blokady dyfrów i systemy trakcji...
Moderator: luk4s7
blokady dyfrów i systemy trakcji...
witam,
Wiem, że wiele już o tym tu napisano i w zasadzie to przeczytałem ale i tak nie do końca mam jasność w jednej kwestii, dlatego proszę o konsultację.
Sprawa dotyczy LC120 a wątpliwość jest taka:
- skoro blokada międzyosiowego dyferencjału rozdziela napęd 50/50 i skoro jej włączenie (zgodnie z instrukcją) powoduje wyłączenie systemu kontroli trakcji...
- to pytanie - czy jeśli dwa koła tylne mają przyczepność, a jedno przednie nie - to powinien wyjechać czy nie powinien?
...bo nie wyjeżdża, a to przednie wiszące jest dohamowywane przez system i tylko "tryka" (a chyba nie powinno skoro trakcja jest OFF) i nie jedzie..
pozdrawiam,
rafał
Wiem, że wiele już o tym tu napisano i w zasadzie to przeczytałem ale i tak nie do końca mam jasność w jednej kwestii, dlatego proszę o konsultację.
Sprawa dotyczy LC120 a wątpliwość jest taka:
- skoro blokada międzyosiowego dyferencjału rozdziela napęd 50/50 i skoro jej włączenie (zgodnie z instrukcją) powoduje wyłączenie systemu kontroli trakcji...
- to pytanie - czy jeśli dwa koła tylne mają przyczepność, a jedno przednie nie - to powinien wyjechać czy nie powinien?
...bo nie wyjeżdża, a to przednie wiszące jest dohamowywane przez system i tylko "tryka" (a chyba nie powinno skoro trakcja jest OFF) i nie jedzie..
pozdrawiam,
rafał
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Wydaje mi sie ze kontrola trakcji nie powinna sie wyłączać. Co najwyżej jej działanie powinno sie zmienic na bardziej terenowe. Ja akurat nie mam kontroli trakcji. Co do blokady. Jeżeli oba tylne lub oba przednie koła maja przyczepność to na włączonej blokadzie powinien wyjechać. Czyli w sytuacji która opisujesz powinno sie krecic koło z przodu które nie ma przyczepności i oba z tyłu które maja przyczepność.
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Centralny mechanizm różnicowy powoduje, że można jeździć teoretycznie 4x4 po czarnym.
W terenie się nie sprawdza, bo gdy 1 koło traci przyczepność to pozostałe 3 stoją.
Jeśli masz taki objaw, to znaczy, że nie działa Ci blokada centralnego mechanizmu rożnicowego - wniosek logiczny.
Blokada mechanizmu centralnego powoduje, że obie osie są napędzane niezależnie.
Niestety jeśli teren jest trudny, to potrzebne są jeszcze blokady lub chociaż jedną blokada mechanizmu roznicowego na którejś osi, a najlepiej na obu.
Może zamiast blokady centralnego mechanizmu włączasz blokadę tylnego mostu? Z wyłączonym mechanizmem blokady centralnj tylna blokada nie zadziała raczej.
Może wrzuć foto co włączasz.
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
W terenie się nie sprawdza, bo gdy 1 koło traci przyczepność to pozostałe 3 stoją.
Jeśli masz taki objaw, to znaczy, że nie działa Ci blokada centralnego mechanizmu rożnicowego - wniosek logiczny.
Blokada mechanizmu centralnego powoduje, że obie osie są napędzane niezależnie.
Niestety jeśli teren jest trudny, to potrzebne są jeszcze blokady lub chociaż jedną blokada mechanizmu roznicowego na którejś osi, a najlepiej na obu.
Może zamiast blokady centralnego mechanizmu włączasz blokadę tylnego mostu? Z wyłączonym mechanizmem blokady centralnj tylna blokada nie zadziała raczej.
Może wrzuć foto co włączasz.
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Co masz na myśli pisząc, że "obie osie są napędzane niezależnie"? po zapięciu blokady środkowej jednakowy moment jest przekazywany na tył i przód po równo - tak to rozumiem.
Włączam ten guzik na panelu służący do zapinania blokady - innych nie mam i blokad mostów też nie mam.
też mam wrażenie, że blokada środkowego nie działa, choć świeci kontrolka potwierdzająca że działa.
No ale dlaczego koło wiszące jest przyhamowywane przez system..? też tak nie powinno być, chyba....
Włączam ten guzik na panelu służący do zapinania blokady - innych nie mam i blokad mostów też nie mam.
też mam wrażenie, że blokada środkowego nie działa, choć świeci kontrolka potwierdzająca że działa.
