Problem z automatem
Moderator: luk4s7
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37
Problem z automatem
Cześć
W ostatnim czasie moja skrzynia automatyczna 5 biegowa (2005r) zaczęła miewać problemy. Sporadycznie przy ruszaniu do przodu i tyłu następuje spore opóźnienie we wrzucaniu biegu (rzędu 2-3 sek) - w efekcie silnik wchodzi na obroty na luzie i następuje szarpnięcie, gdy bieg wejdzie. Nie chodzi tylko o wolne wrzucanie biegu po przejściu lewarkiem z N, ale przede wszystkim gdy np jadę do przodu, zatrzymuję się na światłach na D i ruszam - wówczas zdarza się to szarpnięcie. Problem jest właśnie przy pierwszym biegu oraz wstecznym, później podczas jazdy dobrze wrzuca wyższe biegi, nie ma problemów z przekazywaniem mocy na sprzęgle np przy jeździe pod ostrą górę.
Problem zbiega się w czasie z naprawą przodu samochodu, gdzie wymieniana była m.in chłodnica. Przy wymianie uciekła pewna ilość oleju, jednak został uzupełniony i poziom sprawdzony w warsztacie - niby jest ok. Sam olej wraz z filtrem był zmieniany 1,5 roku temu i nigdy wcześniej nie zauważyłem problemów ze skrzynią.
Macie pomysł, co mogło się stać, że skrzynia nagle ma takie problemy? Czy nieprawidłowy poziom oleju może to powodować? Czy diagnostyka komputerowa ma szansę coś wskazać, czy jedyna opcja to rozebranie skrzyni?
Znacie porządny warsztat godny zaufania w Krakowie, zajmujący się automatami?
W ostatnim czasie moja skrzynia automatyczna 5 biegowa (2005r) zaczęła miewać problemy. Sporadycznie przy ruszaniu do przodu i tyłu następuje spore opóźnienie we wrzucaniu biegu (rzędu 2-3 sek) - w efekcie silnik wchodzi na obroty na luzie i następuje szarpnięcie, gdy bieg wejdzie. Nie chodzi tylko o wolne wrzucanie biegu po przejściu lewarkiem z N, ale przede wszystkim gdy np jadę do przodu, zatrzymuję się na światłach na D i ruszam - wówczas zdarza się to szarpnięcie. Problem jest właśnie przy pierwszym biegu oraz wstecznym, później podczas jazdy dobrze wrzuca wyższe biegi, nie ma problemów z przekazywaniem mocy na sprzęgle np przy jeździe pod ostrą górę.
Problem zbiega się w czasie z naprawą przodu samochodu, gdzie wymieniana była m.in chłodnica. Przy wymianie uciekła pewna ilość oleju, jednak został uzupełniony i poziom sprawdzony w warsztacie - niby jest ok. Sam olej wraz z filtrem był zmieniany 1,5 roku temu i nigdy wcześniej nie zauważyłem problemów ze skrzynią.
Macie pomysł, co mogło się stać, że skrzynia nagle ma takie problemy? Czy nieprawidłowy poziom oleju może to powodować? Czy diagnostyka komputerowa ma szansę coś wskazać, czy jedyna opcja to rozebranie skrzyni?
Znacie porządny warsztat godny zaufania w Krakowie, zajmujący się automatami?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z automatem
Prawidłowa ilość oleju - to podstawa. Sprawdzić (procedura zgodnie z manualem serwisowym), nawet jeżeli było już sprawdzane.
Awaria chłodnicy może też oznaczać, że w jakimś stopniu nastąpiło wymieszanie oleju skrzyni z płynem chłodniczym - w warunkach pracy skrzyni oznacza to powstawanie mulistego osadu, zatykającego kanaliki płyty zaworowej skrzyni. Jeżeli to nastąpiło - skrzynię (a przynajmniej płytę zaworową) trzeba rozebrać na atomy - oraz bardzo dokładnie sprawdzić konwerter - a najlepiej wymienić. Budowa konwertera uniemożliwia jego prawidłowe wyczyszczenie - inaczej niż przez rozcięcie na dwa kawałki, i ponowne zespawanie.
Na obecny czas to chyba najsensowniej po prostu zainstalować inną (używaną) skrzynię (koniecznie z innym konwerterem). Wyjdzie taniej, niż próba diagnozy obecnej.
Awaria chłodnicy może też oznaczać, że w jakimś stopniu nastąpiło wymieszanie oleju skrzyni z płynem chłodniczym - w warunkach pracy skrzyni oznacza to powstawanie mulistego osadu, zatykającego kanaliki płyty zaworowej skrzyni. Jeżeli to nastąpiło - skrzynię (a przynajmniej płytę zaworową) trzeba rozebrać na atomy - oraz bardzo dokładnie sprawdzić konwerter - a najlepiej wymienić. Budowa konwertera uniemożliwia jego prawidłowe wyczyszczenie - inaczej niż przez rozcięcie na dwa kawałki, i ponowne zespawanie.
