TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Moderator: luk4s7

kokos
Posty: 90
Rejestracja: 08 kwie 2018, 09:04

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kokos »

Bo na stacji nie bada się amortyzatorów a przyczepność ;) jak masz duży balon to zawsze wyjdzie dobrze. U mnie zawieszenie wypierdziałe, 17 lat od nowości amortyzatory siedzą. Wczoraj przegląd na tip top, a w czasie jazdy tragedia...

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: sebastian44 »

bilans pisze:
sebastian44 pisze:Panowie, jak macie stary i wypierdziany zawias lub nie podoba Wam sie charakterystyka to warto zastanowić się nad zakupem nowego. Co do % sprawnosci na stacji diagnostycznej, jak pisano powyżej, zazwyczaj wychodzi że amory są super sprawne ale w praktyce podczas jazdy nie jest tak różowo. Ja tak miałem, niby sprawna amortyzacja a auto kiwało sie na boki i przy mocnym wietrze trzeba było uważać. Po zmianie na nowe była znaczna poprawa.
masz kolego 100 % racji i dla tego wymieniam w najbliższym czasie amorki przednie oczywiście na oryginalne
a tył jeszcze troszkę poczeka bo płaczę na samą myśl o ich cenie (oryginały)
Zależy co zamierzasz robić z autem, jeżeli w gre wchodzi jazda w terenie polecam kupić pełen lift. Nie jest tak trwały jak oryginały ale jest tańszy i polepsza prowadzenie zarówno na asfalcie jak i poza nim.

Z moich obserwacji oryginalne zawieszenie jest rodzajem kompromisu miedzy trwałością, prowadzeniem po szosie i w terenie oraz oczywiscie ceną. Kupujac dedykowane zawieszenie do naszych zastosowań przesuwamy tą charakterystyke z tym kierunku który najbardziej nam odpowiada.

Kupując oryginalne zawieszenie wcale nie dostajemy najbardziej niezawodnej opcji, ani najbardziej komfortowej itd itp. Raczej jest to najbardziej nijaka opcja ;)

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: luk4s7 »

Mam porównanie 120'tka z TEMS vs. 150'tka na standardowych sprężynach. Nie czuję znaczącej różnicy. Jedyne co według mnie jest plusem dla TEMS, to trzymanie d*y na tym samym poziomie bez względu na załadowanie.
Myślę ze Toyota patrzy na to podobnie, dlatego 150'tka ma TEMS tylko w wersji Executive (czyli max opcja). W 120'tkach miały go prawie wszystkie modele opuszczające salon PL.

150'tka ma za to KDSS prawie we wszystkich wersjach. Nie mam jeszcze zdania czy brak tego systemu jest faktycznie znaczący czy tylko należy go skwitować westchnięciem (i jechać dalej) ;)

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Zwałaszcza że oryginalne amortyzatory są olejowe czyli jednostronnego działania.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: luk4s7 »

kylon pisze:Zwałaszcza że oryginalne amortyzatory są olejowe czyli jednostronnego działania.
Która to strona prawa, lewa, przód czy tył? Obrazek

A poważnie to nie do końca chłytam czy odnosisz się do mojego czy Sebastiana postu.
Jakoś nie chce mi się wierzyć że na pierwszy montaż Toyota wkłada jednostronne. Czy to by oznaczało że tylko amortyzują dobicie a odbicia nie?

Czy regulowany amor z TEMS też działa jednostronnie?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Wypowiedź dotyczyła tego co pisał Sebastian. Oczywiście łatwo sprawdzić czy nadal gas jest w amortyzatorze. W amortyzatorze olejowym tłoczysko pozostaje w tej pozycji w której je zostawimy. W amortyzatorze gazowym vel olejowo gazowym (to to samo i proszę żeby zaraz Rokfor nie pisał o amrtyzatorach gazowych bez oleju w innych zastosowaniach) sztuca jest wypychana do góry przez gas.
Oczywiście występują amortyzatory dwururowe gazowo olejowe. Poniższy film dotyczy bardziej osobówek.

