Niska temperatura silnika (wskaźnik) i słabe ogrzewanie

Moderator: luk4s7

maak
Posty: 28
Rejestracja: 28 paź 2016, 13:14

Niska temperatura silnika (wskaźnik) i słabe ogrzewanie

Post autor: maak »

Cześć koledzy! :)

Mam HDJ100 z 1998 roku. Takie objawy:

1) wskaźnik temperatury silnika w kabinie praktycznie zawsze pokazuje zimny silnik; żeby pokazała się normalna temperatura w połowie skali, trzeba dymać 3500 obrotów, pod górę i jeszcze w upale (problem pojawił się tego lata)

2) dziś zauważyłem, że niezbyt dobrze działa ogrzewanie:
- jak ustawię temp. grzania powyżej 20C, to nawet na najwyższych obrotach wentylatora słabo dmucha do kabiny (i powietrzem niezbyt ciepłym, co najwyżej letnim).
- jak zmniejszę temperaturę grzania, to dmucha mocno, oczywiście zimnym
- jak pojeżdżę dłużej na wysokich obrotach, żeby wskazówka temperatury się trochę ruszyła, to przy temp. powyżej 20C dmucha mocniej i ciepłym, choć nie tak ciepłym, jak powinien

Dobrze myślę, że oba problemy mogą mieć tę samą przyczynę, w postaci zepsutego czujnika? Tylko którego, znalazłem takie kandydatury:

83420-16040 GAGE ASSY, WATER TEMPERATURE SENDER
89422-35010 SENSOR, DIESEL ENGINE WATER TEMPERATURE
89424-60010 SENSOR, INLET AIR TEMPERATURE

Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Niska temperatura silnika (wskaźnik) i słabe ogrzewanie

Post autor: oradek »

Jeśli nie dmucha ciepłym to może termostat lub termostaty.
Nie wiem czy masz zawór na układzie wody do nagrzewnicy, pewnie tak, u mnie w 7-ce nie działał zawór :( i to było przyczyną słabego grzania. Niską temperaturę pokazywał u mnie zawsze, bo termostat jest na 88 stopni a wskaźnik lekko zaniża. Taki urok Toyoty, może u Ciebie jest podobnie.

Napiszę na przyszłość małe wyjaśnienie przy okazji, większość osób to wie ale nie wszyscy. Termostat, to mechaniczny zawór sterowany temperaturą płynu chłodzącego.
Jego zadanie polega na tym, żeby otwierać duży obwód chłodzący (obwód z chłodnicą). Gdy silnik jest zimny, to działa tylko obieg wody w silniku, żeby szybko silnik osiągnął temperaturę pracy, termostat jest zamknięty. Kiedy silnik nagrzeje płyn chłodzący do temperatury roboczej, wtedy zawór w termostacie otwiera się i kieruje wodę do dużego (do chłodnicy). Gdy temperatura płynu osiąga wartość gtaniczną (różna bywa od 88 do 110 stopni, zależnie od marki i rodzaju silnika).

Często termostat pada i przepuszcza wodę, wtedy silnik ma problem żeby się nagrzać, bo cały czas woda przepuszczana jest do chłodnicy. To prosty element i zwykle niezbyt drogi, więc ja bym zaczął od wymiany :)

Jeśli jest czujnik w tym aucie na wejściu i wyjściu z chłodnicy to na jakimś programie diagnostycznym można zobaczyć czy na zimnym termostat przepuszcza. Jeśli nie ma, to można pomacać ręką przewody chłodnicy, pogoda sprzyja. Powrót wody z chłodnicy na zimnym silniku nie powinien się w ogóle ocieplić.

Jesli chodzi o czujniki to najprościej kupić jakieś urządzenie do czytania błędów z gniazda obd. Są od 30 zł na allegro a w internecie jest dużo porad, który program do obsługi danej marki wybrać, albo podjechać do warsztatu i za 100 powinno zrobić diagnostykę, jak coś nie działa, to komputer samochodu powinien to widzieć.

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Niska temperatura silnika (wskaźnik) i słabe ogrzewanie

Post autor: stachu_l »

Też bym obstawiał termostat - prawdopodobnie się otworzył i nie zamyka - cos się zablokowało. W takim wypadku od momentu takiej awarii silnik przestanie osiągać właściwa temperaturę.
Z obserwacji klimy w j12 mam takie wnioski:
- jak nagrzewnica jest zimna (bo silnik zimny, woda zimna) to wentylator nie włączy wysokich obrotów (oczywiście w trybie auto) aby nie dmuchać zimnym do kabiny
- jak już woda jest ciepła a temperatura w kabinie niższa niż nastawiona (wyraźnie niższa, np obecnie) to wentylator odpala na max i przy nawiewie jest jak przy farelce
- jak temperatura jest bliska nastawionej to obroty dmuchawy spadają i klima stara się utrzymać temperature zadaną - wydaje się, że reguluje prędkością dmuchawy i mieszaniem powietrza zimnego i ciepłego
Myślę, że w j10 będą podobne algorytmy sterowania ale może nie być identycznie
Możliwe, że przy ręcznym ustawieniu dmuchawy na max i braku odpowiednio ciepłej nagrzewnicy klima przestawia tak przesłony aby nie wiało z nawiewów tylko gdzieś na nogi ale tego u siebie nie testowałem - generalnie używam "Auto" i prędkość dmuchawy reguluje się sama.

maak
Posty: 28
Rejestracja: 28 paź 2016, 13:14

Re: Niska temperatura silnika (wskaźnik) i słabe ogrzewanie

Post autor: maak »

Dzięki panowie, oszczędziliście mi daremnej szarpaniny z czujnikami :)

ODPOWIEDZ