Układ chłodzenia
Moderator: luk4s7
Układ chłodzenia
Silnik 1KZ-TE-2000 rok automat .Jadę sobie i wskazówka temeratury cieczy wskoczyla na czerwone pole,zwolniłem dolałem goracej wody(akurat mozliwosc sie zdarzyla) do zbiorniczka wyrownawczego ponad litr i temperatura na wskazniku spadła.Pojechałem dalej za 10 km znow wskazowka na czerwonym polu ,zjechałem odczekałem ,dolalem do zbiorniczka ale za wiele nie weszlo wiec postawnowilem odczekac az silnik ostygnie na tyle by otworzyc zakretke chlodnicy.Jak silnik ostygł wlałem bezposrednio na prcujacym silniku półtora litra do chłodnicy i problem sie zakończył.Od tamtego czasu jezdze i temp na wskazniku w normie.
Mam w zwiazku z tym pytanie czy pusty zbiornik wyrownawczy ,mogl spowodowac zapowietrzenie układu w takim stopniu ze układ nie potrafil uzupelnic braku po naplnieniu zbiorniczka wyrownawczego?
Jaki typ ukladu chlodzenia wystepuje w tym modelu-sadze ze to uklad cisnieniowy ale zbiornik wyrownawczy nie ma od spodu polaczenia z ukladem,jedynym polaczeniem jest rurka wchodzaca gleboko do zbiorniczka wyrownawczego-dziala to na zasadzie naczyń polaczonych w zaleznosci gdzie cisnienei jest wyzsze?
Jak bede wymienial plyn chlodniczy to wystarczy spuscic płyn z układu odkrecajac korek na dole chlodnicy?Pozniej nowy plyn lać do chlodnicy ,wlaczyc ogrzewanie i w miare nagrzewania dolewac?
Mam w zwiazku z tym pytanie czy pusty zbiornik wyrownawczy ,mogl spowodowac zapowietrzenie układu w takim stopniu ze układ nie potrafil uzupelnic braku po naplnieniu zbiorniczka wyrownawczego?
Jaki typ ukladu chlodzenia wystepuje w tym modelu-sadze ze to uklad cisnieniowy ale zbiornik wyrownawczy nie ma od spodu polaczenia z ukladem,jedynym polaczeniem jest rurka wchodzaca gleboko do zbiorniczka wyrownawczego-dziala to na zasadzie naczyń polaczonych w zaleznosci gdzie cisnienei jest wyzsze?
Jak bede wymienial plyn chlodniczy to wystarczy spuscic płyn z układu odkrecajac korek na dole chlodnicy?Pozniej nowy plyn lać do chlodnicy ,wlaczyc ogrzewanie i w miare nagrzewania dolewac?
Re: Układ chłodzenia
warto sprawdzić czy termostat sie nie zawiesza. warto poszukać przyczyny ubytku wody... duże są szanse na walnietą uszczelkę lub co gorsza na kopniętą głowicę. zagotować sprawnego kzjota nie jest łatwo. obserwuj szczególnie teraz w ciepłe dni...
Re: Układ chłodzenia
nie strasz, nie strasz mój w podobnym wieku gubił wodę przez skorodowaną rurę prowadzącą do "tylnej" nagrzewnicy, wolniutko ubywało i ciężko było namierzyć, ale po odgruzowaniu spodu z błota wyszła "ruda" z worka, może warto to sprawdzić zanim się zacznie bąbelków, pianki zapaszku spalinek i innych takich niepożądanych efektów doszukiwać
Re: Układ chłodzenia
obserwuje ciagle,oleju nie przybywa,w zbiorniczku nie bulgocze-chyba uszczelka dobra;poogladam jeszcze rury do tylnej nagrzewnicy bo z przodu przeciekow nie widze
Re: Układ chłodzenia
To i ja poproszę o podpowiedź. Co zrobiłem źle ? Moja toyka jest z 98 roku, silnik 3L w automacie. Mam ją od miesiąca i jeśli chodzi o samochody z tej grupy to jestem total green. Proszę wybaczyć mi pytania nie na miejscu i zapewne głupie (ja w zamian nie będę się z Was śmiał jak spotkamy się pod wodą lub na rozgrywkach ASG ).
