Odpowietrzenia

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Odpowietrzenia

Post autor: sebastian44 »

Czesc. Nie znalazłem nigdzie odpowiedzi. Jak wygląda sprawa odpowietrzeń skrzyni i reduktora w J120? O mostach wiem, przedni ma wyprowadzenie pod maskę, widać grzybek, z tylnym też sobie poradziłem. Czy skrzynia automatyczna i reduktor są fabrycznie dobrze zabezpieczone czy trzeba poprawiać?

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: rolkos »

Na skrzyni powinieneś mieć trójnik łączy on odpowietrzenie z reduktora i skrzyni w jeden wężyk, który prowadzi do komory silnika i kończy się gdzieś nad flanszą przedniego mostu (lekko z lewej, w okolicach grodzi nad przednim wałem).
Wg mnie jest to zdecydowanie za nisko.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: Zibi »

ale chyba zakończone jest grzybkiem? wiec w tym przypadku wysokosc nie ma znaczenia?

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: rolkos »

Tak zakończony jest grzybkiem. W moście też jest zakończony grzybkiem, a mimo to zaciągnął mi wodę przez uszczelniacze półosi. Warto też skontrolować stan tego grzybka.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: sebastian44 »

Zibi pisze:ale chyba zakończone jest grzybkiem? wiec w tym przypadku wysokosc nie ma znaczenia?
Gdyby wysokośc nie miała znaczenia to nie wyprowadzaliby grzybka wyżej tylko dali przy samych mechanizmach.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: Zibi »

Myślę, że wyprowadzenie wyzej jest metodą ochrony grzybka. Bo innego sensu tu nie widzę - grzybek zamykając się i otwierając kontroluje odpowiednie ciśnienie w moście. Niezależnie od odległosci w jakiej znajduje się od mostu.

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: rolkos »

Grzybek to zawór jednokierunkowy, otwiera się wypuszczając nadciśnienie z mostu gdy ten się nagrzewa (chodzi o to żeby nie wypchnąć oleju przez uszczelniacze). W momencie gwałtownego schłodzenia, np. szybki wjazd w głęboką wodę objętość powietrza się zmniejsza co wytwarza różnicę ciśnień. Grzybek się zamyka i w tym momencie może dojść do zassania wody przez uszczelniacze.

Odpowietrzenie przenosi się wyżej żeby nie było potrzeby stosowania grzybka, tylko "otwarte odpowietrzenie". Dzięki temu powietrze może swobodnie przepływać do i z mechanizmu (mostu, skrzyni) wyrównując ciśnienie w kontrolowany sposób. Na końcu warto dać jakiś filtr żeby nie dostawał się brud do środka.

Pewnie jak by wjechać wolno to ciśnienie by się wyrównało przez uszczelniacze zanim te będą pod wodą, ale nie zawsze się tak da.

Cała operacja przeniesienia odpowietrzników jest bardzo prosta i tania, więc myślę że jak ktoś planuje głębsze przeprawy to warto dla spokojności. Najgorsze jest to że jak się wleje woda to tego nie wiemy i można tak jeździć rok z budyniem w moście.

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: jezus »

sprawę odpowietrzeń powinno się traktować dość poważnie. Nie tylko dla brodzących i upalających. Czasami nie planując można stanąć w głębszej wodzie i przy słabym zabezpieczeniu bądź oryginałach, nabrać wody do mostów czy skrzyni. Opiszę nasz zeszłoroczny wypad w Lubelskie nad Wieprz. Autko po bardzo dobrym przygotowaniu i kompletnych wymianach czego tylko się dało. Pojechaliśmy na imprezę , ale jesteśmy na tyle wybredni że postanowiliśmy sami sobie pozwiedzać rejony. Wszystko ładnie i pięknie aczkolwiek w jedno auto trzeba mocniej uważać. No i się stało. Prawie godzinę tak stało w wodzie zanim po iluś tam próbach udało mnie się znaleźć jakiś korzeń pod taflą wody ( bo 30m przed autkiem płynęła rzeka Wieprz.) i wytargać pudło z wody. Po akcji jazda jeszcze około 40 kilometrów do hotelu, autko na lawetę ( bo tak z nami jeździ) i do Domu. Po takich wyjazdach autko zawsze przechodzi gruntowny przegląd. No i się wydało. W skrzyni i mostach budyń. Skrzynia (automat) na tyle dostała że poszła do remontu. Właśnie po tym wyjeździe ( pierwszym tego autka po modyfikacjach ) Przypomniało się nam że nie dopisaliśmy do listy przeróbek podniesienia wyżej wspomnianych odpowietrzeń. Błąd został szybko usunięty.... :-)
Obrazek

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: sebastian44 »

Ano własnie przed taka sytuacją chce się zabezpieczyć. Do wody specjalnie wjeżdżać nie chce ale wiadomo jak jest, czasem może sie zdarzyć i wolałbym nie remontowac z tego powodu skrzyni. Musze zobaczyć czy u mnie odpowietrzenie skrzyni jest wyprowadzone tak jak to Rolkos pisze- chociaż mało co tam widać i ciężko stwierdzić.

