Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Moderator: luk4s7

pk1pawel
Posty: 61
Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:21

Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: pk1pawel »

Witam
Hilux 3.0 aut. 2009 81 tys. przebieg org.opony 265/65R17
Przekopałem forum na temat wskazań komp. dot. średniego spalania-większość pisze iż raczej pokrywa się z tym wyliczonym na kalkulatorze pod dystrybutorem. W moim przypadku ZAWSZE wskazanie pokazane przez komp. jest 1-1,1L niższe niż fizycznie. Innym faktem jest, że wg. mnie pali on więcej niż piszą koledzy...raczej powinien palić tyle co pokazuje komp...a jak tankuję to mina mi rzednie. Wiadomo że na spalanie wiele czynników wpływa - ale ja robiąc trasy Kraków-Gdynia lub kraków Wrocław jadąc pustym i nie przekraczając 100km/h NIGDY nie zejdę poniżej 9,5L...oczywiście komp. pokazuje 8,5L i tyle bym chciał. Powiedzcie czy to spalanie jest normalne ?? czy można coś sprawdzić? - pojazd nic nie dymi, korekcja wtrysków to max. odchyłka 1.2 sprawdzana kilka razy...mówią że idealnie bo nawet nowe mogą mieć taką. To jedyny minus jaki mnie dręczy w tym pojeździe - myślałem o zamianie na isuzu d-maxa bo na 100% spala min. 2 litry mniej na 100km. Jak mówię naciskając pedał małym paluszkiem nie zejdę poniżej 9,5l na pusto i do 100km/h...to dużo jak na eco jazdę i pustą taczkę.

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: Kwieczor »

Twoje spalanie, jeżeli jeździsz serią (opony, zawias) dla 3 litrowej, dwutonowej taczki nie wydaje się być jakoś mocno duże.
Jeździsz z otwartą paką, czy masz zabudowę / pokrywę? Jeżeli paka jest pusta i bez zabudowy - generuje spore opory powietrza.

Oczywiście zadam może głupie pytanie, ale biorąc poprawkę na to co opowiadają sprzedawcy samochodów - jeździsz oczywiście z napędem tylko na tył, przodu przypadkiem nie dołączasz?

Wskazania kompa +/- 1 litr to norma w większości aut (z mojego doświadczenia różnice do 10% występowały w Doblo, Yarisie 1.3, Skodzie Fabii 1.2, Citigo1.0)

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1818
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: irko »

Paweł, pomyliłeś auta.
Jeśli zależy ci na tym, zeby to paliło mniej, kup kombi w dieslu, serio mówię.
Hilux naprawę stosunkowo jak na terenówkę niewiele pali.
W LC dodaj jeszcze pare litrów

Kiedys też się przejmowałem tym spalaniem.
Mój test:



Tylko po co tyle stresu w drodze, oszczędzania jeśli na trasie do Lublina (około 300 km)
Mozesz spalić albo 30 litrów albo 26 (mój rekord na trasie Gdańsk-wawa - 7,5l -> takie samo auto jak Twoje)
A oszczędność to 20 zł.

No chyba, że codziennie robisz takie trasy wiec x20 dni zostaje ci miesiecznie 400 zł
To tym bardziej inne auto ci potrzebne ...

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1818
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: irko »

pk1pawel pisze: [...] robiąc trasy Kraków-Gdynia lub kraków Wrocław jadąc pustym i nie przekraczając 100km/h NIGDY nie zejdę poniżej 9,5L...oczywiście komp. pokazuje 8,5L i tyle bym chciał.
Co do KONKRETNIE spalania Twojego auta. Cóż, jakie masz opony? Mierzone na letnich czy zimówkach? Do 100km/h ale z sercem czy po emerycku?

Jak chcesz zeby palił mniej - zmień opony na takie które mają minimalne opory toczenia, poruszaj się z prędkością średnią w okolicach 80km/h (każde 10km/h to + jeden litr -> sprawdzone u mnie na takim samym aucie).

Nadal pozostaje pytanie -> czy warto...

sprytnypavel
Posty: 42
Rejestracja: 02 lis 2013, 13:55
Auto: HI-taczka-LUX 2.5 (2008)
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: sprytnypavel »

Jesteś pewien, że wskazania licznika masz OK? Zrób sobie jakiś odcinek testowy o znanej długości i porównaj z tym co pokazuje przebieg.
Jak masz na dachu bagażnik, lampy itp. to też zwiększa już spore opory toczenia.

