Luz półosi w piaście

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: Rokfor32 »

Bez liftu półosie pracują prawie poziomo. Wtedy nic sie nie wyrabia, nie lecą też co chwila osłony przegubów :wink:

alo
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2012, 11:40
Auto: 4runner II Gen.
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: alo »

Dziękuję za odpowiedź. Jeśli obniżę z 2' do 1" to coś da, czy raczej wrócić do fabrycznego? I od razu, czy przy fabrycznym opony 32" się zmieszczą?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: Rokfor32 »

Zmieszczą się, jeżeli felgi nie sa szersze niż 8,5" przy standardowym odsadzeniu.

Ustaw zawias przedni zgodnie z nastawami fabrycznymi - to będzie działał bezawaryjnie. Można zapodać natomiast sztywniejsze drążki skrętne, i sztywniejsze sprężyny tylne, bo ori to auto jest bardzo miękko zestrojone.

A - uszczelnienia na półosi sa w pełni sprawne? Ori uszczelniacze "deko" różnią się od standardowych :wink:

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: RobertK. »

Uszczelniacze są dwa a półoś jeden przeciw kurzowy nabity na przegub, a drugi w zwrotnicy...
Ten pierwszy to chyba tylko ori, a drugi idzie dobrać z after marketu jakiegoś.

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: namlooc »

Niestety i mnie dopadl problem. Gdy prawa strona wpada w dziure skrzeczy mocno.
Poprzedni wlasciciel mowil ze toczył te tulejki, ale mam watpiwosci.
Ta tulejka jest na przegubie czy w zwrotnicy ? Co z tulejka od strony koła?
Ja to mam czy to jakas rzeźba ?
Zdemontowalem i wyglada tak:
Obrazek
Obrazek


Druga sprawa. Podobno da sie wymienic te tulejki na lozysko igielkowe. Nowsze Dyna/Toyoace/Hilux mialy takie rozwiazanie. To prawda ?
Roller Needle Bearings 90364-30011
Inner Steering Knuckle Bushing 90381-32001

zrodlo: http://surf-club-kz.org/forum/topic.php ... &topic=170" onclick="window.open(this.href);return false;
auto: Hilux Surf KZN130 1994
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: Rokfor32 »

Panewka na pierwszych fotach ma oczywiście siedzieć w piaście, a nie być zespawana do przegubu - masz tam zreszta widoczny ślad przegrzania końcówki do ponad 400 st (fioletowe przebarwienie) - ogólnie przegub do śmietnika.

Co do zamiany na igiełki - jest to możliwe, tyle że sobie sprawdź ile to kosztuje :wink:

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: namlooc »

Rokfor32 pisze:przegrzania końcówki do ponad 400 st (fioletowe przebarwienie) - ogólnie przegub do śmietnika
Nie wyprasuje tego na prasie ? Ewentualnie natne tulejke i powinna peknac. Dlaczego przegub nie nadaje sie ?

Rokfor32 pisze:Panewka na pierwszych fotach ma oczywiście siedzieć w piaście
Mam nadzieje ze zwrotnica nie jest uszkodzona. Nie wiem co autor tej "naprawy" mial na mysli robiac tak.
Fabrycznie ta mosiezna panewka siedzi w zwrotnicy. Natomiast co jest na przegubie ? Nic ?

Zdjecia sa z okresu kiedy jeszcze nie skrzeczalo wogole, a rozbieralem to wtedy zeby wymienic gumy na przegubach. Gdybym wtedy wiedzial ze to zle jest :oops:
Z drugiej strony tak samo to wyglada :evil:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: Rokfor32 »

Przegub jest pod panewka utwardzony (powierzchniowo), a bieżnie kulek są hartowane. Jeżeli w tym miejscu ociągnęło ponad 400 st - to po pierwsze powierzchnia pod panewką przestała być twarda (uległa odpuszczeniu), a po drugie takiemu samemu procesowi uległy bieżnie kulek, co oznacza że pod obciążeniem się ekspresowo wygniatają, i przegub klekota.Dodatkowo nie wiadomo co się mogło podziać ze strukturą wewnętrzną samego wałka przegubu (naprężenia wewnętrzne, mikropęknięcia, czy rozrost ziaren i zmiana właściwości wytrzymałościowych) - a to oznacza że pojawia się opcja jego ukręcenia pod obciążeniem. Koło nie odjedzie (w tej konstrukcji), ale latająca półośka jest w stanie wywołać sporo zniszczeń.