Nie jeździłem terenowo nią (chyba że zaliczymy do tego wiejskie szutrowe drogi na mazurach). Po zaliczeniu trasy Wawa - Olsztyn - Wawa. Następnego dnia po przejechaniu 1km słyszę dziwny gwizd i zapach w kabinie, niewiele myśląc zjechałem na Wyczółki do warsztatu który się mną opiekuje, zaglądam pod maskę a w wyrównawczym zbiorniku pusto ..... nie ma nigdzie wycieków ....... no wcięło go i koniec. Po dokładniejszych oględzinach zapadła diagnoza - woda poszła do skrzyni biegów (BOLAŁO ). Po naprawie teraz jest OK ale lekka schiza pozostała. Nie wiem czy to moja wina (coś zrobiłem źle, jechałem za szybko około 120 km/h po czarnym) czy to zmęczenie materiału?
Proszę o podpowiedź.
Nie jeździłem terenowo nią (chyba że zaliczymy do tego wiejskie szutrowe drogi na mazurach). Po zaliczeniu trasy Wawa - Olsztyn - Wawa. Następnego dnia po przejechaniu 1km słyszę dziwny gwizd i zapach w kabinie, niewiele myśląc zjechałem na Wyczółki do warsztatu który się mną opiekuje, zaglądam pod maskę a w wyrównawczym zbiorniku pusto ..... nie ma nigdzie wycieków ....... no wcięło go i koniec. Po dokładniejszych oględzinach zapadła diagnoza - woda poszła do skrzyni biegów (BOLAŁO ). Po naprawie teraz jest OK ale lekka schiza pozostała. Nie wiem czy to moja wina (coś zrobiłem źle, jechałem za szybko około 120 km/h po czarnym) czy to zmęczenie materiału?
Proszę o podpowiedź.
Re: Układ chłodzenia
jesoo a którędy ona tam poszła
nie znika teraz ??
nie znika teraz ??
Re: Układ chłodzenia
Nie jestem mechanikiem i nie mam bladego pojęcia. Ponoć w chłodnicy jest mała chłodnica i coś przepuściło gdzieś. Na razie jest OK. Jazda jest delikatna, na czarnym do 100 w "terenie" delikatnie bez napinania.
Re: Układ chłodzenia
Kwiatec chyba masz rację jeśli chodzi o mój przypadek;znów wskaźnik temp.Cieczy na czerwonym.W zbiorniku wyrównawczym pusto ,do chłodnicy dolałem z 2 litry(razem bedzie z 3 około) ;od pierwszego zdarzenia upłyneło równo 4 miesiace,co ciekawe zauważyłem trudności w rozruchu zimnego silnika.Albo 4 razy musze zakręcić rozrusznikiem ,czasem raz-silnik pracuje nierownomiernie przez ok 15 sekund,z rury biały dym ( nawet gdy temp.zewnetrzna wynosi 20 stopni w plusie)
Powiedz na co stawiasz?Głowica pęknieta,czy uszczelka po głowicą ?
Powiedz na co stawiasz?Głowica pęknieta,czy uszczelka po głowicą ?
Re: Układ chłodzenia
Stwierdzenie tego na odleglość to jak wróżenie z fusów,uboot pisze: Kwiatec chyba masz rację jeśli chodzi o mój przypadek;znów wskaźnik temp.Cieczy na czerwonym.W zbiorniku wyrównawczym pusto ,do chłodnicy dolałem z 2 litry(razem bedzie z 3 około) ;od pierwszego zdarzenia upłyneło równo 4 miesiace,co ciekawe zauważyłem trudności w rozruchu zimnego silnika.Albo 4 razy musze zakręcić rozrusznikiem ,czasem raz-silnik pracuje nierownomiernie przez ok 15 sekund,z rury biały dym ( nawet gdy temp.zewnetrzna wynosi 20 stopni w plusie)
Powiedz na co stawiasz?Głowica pęknieta,czy uszczelka po głowicą ?
Kolor oleju po odkręceniu korka sprawdzałeś????
Re: Układ chłodzenia
Przerdzewiałe przewody idące do tylnej nagrzewnicy to częsty przypadek w J9. Nawet już sobie takie trzymamy na wypadek szybkiej potrzeby wymiany. Są od spodu pojazdu i korozon z solą je podjada. Warto podjechać na jakiś kanał i popatrzeć.