Od siebie mogę dodać, że po wymianie opon z "uniwersalnych" na "asfaltowe" spalanie spadło o ponad 1L na 100km (+płaska zabudowa paki).
Oczywiście właściwości terenowe również, ale dla mnie to nie problem (na budowach nie potrzebuję AT-ków). Dla mnie kluczowe jest spalanie, które rzadko przekracza 8L przy prędkościach 80-90km/h

Sugeruję więc modyfikację taką jak ja, ale to od Ciebie zależy jaką chcesz mieć specyfikę fury...

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: LEX »

No i weź też pod uwagę, że praw fizyki nie oszukasz... Silniki spalinowe mają określoną sprawność, czyli ileś tam procent jest marnowane na ciepło a dopiero pozostała resztka to poruszanie wałem napędowym. Dla silników benzynowych około 75% energii się marnuje (sprawność ok.25%) a dla diesli jest to sprawność 50%.

I te liczby mówią same za siebie i bardzo trudno jest je przeskoczyć... Zwiększenie sprawności samego silnika o choćby jeden procent to spora gimnastyka dla producentów, bo muszą stosować specjalne oleje, specjalne stopy metalu o niskich oporach ślizgowych, wszelkie comon raile, turbo, zmienne fazy rozrządu itd... Jest tego sporo a poprawa i tak jest jednocyfrowa i na dobrą sprawę od lat stoi w miejscu. Dlatego szuka się poprawy sprawności całego pojazdu poprzez:
- obniżenie masy pojazdu
- opony o niskim oporze toczenia
- obniżenie masy nieresorowanej i rotacyjnej
- poprawa aerodynamiki
- zmniejszenie oporów toczenia na elementach układu napędowego (skrzynia, wały, reduktor, półosie, łożyska itd.)
- no i parę innych

Jak widzisz, wiele z tych punktów ma się nijak do samochodu, który posiadasz, na przykład masa, aerodynamika. Dlatego też właśnie jakieś halogeny na dachu albo niewłaściwe opony od razu wywalą spalanie w kosmos. Ciesz się więc z tego, że zużywasz poniżej dychy na setkę bo to i tak mało, a deklaracjom producenta nie wierz, bo domyślasz się jak producent testuje katalogowe wartości spalania...
- samochód porusza się w próżni
- powietrze w oponach pochodzi z oddechu dziewic z Wysp Świętojańskich
- opony zrobione są z pieczołowicie wyselekcjonowanych miękkich kozich napletków
- kierowca jest karłem ważącym 30kg
- bagażnik jest pusty
- wszystko w samochodzie wyłączone
- całość się toczy lekko z górki
- testują blisko biegunów, bo tam grawitacja jest mocniejsza ze względu na mniejszą siłę odśrodkową ziemi, dzięki temu samochód szybciej z tej górki leci...

Reasumując, nie panikuj o ten jeden litr. Jak Ci źle to kup Yarisa, bo praw fizyki nie przeskoczysz...

pk1pawel
Posty: 61
Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:21

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: pk1pawel »

Jak pisałem ...choćbym nie wiem jak jechał to poniżej 9,5 nie zejdę...a tutaj mówicie, że niewiele jak na taki wóz ale udaje się wam zejść nawet do 8L....dla mnie to utopia. Średnio natomiast spala mi 11L i nie mam ciężkiej nogi i jeździ pusty. W osobowych 2.0 TDI nie przekraczam 6L..czyli jak producent pisze, w Hilu pisze że średnie powinno być duużo mniejsze...wiem producenci przekłamują.. ale goście z autolawet mówią że palą im mniej.
Spalanie jest identyczne i na letnich oponach i na zimowych - rozmiar ten sam. Nie mam wysokiej zabudowy lecz roletę i te 4 halogeny dachowe na steller zamontowane. Oczywiście spalanie jadąc z napędem na 2 koła.

Wiem że niektóre 3 litrówki jeżdżą na oponach 225-245 i może to też ma znaczenie..ja mam 265/65R17 standardowe.

Awatar użytkownika
Kwieczor
Klubowicz
Posty: 1561
Rejestracja: 05 gru 2009, 23:57
Auto: Hilux 2,5 D4D 2008
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: Kwieczor »

8 litów to robią na średniej 2,5 litrówki, bez "przeszkadzajek" na dachu i na szosowych oponach...

pk1pawel
Posty: 61
Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:21

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: pk1pawel »

sprytnypavel pisze:Jesteś pewien, że wskazania licznika masz OK? Zrób sobie jakiś odcinek testowy o znanej długości i porównaj z tym co pokazuje przebieg.
Jak masz na dachu bagażnik, lampy itp. to też zwiększa już spore opory toczenia.

