Wydzielam z wątku -> http://tlc.org.pl/forum/viewtopic.php?f=15&t=6529" onclick="window.open(this.href);return false;
Pozdrawiam
IR
->
Moderator: luk4s7
->
no właśnie - chyba mnie to czeka, bo moją taczką to max 600 kg DMC przyczepkę mogę bez podpadania pod jakieśtamcośtam...Alban pisze:Mam jeszcze inne literki z abecadła w prawku
co do wag to masz rację - mój błąd - jest jak mówisz wg papierów (a rzeczywistość sobie, bo jak ostatnio dziada zważyłem, to bez kierownika i świecącą się rezerwą miał 2040 kg)Norick pisze:hmm sprawdź dokładnie
1880+830=2710( F1 w dowodzie)
2710+750=3460...czyli B i bez Viatoll'a
Aha i przyczepa z rozstawem osi do 75cm to przyczepa z osią wielokrotną a nie dwuosiowa...chyba że się coś zmieniło
Na lawetę zawsze trzeba było mieć E do B
i jeszcze jeden -> http://www.auto-swiat.pl/1-jak-holowac-przyczepe-0" onclick="window.open(this.href);return false;Zacznijmy od wiadomości dobrej – już prawo jazdy kategorii B pozwala na ciągnięcie przyczep.
Przepisy wprowadzają jednak dość istotne ograniczenia. Otóż dopuszczalne są dwie sytuacje:
- ciągnięcie przyczepy lekkiej (czyli o masie do 750 kg);
- ciągnięcie przyczepy cięższej niż 750 kg, ale pod warunkiem, że jej dopuszczalna masa całkowita (dmc) jest mniejsza od masy własnej samochodu, a jednocześnie dmc zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t.
Warto zauważyć (choć ma to znaczenie praktyczne tylko dla posiadaczy bardzo ciężkich terenówek), że w pierwszym przypadku dmc zespołu może sięgnąć 4250 kg (w sytuacji, gdy do auta o dmc 3,5 t dołączymy przyczepę o dmc 750 kg).
W sytuacjach innych niż dwie opisane powyżej do ciągnięcia przyczepy samochodem osobowym wymagane jest prawo jazdy kategorii B+E (takie same uprawnienia daje również posiadanie „prawka” kategorii B łącznie z kategorią C+E lub D+E)
Należy jednak podkreślić, że uprawnienia kierowcy to nie wszystko.
- Po pierwsze, samochód musi być przystosowany do holowania przyczepy, co wymaga nie tylko zamontowania haka, lecz także potwierdzenia tego faktu przez stację kontroli pojazdów po wykonaniu odpowiedniego badania technicznego (hak wpisany do dowodu rejestracyjnego).
- Po drugie, samochód musi być homologowany do ciągnięcia przyczepy o określonej masie. Dane znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, a także na tabliczce znamionowej auta. W obecnie wydawanych dowodach w pozycji F2 podana jest dmc samochodu, a w pozycji F3 – dopuszczalna masa zespołu pojazdów. Różnica między nimi to dmc przyczepy, którą wolno ciągnąć danym autem. Uwaga: wartość ta bywa wyższa od masy własnej auta, ale w naszym kraju nie można z tego skorzystać.
Terenówki często wykorzystywane są do holowania przyczep. Czy robimy to zgodnie z prawem?
Producenci zezwalają na holowanie coraz cięższych przyczep. Małe SUV-y mogą (przynajmniej w niektórych wersjach) zabrać 2,5 t! Czy przed wyjazdem wystarczy spojrzeć na zapis w dowodzie rejestracyjnym?
- Nigdy przyczepa nie może być cięższa od holownika.
- Z kategorią B zawsze możemy ciągnąć przyczepę lekką.
- Przy ciężkiej trzeba wziąć pod uwagę ograniczenia: dopuszczalna masa całkowita (dmc) zestawu nie może przekroczyć 3,5 t, masa własna holownika nie może być mniejsza od dmc przyczepy.
- Ilość osi nie ma znaczenia.
Więcej pociągniemy z prawem jazdy B+E. Wtedy dmc holownika nie może przekroczyć 1,33xdmc przyczepy (warunki techniczne związane z hamulcami). Przykład: C-Crosser 2.2. Masa własna 1750 kg, dmc 2410 kg, masa przyczepy (teoretycznie) - 2000 kg. Z prawem jazdy B możemy zabrać przyczepę o dmc 1090 kg (warunek o dmc zestawu poniżej 3,5 t), z B+E - 1810 kg.
Przydatne informacje Hak odłączany pozwala pozbyć się wystającego z tyłu nadwozia zaczepu. Odłączanie wymaga czasem odkręcania śrub lub też może być w pełni automatyczne. Aktywowana na wstecznym biegu kamera ułatwia samodzielny podjazd pod dyszel przyczepy. Zapewnienie odpowiedniej widoczności (gdy przyczepa jest szersza od auta) wiąże się z montażem lusterek wstecznych na wysięgnikach.
Prawo o ruchu drogowym Art. 2 Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pkt. 50) przyczepa - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;
pkt. 51) przyczepa lekka - przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kg.
Art. 62 pkt. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez: 1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.
Art. 88 pkt. 2 Prawo jazdy uprawnia do kierowania: ppkt. 3) kategorii B: a) pojazdem samochodowym o dmc nie przekraczajcej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla b) pojazdem o którym mowa w lit. a) z przyczepą o dmc nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego o ile łączna dmc zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t pkt. 3 Prawo jazdy: ppkt. 3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką.
Rozporządzenie MTiGW w sprawie warunków tech. pojazdów § 14 pkt. 6. Przepis ust. 5 (o wymaganych układach hamulcowych - przyp. red.) nie dotyczy: 1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy. 7. W przyczepie o dmc nie przekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dmc wynosi nie mniej niż 1,33 dmc przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy).
No chyba taki właśnie jest planirko pisze:Jakby do tego wystarczyło prawko B-klasa
Ale nas to nie dotyczyWarto zauważyć (choć ma to znaczenie praktyczne tylko dla posiadaczy bardzo ciężkich terenówek), że w pierwszym przypadku dmc zespołu może sięgnąć 4250 kg (w sytuacji, gdy do auta o dmc 3,5 t dołączymy przyczepę o dmc 750 kg).
W sytuacjach innych niż [...] opisana powyżej do ciągnięcia przyczepy samochodem osobowym wymagane jest prawo jazdy kategorii B+E