Na obecny czas to chyba najsensowniej po prostu zainstalować inną (używaną) skrzynię (koniecznie z innym konwerterem). Wyjdzie taniej, niż próba diagnozy obecnej.
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37
Re: Problem z automatem
Chłodnica została zgięta na środku (pionowo), dostała strzał w lewą stronę, tj przeciwną do strony z olejem. Chłodnica oleju nie wchodzi chyba tak bardzo w głąb?
Poważnie już na tym etapie szukać skrzyni? Nie ma sensownych możliwości diagnozy? Poza oczywiście poziomem oleju.
Generalnie problem jest sporadyczny i nie wpływa jakoś istotnie na jazdę, chciałem raczej uchronić skrzynię przed większym uszkodzeniem (zużycia zębatek przy szarpaniu), niż podejmować tak drastyczne kroki. No ale jeśli będzie trzeba...
Poważnie już na tym etapie szukać skrzyni? Nie ma sensownych możliwości diagnozy? Poza oczywiście poziomem oleju.
Generalnie problem jest sporadyczny i nie wpływa jakoś istotnie na jazdę, chciałem raczej uchronić skrzynię przed większym uszkodzeniem (zużycia zębatek przy szarpaniu), niż podejmować tak drastyczne kroki. No ale jeśli będzie trzeba...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z automatem
Najpierw poziom oleju.
Potem komp diagnostyczny, i sprawdzenie czy wszystko elektrycznie jest jak trzeba.
Jak nadal nie - płyta zaworowa na stół.
Potem komp diagnostyczny, i sprawdzenie czy wszystko elektrycznie jest jak trzeba.
Jak nadal nie - płyta zaworowa na stół.
Re: Problem z automatem
Jeśli byś szukał skrzyni to pasuje też od Hiluxa (5 biegowy automat). Za dopisanie na części "land cruiser" handlarze doliczają ekstra stawkę. więc ta sama skrzynia ale od Hiluxa jest tańsza. Do Hiluxa te skrzynie szły znacznie dłużej (chyba do 2014) więc są młodsze o kilka lat.
Za skrzynie dałem 1500zł, tyle że było to 2 lata temu.
Za skrzynie dałem 1500zł, tyle że było to 2 lata temu.
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37
Re: Problem z automatem
Dziś zauważyłem kolejny problem - przy temperaturze 0 stopni auto ledwo co przekazywało moc, czyli jak rozumiem problem z konwerterem. Ale wystarczyło pojeździć dosłownie minutę i napęd wrócił do normy.
W ogóle to jakie jest oznaczenie tej skrzyni? Czy wersja 4 biegowa jest kompatybilna w razie czego? Do którego Hiluxa skrzynie są kompatybilne, jakie ona ma oznaczenie? To jest rozumiem trochę inna skrzynia, ale po prostu mechanicznie pasuje? A sterownik z mojego auta też ją obsłuży?
W tym momencie skrzynie do 120 widzę po 3500 zł...
W ogóle to jakie jest oznaczenie tej skrzyni? Czy wersja 4 biegowa jest kompatybilna w razie czego? Do którego Hiluxa skrzynie są kompatybilne, jakie ona ma oznaczenie? To jest rozumiem trochę inna skrzynia, ale po prostu mechanicznie pasuje? A sterownik z mojego auta też ją obsłuży?
W tym momencie skrzynie do 120 widzę po 3500 zł...
Re: Problem z automatem
Skrzynia 5 z Hiluxa jest identyczna jak w 120. Oznaczeń nie pamiętam. musisz sprawdzić po nr części.
Re: Problem z automatem
Teoretycznie masz 35000-60B00
A w Hilu powinna siedzieć 35000-71190
A w Hilu powinna siedzieć 35000-71190
Re: Problem z automatem
W obydwu jest skrzynia A750F
- szulbor
- Posty: 392
- Rejestracja: 25 sty 2014, 20:29
- Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
- Kontakt:
Re: Problem z automatem
jakby co to mam taka po generalnym remoncie okazyjnie sprzedam
Wysłane z mojego JAD-LX9 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego JAD-LX9 przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37
Re: Problem z automatem
Dziękuję panowie za pomoc, w poniedziałek zaczynam od sprawdzenia oleju i zobaczymy co dalej.
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37
Re: Problem z automatem
Uff, wygląda na to że skończyło się na strachu. W skrzyni brakowało prawie 2l oleju. Po uzupełnieniu wszystko wróciło do normy.
A wcześniej dwa warsztaty twierdziły, że poziom jest ok. Nauczka z tego na przyszłość, żeby dobrze wybierać warsztaty, którym powierza się sprawdzenie, bo niektórzy albo nie stosują się do procedury i wychodzi im cokolwiek, albo zwyczajnie olali sprawę.
A wcześniej dwa warsztaty twierdziły, że poziom jest ok. Nauczka z tego na przyszłość, żeby dobrze wybierać warsztaty, którym powierza się sprawdzenie, bo niektórzy albo nie stosują się do procedury i wychodzi im cokolwiek, albo zwyczajnie olali sprawę.