Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Moderator: luk4s7
Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Witajcie,
Właśnie wróciłem z serwisu układu klimatyzacji w moim J100 (2001)
Drobne wycieki spowodowane wiekiem zostały usunięte i wszystko jest ok ale...
Majster z serwisu powiedział, iż w układzie klimatyzacji, gdy auto stoi, ciśnienie rośnie do ~18 barów co według niego (i doszukał się również tabel firmowych) jest znacznie zbyt dużo (docelowo powinno być to na poziomie ~10 barów)
Jako przyczynę tego stanu rzeczy podał zawalony błotem wymiennik ciepła/chłodnice/skralacz (umiejscowiony przy chłodnicy silnika) co w autach terenowych, które w tym terenie jeżdżą jest sytuacją często spotykaną...
Czy macie jakieś pomysły jak ten temat ugryźć?
Może jest to sytuacja dla tych aut normalna?
Będę wdzięczny za podpowiedzi.
Właśnie wróciłem z serwisu układu klimatyzacji w moim J100 (2001)
Drobne wycieki spowodowane wiekiem zostały usunięte i wszystko jest ok ale...
Majster z serwisu powiedział, iż w układzie klimatyzacji, gdy auto stoi, ciśnienie rośnie do ~18 barów co według niego (i doszukał się również tabel firmowych) jest znacznie zbyt dużo (docelowo powinno być to na poziomie ~10 barów)
Jako przyczynę tego stanu rzeczy podał zawalony błotem wymiennik ciepła/chłodnice/skralacz (umiejscowiony przy chłodnicy silnika) co w autach terenowych, które w tym terenie jeżdżą jest sytuacją często spotykaną...
Czy macie jakieś pomysły jak ten temat ugryźć?
Może jest to sytuacja dla tych aut normalna?
Będę wdzięczny za podpowiedzi.
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Znalazłem coś takiego:
https://warsztat.pl/pli/324_Nissens2.pdf
Generalnie ciśnienia HP do 25bar są uważane za normalne ale raczej dla wysokich temperatur otoczenia.
Okolice 10bar to raczej jak jest ok 20C i skraplacz jest dobrze chłodzony.
jak jest oblepiony błotem to słabiej odprowadza ciepło i jest cieplejszy więc ciśnienie wyższe.
Ciśnienie HP dla działającej klimy dość dokładnie odpowiada temperaturze skraplania czyli także skraplacza.
Może trzeba więcej rzek pokonywać a nie błota to się skraplacz umyje i ochłodzi
https://warsztat.pl/pli/324_Nissens2.pdf
Generalnie ciśnienia HP do 25bar są uważane za normalne ale raczej dla wysokich temperatur otoczenia.
Okolice 10bar to raczej jak jest ok 20C i skraplacz jest dobrze chłodzony.
jak jest oblepiony błotem to słabiej odprowadza ciepło i jest cieplejszy więc ciśnienie wyższe.
Ciśnienie HP dla działającej klimy dość dokładnie odpowiada temperaturze skraplania czyli także skraplacza.
Może trzeba więcej rzek pokonywać a nie błota to się skraplacz umyje i ochłodzi
Ostatnio zmieniony 26 lip 2018, 16:01 przez stachu_l, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Kolego!
Mechanik od klimy ma rację, chłodnica czyli skraplacz ma za zadanie między innymi schłodzić czynnik i obniżyć temperaturę tym samym ciśnienie.
Zabite lamele w skraplaczu czyli zasyfiona chłodnica jak mówisz będzie miała małą wydajność przepływu powietrza co skutkuje małą efektywnością chłodzenia.
Ale do rzeczy.
Właśnie teraz idę do LandCruisera, robię obsługę klimatyzacji i za chwilę powiem Ci jakie ciśnienie bije sprężarka. Wkleję Ci foto jak to wygląda. Dziś u mnie 33st C więc ciśnienie będzie spore
Za chwil parę będzie informacja dla Ciebie.
Dodatkowo dodam: że czysta chłodnica klimatyzacji czyli skraplacz bardzo ale to bardzo poprawia efektywność pracy klimatyzacji.
W skrajnych przypadkach zabita chłodnica klimy prowadzi do uszkodzenia sprężarki (zbyt duże ciśnienie w układzie).
Mechanik od klimy ma rację, chłodnica czyli skraplacz ma za zadanie między innymi schłodzić czynnik i obniżyć temperaturę tym samym ciśnienie.
Zabite lamele w skraplaczu czyli zasyfiona chłodnica jak mówisz będzie miała małą wydajność przepływu powietrza co skutkuje małą efektywnością chłodzenia.
Ale do rzeczy.
Właśnie teraz idę do LandCruisera, robię obsługę klimatyzacji i za chwilę powiem Ci jakie ciśnienie bije sprężarka. Wkleję Ci foto jak to wygląda. Dziś u mnie 33st C więc ciśnienie będzie spore
Za chwil parę będzie informacja dla Ciebie.
Dodatkowo dodam: że czysta chłodnica klimatyzacji czyli skraplacz bardzo ale to bardzo poprawia efektywność pracy klimatyzacji.
W skrajnych przypadkach zabita chłodnica klimy prowadzi do uszkodzenia sprężarki (zbyt duże ciśnienie w układzie).
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Tutaj masz fotki niższe cisnienia klima wyłączona, drugie foto klima włączona.
Jak pisałem dziś jest okolo 33st C więc gorąco.
Wysokie ciśnienie dochodzi do około 16bar więc nie jest źle u Ciebie. Skraplacz warto czyścić powietrzem sprężonym.
Unikaj mycia myjką ciśnieniową bo strumień wody zagina lamele i powietrze nie hula
Jak pisałem dziś jest okolo 33st C więc gorąco.
Wysokie ciśnienie dochodzi do około 16bar więc nie jest źle u Ciebie. Skraplacz warto czyścić powietrzem sprężonym.
Unikaj mycia myjką ciśnieniową bo strumień wody zagina lamele i powietrze nie hula
- Załączniki
-
- klima2.jpg
- (94,83 KiB) Pobrany 28 razy
-
- klima1.jpg
- (90,65 KiB) Pobrany 28 razy
- Zibi
- Posty: 659
- Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
- Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape - Kontakt:
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Podepnę się pod temat - ile czynnika powinno byc w układzie?
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
Cześć tu masz katalog:
https://www.hella.com/techworld/pl/Tech ... zego-2114/
zależy czy masz lodówkę itd.
https://www.hella.com/techworld/pl/Tech ... zego-2114/
zależy czy masz lodówkę itd.
- Zibi
- Posty: 659
- Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
- Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape - Kontakt:
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
sęk w tym, ze tam setki z 2001 roku nie ma.
Re: Ciśnienie w układzie klimatyzacji
A są jakieś sposoby (patenty) aby skraplacz jakoś "chronić" przed błotem? (Oprócz: nie jeździć po błocie lib tylko po rzekach )