Witam. Użytkuję od roku LC 100 z silnikiem 4,2 td. Auto z 2005 roku z przebiegiem 318 tyś km (przebieg sprawdzony auto ze Skandynawii.
we wrześniu zrobiłem wymianę oleju i filtrów w silniku. Zalałem olej Castrol 5w30 full synthetic, ponieważ taką bańkę po oleju znalazłem w bagażniku po kupnie. Ktoś ze znajomych poinformował mnie, że ten typ silnika nie powinien jeżdzić pełnym syntetyku. Proszę o podpowiedż czy dokonałem właściwego wyboru lejąc do tego typu silnika olej syntetyczny. Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.
Olej full synthetic do silnika 4,2 w 100 ce.
Moderator: luk4s7
Re: Olej full synthetic do silnika 4,2 w 100 ce.
Taki zaleca Toyota do setki. Ja leje 10w40 Motul.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk.
Adamms Wałbrzych TLC100 4.2 TD
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk.
Adamms Wałbrzych TLC100 4.2 TD
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Olej full synthetic do silnika 4,2 w 100 ce.
Kolego - co oznacza dla Ciebie "full syntetic"?
Klasa lepkości oleju nie zależy od jego bazy. Zarówno oleje syntetyczne mogą być bardzo gęste (np sportowe oleje klasy 20W70 to pełne syntetyki - po półtorej stówy za litr) - jak i mineralne bardzo rzadkie.
Istotna jest klasa lepkości - a nie baza produkcyjna. Na warunki arktyczne leje się oleje o mniejszej lepkości - na gorące o wyższej. W naszym klimacie zwykle do tego silnika zapodaje się 10W40 - ale nie ma zupełnie znaczenia, czy będzie to olej syntetyczny - czy mineralny. Ważne - żeby to nie był olej syfiasty, zostawiający szlam i nagary.
Klasa lepkości oleju nie zależy od jego bazy. Zarówno oleje syntetyczne mogą być bardzo gęste (np sportowe oleje klasy 20W70 to pełne syntetyki - po półtorej stówy za litr) - jak i mineralne bardzo rzadkie.
Istotna jest klasa lepkości - a nie baza produkcyjna. Na warunki arktyczne leje się oleje o mniejszej lepkości - na gorące o wyższej. W naszym klimacie zwykle do tego silnika zapodaje się 10W40 - ale nie ma zupełnie znaczenia, czy będzie to olej syntetyczny - czy mineralny. Ważne - żeby to nie był olej syfiasty, zostawiający szlam i nagary.
Re: Olej full synthetic do silnika 4,2 w 100 ce.
A ja wiem, a ja wiem
uwaga Panowie Profesorowie,
klasa lepkość musi być zachowana z tym co podaje producent do danego klimatu ponieważ np. pierścień zgarniający musi pozostawić odpowiedni "film olejowy".
mam motorek to wiem
wojciech endurance
www.polkasteam.pl
uwaga Panowie Profesorowie,
klasa lepkość musi być zachowana z tym co podaje producent do danego klimatu ponieważ np. pierścień zgarniający musi pozostawić odpowiedni "film olejowy".
mam motorek to wiem
wojciech endurance
www.polkasteam.pl
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Olej full synthetic do silnika 4,2 w 100 ce.
To też. Ale w przypadku aut jest to temat pomijalny - jak silnik nagrzany, to ma te 80 stopni, i dowolny olej w tej temperaturze ma zbliżone właściwości.
Bardziej się temat rozbija o warunki odbiegające od optymalnych - przechłodzenie i przegrzanie.
W warunkach arktycznych bywa, że olej jednak nie osiąga temperatury nominalnej - miska i blok potrafią oddać ciepło tak - że olej ma np. 30 stopni (mimo nagrzania silnika do nominału). temu stosuje się te o niższej lepkości, żeby warunki smarowania były poprawne. Już nie mówiąc o fazie rozruchu, gdzie olej ma np. -40.
W druga mańkę też to działa - w sporcie olej bez ceregieli osiąga 140 - 150 stopni, mimo że silnik utrzymuje się w 100 - 110.
Bardziej się temat rozbija o warunki odbiegające od optymalnych - przechłodzenie i przegrzanie.
W warunkach arktycznych bywa, że olej jednak nie osiąga temperatury nominalnej - miska i blok potrafią oddać ciepło tak - że olej ma np. 30 stopni (mimo nagrzania silnika do nominału). temu stosuje się te o niższej lepkości, żeby warunki smarowania były poprawne. Już nie mówiąc o fazie rozruchu, gdzie olej ma np. -40.
W druga mańkę też to działa - w sporcie olej bez ceregieli osiąga 140 - 150 stopni, mimo że silnik utrzymuje się w 100 - 110.