Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 17 paź 2018, 17:42
www.wyprawa4x4.pl


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 12 cze 2018, 21:30 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 sty 2010, 10:57
Posty: 192
Lokalizacja:
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Czołem!
Lato przyszło, to i chłodzenie szwankuje ;)
Objawy:
Niezależnie od tego czy włączę DUAL czy nie włączę na panelu od klimatronika, z nawiewów po stronie kierowcy leci ciepłe powietrze, a po stronie pasażera leci normalne, zimne. W skrajnym przypadku, po włączeniu temperatury COLD, z nawiewu pasażera leci powietrze w temperaturze około 6 stopni C, a po stronie kierowcy 19-20 st.C.
Podejrzewam, że musiał paść jakiś czujnik temperatury po stronie keirowcy i stąd taka przypadłość i tu pytania:
- czy ktoś miał taki przypadek?
- gdzie szukać czujnika temperatury przestrzeni po stronie kierowcy i pasażera?
- czy wie ktoś ile trzeba złotych monet wysypać za taki czujnik, i czy do jego wymiany trzeba zdemontować pół wnętrza?

Dodam, że cała reszta układu działa jak powinna. Kompresor się włącza, ogrzewanie i sterowanie kierunkami nawiewów działa bez zarzutu itd. Wszystkie objawy wskazują na błąd czujnika temperatury zastanej po stronie kierowcy.

HELP, bo urlop za pasem, a tu taki zonk.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 cze 2018, 22:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 sty 2010, 10:57
Posty: 192
Lokalizacja:
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Dobra, poszperałem, to trochę sam sobie odpowiem...
Czujnik jest pod stacyjką za taką minikrateczką. Jest do niego podłączony wężyk karbowany, którym powietrze jest zasysane z wnętrza samochodu. W samym czujniku siedzi zwykły termistor.
Żeby sie do niego dostac trzeba zdemontować dolne panele nad nogami kierowcy. Jak wymienie, to dam znac, czy pomogło na mój przypadek :)

Tak toto wygląda:
Załącznik:
termistor.jpg
termistor.jpg [ 15.34 KiB | Przeglądany 1308 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 5:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2014, 5:18
Posty: 54
KLOSZ pisze:
Dobra, poszperałem, to trochę sam sobie odpowiem...
Czujnik jest pod stacyjką za taką minikrateczką. Jest do niego podłączony wężyk karbowany, którym powietrze jest zasysane z wnętrza samochodu. W samym czujniku siedzi zwykły termistor.
Żeby sie do niego dostac trzeba zdemontować dolne panele nad nogami kierowcy. Jak wymienie, to dam znac, czy pomogło na mój przypadek :)

Tak toto wygląda:
Załącznik:
termistor.jpg
Brak czynnika w klimie. Uzupelnij i bedzie po temacie.

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 7:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 sty 2010, 10:57
Posty: 192
Lokalizacja:
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Aha, od tego zatem zacznę. Ale, ale, skoro brak, to znaczy, że gdzieś jest wyciek...to mnie martwi. Ok, bede sprawdzał i szukał.
Dzięki za podpowiedź.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 8:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2014, 5:18
Posty: 54
KLOSZ pisze:
Aha, od tego zatem zacznę. Ale, ale, skoro brak, to znaczy, że gdzieś jest wyciek...to mnie martwi. Ok, bede sprawdzał i szukał.
Dzięki za podpowiedź.
Szkoda inwestowac w czujniki zacznij od nabijania klimatyzacji a xobaczysz

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 9:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lis 2009, 19:23
Posty: 932
Lokalizacja: Warszawa
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
KLOSZ pisze:
Aha, od tego zatem zacznę. Ale, ale, skoro brak, to znaczy, że gdzieś jest wyciek...to mnie martwi. Ok, bede sprawdzał i szukał.
Dzięki za podpowiedź.


Niekoniecznie wyciek, czynnika z czasem ubywa i trzeba go okresowo uzupełniać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 9:36 
Offline

Rejestracja: 08 kwie 2018, 9:04
Posty: 20
U mnie jest dokładnie to samo, czynnik nabijany miesiąc temu. Dodatkowo po uruchomieniu klimy z tyłu, przód praktycznie nie chłodzi... Też brak czynnika?

