LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Moderator: luk4s7

marlu
Posty: 130
Rejestracja: 05 cze 2016, 09:26
Auto: VZJ95
UZJ100
Fzj 80
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: marlu »

W moim UZJ wygląda to podobnie przy ok. 3250 dmc hydraulika się poddaję czasami nawet nie jest w stanie utrzymać neutralnego położenia , przynajmniej wg. kontrolek .

Awatar użytkownika
Krzysztof
Posty: 329
Rejestracja: 12 wrz 2008, 20:06
Auto: były HDJ80,HDJ100, Previa4x4, teraz Tundra 5.7v8
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Krzysztof »

@gwt te sprężyny to był prawdopodobnie seryjne ale na pewno nie były klapnięte.

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: gwt »

Rokfor32 pisze:Okolice 100 bar, może ciut więcej.
100bar :shock:
Nie znam się na hydraulice w setce ale cały układ nie wygląda mi na takie ciśnienie.
Drążę temat bo wiem, że najprościej jest wywalić AHC i wstawić sprężyny ale na razie nie chcę bo jak pisałem nie wjadę do garażu a przerobić się nie da.

Nadal nie bardzo rozumiem dlaczego układ pod obciążeniem siada. Ciecz jest nie ściśliwa więc teoretycznie powinien utrzymywać zadaną wysokość chociaż z drugiej strony cały czas pracuje podczas pracy układu zawieszenia więc jak rozumiem przy nagłym (np. na hopie) ściśnięciu amortyzatora nadmiar oleju jest przepompowywany do sfer, które są zbiornikami buforowymi. Później pompa nie generuje wystarczającego ciśnienia aby podnieść do poprzedniej wysokości. Tak to mniej więcej działa?

Z tego co czytałem najwięcej problemów jest z czujnikami wysokości, ale jakoś nikt nie pisze, że ma problemy z samą pompą czy jakiś wybuchem przewodów ciśnieniowych czy sfer. Co w praktyce jest najsłabszym ogniwem układu?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Rokfor32 »

Sfery.

To działa podobnie jak w cytrynach - sfery są zamknięte membraną, i nabite do określonej wartości ciśnienia. Jeżeli ciężar auta wywoła w układzie wyższe ciśnienie niż to w sferach - to auto opada.

Albo inaczej - dana wysokość zawiasu ma się mieścić w określonych widełkach ciśnienia (rozpoznawanych przez sterownik układu. Pompa nie dobije więcej (choć bez problemu może) - bo układ nie pozwala na zmniejszenie objętości azotu w sferach poniżej założonego minimum. Bo wówczas, przy dobiciu, ciśnienie by mogło wzrosnąć do wartości krytycznych (czyli wybuchnąć sfery).

Awatar użytkownika
rembacz
Posty: 299
Rejestracja: 22 kwie 2013, 11:59

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: rembacz »

A co myślicie o tylnych sprężynach ze 120 krótkiej albo 90-tki. Wymiarami wydają się być podobne. A i krótka chyba lżejsza?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Rokfor32 »

Bardziej obrazowo: Auto bez hydro ma sprężyny o sztywności około 40N/mm. Między J100 a J9/J12 ta różnica nie jest wielka, jakieś 10 N/mm może. Natomiast z hydro sprężyny J100 mają sztywność rzędu ... 5 N/mm.

W tej wersji sprężyny nie służą do utrzymywania auta, a do wywołania różnicy ciśnień zależnie od wysokości zawiasu (bez sprężyny ciśnienie w układzie jest stałe, bez względu na wysokość zawiasu). Pomaga to elektronice ogarnąć pracę zawiasu - np. wyczuć zacięty czujnik wysokości.

Awatar użytkownika
rembacz
Posty: 299
Rejestracja: 22 kwie 2013, 11:59

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: rembacz »

Rokfor32 stosując miechy powietrzne można trochę pomóc hydro. Więc zastosowanie trochę mocniejszych sprężyn także.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Rokfor32 »

Tak, ale przy miechach starcza około 1 bar (zaledwie), żeby przy dociążonym aucie AHC się normalnie ustawiał. Żeby tego typu miech samodzielnie utrzymał auto potrzebował by około 8 bar.

Jeżeli zastosujesz więc sprężynę zdolną samodzielnie takie auto (czy niewiele lżejsze) utrzymać - to wychodzi to za bardzo usztywnione przy działającym AHC.

Wyjaśniając filozofie działania tego układu - zawieszenie hydro, gdyby nie było sprężyn, nie ma korelacji ciśnienie/wysokość. Ciśnienie utrzymują sfery, wysokość to wynik ilości oleju w układzie. Ciśnienie jest mniej więcej stałe, bez względu na ustawienie wysokości, i wynika jedynie z ciężaru (nacisku na siłowniki). Dodatkowa sprężyna powoduje, że im zawias niżej - tym ciśnienie mniejsze, bo sprężyna przejmuje część obciążenia. Powiedzmy, że proporcja wygląda tak, że zawias w pozycji normalnej to 100 bar, obniżony to 80 bar.