Chyba że ktos to przerabiał i może potwierdzić że w J120 z automatem odpowietrzenia skrzyni, mostu i reduktora sa wyprowadzone jednym wężykiem pod maskę? Wężyk takowy widzę ale nie widac dokąd on prowadzi.

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: rolkos »

Pomacaj nad dzwonem skrzyni.
Tu masz zdjęcie gdzie to jest w automacie.
http://prntscr.com/i0pv0j

http://prntscr.com/i0pxf7

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: sebastian44 »

Dzieki bedę patrzył !

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: Zibi »

z całym szacunkiem nie zgodzę się z przedwówcami :) Most musi być zamknięty a grzybek upuszcza jedynie nadmiar cisnienia. Ciśnienia, które utrzymuje własnie szczelność w moście. Moja 80-tka brodzi dużo, bardzo dużo. Na cyklicznej imprezie w Bieszczadach zdarza nam się brodzić w rzece przez 8 godzin. Mimo tego, ze auto ma 26 lat i odpowietrzniki fabryczne nigdy nie nabrało wody ani do mostów ani do skrzyni. A rajdówka, której mechanik dorobił 1,5 netrowe odpowietrzniki otwarte z syfonem nabierała do czasu aż zostało to przerobione na zamknięte z grzybkiem.

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: jezus »

Moja 80-ka ma od lat podniesione odpowietrzenia i .. to działa. Zdarzało jej się pływać..nie raz i olej czysty.
Fotka ze starej Expedycji. Siedzieliśmy w tej rzece ponad godzinę, może półtorej. Z tej pozycji na foto było cofanie na drugi brzeg o łagodniejszym wyjeździe :-)
Obrazek

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: sebastian44 »

Dla potomności wrzucam opis w języku lengłydż:

"With a planned trip to Walhalla this weekend to give the Prado it's first taste of low range country (and water), I thought I'd better extend the breathers.

Here's my complete guide to doing al 4 breathers.

Rear Diff Breather

The rear diff requires a 1/8" BSP threaded brass fitting with a 1/4" tail barb. Simply unscrew the factory diff breather cap (passenger side of diff), screw the new fitting in, push some 1/4" hose onto the barb and run it to the engine bay. You could run it into the jack area or the fuel filler area but for ease of monitoring and to have them all in the same spot, I ran mine to the engine bay. I then used a small fuel filter on the end. Be sure to leave some slack in the hose near the diff to allow for up and down movement. Easy job, just time consuming to run the hose and cable tie it up out of harms way.


Transmission/Transfer Case Breathers

The transfer and transmission breathers only come up to the bottom of the engine bay. The photo by Crisp Image (below) shows the location of these breathers on top of the transmission bell housing. The easiest way to extend these is to unclip them from the factory location and poke them down under the car so you can access them. They there are two clips holding the breathers in place, one is right near the breather caps and it just pulls off (towards the rear of the vehicle). Then follow the hoses down a bit further to the 2nd clip and pull that off. You will then have enough slack to push the hoses down under the car. Each clip holds the 2 hoses side by side and should come off as one piece.

Once the hoses are under the car, simply pull the existing breather caps off the end and join a piece of hose. I used 1/8" fuel hose and you need about 3/4 of a meter for each one to get them up to the top of the engine bay. I used a plastic 4mm to 3mm reduction joiner to join them. The 3mm end fits snuggly into the new 1/8" fuel hose and the 4mm end fits snuggly into the existing breather hose which is slightly bigger than 3mm. You could just use 3mm barbed joiners but as I said, it's a bit loose in the existing breather hose. Once I'd joined the new hose on, I dropped some string down from the engine bay to the ground, attached the new hoses with some tape and the pulled them up and into the engine bay. Then just put the factory breather caps back on the end of the extended hoses and cable tie it all up.

Font Diff Breather

I then did the front diff breather which already comes up into the engine bay (near the fuse box) but figured it was easy to extend it a bit further right to the top of the engine bay. Simply unclip the hose from the retaining clip, pull the breather cap off, join a new piece of 5/16" hose with a 5/16" brass barbed joiner and then run it up to the top of the engine bay and use the factory breather cap again. 5 minute job max.

I got all of the fittings (including the hose) from Repco and it cost under $50.00. This could be reduced significantly by using a shorter piece of hose for the rear diff and just running it up high at the rear of the car.

I encourage everyone to do this simple mod if intending to do any water crossings. The published wading depth for the Prado is 700mm but the rear diff breather in particular would be well under water at this depth. Once you have all of the fittings, it's a very simple process. I will probably try and source some of the blue filters for the ends of the hoses but the factory ones will do for now. "

Jak to jest u mnie bede patrzył we wekend i może sie odniosę do powyższego opisu.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Odpowietrzenia

Post autor: sebastian44 »

Od siebie dodam że jest cos takiego jak odpowietrznik rozrusznika- jemu tez dobrze byłoby się przyjrzeć.

ODPOWIEDZ