Od siebie mogę dodać, że po wymianie opon z "uniwersalnych" na "asfaltowe" spalanie spadło o ponad 1L na 100km (+płaska zabudowa paki).
Oczywiście właściwości terenowe również, ale dla mnie to nie problem (na budowach nie potrzebuję AT-ków). Dla mnie kluczowe jest spalanie, które rzadko przekracza 8L przy prędkościach 80-90km/h

Sugeruję więc modyfikację taką jak ja, ale to od Ciebie zależy jaką chcesz mieć specyfikę fury...

myślę, że przy tym akurat pojeździe zwiększona aerodynamika w postaci lamp na dachu nie ma znaczenia, tak jak i płaska zabudowa w stosunku do rolety...jakoś nie moge tego logicznie zrozumieć.
Dla przykładu powiem, że ciągnąc przyczepę o masie 600kg spalanie na trasie (2500km) zwiększyło się jedynie o 0,4L/100km...i tutaj jestem miło zaskoczony...tylko dlaczego pusty aż tyle pali jak mówię Isuzu-Dmax(163 KM i 400Nm) niczym nie ustępuje Hilowi a gabaryty i masy te same a spala poniżej 8L - na trasie nawet 7 bez problemu - i to sa wartości od posiadaczy a nie z instrukcji. Jeszcze nie zmieniam bo mam mały przebieg i nie mam DPFa więc nie mam innych nowych problemów.

sprytnypavel
Posty: 42
Rejestracja: 02 lis 2013, 13:55
Auto: HI-taczka-LUX 2.5 (2008)
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: sprytnypavel »

Kwieczor pisze:8 litów to robią na średniej 2,5 litrówki, bez "przeszkadzajek" na dachu i na szosowych oponach...
Dokładnie!

pk1pawel - od 2009r jeździsz tym autkiem i masz cały czas takie spalanie? Czy wzrosło w ostatnim czasie?

Z MOICH "testów" zauważyłem:
1) Opony "asfaltowe" oszczędzają na czarnym zauważalnie ON - myślę, że co najmniej 1L do
"uniwersalnych".
2) Zużyte, wyząbkowane opony oprócz hałasu zwiększają opory toczenia.
3) Akumulatory, które "nie trzymają" i są nieustannie ładowane dużym prądem zwiększają spalanie.
4) Ja zauważam symboliczną różnicę w zużyciu ropy np. gdy jeżdżę z "kogutami" i antenami na dachu.
5) Jeżdżąc po budowach filtr powietrza czyszczę/wymieniam co kilka miesięcy (mam fabryczny, bez
cyklonów itp.).

pk1pawel
Posty: 61
Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:21

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: pk1pawel »

opony na lato mam jak poniżej w linku
http://allegro.pl/continental-cross-con ... 02407.html" onclick="window.open(this.href);return false;
samochód jest z 10/2009 ja go kupiłem 03/2011 z przebiegiem 47 tys i był jeszcze na gwarancji ASO PL. Pali tyle samo od "nowości" u mnie. Przed zakupem w ASO sprawdziłem korekcje wtrysków wiedząc że to najsłabszy pkt. tego silnika i wszystko było ok na 1 cylindrze max1.1 na pozostałych 0 do 0.7 - ASO powiedziało że idealnie więc kupiłem
To co mnie zaniepokoiło... po zakupie chciałem zobaczyć filtr paliwa..syf jaki spuściłem z filtra paliwa..coś jakby mocna herbata, słaba kawa itp nigdy czegoś takiego nie miałem w swoich dieslach. Oczywiście natychmiast wymieniłem także filtr paliwa. Nie wiem co gośc zatankował, zastanawiałem sie czy np. nie przypchał wtrysków i np. słabo rozpylają, 2 x zapodałem do baku STP do czyszczenia wtryskiwaczy-tak profilaktycznie ale efektu jakiegoś nie zauważyłem.
Przejechałem już prawie 40 tys i zawsze paliwko w filtrze mam jak nowe - tankuje tylko na renomowanych stacjach aby ograniczyć ryzyko zakupu syfa. Stąd wałkuje temat...czy wartość np. prawidłowa wartość korekty wtrysków gwarantuje ich sprawność?

