Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 19 wrz 2018, 4:50
www.tlc-camp.pl/sklep/


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Post: 28 paź 2016, 15:18 
Offline

Rejestracja: 28 paź 2016, 13:14
Posty: 11
Cześć, mam pytanie odnośnie kierunku w jakim powinienem pójść przy wymianie zawieszenia w HDJ100 4.2TD manual z 1998 roku. Auto z przebiegiem 450 tys. km, nieprzerabiane, poza usunięciem pneumatyki (lub też nigdy jej nie było).

Samochód mam od lutego, przez ostatnie pół roku użytkowałem w Gruzji, na ichnich kiepskich drogach asfaltowych oraz górskich (Truso, Juta, Omalo - jeśli ktoś kojarzy) i zrobił tam ponad 30 tys. km. Tak samo ma być użytkowany w przyszłym sezonie. Auto nie ma nigdy jeździć w bardzo trudnym terenie, nie ma być dociążane zderzakami czy dodatkowym wyposażeniem, ani mocno liftowane. Jedynie zastanawiam się nad dołożeniem trzeciego rzędu siedzeń. Typowe użytkowanie to wożenie 2-5 osób (ewentualnie 7) na drogach j.w. Na trasie może jeszcze dojść bagaż tych osób.

Teraz przednie zawieszenie już prawie nie istnieje: nie czuje właściwie amortyzacji, a przy skręcaniu i dodawaniu gazu słychać z prawej strony głośne przeskakiwanie. Przednie opony zjechane do zera po zewnętrznych stronach. Tylne zawieszenie chyba ok, opony też wyglądają w porządku.

Chciałbym osiągnąć następujący efekt: mieć mocne, wytrzymałe zawieszenie dostosowane do opisanych powyżej dróg i sposobu użytkowania, ale jeśli to możliwe, nie utracić za dużo z wygody i zdolności do szybkiej jazdy po dobrych drogach (do Gruzji jechałem 140-150 km/h i było to miłe ;) )

Szukając po internecie, póki co doszedłem do takiej konfiguracji:
- drążki skrętne OME 303002 (diesel)
- amortyzatory przód OME N133
- mortyzatory tył OME N101 + osłony OME 661
- sprężyny tył zostawić oryginalne (analizując katalog OME http://sklep4x4.com.pl/sklep/producenci ... ide_32.pdf wychodzi mi, że OME nie ma w ogóle tylnych sprężyn do HDJ100 4,2TD z 1998 roku?)

Bardzo Was proszę o opinię, czy takie zawieszenie ma sens, jakie by było ew. lepsze i jakie dobrać opony. Obecne opony to Grandtek AT22, 285/65 R17 116H.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 paź 2016, 16:27 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 gru 2007, 3:24
Posty: 970
Lokalizacja: Kobyłka
Auto: HDJ 100
przyjedz, przejedziesz się, ocenisz .pozdr.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 paź 2016, 21:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 lis 2015, 22:12
Posty: 117
Jak zmieniasz drążki i amortyzatory na OME to sprężyny też wypadało by zmienić na OME.
Nie słyszałem żeby w LC 100 TD były inne sprężyny w 98r czy w 2001r.
Śmiało możesz kupować OME 2860 lub 2863. 2864 raczej będą za twarde do Twojego zastosowania


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 paź 2016, 12:30 
Offline

Rejestracja: 28 paź 2016, 13:14
Posty: 11
Dzięki, odnośnie sprężyn, to wywnioskowałem tak na podstawie 80. strony podlinkowanego katalogu. Tam elementy przedniego zawieszenia dotyczą wszystkich setek, zaś dla tylnego tabelka jest podzielona na:
- wszystkie modele od 10/2000 roku
- modele V8 od 10/1998 do 2000 roku
Więc gdyby się tego trzymać, to tylnych amortyzatorów też nie powinienem zmieniać na OME :)

Miałoby to sens, żeby tylko przód wymienić? Bo jeśli zmienię tył też, to zrobię tak jak piszesz, razem ze sprężynami 2860.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 paź 2016, 13:30 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15006
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Jutro rano jak będę przy kompie napiszę ze trzy zdania z punktu widzenia praktycznego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 cze 2017, 14:12 
Offline

Rejestracja: 28 paź 2016, 13:14
Posty: 11
Zamykając ten temat: ostatecznie założyłem sprężyny 2865, na tył amortyzatory nitrocharger sport (bo zwykłych akurat nie było gdzie kupić), na przód zwykłe nitrochargery, drążki zostały oryginalne Toyoty. Tył się podniósł max 2 cale, przód został podniesiony o podobną wielkość, poprzez regulację drążków.

Jeżdżę tak z pół roku i całościowy efekt jest pozytywny. Nawet jadąc zupełnie pusto, nie jest zbyt twardo. Na autostradzie 150 km/h bez istotnej utraty sterowności czy bujania - choć oczywiście, gdy auto siedziało niżej, to było pod tym względem lepiej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 cze 2017, 17:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Posty: 135
Lokalizacja: Poznań
Auto: Hdj 100
Jak wygląda komfort jazdy? Czy auto płynie czy raczej podskakuje? pozdr adam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 cze 2017, 19:14 
Offline

Rejestracja: 28 paź 2016, 13:14
Posty: 11
Płynie, nie jest bardzo sztywne (choć sztywniejsze, niż było), tylko sprężyste. Założyłem opony General GRABBER AT2 265/70 R17, które również oceniam pozytywnie, na tę chwilę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 cze 2017, 8:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Posty: 135
Lokalizacja: Poznań
Auto: Hdj 100
Ja mam cały czas oryginalne zawieszenie i jeśli działa to nie wymieniam. Do 3200 masy całkowitej zawieszenie działa prawidłowo, 20-50 kg więcej i już się nie podnosi i auto jedzie jak taczka na metalowym kole. Muszę uważać przy pakowaniu bo przy kilku osobach na pokładzie nie zostaje wiele miejsca na bagaże. Wszystkie rozwiązania ultra light mile widziane :-) pozdr adam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
www.tlc-camp.pl


Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group