Automat w terenie

Moderator: luk4s7

Hubert
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2017, 13:12
Auto: Toyota Land Cruiser 04 '
3.0 D4D
Kontakt:

Automat w terenie

Post autor: Hubert »

Witam.
Nie potrafię odnaleźć postów dotyczących tego jak używać automatycznej skrzyni w terenie w LC 2004 rok 3.0 D. Chodzi mi kiedy i jakie przełożenia mogę zmieniać podczas jazdy a jeśli nie to na jakiej pozycji biegu przelaczac napędy.
Serdeczne dzięki za podpowiedź
Załączniki
Resized_20171206_151915.jpeg
(18,39 KiB) Pobrany 63 razy

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: jezus »

Widząc przed autem przeszkodę typu błoto, kopny piach, grząska drogę itp. itd. zatrzymujesz samochód przełączasz lewarek z biegów drogowych na biegi zredukowane ( czyli zapinasz reduktor, automatycznie powinna się zapiąć blokada różnicowa w skrzyni ) kolejny lewarek na pozycje D i ...... ogień :-)

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Zibi »

Jezus - zbytnie uproszenie. Przed terenem poza właczeniem reduktora wybierasz biegi bez nadbiegu.

Hubert
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2017, 13:12
Auto: Toyota Land Cruiser 04 '
3.0 D4D
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Hubert »

Czyli przerzucam mały lewarek z H na L? A to nie spowoduje że auto będzie jechało tylko i wyłącznie,, zolwiem"? A co z przyciskiem do blokowania tylnego mostu? Metoda dedukcji zauważyłem, że po jego wciśnięciu kontrolka zapala się dopiero po włączeniu,, biegów zredukowanych"

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Zibi »

Na L bedzie jechało żołwim. Ale tak ma być chyba, że wydaje Ci się inaczej. Ale wtedy pewnie terenu nie ma. Blokade używasz przed powazniejszą przeszkodą. Taką naprawde powazną. Zaczniesz je odrózniać jak kilka razu zapomnisz użyc blokady i zatrzymasz się w błocie.

Hubert
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2017, 13:12
Auto: Toyota Land Cruiser 04 '
3.0 D4D
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Hubert »

A czy z H na L mogę przerzucac podczas powołanej jazdy (czytałem że do 10 km/h) czy muszę się zatrzymać? I jeszcze jedno pytanie:co z biegam 3 2 i L, które są poniżej D. Czy ich też używać w terenie czy raczej tylko do np ciaganie przyczep?
PS. Dzięki że ktoś w ogóle odpowiedział na moje pytanie, nigdy nie miałem automatu a jestem lesnikiem z zawodu więc poszukuje wszelkich info jak obsługiwać LC :)

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Zibi »

3,2 i L oznacza maksymalną ilośc biegów która skrzynia ma do dyspozycji. W momencie wyłączenia nadbiegu ( overdrive) przy jedzie do przodu nie ma znaczenia który z tych biegów wybierzesz. Jednak zjezdzajac z góry mozesz wybrać do którego biegi może się silnik rozpędzić.

Co do prędkości właczenia L nie pomogę bo nie miałem 120. Przypuszczam., ze trzeba to zapiąć podczas postoju. W pojezdzie powinna być naklejka z opisem.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Rokfor32 »

Zmiana H->L - zatrzymanie (czy tam max 10 km/h). W druga stronę - też zatrzymanie - bo to automat. W przypadku manualnej skrzynki zmiana z L->H może byc w locie, czyli tak do 80 km/h. Wyżej też można, ale synchronizacja już protestuje.

Rozjaśniając - automat pozwala na zmianę przełożeń redukcyjnych TYLKO w położeniu N lub P. Siłą rzeczy nie da się wtedy jechać za szybko. Ale - jeżeli by ktoś chciał "oszukać system" - czyli rozpędzic auto, przerzucić na "N" (na P to jednak nie polecam :mrgreen: ) - i maglować reduktorem - to odradzam. Brak synchchronizacji, przy jednoczesnym wymuszniu zapięcia na skrzyni (ponowne zapodanie D, czy cokolwik do jazdy) powoduje rozdupcenie sprzęgieł kłowych przekładni planetarnej reduktora.

