Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
metaldaw
Posty: 34
Rejestracja: 14 lis 2008, 14:31
Auto: HiluxSurf 3,0TD
Kontakt:

Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Post autor: metaldaw »

jaki płyn lać do chłodnicy? po czym poznać czy wcześniej był czerwony czy zielony jeśli w układzie kompletna susza i tylko rdzawy osad?? i jak wygląda "procedura" wymiany płynu chłodniczego (gdzie i ile spustów?, jak odpowietrzaać?) :?:

Awatar użytkownika
metaldaw
Posty: 34
Rejestracja: 14 lis 2008, 14:31
Auto: HiluxSurf 3,0TD
Kontakt:

Re: Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Post autor: metaldaw »

Oki - sprawdziłem to organoleptycznie i sprawa wygląda następująco:

to coś co przypomina zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego to wg. mojej opinii bardziej wygląda na zbiornik zlewek z chłodnicy, na dodatek od tego zbiornika idzie kolejna wyprowadzenie do... w sunie to na glebe.

chłodnica na dole ma korek spustowy w u góry wlew z odpowietrznikiem prowadzącym do wspomnianego powyżej zbiornika.

pojęcia nie mam po co na tym zbiorniczku jest podziałka skoro do niego dochodzi jedynie odpowietrzenie z chłodnicy, w innego połączenie powrotnego płynu do układu nie ma. na dodatek gdy ten zbiorniczek jesy pełny dalszy nadmiar wypływa na glebe...

pozytywne jest to, że wygląda to na somoodpowietrzający się układ, ale szokuje mnie brak zbiorniczka wyrównawczego który pozwalał by na powrót płyny do układu gdy poziom opadnie

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Post autor: Rokfor32 »

Proponuję podnieść nieco poziom wiedzy ogólnej w temacie samochodowych układów chłodzenia ... :mrgreen:

Ale dosyć żartów. To, co bierzesz za odpowietrzenie to właśnie jest zbiornik wyrównawczy. Za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia i powrót chłodziwa w czasie stygnięcia odpowiada korek na chłodnicy. Jest to standardowe rozwiązanie we wszystkich japońskich wozach, aż do czasów obecnych :wink:

Natomiast korki spustowe są dwa, jak w większości silników zresztą. Jeden oczywiście w chłodnicy na dole, a drugi w bloku silnika. Przy całkowitej wymianie należy odkręcić obydwa.
Ten w bloku różnie wygląda, nie ma stałej reguły. Czasem jest to zwykły korek, i wygląda jak najzwyklejsza śruba z łebkiem na klucz 14, a czasem przypomina kranik. Ale zawsze znajduje się u podstawy płaszcza wodnego, i przeważnie w środku długości silnika.

Awatar użytkownika
metaldaw
Posty: 34
Rejestracja: 14 lis 2008, 14:31
Auto: HiluxSurf 3,0TD
Kontakt:

Re: Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Post autor: metaldaw »

Dotychczas użytkowałem jedynie europejskie auta i tam zbiornik wyrównawczy zawsze miał dopływ i odpływ... tu widzę co innego dlatego moje zdziwienie...

jak z kolei wygląda sprawa odpowietrzenia takiego (toyoyt) układu :?: po spuszczeniu płynu z chłodnicy i bloku wlewam świeży korkiem chłodnicy i to wszystko :?: a w jaki sposób uzupełnić płyn w zbiorniczku wyrównawczym :?: wlewać tam bezpośrednio czy chłodnica "sama" przekieruje tam płyn :?:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Post autor: Rokfor32 »

Układ odpowietrza się sam. Wlewasz do pełna do chłodnicy, i do kreski "max" w zbiorniczku wyrównawczym. Jak będzie za dużo, to po rozgrzaniu silnika nadmiar sam wypłynie tą drugą rurką ze zbiorniczka.

Potem, już w czasie normalnego użytkowania, na zimno poziom w zbiorniczku powinien być nieco ponad "min".

ps. Auto masz leciwe, więc i w zbiorniczku zapewne kupę osadu. Dobrze jest się go pozbyć zanim nalejesz świeżego płynu. Nawet nie chodzi o kwestie techniczne, ale utrudnia on rozpoznanie "na rzut okiem", czy ilość płynu jest ok.

Awatar użytkownika
metaldaw
Posty: 34
Rejestracja: 14 lis 2008, 14:31
Auto: HiluxSurf 3,0TD
Kontakt:

Re: Hilux - wymiana płynu w chłodnicy

Post autor: metaldaw »

Rokfor32 dzieki za informacje i rozjaśnienie mojej wiedzy :D

ODPOWIEDZ