Reduktor

Moderator: luk4s7

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Reduktor

Post autor: Tomasz »

Szukam mechanika - pasjonata z którym mogę porozmawiać o regulacji Torsena w reduktorze VF4B

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Ponawiam prośbę na temat reduktora z Torsenem ,który jest montowany w Toyo 120 . Czy nikt go nie rozbierał i nie zastanawiał jak to działa i dlaczego przekazuje moment 60-40 % tył -przód. Jak go się reguluje ? W krańcowym przypadku samochód będzie tylnonapędowy , a przód będzie się włączał okazjonalnie.

Awatar użytkownika
milczacy
Posty: 2216
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:01
Auto: Hilux 2008 wycieczkow?z
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: milczacy »

myślę, że musisz się uzbroić w cierpliwość. Wiedzę, której szukasz, trudno przelać na forum.

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Witaj, rozumiem doskonale ,że ta wiedza jest ciężka do przelania na papier ,a co dopiero na forum. Ja sobie tak to wyobrażam : pogadam z człowiekiem telefonicznie ( pisanie jest dość kłopotliwe ) obaj przybliżmy się w temacie,a póżniej biorę częsci do auta i jadę .Oczywiście konsultacje nie za uścisk dłoni .To jest jedyne rozwiazanie . :)

Kameleon

Re: Reduktor

Post autor: Kameleon »

Tomasz pisze:Ponawiam prośbę na temat reduktora z Torsenem ,który jest montowany w Toyo 120 . Czy nikt go nie rozbierał i nie zastanawiał jak to działa i dlaczego przekazuje moment 60-40 % tył -przód. Jak go się reguluje ? W krańcowym przypadku samochód będzie tylnonapędowy , a przód będzie się włączał okazjonalnie.
Centralny dyferencjał w LC120 to tgz Torsen T3 lub typ C. Rozdziela on moment obrotowy asymetrycznie w stosunku do 35%przód i 65% tył. W wypadku większej przyczepności przedniej osi stosunek ten może być odwrócony 65/35.
Wartości te są zadane w toku projektowania dyferencjału i sam nie dokonasz modyfikacji pozwalających na zmianę tych wartości. Zawsze zatem przednia i tylna oś otrzymują moment obrotowy i nie występuje efekt tylko "jednonapędowy" jak przy otwartym mechanizmie różnicowym.
Ps. Po co chcesz zmienić rozkład momentu obrotowego w tym Torsenie? Bo jest na to mały "myk" :mrgreen:

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Wiem, że na etapie projektowania Torsena zarys zębów narzuca rozdział momentu VF4B 40% front ,60% tył. Sprawdzałem w samochodzie cztery reduktory i na takiej samej drodze testowej zachowywały się różnie . Widać było - niestety bez żadnych przyrzadów -inne zachowanie się tylnej osi w stosunku do przedniej. Następnie rozebraliśmy reduktory i wszystkie miały identyczny -pomiarowy i optyczny stopień zużycia.Oleje w reduktorach te same. Niestety nie spotkałem się z hamownią do skrzyń biegów ,a tym bardziej do skrzynek rozdzielczych gdzie należy badać dwa momenty wyjściowe .Pytasz po co mi regulacja . Chcę wiedzieć w czym tkwi różnica ( a są tarcze -sprzegła dystansowe "clutch plate", których grubości nie znam,a ona ma wpływ na pracę układu - napewno istnieje instrukcja fabryczna do której nie dotarłem ) oraz na przyszłość chcę wywołać wstępne napiecie na " ślimacznicach " aby oszukać układ , poniewaz przy jezdzie na nie zblokowanym centralnym dyferencjale - z chwilą jak jedno z kół utraci przyczepność moment przekazywany na pozostałe koła = 0 ! , czyli nie masz trakcji . A jazda z zblokowanym centralnym deferencjale przy dużych prędkościach i krętych trasach jest lekko mówiąc nieporozumieniem.

podroze4x4
Posty: 102
Rejestracja: 29 paź 2009, 11:39
Auto: HDJ80, HDJ80, HZJ80
LR Discovery 300
LR Discovery 200
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: podroze4x4 »

Tomasz , poszukaj sobie info ma temat modyfikacji Torena w Audi. Robi się to tak jak mówisz za pomocą podkładek zwiększasz tarcie na ślimacznicach.
A może warto sobie zamontować w tylnym dyferencjale szperę płytkową LSD tak żeby możliwie w pełni wykorzystać moment płynący do tylnych kół a mogący " uciekac" poprzez otwarty dyfer.
Dla najbardziej wymagających Cusco produkuje szpery do np LC120 - do przodu 1 way a do tyłu 1 lub 2 way żeby maksymalnie ograniczyć straty poprzez dyferencjały.
Dla zainteresowanych : http://www.cusco.co.jp/products/pdf/P172-173.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Skoro tak wnikasz w rozkład momentu obrotowego i rozkładasz 4 reduktory to widze że masz na myśli coś więcej niż tylko rekreacyją jazdę :wink: . Pochwal się co kombinujesz :mrgreen:

Kameleon

Re: Reduktor

Post autor: Kameleon »