https://youtu.be/CvJb2oA6gEc

KarolWroclaw
Posty: 8
Rejestracja: 02 paź 2019, 16:50

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: KarolWroclaw »

Hej i ja mam pytanie. Sprężarka do zawieszenia dziś padła z dnia na dzień (choć już przy kupnie chodziła głośniej niż powinna)co akurat zgrało się z pogryzieniem przez kuny np przewodów do spryskiwaczy. Chciałbym sprawdzić czy to może problem elektryczny najpierw. Czy do sprężarki wchodzą takie kable które można łatwo namierzyć i na krótko podłączyć ? Żeby chociaż sprawdzić czy ruszy czy może trzeba szukać w calej instalacji.

Druga sprawa to chciałbym zamontować na hak platformę na moto, w poprzek. Moto będzie wystawało pewnie po obu stronach ale widziałem takie rozwiązania. Moto waga ok 160kg. I tu pytanie. Czy pneumatyka da rade?
Czy może trzebaby przejść na sprężyny ?

Samochód kupiony jakiś miesiąc temu. Nawet nie zdążyłem za bardzo w teren zjechać :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: stachu_l »

Sprężarka jest zasilana "prawie" bezpośrednio z akumulatora bo pobiera dość duży prąd.
Opisowo wygląda to tak:
- bezpiecznik 50A - w puszcze z bezpiecznikami w komorze silnika - te "wysoko-prądowe" bezpieczniki są takie kwadratowe, nie pamiętam który ale jest opisany na pokrywie jako Air Suspension (Chyba Air Sus). Z niego zasilany jest styk przekaźnika włączający kompresor.
- przekaźnik jest także w komorze silnika (chyba taka mniejsza puszka obok bezpieczników albo także w puszcze z bezpiecznikami)
- z bezpiecznika Air Sus jest także zasilany bezpiecznik Air Sus 2 - 10A - taki zwykły mini gdzieś w rządku bezpieczników (także opisany na pokrywie). Z niego zasilana jest część odpowiadająca z zawieszenie pneumatyczne ECU TEMS - jak się wyciągnie to przestają działać wszystkie elektrozawory - czasem się przydaje jak zawieszenie głupieje i samo opuszcza (np przy problemie z czujnikami wysokości).
- Układ TEMS ma jeszcze jeden bezpiecznik - TEMS - pod kierownicą. On podaje zasilanie po włączeniu stacyjki i pewno zasila główna logikę ale aż tak nie wnikałem.

Jeżeli któryś z bezpieczników Air Sus padł (albo został wyjęty) to będzie migała lampka od wysokości zawieszenia sygnalizując awarię.
Przed kompresorem na ramie (nad belką z tego co pamiętam) jest złącze kompresora - 4 styki - Dwa grubsze kable to zasilanie i masa a dwa pozostałe to bocznik pomiarowy prądu - taki kawał drutu w osłonce zaraz przy wtyczce kompresora włączony w szereg z kompresorem, spadek napięcia jest przesyłany do TEMS aby sprawdzać czy kompresor pobiera prąd jak zostaje włączony przez przekaźnik. Przekaźnik oczywiście sterowany jest z TEMS.

Myślę, że samo 160kg to nie problem, pytanie ile jeszcze będzie w bagażniku.
Jeszcze nie udało mi się osiągnąć stanu w którym zawieszenie próbuje się podnosić i nie daje rady a bagażnik bywał załadowany i przyczepa na haku ale nie robiłem pomiarów ile to naprawdę wytrzyma.