No ale dlaczego koło wiszące jest przyhamowywane przez system..? też tak nie powinno być, chyba....
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
No wlasnie tak powinno byc. System przyhamowuje kolo ktore nie ma przyczepnosci zeby skierowac moment na to ktore stoi na ziemi.
Radek ma na mysli ze osie sa napedzane niezaleznie tzn ze jedna os jest napedzana niezaleznie od tego czy druga ma przyczepnosc czy tez nie.
Radek ma na mysli ze osie sa napedzane niezaleznie tzn ze jedna os jest napedzana niezaleznie od tego czy druga ma przyczepnosc czy tez nie.
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
ale system powinien nie działać - cytuję instrukcję: "W momencie zablokowania międzyosiowego mechanizmu różnicowego zostaje automatycznie wyłączony układ stabilizacji toru jazdy i oprócz lampki blokady mechanizmu różnicowego zapala się lampka VSC OFF. Jest to spowodowane tym, że działanie funkcji stabilizacji toru jazdy ogranicza możliwość uwolnienia kół pojazdu." Koniec cytatu.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Sek w tym ze kontrola trakcji Traction Control to nie jest to samo VSC Vehicle Stability Control. O ile wiem w 120 w ktorej jest kontrola trakcji nie da sie jej wylaczyc. BTW kontrola trakcji powinna pomagac w wyjechaniu wiec to nie jest wcale zle.
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Ok, guzik, ale jaki masz tryb jazdy na reduktorze?
Wiesz, że blokada nie zadziała bez włączenia reduktora, czyli nie działa gdy wajha reduktora jest na H (ani na N, oczywiście). Musi być np na HL.
Niby lampka wskazująca załączenie nie powinna się zapalać, jeśli blokada się nie załączyła, czyli w innym trybie jazdy, ale różnie może być, więc wolę się upewnić czy tu nie ma błędu.
Blokada jest sterowana silnikiem elektrycznym, jeśli długo nie była używana, to pewnie silniczek jest uszkodzony i nie zadziała. Naprawa silniczka wymaga rozebrania reduktora - cytuję wg postów, które były w innym wątku o tym problemie, pisane przez Kylona z Wyprawa4x4 a on na pewno wie co pisze
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
Wiesz, że blokada nie zadziała bez włączenia reduktora, czyli nie działa gdy wajha reduktora jest na H (ani na N, oczywiście). Musi być np na HL.
Niby lampka wskazująca załączenie nie powinna się zapalać, jeśli blokada się nie załączyła, czyli w innym trybie jazdy, ale różnie może być, więc wolę się upewnić czy tu nie ma błędu.
Blokada jest sterowana silnikiem elektrycznym, jeśli długo nie była używana, to pewnie silniczek jest uszkodzony i nie zadziała. Naprawa silniczka wymaga rozebrania reduktora - cytuję wg postów, które były w innym wątku o tym problemie, pisane przez Kylona z Wyprawa4x4 a on na pewno wie co pisze
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Wiesz co, w instrukcji jest wyraznie napisane, że blokade mozna zapinac w obu położeniach reduktora - na H i na L i nie jest warunkiem koniecznym dla jej dzialania polożenie L...
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Tu o systemach i ich działaniu i wyłączaniu, skoro był wątek, to warto skorzystać.
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Radek, kolega pisze o blokadzie centralnej a nie o blokadzie tylnego mostu...troche mieszasz tematy.oradek pisze:Ok, guzik, ale jaki masz tryb jazdy na reduktorze?
Wiesz, że blokada nie zadziała bez włączenia reduktora, czyli nie działa gdy wajha reduktora jest na H (ani na N, oczywiście). Musi być np na HL.
Niby lampka wskazująca załączenie nie powinna się zapalać, jeśli blokada się nie załączyła, czyli w innym trybie jazdy, ale różnie może być, więc wolę się upewnić czy tu nie ma błędu.
Blokada jest sterowana silnikiem elektrycznym, jeśli długo nie była używana, to pewnie silniczek jest uszkodzony i nie zadziała. Naprawa silniczka wymaga rozebrania reduktora - cytuję wg postów, które były w innym wątku o tym problemie, pisane przez Kylona z Wyprawa4x4 a on na pewno wie co pisze
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
Blokada centralna może być załączana praktycznie zawsze niezależnie od położenia wajhy reduktora.
