Efekt wiertarki udarowej

Moderator: luk4s7

zbój75
Posty: 5
Rejestracja: 04 cze 2014, 21:23
Auto: HDJ100
Kontakt:

Efekt wiertarki udarowej

Post autor: zbój75 »

Witam
Mam problem który nie pasuje do tematów zamieszczonych w tym dziale
Samochód HDJ100, rok 2001, najechane 426km, (do 410 km serwisowany w ASO).
W trakcie jazdy przy prędkości około 65-75 km/h występuje efekt wiertarki udarowej - wyraźne drgania stosunkowo dużej częstotliwości, żadnych mechanicznych zgrzytów. Ciężko określić z jakiej części pojazdu - przód, tył czy skrzynia? Mam jednak wrażenie z przedniej części pojazdu.
Efekt występuje tylko gdy silnik ciągnie i nasila się z obciążeniem silnika.
Występuje tylko na 4 biegu, w momencie redukcji na 3ci bieg lub odpuszczenia gazu ustępuje.
Gdy efekt zaczynał się pojawiać miałem wrażenie, że zaczyna występować tylko w zakrętach i raczej w lewą stronę. To zasugerowało mi kontrolę przedniego dyfra. Wymieniłem uszkodzone łożyska igiełkowe czopa piasty. Całkiem spore jak na moje standardy luzy pomiędzy przegubem zewnętrznym a zabierakiem pozostały – trochę za duży koszt wymiany kompletu a małe prawdopodobieństwo, że w tym leży przyczyna.
Przypadłość nie ustąpiła.
Odkręciłem przedni wał i jeździłem z blokadą między osiową – efekt znacznie mniejszy ale nie odpuścił do końca.
Czy miał ktoś taką przypadłość/ Jakieś sugestie?
Z góry dziękuje.
zbój

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: kylon »

A krzyżaki sprawdzałeś?

Awatar użytkownika
LEX
Posty: 1582
Rejestracja: 23 wrz 2007, 22:01
Auto: Lexus LX450
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: LEX »

No właśnie. Wymień krzyżaki na tylnym wale. Drogie nie są a jeśli nie były wymieniane w ciągu paru ostatnich lat to po prostu przyda się to zrobić. Jeśli masz wibracja podczas określonej prędkości i pod obciązeniem to najczęściej w tym jest przyczyna.

zbój75
Posty: 5
Rejestracja: 04 cze 2014, 21:23
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: zbój75 »

Dziękuje za szybką odpowiedź.
Szarpanie rękami i śrubokrętem nie pokazuje żadnych luzów na krzyżakach.
Auto idzie niedługo do warsztatu to każe sprawdzić.
Czy mimo braku luzów sugerujecie wymienić krzyżaki?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: kylon »

Krzyżak może się przycinać albo może być luz na wieloklinie wału. Tudzież taki wieloklin może stać na dębowo.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 659
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: Zibi »

zbój75 pisze:Dziękuje za szybką odpowiedź.
Szarpanie rękami i śrubokrętem nie pokazuje żadnych luzów na krzyżakach.
Auto idzie niedługo do warsztatu to każe sprawdzić.
Czy mimo braku luzów sugerujecie wymienić krzyżaki?
Luzu nie pokaże. To kwestia braku ruchu krzyżaka a nie luzu, podobny objaw miałem w 80-tce. Odkręć wał i zobacz czy krzyżak rusza się prawidłowo.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: Rokfor32 »

Dokładnie. Żeby prawidłowo ocenić wał - trzeba go zdemontować. Bo o ile rozpadnięty krzyżak bez problemu widac na aucie - to zatartego wyczuć się nie da.

Acz - da się go "zobaczyć" - jak się wie na co zwracać uwagę :wink: Ale do pełnej diagnozy i tak trzeba wał zdjąć - bo optycznie można jedynie "wytypować podejrzanego" :wink:

zbój75
Posty: 5
Rejestracja: 04 cze 2014, 21:23
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: zbój75 »

Dzisiaj zdjąłem tylny wał, wkręciłem w imadło i próbowałem wyczuć luzy - ale takowych nie wyczułem. Krzyżaki chodzą płynnie bez jakichkolwiek zacięć z tym, że jeden ze znacznie większym oporem.
Przejechałem się później oczywiście bez tylnego wału i drgań nie było!
Czyli kolejny krok to wymiana krzyżaków tylnego wału, innego pomysłu jak na razie nie mam a wyjazd na wakacje wkrótce.
I tu pytanie jakie krzyżaki kupić, w necie znalazłem od 66 do 559,11 PLN. Nie wiem czy można wymieniać na forum nazwy producentów ale podpowiedzcie chociaż w jakiej grupie cenowej.
Auto użytkowane na rodzinne wyprawy bez rzeźni.
Acha wieloklin na wale pracuje, minimalne luzy obecne.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: Rokfor32 »

Poszukaj krzyżaków Matsuba albo Koyo. Unikaj GMB, TOYO, i innych noname.

zbój75
Posty: 5
Rejestracja: 04 cze 2014, 21:23
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: zbój75 »

Krzyżaki oglądał mechanik i stwierdził, że nie ma się do czego przyczepić - jak już to sugeruje wyważenie wału. Twierdzi że ćwiczył tego typu przypadki i wymiana krzyżaków nie zawsze pomaga - a moje są podobno OK.
Krzyżaki przesmarowałem, wał zamontowany - drgania bez zmian.
Szukam krzyżaków i mam problem z wymiarami a konkretnie z odległościami pierścieni zabezpieczających. U mnie jest jak na obrazku
przegub crop.png
przegub crop.png (56,72 KiB) Przejrzano 5962 razy
Krzyżaki Matsuba jakie znalazłem w których pasuje średnica 29mm (długość 77, u mnie bliżej 80) mają podany rozstaw pierścieni 49mm.
Czy ma ktoś numer ref krzyżaka Matsuby który będzie pasował do setki?
Załączniki
przegub.png
(9,33 KiB) Pobrany 2 razy

Awatar użytkownika
Man With Camera
Posty: 127
Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: Man With Camera »

Krzyżaki Matsuba jakie znalazłem w których pasuje średnica 29mm (długość 77, u mnie bliżej 80) mają podany rozstaw pierścieni 49mm.
takie rozmiary mają krzyżaki Matsuba UJ-230H - pasują do wałów wielu Toyot

pinc6x6
Posty: 505
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: Efekt wiertarki udarowej

Post autor: pinc6x6 »

LEX pisze:
25 kwie 2015, 09:03
No właśnie. Wymień krzyżaki na tylnym wale. Drogie nie są a jeśli nie były wymieniane w ciągu paru ostatnich lat to po prostu przyda się to zrobić. Jeśli masz wibracja podczas określonej prędkości i pod obciązeniem to najczęściej w tym jest przyczyna.
Może kupisz w ASO zestaw naprawczy! Jeżeli tak to nie wymieniaj krzyżaków tylko naprawiaj!

ODPOWIEDZ