Strona 2 z 2

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 02 paź 2018, 10:52
autor: Tomek92
Rozmawiałem z właścicielem. Powiedział, że z silnikiem nic się nie działo i nic nie ciekło. Po prostu mechanik stwierdził, że w 15-letnim aucie z przebiegiem 300 tysięcy nie ma co lać pełnego syntetyka. Co o tym myślicie?

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 02 paź 2018, 11:17
autor: rolkos
Fabrycznie szedł 5W30, u mnie przy 370 tyś. nadal leję taki jak zaleca producent, samochód nie berze oleju i nic nie cieknie.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 02 paź 2018, 11:26
autor: Tomek92
Ja też zaleję syntetyk w takim razie.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 07 paź 2018, 17:02
autor: Tomek92
Pytanie. Jutro odstawiam samochód do mechanika na wymianę różnych filtrów i olejów, w tym właśnie silnikowego. Filtr i olej już do mnie przyszły, ale nie dotarła na czas (i nie dotrze) płukanka. Czy można Waszym zdaniem zalać do D4D bez płukanki olej 5W40, jeśli wcześniej był tam 10W40 i za 1-2 tysiące wymienić ponownie? Nie pytam o sensowność finansową takiej operacji (zapewne jest niewielka), a o sensowność z punktu widzenia życia silnika. Czytałem, że oleje syntetyczne typu 5W40 mają dobre właściwości myjące, dlatego można w ten sposób wymienić olej, a po jakimś czasie zrobić to ponownie, żeby wylać resztki poprzedniego. Ktoś to przerabiał?

Trochę kombinuję jak koń pod górę, ale ciężki tydzień przede mną i nie mam kiedy jeździć za płukanką, a w środę wyjeżdżam samochodem w trasę.

EDIT: Dodam, że auto na oleju 10W40 przejechało 2000 km.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 07 paź 2018, 20:03
autor: rolkos
Dlaczego dajesz 5w40 zamiast zalecanego 5W30? Niby różnica mała ale jednak jak się bawisz w powrót do syntetyka to jednak olej zalecany przez producenta wydaje się bardziej logiczny. Chyba że jest jakiś inny powód.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 07 paź 2018, 20:26
autor: Rokfor32
Na przykład taki - że w czasach produkcji modelu nie było oleju w takowej klasie lepkości?

Indeksacja olejów wg klasyfikacji SAE nie jest tajemnicą. Łatwo to "rozszyfrować"

Generalnie - im lepszy olej (czyli zachowujący parametry smarne w niskich i wysokich temperaturach) - tym lepiej.

Dwa - i powtarzam to do znudzenia. Pewnie jeszcze wiele razy ...: klasa lepkości ne ma nic wspólnego z bazą produkcyjną oleju. Są oleje w pełni syntetyczne klasy 20W60. Tak samo, jak oleje mineralne klasy 0W. To jest wyłącznie kwestia ceny, czyli możliwości zbytu danego produktu.

Dwa - można wytworzyć olej na bazie mineralnej wysokiej jakości, niesyfiący silnika. I można wytworzyć olej syntetyczny w jakości oleju do frytek z lidla. To po prostu nie jest żaden wyznacznik jakości - klasa lepkości nijak ma się do jakości oleju. Antyutleniacze, inhibitory korozji, detergenty. dyspersje samosmarne - to nijak nie zawiera się w tym parametrze.

Chce ktoś dobry olej, wysokiej jakości, a o zwiększonej lepkości? nie ma sprawy. Zanabywa się oleje syntetyczne do smarowania motocykli chłodzonych powietrzem. Nawet 20-W70, znoszące temperatury w których zwykły olej już skwierczy ... :wink:

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 07 paź 2018, 21:53
autor: Tomek92
Mam zamiar zalać olej Specol Gold 5W40. To polski olej, który polecił mi mój znajomy pracujący w branży motoryzacyjnej. Początkowo przerażała mnie jego niska cena, ale zaufałem koledze, który twierdził, że olej ma bardzo dobrą bazę. Już w dwóch poprzednich autach przerabiałem zmianę z 10W40 na ten właśnie olej i byłem zadowolony. Jest to produkt polski - dla mnie to plus. Tutaj można o nim trochę więcej przeczytać.

Dlaczego 5W40?
Generalnie - im lepszy olej (czyli zachowujący parametry smarne w niskich i wysokich temperaturach) - tym lepiej.
Taki był mój zamysł. 5W40 powinien lepiej zachowywać się w wyższych temperaturach, a w wakacje wybiorę się zapewne na południe, gdzie samochód przez 2-3 tygodnie będzie eksploatowanych w wysokich temperaturach.

Nie odpowiedzieliście na moje pytanie, ale nie widziałem też oburzenia :) Rozumiem więc, że taka "płukanka" olejem szkody silnikowi nie wyrządzi.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 07 paź 2018, 22:28
autor: Mirekk
Pewnie nie wyrządzi, ale jej sens jest - by tak rzec - dyskusyjny. Chyba, że spodziewasz się wypłukać niewiadomo co. Bo "wiadomo co" wyleci razem ze starym olejem.
Ja bym zostawił te 10W40, skoro ma tylko 2000 km i wymienił po bożemu, jak przyjdzie na niego czas.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 07 paź 2018, 22:29
autor: Tomek92
Przyszedł czas :) Ma przejechane 2000 km, ale już ponad 12 miesięcy.

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 08 paź 2018, 07:43
autor: sebastian44
Ja kupiłem ostatnio olej oryginalny toyoty 5W30, 37.50 za litr. Czy to tanio czy drogo cieżko powiedzieć. Ale jednak marka godna zaufania ;)
(dla malkontetów którzy powiedzą że przecież Toyota nie robi własnego oleju- owszem, ale może narzucic prodecuntowi oleju odpowiednie wymagania i je egzekwować )

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 08 paź 2018, 10:05
autor: rolkos
Co do płukanki, kupisz ją w prawie każdym sklepie motoryzacyjnym.
Co do dodania oleju syntetycznego do resztek mineralnego, też bym się nie przejmował. Zwłaszcza jeśli samochód jeździł na mineralnym tak krótko.

To nie jest tak że te oleje się nie mieszają albo się zważy, porostu dobre oleje syntetyczne mają sporo substancji "myjących" co może rozpuścić nagar co się odłożyło z oleju mineralnego. Żeby to zaszkodziło to tego nagaru musiałoby być dużo (czyli samochód musiałby jeździć latami na takim oleju), jeśli silnik by się "rozszczelnił' po takiej operacji to też już nie świadczy za dobrze o silniku.

Trzecia sprawa to czy płukanka 0,5l (w składzie głównie nafta) dodana do 7,5l oleju przebywająca w silniku przez 10 min. coś wymyje? Używałem płukanki kilka razy główna zaleta jaką zauważyłem to olej ładniej spływa bo jest rozcieńczony. Najlepszą płukanką jest regularna zmiana oleju ;)

Re: Który filtr oleju do silnika D-4D 3.0 120KW ?

: 23 paź 2018, 20:37
autor: Tomek92
Dla potomnych. Wymieniłem olej na wspomniany 5W40 (bez płukanki). Mechanik zdziwiony stwierdził, że nigdy tak czystego oleju z Diesla nie zlał. No ale miał przejechane zaledwie 2000 km. Na nowym przejechałem już ponad 1000 km (w tym trochę w terenie). Wycieków brak, autko sprawuje się bardzo dobrze. Fajna to Toyota :)