tak wysoki - jak przy sztywnym moscie. Nie ma tam oleju - to i nie ma co wycieknąć, a uszczelniacz chroni jedynie przed błotem te panewki :wink:
To może tylko na koniec podpowiedz, jaki smar ma tam być?

Re: Luz półosi w piaście

: 11 sty 2015, 19:12
autor: Rokfor32
Niezbyt gęsty. Całkiem dobrze sprawdza się ten z dwusiarczkiem molibdenu - czyli taki, jak się do przegubów stosuje.

Re: Luz półosi w piaście

: 11 sty 2015, 19:14
autor: Marakesz
OK, dzięki za pomoc.
Pozdróvko!

Re: Luz półosi w piaście

: 12 sty 2015, 08:52
autor: namlooc
Jestem na podobny etapie. Mam wyjeta poloske z zwrotnicy, wymienilem oslony gumowe.
Dopiero poznaje ta konstrukcje. Jakie zadanie ma spelniac ta tuleja mosiezna na przegubie ?

Przegub jest dlugi, a moment przekazywany jest dopiero na jego koncu. Ta tulejka ociera o cos ?
To jest panewka smarowana smarem molibdenowym ?

Re: Luz półosi w piaście

: 12 sty 2015, 09:56
autor: kpeugeot
tulejka ma wymuszać osiowość przegubu

Re: Luz półosi w piaście

: 08 lut 2015, 12:57
autor: alo
U mnie mam taki problem, że pojawia się luz na wejściu półosi do piasty, na tyle duży że półoś podczas jazdy aż wpada w mocne drgania(siedząc samochodzie trochę przypomina to jakieś mocne chrobotanie / lub jakby coś nie mogło się zazębić) Jaki może być problem że wyrabiają mi się te tuleje w zwrotnicach co pół roku? Za pierwszysm razem nowe w serwisie wymienione, pojeździłem pół roku... Za drugim razem kupiłem używane półośki i zwrotnice, podmieniłem... pół roku. teraz mam znowu to samo. Sprzęgiełka manualne, auto podniesione 2 cale. Wcześniej miałem 4runnera z automatycznymi sprzęgiełkami bez liftu i nigdy nie miałem takiego problemu :/ Może ktoś miał podobny problem i podpowie?