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 13:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 sty 2010, 10:57
Posty: 192
Lokalizacja:
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Dzięki za pocieszenie. Autem jeżdżę od nowości i nigdy czynnik nie był uzupełniany, a to już przecież 13 lat.
Jeżeli drobne ubytki są z czasem normą mimo braku jakiejś nieszczelności, więc może to tylko to?
Jutro będę w serwisie to się okaże w czym rzecz :)

Kokos, a czy to nie jest tak, że na tył u przód są osobne obwody? Czy to wszystko pracuje na jednej sprężarce?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 14:16 
Offline

Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Posty: 82
Auto: KDJ120 ATM
Trochę obrazków można zobaczyć na stronie z numerami części:
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/200 ... ler-unit/3
Dokładniejsze opisy pewno ma Toyota - jest taka strona z dokumentacja także RM (Repair Manual) ale dostęp do RM jest płatny.
Generalnie sprężarka jest jedna a parowniki dwa - jeden z przodu i drugi z tyłu. Maja swoje zawory sterujące.
Brak czynnika (nie całkowity) może się objawiać tym, że włączenie tylnego chłodzenia osłabi przednie.
Nie widzę jednak związku braku czynnika brakiem chłodzenia u kierowcy kiedy jest u pasażera. W układzie klimatyzacji także dual jest jeden parownik i jedna nagrzewnica a temperature zmienia się przestawiając kierownice/przesłony - robią to silniczki.
Jeżeli brakowało by wydajności chłodniczej to pasażer też powinien mieć cieplej. Aby pasażer nie odbierał "chłodu" można w trybie dual spróbować ustawić mu wyższą temperature niż kierowcy.

Klima ma tryb diagnostyczny - trzeba przytrzymać AUTO i R/F (cyrkulacja/powietrze zewnętrzne) i przekręcić kluczyk na ON - powinien błysnąć 4 razy i na nawigacji lub wyświetlaczy klimy powinny pojawić się kody diagnostyczne. Klawiszami AUTO, R/F i UPDr (temp. kierowcy góra) można sterować trybem diagnostycznym. Klawisz OFF powraca do normalnego trybu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 cze 2018, 21:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Posty: 97
Lokalizacja: LC
Auto: Toyota LC120
układ klimatyzacji nie jest układem hermetycznym.
złączki, połączenia, mogą w ciągu roku utracić 10-15% czynnika pomimo szczelnego układu.
LC120 ma problem bo rurki klimy fabrycznie owinięte są izolacyjną gąbką która trzyma wilgoć i świetnie tworzy warunki do korozji.
Typowa usterka nieszczelność pod podwoziem w okolicach środkowego słupka oraz tylna część.
Typowe, to odcięcie tylnej strefy, i uszczelnienie tego co dziurawe. Sam przód świetnie daje sobie radę na cały samochód.
Kompresor ma zabezpieczenie i nawet przy braku czynnika odetnie pracę, a jest to dość droga część klimy- oryginał.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 cze 2018, 10:45 
Offline

Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Posty: 82
Auto: KDJ120 ATM
Układ klimatyzacji jest układem hermetycznym ale jak każdy układ ma swoje niedoskonałości i może hermetyczność tracić.
Czy batyskaf jest hermetyczny? Także trafiają się przecieki.
Ja rozumiem, że utrata czynnika od pewnego momentu obniża wydajność klimatyzacji a po przekroczeniu progu zabezpieczenie sprężarki klima się wyłącza.
Pierwotnego problemu kolegi jest opisany jako pasażer-zimno, kierowca-ciepło raczej nie wynika z ubytku czynnika bo dla kierowcy i pasażera jest jeden parownik i otrzymuje on ten sam czynnik.
Oczywiście czynnik warto co jakiś czas uzupełnić a nawet wymienić nawet wraz z olejem ale chyba nie to jest przyczyna pierwotnego problemu.
Chyba, że jest jakieś uzasadnienie zjawiska - czynnik wpada do parownika od strony pasażera i tam jest zimniejszy a powietrze nie miesza się i akurat to zimniejsze trafia do nawiewu pasażera. Wydaje mi się, jednak, że to powietrze jest wystarczająco zamieszane dmuchawą aby nie tworzyły się strefy zimne i ciepłe przed wylotami kierowca/pasażer.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 cze 2018, 11:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lis 2009, 19:23
Posty: 932
Lokalizacja: Warszawa
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Najłatwiej bedzie jak kolega Klosz nabije sobie klime która z pewnością tego wymaga po 12 latach i wtedy okaże sie kto miał rację. U mnie klima chłodziła nawet kiedy brakowało prawie połowy czynnika.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 cze 2018, 12:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2014, 5:18
Posty: 54
sebastian44 pisze:
Najłatwiej bedzie jak kolega Klosz nabije sobie klime która z pewnością tego wymaga po 12 latach i wtedy okaże sie kto miał rację. U mnie klima chłodziła nawet kiedy brakowało prawie połowy czynnika.
I mam nadzieje ze podzieli sie z nami rezultatem.

