TLC 100 Sprzęgiełka piast

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
rembacz
Posty: 299
Rejestracja: 22 kwie 2013, 11:59

TLC 100 Sprzęgiełka piast

Post autor: rembacz »

Zapytanie do wtajemniczonych w zastosowaniu sprzęgiełek manualnych w setce. Przy zastosowaniu można by odciążyć przedni most i podzespoły z tym że toyotka musi być sprzężona między osiowo. Czy długa praca z napędem tylnym i na stałe spiętym dyferencjałem między osiowym może wpłynąć w obniżeniu trwałości blokady? Sprzęgiełka stosowane w większości wyprawówek zdają egzamin.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8429
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: TLC 100 Sprzęgiełka piast

Post autor: Rokfor32 »

Zablokowanie międzyosiówki to jednak nie to samo co napęd part time - zablokowany tak czy siak obciąży układ satelitów - tyle że zwiększonym momentem.

Ale sprzęgiełka - nie zaszkodzi. J100 ma delikatny przedni dyfer - i w razie zwybuchowania rozpięcie sprzegiełek i odpięcie wału pozwoli jechać dalej minimalizując straty w przednim dyfrze (jak się będzie kręcił od kół - to po paru kilosach nie ma już tam czego ratować).

Czasem się trafiają reduktory typu part time do J8/j100, z wersji arabskich. Rzadziutko, niestety.

Awatar użytkownika
rembacz
Posty: 299
Rejestracja: 22 kwie 2013, 11:59

Re: TLC 100 Sprzęgiełka piast

Post autor: rembacz »

Teoretycznie, rozpięte półosie, i obciążenie satelit powinno być znikome w porównaniu do spiętych. Tak jak piszesz możliwość powrotu na kołach przy uszkodzonym moście to duży plus. Ale i poruszanie na czarnym z wolnymi przednimi kołami powinno wpłynąć na ekonomię jak i dłuższą eksploatację i tak słabego przedniego dyfra. Myślę że dużym obciążeniem dla układu jest jazda przy skręconych kołach na czarnym gdzie zaczynają prace oba dyferencjały (między osiowy i przedniego dyfra)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8429
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: TLC 100 Sprzęgiełka piast

Post autor: Rokfor32 »

Pisałem o satelitach dyfra miedzyosiowego (w J100 dyfer międzyosiowy to taka miniatórka dyfra w moście, i jest dwusatelitowy) - przy zablokowanym całość obciążenia silnika przenoszą satelity. Na miękkim/śliskim, gdzie normalnie zapina się tą blokadę - ok. Terem śliski ogranicza max moment na kołach. Ale na czarnym i spiętej centralnej - zapodajesz cały moment silnika, plus momenty bezwładności.

skręcone koła/praca mechanizmów różnicowych - nijak nie wpływa na obciążenie elementów tych mechanizmów - puki sa otwarte. Dopiero zapodanie blokad kumuluje obciążenia. Powiększone zużycie paliwa wynika po prostu ze strat w przekładniach.

Awatar użytkownika
rembacz
Posty: 299
Rejestracja: 22 kwie 2013, 11:59

Re: TLC 100 Sprzęgiełka piast

Post autor: rembacz »

Hmm w takim układzie ekonomiczniej nie będzie? Za to z pewnym buforem bezpiecznego powrotu do domu :mrgreen:
Dzięki Rokfor32

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8429
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: TLC 100 Sprzęgiełka piast

Post autor: Rokfor32 »

Awaria to nie normalna eksploatacja - nie jedziesz na pełnym bucie, ino grzeczniutko sie toczysz, byle jak najwięcej z tych kilosków do domciu ubyło :wink:

A o ekonomię to powalcz konfiguracją auta. Masa zbędnego, czy przewymiarowanego niepotrzebnie szpeju, tak dla przykładu :wink:

ODPOWIEDZ