Tomasz pisze:Pytasz po co mi regulacja . Chcę wiedzieć w czym tkwi różnica ( a są tarcze -sprzegła dystansowe "clutch plate", których grubości nie znam,a ona ma wpływ na pracę układu - napewno istnieje instrukcja fabryczna do której nie dotarłem )
http://www.4x4community.co.za/forum/sho ... 427&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Zaleca się wymianę całego podzespołu ( centralnego dyferencjału znaczy się)
Ale na schemacie ładnie widoczne są płytki o których mówimy.
Obawiam się że nie ma różnych grubości regulacyjnych dostępnych jako części zamienne i trzeba takowe pomierzyć i dorobić na wzór inne grubości i rozkładać/składać dyfer, próbować we własnym zakresie oczekując innego rozkładu momentu obrotowego niż przewidział producent.
Skoro jesteś w stanie w 4 autach z takim samym Torsenem rozróżnić inny rozkład momentu obrotowego to chapeau bas :shock:
Mam tylko nadzieję że te odczucia nie wynikały z innych opon, ciśnienia w nich, geometrii i stanu zawieszenia....

Kameleon

Re: Reduktor

Post autor: Kameleon »

Tomasz pisze:Sprawdzałem w samochodzie cztery reduktory i na takiej samej drodze testowej zachowywały się różnie . Widać było - niestety bez żadnych przyrzadów -inne zachowanie się tylnej osi w stosunku do przedniej.
Upsss :oops: , chyba źle zrozumiałem.
Czyli że w tym samym samochodzie testowałeś 4 różne reduktory :?:
Jeszcze raz chapeau bas.

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Dwa samochody , ale w odstępach parodniowych,a wszystkie na pseudo hamownii ( silnik elektryczny - skrzynia biegów + skrzynka rozdzielcza ).Torsen typ R( wersja sportowa - ma wstawione sprężynki ( na ściskanie )i spełnia moje wymagania .Jestem na tropie mechanika, który podobno składa i rozkłada dyfry ( dla Hondy Civic ) z zamkniętymi oczami :wink: . Pożyjemy zobaczymy :D

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Jestem zaangażowany (sam się zaangażowałem ) w projekt auta cross country do którego wziąlem sześciobiegową skrzynię i skrzynkę rozdzielczą z Toyo 120.Oba te podzespoły całkowicie przebudowałem ,no całkowicie to może za małe słowo .

Kameleon

Re: Reduktor

Post autor: Kameleon »

Tomasz pisze:Jestem zaangażowany (sam się zaangażowałem ) w projekt auta cross country do którego wziąlem sześciobiegową skrzynię i skrzynkę rozdzielczą z Toyo 120.Oba te podzespoły całkowicie przebudowałem ,no całkowicie to może za małe słowo .
No to bardzo ładnie, trzeba było tak od razu a nie czaić się że niby reduktor coś nie tego :mrgreen:
Układy napędowe to mój konik :wink:
Pytam z ciekawością o więcej szczegółów, jaki silnik ,rama przestrzenna itd bo to że niezależny zawias to już sobie sam wydedukowałem bo treduktor z LC120 do sztywnych mostów to się nie nadaje :mrgreen:
Ps Co z tym Torsenem R , będzie w skrzyni rozdzielczej czy w dyfrach :?:

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Dlaczego skrzynka rozdzielcza LC 120 nie nadaje się do sztywnych mostów ? Jak to wydedukowałeś ?

Kameleon

Re: Reduktor

Post autor: Kameleon »

Tomasz pisze:Dlaczego skrzynka rozdzielcza LC 120 nie nadaje się do sztywnych mostów ? Jak to wydedukowałeś ?
Doszedłem do tego bo zadając skomplikowane pytanie sam naprowadzasz na " wyższy stopień świadomości" pewnych zagadnień.
Nie ma odwrotu w rajdach CC od coraz doskonalszych konstrukcji. Dziś gdy już każdy może mieć pod maską V8 i 500+ koni mechanicznych powalczyć możesz już tylko doskonałą lekka konstrukcją samochodu w połączeniu z przemyślanym układem napędowym który wraz z doskonałym zawiasem pozwoli efektywnie przenieść to na podłoże.
Powiedz kto poważnie myśli o "szybkiej jeździe"jak sam napisałeś i zastanawia się nad dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy osiami myśląc o zmianie ustawień Torsena mając pod sobą sztywne mosty których zaletą jest tylko cena i wytrzymałość.
Powiedz że nie mam racji :roll:

Tomasz
Posty: 13
Rejestracja: 24 paź 2012, 10:12
Auto: Toyota Land Cruiser 100
Kontakt:

Re: Reduktor

Post autor: Tomasz »

Kameleon pisze:
Tomasz pisze:sobie sam wydedukowałem bo treduktor z LC120 do sztywnych mostów to się nie nadaje :mrgreen:
:?:
staram się być precyzyjny , chodzi mi o słowa " nie nadaje " a nie, że obecne zaangażowanie techniczne w samochodach cc nonsensem czyni sztywne mosty . Zaprzeczeniem są wprawdzie wyniki Overdreivu + Toyo RPA + G-Force i ich trakcja, ale to dotyczy tylnych sztywnych mostów i wspaniale dobrana charakterystyka amortyzatorów , której my nie jestemy wstanie osiagnąć bez pomocy fabryki ( ale i tu widzę duże kłopoty )

ODPOWIEDZ