Ale jak się założy sprężynę zdolną utrzymać auto - to efekt będzie taki, że zawias na max w góre to 50 bar, na średniej zero, a dolnej nie osiągnie wcale - bo ujemnego ciśnienia układ nie wywoła :wink:

Sterownik tego systemu kontroluje ciśnienie, do spółki z odczytami czujników wysokości. Jak się za bardzo rozjada dane - to układ przestanie działać. Zgłupieje po prostu, czyli zanotuje błąd, i zostanie w trybie awaryjnym.

Awatar użytkownika
rembacz
Posty: 299
Rejestracja: 22 kwie 2013, 11:59

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: rembacz »

Rokfor32 to są bardzo cenne informacje. Polspring może dorobić takie sprężyny. Podając im ilość zwojów grubość drutu, szer i wysokość oryginalnej są wstanie zrobić o nowe + 300kg. Jedyny problem taki że polspringi siadają po czasie. Robiłem już u nich do Jeepa.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Zibi »

ja mam założone orginalne z hdj80 i nie mam żadnych problemów. Zero kombinacji za to w razie problemu auto nie siądzie na ziemi.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Rokfor32 »

Czyli nie masz wcale opcji "low" :wink: A pamiętaj, że tu ma ona być, ze względu na wysokość garażu :wink:

Co do customowych sprężyn - w przypadku dorabiania do zwykłego zawiasu jest istotny temat jakości materiału, bo one pracują na granicy możliwości tegoż materiału. Ale dla J100 z AHC sprężyny są w zakresie pracy o lata świetlne od granicy sprężystości materiału. Niewiele przesadzę, jak napiszę, że w takim kształcie to można je zwinąć z żebrówki zbrojeniowej, i też będą działać :wink:

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Zibi »

oczywiście, że mam z uwagi na wysokość garażu. Na zimę zdejmuję bagaznik dachowy, zakłądam ciut mniejsze koła i wjeżdzam do typowego blaszaka.

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: gwt »

rembacz pisze:Polspring może dorobić takie sprężyny. Podając im ilość zwojów grubość drutu, szer i wysokość oryginalnej są wstanie zrobić o nowe + 300kg. Jedyny problem taki że polspringi siadają po czasie.
Można by faktycznie tak zrobić tylko trzeba by zdefiniować jaki jest cel ćwiczenia.
Czy zwiększyć nośność? - wydaje się, że to zadziała.
Czy spowodować, że przy awarii AHC auto nadal będzie mobilne? - obawiam się, że te +300kg w stosunku do ori nie pomogą i w razie wywalenia się AHC auto i tak siądzie na odbojach.

Rozwiązanie idealne byłoby takie by zarówno zwiększyć nośność ale również zabezpieczyć się na wypadek utraty AHC.
Dlatego ciekawi mnie jednak ta rozbieżność pomiędzy teorią przekonywająco przedstawioną przez Rokfora a praktyką Zibiego. Rozumiem, że przy sprężynach z 80 auto nie będzie w stanie osiągnąć pozycji low, ale wg teorii nie powinno się dać tym bezpiecznie poruszać bo tył twardy jakby był z Kamaza. A Zibi jeździ i jak rozumiem nie narzeka specjalnie.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Rokfor32 »

Zibi - ale tu chodzi o opcję "low" w sposób dostępny od ręki, czyli pokrętłem - i ja rozumiem codziennie - a nie raz do roku i wypuszczając powietrze z kapci :wink:

A tak ogólnie - pojęcie "komfort" czy "nie przeszkadza" są mocno względne. Przy czym - zapodanie sprężyn z J8 na tył jest operacją wyjątkowo prostą (i tanią), więc jak ktoś ma dylemat - to najlepiej takie rozwiązanie sprawdzić w praktyce.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: LC 100 Czy da się zablokować hydraulikę w zawieszeniu?

Post autor: Zibi »

Rokfor - tak się skłąda, ze dojeżdzam do pracy codziennie, więc operację wykonuje minimum 2 razy dziennie bo osobówki nie mam i jeżdzę setką. Owszem tył nie idzie na sam dół ale idzie zauważalnie i wuystarczająco aby do garażu wjechać. Nie ma tez żadnego dyskomfortu po podniesieuniu. Komplet używanych seryjnych sprżyn do 80-tki kupiłem za 100 zł z przesyłką. Swoje z 80-tki kiedyś oddałem za darmo.

ODPOWIEDZ