Klucz dynamometryczny
Moderator: luk4s7
- Man With Camera
- Posty: 127
- Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
- Auto: KDJ120
- Kontakt:
Klucz dynamometryczny
Zamierzam kupić klucz dynamometryczny - jaki zakres momentów powinien obsługiwać taki klucz do pracy przy J120? Może ktoś z Was poleci jakiś konkretny model, z którego jest zadowolony?
Re: Klucz dynamometryczny
Ale chcesz przykręcać koła czy naprawiać silniki?
Do warsztatu czy amatorsko?
Do warsztatu czy amatorsko?
Re: Klucz dynamometryczny
nie załatwisz jednym kluczem wszystkiego.
moim zdaniem potrzeba trzech kluczy do pokrycia 90% potrzeb
6-12, 10-80 40-300 zakresy przykładowe, ważne żeby się zachodziły.
dolne zakresy (do 100) to raczej lepsze i dokładniejsze, żadne tanie dziadostwo.
moim zdaniem potrzeba trzech kluczy do pokrycia 90% potrzeb
6-12, 10-80 40-300 zakresy przykładowe, ważne żeby się zachodziły.
dolne zakresy (do 100) to raczej lepsze i dokładniejsze, żadne tanie dziadostwo.
- Man With Camera
- Posty: 127
- Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
- Auto: KDJ120
- Kontakt:
Re: Klucz dynamometryczny
Klucz potrzebny jest mi do własnego użytku, czyli samodzielne serwisowanie auta plus koła, hamulce, robota przy zawieszeniu, zmiana rozrządu - szukam czegoś w miarę uniwersalnego, jeśli takie coś istnieje
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Klucz dynamometryczny
Możesz kupić taki uniwersalny jest tego na pęczki nawet w Castoramie zakres 28-210Nm. W większości przypadków wystarczy. Myślę żę do własnego użytku to nie musi być jakis kosmiczny sprzęt, jak sie pomylisz o pare Nm to też nic sie nie powinno stać.
Wiekszość warsztatów dokręca wszystko na oko i samochody jeżdżą, jak Ty użyjesz takiego klucza to i tak bedziesz bardziej Pro niż wiekszość Panów Kaziów
Wiekszość warsztatów dokręca wszystko na oko i samochody jeżdżą, jak Ty użyjesz takiego klucza to i tak bedziesz bardziej Pro niż wiekszość Panów Kaziów
- Man With Camera
- Posty: 127
- Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
- Auto: KDJ120
- Kontakt:
Re: Klucz dynamometryczny
Tutaj viewtopic.php?p=245252#p245252 widzę moment 20 Nm - jak to będzie 28 (minimalny nastaw proponowanego klucza) zamiast 20 Nm, to nie będzie za dużo?
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Klucz dynamometryczny
Nie wiem, ja dokrecałem korki wlewowe ręką, jak nie masz ramion kowala i jakiekolwiek wyczucie to też możesz. Klucz dynamometryczny fajnie uświadamia jakie to są siły żeby dokrecic poszczególne rzeczy- na przykład dokrecenie koła 116 Nm to jest dużo lżej niż by sie wydawało. 20 Nm to mniej wiecej taki moment jakim dokrecasz butelkę Nałęczowianki.
Warto mieć klucz dynamometryczny ale też nie róbmy z tego paranoi że bez niego to wszystkie śruby sie od razu odkrecą albo pourywają.
Zaciski hamulców albo zwrotnice to obowiązkowo bym dokrecał dynamometrycznym- tam własnie ten do 210 wystarczy. A inne rzeczy, według uznania.
Warto mieć klucz dynamometryczny ale też nie róbmy z tego paranoi że bez niego to wszystkie śruby sie od razu odkrecą albo pourywają.
Zaciski hamulców albo zwrotnice to obowiązkowo bym dokrecał dynamometrycznym- tam własnie ten do 210 wystarczy. A inne rzeczy, według uznania.
Re: Klucz dynamometryczny
Warto pamiętać, że klucze do wysokich momentów powinny być duże - potrzebna dźwignia, małe momenty są mniejsze - łatwiej precyzyjnie dokręcić Mieści się w nadkolu czy za silnikiem. Duży klucz na 1/2 cala może być mało poręczny w wielu sytuacjach.
Klucz (sprężyna) nie działa liniowo w całym zakresie. Zazwyczaj jest kalibrowany na środek skali. Więc takie 28Nm na kluczu 28-200Nm może dać np. 32Nm - to po co używać klucza dynanometrycznego przy takich niedokładnościach.
W takim przypadku proponuję podejście znajomego mechanika. "W nadgarstku mam 10Nm w łokciu 25Nm a w barku 70Nm"
Ja osobiście używam kluczy dynanometrycznych często, bo mam słabe czucie w łapach i zdarzało mi się rwać spore śruby i nie wyczuwam kiedy gwint zaczyna płynąc.
PS. największa moją porażką był uniwersalny klucz elektroniczny, taka przejściówka na zwykłą grzechotkę - mało jest śrub gdzie taka konstrukcja się mieści, wywalone pieniądze.
Klucz (sprężyna) nie działa liniowo w całym zakresie. Zazwyczaj jest kalibrowany na środek skali. Więc takie 28Nm na kluczu 28-200Nm może dać np. 32Nm - to po co używać klucza dynanometrycznego przy takich niedokładnościach.
W takim przypadku proponuję podejście znajomego mechanika. "W nadgarstku mam 10Nm w łokciu 25Nm a w barku 70Nm"
Ja osobiście używam kluczy dynanometrycznych często, bo mam słabe czucie w łapach i zdarzało mi się rwać spore śruby i nie wyczuwam kiedy gwint zaczyna płynąc.
PS. największa moją porażką był uniwersalny klucz elektroniczny, taka przejściówka na zwykłą grzechotkę - mało jest śrub gdzie taka konstrukcja się mieści, wywalone pieniądze.
Re: Klucz dynamometryczny
Najlepsza opcją jaką miałem jest przystawka zegarowa,szczególnie przydatna przy wszelkich małych rozmiarach gwintów stosowanych w aluminiowych blokach silnika i głowicy.Kto raz ukręcił gwint śruby panewki wałka,doceni takie precyzyjne urządzenie.
Re: Klucz dynamometryczny
Przystawka elektroniczna i bardziej ambitnie klucz z wymienną głowicą
Re: Klucz dynamometryczny
rekomenduje trzy klucze:
1/ do 20 Nm z kwadratem 1/4"
2/ 20-80 Nm z kwadratem 3/8"
3/ typowy, na kwadrat 1/2"
tak jak pisali koledzy te dwa pierwsze nie chińskie, może być np tengtools czy jonnesway - powinny wystarczyć. koszt nieco ponad 200pln kazdy.
Ale trzeba uważać aby nie upuścić, przechowywać w pudełku i zwolnić sprężynę po użyciu.
pozdrawiam
Piotr
1/ do 20 Nm z kwadratem 1/4"
2/ 20-80 Nm z kwadratem 3/8"
3/ typowy, na kwadrat 1/2"
tak jak pisali koledzy te dwa pierwsze nie chińskie, może być np tengtools czy jonnesway - powinny wystarczyć. koszt nieco ponad 200pln kazdy.
Ale trzeba uważać aby nie upuścić, przechowywać w pudełku i zwolnić sprężynę po użyciu.
pozdrawiam
Piotr