Do odpuszczenia hartowanej stali wystarcza temperatura już od 230st. Łożysk to też dotyczy - a tuż nad panewką masz dolną bieżnie jednego z łożysk piasty - prawdopodobnie tez oberwało.

To takie może i trochę "dmuchanie na zimne" - ale tak to właśnie ma być, jeżeli traktujemy temat zgodnie ze sztuką - pewne elementy wymienia sie przy cieniu podejrzenia, a szczególnie te mające wpływ na bezpieczeństwo.

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: namlooc »

Rokfor32 pisze:Co do zamiany na igiełki - jest to możliwe, tyle że sobie sprawdź ile to kosztuje :wink:

Zrobilem research na rynku czesci dostepnych w pare dni i wyglada to tak:

Klasyczna naprawa w ASO:
uszczelniacz na przegubie zewnetrznym 90304-76003-->(zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl
uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002 91,86 zł
mosiezna panewka od strony przegubu 90381-30003 134,92 zł
mosiezna panewka od strony kola 90381-30006 62,56 zł
Suma= 526,35 zł (bez przegubu)

Upgrade do lozyska igielkowego w ASO:
uszczelniacz na przegubie zewnetrznym 90304-76003-->(zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl
uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002 91,86 zł
lozysko igielkowe 90364-30011 332,51 zł
waska mosiezna tulejka 90381-32001 50,20 zł
mosiezna panewka od strony kola 90381-30006 62,56 zł
Suma= 774,14zł (bez przegubu)

Upgrade do lozyska igielkowego MIX dostawco:
iparts.pl: Przegub z uszczelniaczem blueprint --> ADT38931 315zl
ASO: uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002 91,86 zł
Lokalny dostawca: lozysko igielkowe HK 3020 NTN 18zl
ASO: waska mosiezna tulejka od strony igiełek 90381-32001 50,20 zł
ASO: mosiezna panewka od strony kola 90381-30006 62,56 zł
suma=537,62zł ( z nowym przegubem!)

Jezeli chodzi o specyfikacje lozyska igielkowego to:
Aso: 90364-30011
NTN: HK 3020
NSK: NSK DB503011
wymiary:Fw=30; D=37; C=20;


Wedlug mnie opcja MIX bedzie wersja najlepsza. Mam przegub w cenie.
Czesci jeszcze nie zamawialem. Potwierdze czy wszystko pasuje jak zamowie i rozbiore samochod.
Brakuje mi klucza nasadowego 54, pewnie lozysko kola tez bedzie trzeba wymienic, ale to juz nie na temat jest :)

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: kpeugeot »

fobos kiedys zrobił klucz z profilu

ja kupiłem ale chyba 56 bo jest lekki luz - kupiłem w sklepie narzedziowym

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: namlooc »

Musze sam siebie poprawic. Zle numery czesci sie wkradly. Kluczowych elementow. Na zielono poprawione fragmenty.
namlooc pisze: Klasyczna naprawa w ASO:
uszczelniacz na przegubie zewnetrznym 90304-76003-->(zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl
uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002 91,86 zł
mosiezna panewka od strony przegubu 90381-30003 134,92 zł
mosiezna panewka od strony kola 90381-30006 62,56 zł
Suma= 526,35 zł (bez przegubu)