KarolWroclaw
Posty: 8
Rejestracja: 02 paź 2019, 16:50

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: KarolWroclaw »

Dziękuję serdecznie:) Raczej jak moto będzie załadowane to tylko na dojazd "normalnymi" drogami bez super dodatkowego obciążenia.
Sprawdzę dokładnie ten kompresor. Dojście do tej wtyczki jest bez jakichs większych demontaży? czy trzeba nadkole zdjąć? Będzie podnośnik i kanał. Na zegarach nic nie miga. Przełącznik od zmiany wysokości działa tzn jak wciskam high to na moment zapala się HIGH na zielono ale zaraz wraca na normal. No i cisza. Sprężarka nie działa,

KarolWroclaw
Posty: 8
Rejestracja: 02 paź 2019, 16:50

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: KarolWroclaw »

no i następne pytanie, bo jak widzę opinie są różne. Warto pójść w oryginalne części jeśli padł kompresor? Czyli wymienić kompresor, miechy, i jeszcze cos? Tak żeby auto po prostu jeździło :)

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: zombi »

stachu_l pisze:..Myślę, że samo 160kg to nie problem, pytanie ile jeszcze będzie w bagażniku....
Problemem jest, że to nie jest w bagażniku tylko na dźwigni kawałek za bagażnikiem. Nie obawiałbym się tylne zawieszenie tylko o przednie, które może nie mieć odpowiedniego docisku na skrętnych kołach.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: sebastian44 »

Chyba najprościej żeby auto jezdziło to zmienić na sprężyny ;) ten system jest spoko dopuki działa i jest w miare nowy. Po czasie zaczynaja sie psuc kolejne elementy które po pierwsze nie są tanie a po drugie diagnoza nie jest łatwa.

Ale przeróbka na sprężyny musi byc robiona przez ogarniety warsztat który juz to wczesniej przerabiał.

Od siebie jeszcze dodam że motor wiszący na haku to słaby pomysł, auto bedzie sie prowadziło tragicznie z czyms takim wiszącym daleko za osią. Lepiej kupić normalną przyczepke.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: stachu_l »

zombi pisze:Nie obawiałbym się tylne zawieszenie tylko o przednie, które może nie mieć odpowiedniego docisku na skrętnych kołach.
Jeżeli motor będzie wisiał 1.4m za tylną osią to tylko połowa jego ciężaru ubędzie z przedniej osi (rozstaw ok 2.8m) czyli ok 80kg - różnica jak jazda z pasażerem lub bez - czyli jak z motorem to koniecznie zabieramy pasażera ponad 80kg :-)

KarolWroclaw
Posty: 8
Rejestracja: 02 paź 2019, 16:50

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: KarolWroclaw »

O cholera, to muszę "przytyć" kobitę lub niech ziemniaki dodatkowo ze sobą wozi ;P Co do przyczeppki to mam, ale jest pomysl startu w zawodadach typu Rally Albania lub Illyria na moto i słabo widzę kobitkę w land cruiserze z przyczepką jadącą offem mniej więcej po trasie rajdu przez 6 krajów :). A platforma nie będzie przeszkadzać lub będzie można ją zdemontować i na dach

Podpytam jeszcze o kwestię sprężarki:
znalazłem taką: https://allegro.pl/oferta/kompresor-pom ... 8243856479
lub taka https://allegro.pl/oferta/nowy-kompreso ... 8267472274 - dużo tańsza. Testował ktoś te sprzęty?
I np miech taki: https://allegro.pl/oferta/poduszka-miec ... 4291fbf951

co myślicie?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: stachu_l »

Pierwsza wygląda na oryginał i cena niestety też
Druga - w podobnej cenie widziałem na portalu e... zamiennik u Niemca. Sprzedawca twierdzi, że oryginał, jeżeli to prawda to dobra cena
Miech oryginał bywał po ok 800 pln więc jeżeli to oryginał to także dobra cena. Zamienniki bywają w takiej cenie.
Widzę, że ma także tylne amortyzatory po 1250 pln sztuka, widywałem raczej w okolicach 2200 pln a zamienników w zasadzie nie było (tych przestrajanych z wtyczka do TEMS). Widzę jednak, że pojawiły się oferty z zamiennikiem KYB po 1400 do 1750 pln więc może to zamiennik.
Ewentualnie sprzedawca ma dojście do części dużo taniej niż inni.

ODPOWIEDZ