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 cze 2018, 20:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 sty 2010, 10:57
Posty: 192
Lokalizacja:
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Zatem odpowiadam co i jak:

- Po pierwsze, od nowości samochodu nie był uzupełniany czynnik.

- Po drugie, serwis klimatyzacji w którym byłem stwierdzil (co wydaje sie byc logiczne), że zawsze wystepuja pewne nieszczelnosci wlasnie na złączkach w instalacji, ale Japończycy słyną z tego, że robia te układy bardzo dokładnie, więc ubytki są bardzo niewielkie. Ponoć w nowych, "współczesnych" samochodach, głównie niemieckich marek normy producenta dopuszczają nawet do 15% ubytku czynnika na rok i samochody po 2-3 latach juz sie pojawiaja na uzupelnienie. Ubvytki sa na tyle nieduże, że nie uzasadniają wszczynania poszukiwań nieszczelności.

- Po trzecie - miałem w układzie 320 gr czynnika, a defaultowo powinno być 850, co może oznaczać, że po tych 13 latach rzeczywiście tyle spruło przez złączki itd. Teza taka jest potwierdzona oględzinami instalacji, które nie wykazały żadnego gnicia, czy korozji połączen czy rurek aluminiowych, z których ta instalacja jest wykonana. Prawdopodobnie spadek ilości nośnika spowodował, że automatyka zabezpieczająca parownik przed zamarzaniem odcinała część układu na mieszaczu centralnym. A to, że najpierw ciepłym zaczyna dmuchac na kierowce, może byc zamierzonym działaniem, żeby zwrócić jego uwage na to, że cos jest nie tak z klimą.

- Po czwarte - Przy okazji został uzupełniony (coś koło 50 ml) olej w sprężarce.

Po powyższych zabiegach klima działa jak złoto.

Jako PS dodam, że podobno od przyszłego roku mają wycofać z obrotu czynnik, który krąży w starszego typu klimatyzacjach. W efekcie, od września ub. roku cena czynnika starego typu wzrosła pięciorkotnie. Co gorsza, nie ma zamiennika, więc pozostanie jeździć bez klimy jak tak dalej pójdzie ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 cze 2018, 7:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2014, 5:18
Posty: 54
Wierzialem ze to tylko brak czunnika. Mialem tak samo.
KLOSZ pisze:
Zatem odpowiadam co i jak:

- Po pierwsze, od nowości samochodu nie był uzupełniany czynnik.

- Po drugie, serwis klimatyzacji w którym byłem stwierdzil (co wydaje sie byc logiczne), że zawsze wystepuja pewne nieszczelnosci wlasnie na złączkach w instalacji, ale Japończycy słyną z tego, że robia te układy bardzo dokładnie, więc ubytki są bardzo niewielkie. Ponoć w nowych, "współczesnych" samochodach, głównie niemieckich marek normy producenta dopuszczają nawet do 15% ubytku czynnika na rok i samochody po 2-3 latach juz sie pojawiaja na uzupelnienie. Ubvytki sa na tyle nieduże, że nie uzasadniają wszczynania poszukiwań nieszczelności.

- Po trzecie - miałem w układzie 320 gr czynnika, a defaultowo powinno być 850, co może oznaczać, że po tych 13 latach rzeczywiście tyle spruło przez złączki itd. Teza taka jest potwierdzona oględzinami instalacji, które nie wykazały żadnego gnicia, czy korozji połączen czy rurek aluminiowych, z których ta instalacja jest wykonana. Prawdopodobnie spadek ilości nośnika spowodował, że automatyka zabezpieczająca parownik przed zamarzaniem odcinała część układu na mieszaczu centralnym. A to, że najpierw ciepłym zaczyna dmuchac na kierowce, może byc zamierzonym działaniem, żeby zwrócić jego uwage na to, że cos jest nie tak z klimą.

- Po czwarte - Przy okazji został uzupełniony (coś koło 50 ml) olej w sprężarce.

Po powyższych zabiegach klima działa jak złoto.

Jako PS dodam, że podobno od przyszłego roku mają wycofać z obrotu czynnik, który krąży w starszego typu klimatyzacjach. W efekcie, od września ub. roku cena czynnika starego typu wzrosła pięciorkotnie. Co gorsza, nie ma zamiennika, więc pozostanie jeździć bez klimy jak tak dalej pójdzie ;)


Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group