Upgrade do lozyska igielkowego w ASO:
uszczelniacz na przegubie zewnetrznym 90304-76003-->(zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl
uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002 91,86 zł
lozysko igielkowe 90364-30011 332,51 zł
waska mosiezna tulejka od strony igiełek 90381-32001 50,20 zł
mosiezna panewka od strony kola 90381-30003 134,92 zł
Suma= 846,5zł (bez przegubu)


Upgrade do lozyska igielkowego MIX dostawco:
iparts.pl: Przegub z uszczelniaczem blueprint --> ADT38931 315zl
ASO: uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002 91,86 zł
Lokalny dostawca: lozysko igielkowe HK 3020 NTN 18zl
ASO: waska mosiezna tulejka od strony igiełek 90381-32001 50,20 zł
ASO: mosiezna panewka od strony kola 90381-30003 134,92 zł
suma=609.98zł ( z nowym przegubem!)

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: namlooc »

Znowu bylo pomylone. Fajnie jak by ktos skasowal poprzednie dwa posty.
Teraz na 100% numery i ceny sa ok.
namlooc pisze: Klasyczna naprawa w ASO:
uszczelniacz na przegubie zewnetrznym 90304-76003 91,86 zł
uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002--> (zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl

mosiezna panewka od strony przegubu 90381-30003 134,92 zł
mosiezna panewka od strony kola 90381-30006 62,56 zł
Suma= 526,35 zł (bez przegubu)

Upgrade do lozyska igielkowego w ASO:
uszczelniacz na przegubie zewnetrznym 90304-76003 91,86 zł
uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002--> (zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl

lozysko igielkowe 90364-30011 332,51 zł
waska mosiezna tulejka od strony igiełek 90381-32001 50,20 zł
mosiezna panewka od strony kola 90381-30003 134,92 zł
Suma= 846,5zł (bez przegubu)


Upgrade do lozyska igielkowego MIX dostawco:
iparts.pl: Przegub z uszczelniaczem blueprint --> ADT38931 315zl
ASO: uszczelniacz zwrotnicy od strony przegubu 90316-60002--> (zamienia sie na)-->90316-60004 237,01zl
Lokalny dostawca: lozysko igielkowe HK 3020 NTN 18zl
ASO: waska mosiezna tulejka od strony igiełek 90381-32001 50,20 zł
ASO: mosiezna panewka od strony kola 90381-30003 134,92 zł
suma=755.13 ( z nowym przegubem!)

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: namlooc »

Rokfor32 pisze:A - uszczelnienia na półosi sa w pełni sprawne? Ori uszczelniacze "deko" różnią się od standardowych :wink:
Powiedz cos wiecej, bo ciagle nie moge dojsc do ladu z tymi uszczelniaczami.
Narazie zamowilem tylko zamiennik igiełek oraz dwie tulejki mosiezne z ASO. Uszczelniacz na przegubie bedzie z przegubem aftermarketowym. Uszczelniacz zwrtonicy ciagle szukam aftermarketowego.


Co ciekawe TOYOTA w 1994roku miala akcje wymian mozieznych tulejek na lozyska igielkowe.
Technical Service Bulletin w zalaczniku :)

http://www.toyotapart.com/4X4-FRONT_AXL ... 94-001.pdf

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: Rokfor32 »

Igiełki idą do układów z ADD. Panewki przy sprzęgiełkach. Z tego samego powodu igiełki w czopie piasty miała część J8 (od któregoś tam roku) - i J100.

Po prostu dlatego - że jak nie ma sprzęgiełek - przegub wiruje stale względem czopa piasty. I o ile jeszcze przy sztywnym moście jest tam jako takie smarowanie (dla panewki) smarem z przegubu - to w przypadku IFS smaru jest jak kot napłakał.

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Luz półosi w piaście

Post autor: górol »

namlooc pisze: Brakuje mi klucza nasadowego 54
Brakuje ci ponieważ czegoś takiego nie ma,przynajmniej w jednostkach metrycznych,ja mam kilka sztuk tyle.że 55 i jest to na śrubę M36,jakby co mogę pożyczyć.

ODPOWIEDZ