Strona 1 z 1

Efekt wiertarki udarowej

: 24 kwie 2015, 23:16
autor: zbój75
Witam
Mam problem który nie pasuje do tematów zamieszczonych w tym dziale
Samochód HDJ100, rok 2001, najechane 426km, (do 410 km serwisowany w ASO).
W trakcie jazdy przy prędkości około 65-75 km/h występuje efekt wiertarki udarowej - wyraźne drgania stosunkowo dużej częstotliwości, żadnych mechanicznych zgrzytów. Ciężko określić z jakiej części pojazdu - przód, tył czy skrzynia? Mam jednak wrażenie z przedniej części pojazdu.
Efekt występuje tylko gdy silnik ciągnie i nasila się z obciążeniem silnika.
Występuje tylko na 4 biegu, w momencie redukcji na 3ci bieg lub odpuszczenia gazu ustępuje.
Gdy efekt zaczynał się pojawiać miałem wrażenie, że zaczyna występować tylko w zakrętach i raczej w lewą stronę. To zasugerowało mi kontrolę przedniego dyfra. Wymieniłem uszkodzone łożyska igiełkowe czopa piasty. Całkiem spore jak na moje standardy luzy pomiędzy przegubem zewnętrznym a zabierakiem pozostały – trochę za duży koszt wymiany kompletu a małe prawdopodobieństwo, że w tym leży przyczyna.
Przypadłość nie ustąpiła.
Odkręciłem przedni wał i jeździłem z blokadą między osiową – efekt znacznie mniejszy ale nie odpuścił do końca.
Czy miał ktoś taką przypadłość/ Jakieś sugestie?
Z góry dziękuje.
zbój

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 25 kwie 2015, 05:52
autor: kylon
A krzyżaki sprawdzałeś?

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 25 kwie 2015, 09:03
autor: LEX
No właśnie. Wymień krzyżaki na tylnym wale. Drogie nie są a jeśli nie były wymieniane w ciągu paru ostatnich lat to po prostu przyda się to zrobić. Jeśli masz wibracja podczas określonej prędkości i pod obciązeniem to najczęściej w tym jest przyczyna.

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 25 kwie 2015, 20:00
autor: zbój75
Dziękuje za szybką odpowiedź.
Szarpanie rękami i śrubokrętem nie pokazuje żadnych luzów na krzyżakach.
Auto idzie niedługo do warsztatu to każe sprawdzić.
Czy mimo braku luzów sugerujecie wymienić krzyżaki?

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 26 kwie 2015, 07:24
autor: kylon
Krzyżak może się przycinać albo może być luz na wieloklinie wału. Tudzież taki wieloklin może stać na dębowo.

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 26 kwie 2015, 14:30
autor: Zibi
zbój75 pisze:Dziękuje za szybką odpowiedź.
Szarpanie rękami i śrubokrętem nie pokazuje żadnych luzów na krzyżakach.
Auto idzie niedługo do warsztatu to każe sprawdzić.
Czy mimo braku luzów sugerujecie wymienić krzyżaki?
Luzu nie pokaże. To kwestia braku ruchu krzyżaka a nie luzu, podobny objaw miałem w 80-tce. Odkręć wał i zobacz czy krzyżak rusza się prawidłowo.

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 26 kwie 2015, 20:17
autor: Rokfor32
Dokładnie. Żeby prawidłowo ocenić wał - trzeba go zdemontować. Bo o ile rozpadnięty krzyżak bez problemu widac na aucie - to zatartego wyczuć się nie da.

Acz - da się go "zobaczyć" - jak się wie na co zwracać uwagę :wink: Ale do pełnej diagnozy i tak trzeba wał zdjąć - bo optycznie można jedynie "wytypować podejrzanego" :wink:

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 27 kwie 2015, 20:47
autor: zbój75
Dzisiaj zdjąłem tylny wał, wkręciłem w imadło i próbowałem wyczuć luzy - ale takowych nie wyczułem. Krzyżaki chodzą płynnie bez jakichkolwiek zacięć z tym, że jeden ze znacznie większym oporem.
Przejechałem się później oczywiście bez tylnego wału i drgań nie było!
Czyli kolejny krok to wymiana krzyżaków tylnego wału, innego pomysłu jak na razie nie mam a wyjazd na wakacje wkrótce.
I tu pytanie jakie krzyżaki kupić, w necie znalazłem od 66 do 559,11 PLN. Nie wiem czy można wymieniać na forum nazwy producentów ale podpowiedzcie chociaż w jakiej grupie cenowej.
Auto użytkowane na rodzinne wyprawy bez rzeźni.
Acha wieloklin na wale pracuje, minimalne luzy obecne.

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 27 kwie 2015, 23:08
autor: Rokfor32
Poszukaj krzyżaków Matsuba albo Koyo. Unikaj GMB, TOYO, i innych noname.

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 01 maja 2015, 08:32
autor: zbój75
Krzyżaki oglądał mechanik i stwierdził, że nie ma się do czego przyczepić - jak już to sugeruje wyważenie wału. Twierdzi że ćwiczył tego typu przypadki i wymiana krzyżaków nie zawsze pomaga - a moje są podobno OK.
Krzyżaki przesmarowałem, wał zamontowany - drgania bez zmian.
Szukam krzyżaków i mam problem z wymiarami a konkretnie z odległościami pierścieni zabezpieczających. U mnie jest jak na obrazku
przegub crop.png
przegub crop.png (56,72 KiB) Przejrzano 6591 razy
Krzyżaki Matsuba jakie znalazłem w których pasuje średnica 29mm (długość 77, u mnie bliżej 80) mają podany rozstaw pierścieni 49mm.
Czy ma ktoś numer ref krzyżaka Matsuby który będzie pasował do setki?

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 02 wrz 2023, 16:16
autor: Man With Camera
Krzyżaki Matsuba jakie znalazłem w których pasuje średnica 29mm (długość 77, u mnie bliżej 80) mają podany rozstaw pierścieni 49mm.
takie rozmiary mają krzyżaki Matsuba UJ-230H - pasują do wałów wielu Toyot

Re: Efekt wiertarki udarowej

: 02 wrz 2023, 18:07
autor: pinc6x6
LEX pisze:
25 kwie 2015, 09:03
No właśnie. Wymień krzyżaki na tylnym wale. Drogie nie są a jeśli nie były wymieniane w ciągu paru ostatnich lat to po prostu przyda się to zrobić. Jeśli masz wibracja podczas określonej prędkości i pod obciązeniem to najczęściej w tym jest przyczyna.
Może kupisz w ASO zestaw naprawczy! Jeżeli tak to nie wymieniaj krzyżaków tylko naprawiaj!