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1818
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: irko »

Popatrz sobie na etykietę tej opony

Obrazek

pk1pawel
Posty: 61
Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:21

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: pk1pawel »

To co pisze na etykiecie to chwyt marketingowy-przykład: opony na jakich ten Hilux wyjeżdża z salonu to bridgestone dueller 265/65r17(mam na rezerwę) i
zapewne ma lepsze wszystkie parametry oprócz jezdnych. Nie wiem czy ktoś z was na to patrzy ale pomimo dużego rozmiaru ta opona ma szerokość bieżnika jedynie 18cm a moja obecna przy tym samym rozmiarze ma 23cm. Więc Toyota wybrała tą oponę (dueller)bo jest dużo tańsza w zakupie(mało bieżnika) ,oczywiście auto mniej pali i mniej hałasuje czyli posiadawszystkie wyczuwalne przez użytkownika parametry, a to że bieżnik zleci po 30tys(kupi następne) i że nie trzyma się drogi, że auto zapada się w piachu tego nikt nie przypisuje oponom bo nikt nie sprawdza szerokości bieżnika a to nowy sposób producentów opon na oszukanie klientów i zmniejszenie kosztów produkcji

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1818
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: irko »

Miałem te opony dawane przez Toyote.
Wywaliłem do kosza przy przebiegu 170 tysięcy (używane z zimowymi na zmianę).
Bieżnika było nawet spoko ale sie rozpadła ;) (odpadł jeden klocek z boku opony)

Tak wiec, czy zleci po 30 tyś czy później to zależy od kierownika też...
I ile pali zdaje sie również ;)

A na papierze pokazuje, że spalanie powinno być niższe.
W realu również bo u mnie to auto w automacie spala CZASAMI mniej ;)


Obrazek


Średnie spalanie przy jeździe po mieście to 10-11 litrów (komputer 10,2 średnio trasa/miasto)
Trasa jak mi się nie chce oszczędzać to właśnie w okolicach 9 litrów
Jechałem w zeszłym roku na Buschtaxi w Niemczech z kolegami w starszych autach którym zależało zeby nie przekraczać 100km/h. Spalanie przy poruszaniu się na tempomacie (autostrada) przy takiej prędkości spadło do 7,5 l/100 (policzone realne zużycie niemieckiego diesla).

Jak chcesz zmineiszyć spalanie to moze zmień opony standardowo dawane do Daci Duster na Michelin LATITUDE TOUR HP. Na papierze spalanie duzi lepiej ...

Obrazek

pk1pawel
Posty: 61
Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:21

Re: Hilux 3.0 bardzo zaniża spalanie i dużo pali ?

Post autor: pk1pawel »

no jeszcze mnie zdenerwowałeś :wink: pisząc że spalił Ci 7,5L...ja z takimi prędkościami uzyskam 9,4L(komp.pokazywał 8,4L) i to jest mój najlepszy wynik przy ekstremalnie delikatnej jeździe w trasie..więc nikt mi nie powie że mój Hil pali normalnie !!.stąd właśnie ten post i wymiana z wami doświadczeń. Może jeszcze warto pójść w str.dogłębnej diagnozy wtrysków bazując na tym co opisałem powyżej.

Gość mi wyjaśnił jak komp. liczy spalanie - zlicza ogólnie mówiąc "czas" otwarcia wtrysków(będący wypadkową wielu parametrów - pedał gazu, ilość powietrza itp) i porównuje z przebyta drogą zliczając sygnały z czujników ABS w kołach. Tak więc komp. na podstawie czasu wtrysku wylicza ile paliwa powinno pójść w cylinder ale "nie wie ile fizycznie poszło". Więc winą przekłamania zużycia fizycznego i wskazywanego przez komp. może być źle wyskalowany układ liczący(niedociągnięcie producenta) lub np. podlewające wtryski - więcej paliwa poszło w cylinder niż powinno przy sprawnym wtrysku w tym samym czsie. Taka to teoria. Dzisiaj już można kupić kpl wtrysków po regeneracji przed denso! za 750zł/szt lub nówki po 1200zł to i tak taniej niz kilka lat temu gdzie ASO za tą imprezę kasowało >12 tys. Co prawda samochód mi żadnego dymka nie puszcza, pali na każdym mrozie od kopa, korekcja na testerze wychodzi OK...więc wciąż nie mogę zrozumieć dlaczego mi spala więcej niż wam.

ODPOWIEDZ