Jeżeli kontrolka blokady (pomarańczowa) się świeci to na 99% blokada działa. Można to sprawdzić podnosząc przód samochodu tak żeby koła z przodu wisiały nad ziemią. Jeżeli możemy zakrecic ręką przednim wałem-blokada wyłączona, jeżeli jest na sztywno spięty z tylnym i nie da sie nim zakrecic-blokada włączona.
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Dziękuję za podpowiedzi i za linki - już je wielokrotnie wcześniej czytałem..
Co do blokad i reduktorów jest chyba jasność. Dla mnie najbardziej odkrywcze jest to, że VSC i traction control to nie to samo.
VSC zapewnia stabilność pojazdu w szczególności kontroluje uślizg boczny:
http://www.toyota-myanmar.com/innovatio ... ontrol-vsc
natomiast TRC czyli traction control zarządza uślizgiem wzdłużnym np. przy ruszaniu
http://www.toyotamalawi.com/traction-control-trc/
A z tego co wyczytałem w różnych miejscach wydaje mi się, że VSC jest nadrzędny do tarcion control i wydaje mi się, że wyłączenie VSC powinno wyłączyć również traction control i wszystko inne (bo inaczej to bez sensu). Może o tym też świadczyć fakt, że w innych toyotach jednym wciśnięciem guzika wyłącza się traction control a dopiero po przytrzymaniu tego guzika przez 3 sekundy wyłączasz VSC - czyli wszystko...
cytat: If both front wheels get stuck in fresh snow or mud, you may need to turn off both Traction Control (also know as TRAC) and Vehicle Stability Control (VSC) so you can rock the vehicle to free it. To turn TRAC off, simply push and release the VSC OFF button. The "TRAC OFF" indicator light should come on. Push the button again to turn TRAC back on. Push and hold the button for three seconds to turn off both TRAC and VSC. The TRAC OFF and VSC OFF indicators will appear.
ale u mnie najwyraźniej to tak nie działa - czyli albo coś jest popsute albo wnioski są do bani
Co do blokad i reduktorów jest chyba jasność. Dla mnie najbardziej odkrywcze jest to, że VSC i traction control to nie to samo.
VSC zapewnia stabilność pojazdu w szczególności kontroluje uślizg boczny:
http://www.toyota-myanmar.com/innovatio ... ontrol-vsc
natomiast TRC czyli traction control zarządza uślizgiem wzdłużnym np. przy ruszaniu
http://www.toyotamalawi.com/traction-control-trc/
A z tego co wyczytałem w różnych miejscach wydaje mi się, że VSC jest nadrzędny do tarcion control i wydaje mi się, że wyłączenie VSC powinno wyłączyć również traction control i wszystko inne (bo inaczej to bez sensu). Może o tym też świadczyć fakt, że w innych toyotach jednym wciśnięciem guzika wyłącza się traction control a dopiero po przytrzymaniu tego guzika przez 3 sekundy wyłączasz VSC - czyli wszystko...
cytat: If both front wheels get stuck in fresh snow or mud, you may need to turn off both Traction Control (also know as TRAC) and Vehicle Stability Control (VSC) so you can rock the vehicle to free it. To turn TRAC off, simply push and release the VSC OFF button. The "TRAC OFF" indicator light should come on. Push the button again to turn TRAC back on. Push and hold the button for three seconds to turn off both TRAC and VSC. The TRAC OFF and VSC OFF indicators will appear.
ale u mnie najwyraźniej to tak nie działa - czyli albo coś jest popsute albo wnioski są do bani
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
Sebastian44 nie mylę wątków, tylko często ludzie mylą funkcje, dlatego pytam i opisuję, a co do blokowania centralnego mechanizmu, wg innego wątku, do którego link wkleiłem już tu chyba, centralna blokada włącza się tylko w trybie HL, nie czytałem instrukcji i nie testowałem, więc nie wiem, jak jest realnie, ale szukając przyczyny, że coś nie działa, warto spróbować różnych opcji.
Działa Ci w trybie H? Sprawdziłeś? To napisz. Przyda się każdemu kto będzie czytał. Dotychczas ludzie pisali coś innego.
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
Działa Ci w trybie H? Sprawdziłeś? To napisz. Przyda się każdemu kto będzie czytał. Dotychczas ludzie pisali coś innego.
Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek
Re: blokady dyfrów i systemy trakcji...
może w różnych wersjach jest różnie, ale w moim wyraźnie napisano w instrukcji (jej wierzę) że blokada działa niezależnie od reduktora.
Tak czy siak, mam nadzieję jutro poeksperymentować - dam znać oczywiście.
Tak czy siak, mam nadzieję jutro poeksperymentować - dam znać oczywiście.