Po drugie uszczelka pod głowicą to raczej rzadki przypadek. Uszczelka jest metalowa kilku warstwowa i nie łatwo powstają przedmuchy. No chyba, że ktoś tam już grzebał i albo nie przykręcił głowicy z odpowiednia siłą albo założył ciulowaty zamiennik. Czasem cieknie również z krućca pod kolektorem ssącym. Trzeba się przypatrzeć z latareczką. Jeśli przewody suche i chłodnica też to niestety głowica mogła strzelić.
Po drugie uszczelka pod głowicą to raczej rzadki przypadek. Uszczelka jest metalowa kilku warstwowa i nie łatwo powstają przedmuchy. No chyba, że ktoś tam już grzebał i albo nie przykręcił głowicy z odpowiednia siłą albo założył ciulowaty zamiennik. Czasem cieknie również z krućca pod kolektorem ssącym. Trzeba się przypatrzeć z latareczką. Jeśli przewody suche i chłodnica też to niestety głowica mogła strzelić.
Re: Układ chłodzenia
oczywiście ,że sprawdzalem-5 litrów Mobil 1 -5W/50 pełny syntetyk-kolor piękny -jak to w nowym olejupablo200 pisze:Kolor oleju po odkręceniu korka sprawdzałeś????
Kylon-oglądałem-nie cieknie.Jak już wsześniej wspomniałem występuje trudny rozruch zimnego silnika-raz nawet miałem taką sytuację ,że po przekreceniu stacyjki usłyszałem martwy stukot kół zebatych -rozrusznika i wieńca zębatego-normalnie płyn wlewa sie do cylindra -jest to możliwe koledzy?
Re: Układ chłodzenia
Możliwe i niestety nie powinno sie odpalać takiego silnika jeśli już jest tak źle. Rozbieraj go czym prędzej. Takie odpalanie pełnego wody cylindra może skutkować zgięciem korbowodu. Przed rozebraniem załóż aparaturkę do wykrywania dwutlenku węgla w płynie chłodzącym.
Re: Układ chłodzenia
Dzięki Kylon-po zdjęciu głowicy zdam relację
Re: Układ chłodzenia
głowica pęknięta miedzy 3 i 4 cylindrem-uszkodzenia niespawalne;uczulam Was koledzy ,zagladajcie do zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia/przyczyna uszkodzenia mojego J95 do końca nie stwierdzona-być może wada materiału,być może przegrzanie na skutek niedostatku płynu chłodzącego
nowa głowica już wsadzona-w końcu J95 to już chyba ostatni terenowy wóz Toyoty
nowa głowica już wsadzona-w końcu J95 to już chyba ostatni terenowy wóz Toyoty
-
- Posty: 304
- Rejestracja: 01 wrz 2011, 10:05
- Auto: Mercedes G W463. By?o kzJ90 3.0 TD,
Rav4 2009 2.0VVTi, Yamaha FJR 1300, Rav4 2014 2.0VVTi - Kontakt:
Re: Układ chłodzenia
Witam
dopadła mnie usterka ze skorodowanymi przewodami tylnej nagrzewnicy. Mam pytanko: czy można to jakos tymczasowo obejsc- np zmostkować wlot i wylot do nagrzewnicy gdzies przy wyjsciu z układu w komorze silnika? a moze przy wyłączonym ogrzewaniu to wogóle przez te przewody nie leci płyn i nic nie trzeba robić do póki się ogrzewania nie włączy?
ostatnia kwestia- czy można te rurki zastąpić jakims przewodem elastycznym np w oplocie? co robiliście przy swoich autach w tym przypadku. Wymianę zrobię przy okazji grzebania większego, a poki co mam budowe i musze jeździć landem, bo nic innego na moje morgi nie wjedzie;-)
acha mowa oczywiscie o LC j90
pozdro
dopadła mnie usterka ze skorodowanymi przewodami tylnej nagrzewnicy. Mam pytanko: czy można to jakos tymczasowo obejsc- np zmostkować wlot i wylot do nagrzewnicy gdzies przy wyjsciu z układu w komorze silnika? a moze przy wyłączonym ogrzewaniu to wogóle przez te przewody nie leci płyn i nic nie trzeba robić do póki się ogrzewania nie włączy?
ostatnia kwestia- czy można te rurki zastąpić jakims przewodem elastycznym np w oplocie? co robiliście przy swoich autach w tym przypadku. Wymianę zrobię przy okazji grzebania większego, a poki co mam budowe i musze jeździć landem, bo nic innego na moje morgi nie wjedzie;-)
acha mowa oczywiscie o LC j90
pozdro