Reduktory do skrzynek automatycznych NIE MAJĄ układu synchronizacji L->H (który maja w wersji z manualami). Temu do zmiany reduktora trza się zatrzymać (obojętne, w górę czy w dół się zmienia).

Na marginesie. Jest coś takiego, jak "instrukcja obsługi". LC J12 tez ja mają. Można se ewentualnie z neta ściągnąć, jakby zaginęła oryginalna.

Karwa - do mikrofalówki się nie podchodzi, bez jej przeczytania. Czy tam smartfona. Instrukcję obsługi do WŁASNEGO auta - no też by wypadało poczytać ... :mrgreen:

Hubert
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2017, 13:12
Auto: Toyota Land Cruiser 04 '
3.0 D4D
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Hubert »

Dzięki Rok oraz za odpowiedź. Uwierz mi ze przeszukałem neta żeby ściągnąć darmową instrukcje przed zakupem i lipa...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Rokfor32 »

Owner manual. Po polskiemu może być słabo - ale po anglasku - nie powinno być problema (w sumie to nie wiem - ja nie mam problemu z obsługą LC, instrukcji UŻYWANIA to nigdy ne ściągałem ... :mrgreen: )

Ostatecznie - instrukcja obsługi jest do załatwienia przez dowolne aso toyoty.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: luk4s7 »

Jeśli się nie brzydzisz zagranicznym językiem lengłicz oraz nie przeszkadzają Ci obrazki z kierownicą po prawej stronie to proszszsz.... https://www.manualslib.com/manual/11858 ... Prado.html

P.S. Szukałem 30s

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: luk4s7 »

A tu masz papier po polsku za 50zł https://www.olx.pl/oferta/land-cruiser- ... ouYpA.html

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: rolkos »

Z ciekawości zajrzałem do instrukcji, nie wiedziałem że między H i HL można przełączać się przy dowolnej prędkości i to bez wciskania sprzęgła :) Ciekawy jest też tytuł podrozdziału "napęd na dwie osie".

Obrazek
Załączniki
172-173.jpg
(242,52 KiB) Pobrany 74 razy

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Automat w terenie

Post autor: luk4s7 »

Wszystko jest jasne. Od 120’tki (choć nie we wszystkich jak widać na Twoim skanie) w LC Prado można włączyć reduktor bez blokady międzyosiowej. W 90’tce można blokować dyferencjał międzyosiowy w trakcie jazdy (zwykle robię to w trakcie jazdy na wprost rozumiejąc co się tam mechanicznie odbywa) ale załączenie reduktora powoduje zablokowanie międzyosiówki.

Jest to sporym minusem kiedy trzeba precyzyjnie manewrować na twardym - na przykład z przyczepą. Kiedyś ciągnąc 6m kemping musiałem wyjechać pod dość ostrą górę utwardzoną betonem. Nie dość że najazd na beton z zakrętu to jeszcze z płaskiego ostro w górę. Żeby nie wyczerpać kąta zejścia w przyczepie i nie przyp.... tyłem przyczepy o ziemię musiałem najechać bardzo wolno i precyzyjnie. No i miałem dylemat - włączać reduktor czy nie. Bez było za szybko. Z reduktorem bałem się uszkodzenia napędu.
W 120’tce włącza się reduktor bez blokady międzyosiowej i tyle.

A u Ciebie jak jest Rolkos? Przycisk czy tylko jedna wajcha jak w 90?

Hubert
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2017, 13:12
Auto: Toyota Land Cruiser 04 '
3.0 D4D
Kontakt:

Re: Automat w terenie

Post autor: Hubert »

Ciekawa sprawa Rolkos. Właśnie u mnie w automacie próbowałem włączyć blokadę mechanizmu rocznicowe przy włączonej dźwigni na H i nie urichamiala się (a przynajmniej tak mi się kojarzy). Dopiero jak przerzucilem wajche na L to się zalaczala! Muszę to jeszcze sprawdzić raz dokładnie....

ODPOWIEDZ