Re: Zimowa rozkminka LC100
: 23 lut 2018, 11:10
Producent przetwornicy to optymista - jak mu wychodzi 123A max? Przetwornice najczęściej pracują do ok 11V (wtedy się wyłączają aby nie zniszczyć akumulatora)
3000W to chwilowa moc w impulsie więc do obliczeń przyjmujemy moc ciągłą 1500W
1500/sprawność (jak dobra to 93-95%)/11V -> 145A
Chyba, że zakłada napięcie 13V czyli prace tylko z włączonym silnikiem.
Te 3.5 (czy 4A) lodówki jest w zasadzie pomijalne na tym bezpieczniku głównym (tym przy aku/heblu) - mysle, że 150A powinno być OK. Tak naprawdę to przetwornica raczej nie będzie pracować przy pełnym obciążeniu.
Rozumiem, że te dwa kable to są "+" i "-" akumulatora. (Czy są to oddzielne plusy do przetwornicy i wyciągarki?)
Ja bym skręcił wszystko na zaciskach przetwornicy:
- grube kable z oczkami na zaciski
- kabel "-" (najczęściej czarny) lodówki - oczki i do przetwornicy
- kabel "+" (czerwony) lodówki - dodać bezpiecznik (jakiś mały nie pamiętam czy są 5A samochodowe ale 7.5A też powinno być OK), oczko i do przetwornicy
Przetwornica ma swój wyłącznik - wyłącza on tylko układ sterowania przetwornicą ale nie wysterowane tranzystory przetwornicy pobierają jakieś ułamkowe prądy i tak można ją zostawić bez obawy rozładowania akumulatora (chyba, ze ma stać tygodniami to wtedy hebel).
Włączona przetwornica nawet bez obciążenia pobiera prąd (jak ma tryb poszukiwania obciążenia to ok 5W a jak nie to może być 20-40W - powinno być napisane)
25mm2 to nie jest tak dużo dla takich prądów
Dla "domowej" elektryczności są takie pomoce:
http://lumier.pl/kalkulator/
http://www.elektryk.kdi.pl/kurs-sep/prz ... trycznych/
Grzanie przewodu zależy od natężenia a nie od napięcia więc można tych tabel użyć także do instalacji samochodowej.
Kalkulator można skonfigurować na 12V i dla prądu stałego przyjąć cos fi = 1
Pojedynczy przewód 25mm2 (a takie masz bo oddzielnie ułożone) pokazuje max prąd ok 120A - jesteśmy na granicy.
Te obliczenia/tabele zakładają pracę ciągła temperatura otoczenia 20 albo 25 st C i końcową temperature przewodu 60 albo 70 C (niektóre tabele maja to opisane dokładnie jakie są warunki)
Dodatkowo kalkulator pokazuje, ze dla 125A i 5m przewodu masz 0.427V spadku napięcia na żyle - czyli 0.854V na obu przewodach (+/-) co przy 12v na akumulatorze daje 11.1V na przetwornicy - bliskie wyłączenia przetwornicy gdy nie pracuje alternator.
Praca na pełnej mocy będzie więc pracą na granicy.
Sprawdź suszarkę, czajnik, ekspres do kawy, mikrofala - lepiej takie 600, 800 do 1200W niż 1500 czy 2000W (ten ostatni to może nawet wykończyć przetwornice)
Oczywiście nie może to działać wszystko razem.
Komputer, telewizor czy oświetlenie energooszczędne to nie problem.
Dla lodówki można dodać zabezpieczanie przed rozładowaniem akumulatora jeżeli nie ma takiego wbudowanego - są takie przekaźniki/układy ochraniające akumulator (poszukiwać w rejonach instalacji kempingowych czy systemów solarnych)
3000W to chwilowa moc w impulsie więc do obliczeń przyjmujemy moc ciągłą 1500W
1500/sprawność (jak dobra to 93-95%)/11V -> 145A
Chyba, że zakłada napięcie 13V czyli prace tylko z włączonym silnikiem.
Te 3.5 (czy 4A) lodówki jest w zasadzie pomijalne na tym bezpieczniku głównym (tym przy aku/heblu) - mysle, że 150A powinno być OK. Tak naprawdę to przetwornica raczej nie będzie pracować przy pełnym obciążeniu.
Rozumiem, że te dwa kable to są "+" i "-" akumulatora. (Czy są to oddzielne plusy do przetwornicy i wyciągarki?)
Ja bym skręcił wszystko na zaciskach przetwornicy:
- grube kable z oczkami na zaciski
- kabel "-" (najczęściej czarny) lodówki - oczki i do przetwornicy
- kabel "+" (czerwony) lodówki - dodać bezpiecznik (jakiś mały nie pamiętam czy są 5A samochodowe ale 7.5A też powinno być OK), oczko i do przetwornicy
Przetwornica ma swój wyłącznik - wyłącza on tylko układ sterowania przetwornicą ale nie wysterowane tranzystory przetwornicy pobierają jakieś ułamkowe prądy i tak można ją zostawić bez obawy rozładowania akumulatora (chyba, ze ma stać tygodniami to wtedy hebel).
Włączona przetwornica nawet bez obciążenia pobiera prąd (jak ma tryb poszukiwania obciążenia to ok 5W a jak nie to może być 20-40W - powinno być napisane)
25mm2 to nie jest tak dużo dla takich prądów
Dla "domowej" elektryczności są takie pomoce:
http://lumier.pl/kalkulator/
http://www.elektryk.kdi.pl/kurs-sep/prz ... trycznych/
Grzanie przewodu zależy od natężenia a nie od napięcia więc można tych tabel użyć także do instalacji samochodowej.
Kalkulator można skonfigurować na 12V i dla prądu stałego przyjąć cos fi = 1
Pojedynczy przewód 25mm2 (a takie masz bo oddzielnie ułożone) pokazuje max prąd ok 120A - jesteśmy na granicy.
Te obliczenia/tabele zakładają pracę ciągła temperatura otoczenia 20 albo 25 st C i końcową temperature przewodu 60 albo 70 C (niektóre tabele maja to opisane dokładnie jakie są warunki)
Dodatkowo kalkulator pokazuje, ze dla 125A i 5m przewodu masz 0.427V spadku napięcia na żyle - czyli 0.854V na obu przewodach (+/-) co przy 12v na akumulatorze daje 11.1V na przetwornicy - bliskie wyłączenia przetwornicy gdy nie pracuje alternator.
Praca na pełnej mocy będzie więc pracą na granicy.
Sprawdź suszarkę, czajnik, ekspres do kawy, mikrofala - lepiej takie 600, 800 do 1200W niż 1500 czy 2000W (ten ostatni to może nawet wykończyć przetwornice)
Oczywiście nie może to działać wszystko razem.
Komputer, telewizor czy oświetlenie energooszczędne to nie problem.
Dla lodówki można dodać zabezpieczanie przed rozładowaniem akumulatora jeżeli nie ma takiego wbudowanego - są takie przekaźniki/układy ochraniające akumulator (poszukiwać w rejonach instalacji kempingowych czy systemów solarnych)