Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 19 paź 2018, 12:08
www.tlc-camp.pl/sklep/


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3
Autor Wiadomość
Post: 08 paź 2018, 21:41 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Loteria. A dokładniej - nie ma opcji wywróżenia, jeżeli się nie zrobi prześwietlenia detalu (czyli rozpoznania propagacji pęknięć). Nikt nie robi. :wink:

Zwykle się nic nie dzieje, i pęknięcia są minimalne, czyli na kilka mm pod powierzchnią roboczą (po przegrzaniu tejże), i bez propagacji samoczynnej. Ale - czasem się ma pecha.

Sam własnoocznie raz widziałem taki przypadek, gdzie koło zamachowe się rozpadło w taki sposób, że zfrezowało dzwon sprzęgła. Po prostu go przecięło - jak na frezarce. I skrzynia odpadła od silnika ... :mrgreen:

Ale - to raz jedyny. :mrgreen:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 paź 2018, 21:59 
Offline

Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26
Posty: 22
Mało to pocieszające :).
Zobaczymy, osoba która to robiła mówiła, że jej zdaniem wygląda to dobrze.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 paź 2018, 22:19 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5738
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Tak poważniej trochę - to przegrzane koła powinny iść do śmietnika.

Czemu?

Bo koła zamachowe robione sa z żeliwa stopowego. Mają dużą zawartość niklu, i ulegają samohartowaniu. To samo dotyczy docisków - części roboczej. Skład stopu jest tak dobrany, coby eliminować właśnie typową wadę "zwykłego" żeliwa - czyli kruche pękanie. Efekt uboczny jednak jest taki - że ten stop podatny jest na samoczynne hartowanie.

Rodzi to kilka problemów. Pierwszy jest taki, że obszary zahartowane w taki sposób sa przypadkowe. Czyli na powierzchni roboczej dostajemy "plamy" o zwiększonej twardości - ale też i o innym współczynniku tarcia niż reszta. Takie sprzęgło szarpie przy ruszaniu. Drugi problem, to odkształcenia. Zmiana struktury to i zmiana objętości i naprężenia wewnętrzne - a to powoduje wykrzywianie elementu. Plus utratę wyważenia. Widziałem już koła zamachowe wygięte w "banany" - na oko nie widać, ale czujnik mikrometryczny nie pozostawia złudzeń: jak koło jest wygiete w banan na 20 setek czy więcej - to nie wróży to nic dobrego.

Trzy - żeby pozbyć sie efektu samoutwardzenia trzeba takie koło stoczyć (nie zeszlifować, bo to nie ten zakres) o około 1,5mm od powierzchni przegrzanej. Dopiero wtedy nóż tokarki dochodzi do w miare jednolitej struktury - czyli bez wpływu przegrzania. Takie przetoczenie po pierwsze wymaga już przeprofilowania całego koła, wraz z płaszczyzną osadzenia docisku (bo zmieniają sie wymiary, a więc i wymiar "ściśnięcia" tarczy), a po drugie zmienia sie już sporawo masa - co w przypadku koła zamachowego nie jest bez wpływu na charakterystykę silnika.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 paź 2018, 7:04 
Online
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15126
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
I zaraz będzie pytanie. Na wolnych obrotach silnik dostaje drgań. Czy wiecie drodzy forumowicze co to może być? A ten silnik ma wałki wyrównoważające czyli już z masami walczył projektant.
Dla mnie taka regeneracja to też trochę ściemka no ale się nie znam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 paź 2018, 9:06 
Offline

Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26
Posty: 22
Zgadzam się z Wami, że zdecydowanie lepsza opcja to zakup nowego, ale niestety. ... życie :(
Zobaczymy jak to będzie chodzilo. Jak bedzie dupa, tez napisze.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 paź 2018, 11:52 
Online
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15126
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Spoko. Przecież to Twoje auto i Twoje wybory ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 paź 2018, 13:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 lis 2015, 16:24
Posty: 1124
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
Auto: KDJ120, 120KW
Swoją drogą ile kosztuje regeneracja + wymiana + sprzęgło? Jeśli się nie uda to trzeba będzie wymienić drugi raz na nowe koło zamachowe i sprzęgło.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 paź 2018, 15:48 
Offline

Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26
Posty: 22
Regeneracja koła, tarczy, bez docisku bo był w dobrym stanie+, robota=ok 33%nowego koła. Jeśli pojeźdze na tym z rok, będę zadowolony. Cenę regeneracji i adres mogę podać na PW bo nie czy takie info umieszcza się na forum?
Znajomy taki patent robił w Pajero i jeździ i jezdzi U mnie LC jest mocno pracujący,
Bo ciagam nim konie, albo siano czy słomę. Będzie to twardy test czy miało to sens.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 paź 2018, 21:53 
Offline

Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26
Posty: 22
Auto na razie bez zarzutu po wymianie. Pytanie dodatkowe co ile zalecacie wymianę oleju przy moim użytkowaniu czyli praktycznie non stop z przyczepa?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group